Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

6 charts av hvor mye USA har sendt. Ingenting av disse 75milliarder Dollars er militære midler. Det kommer i tillegg.

2 Likes

Føler det kun er de med god økonomi som strategisk bruker avdragsfrihet.

Alle jeg kjenner som sliter har aldri tenkt på det.

2 Likes

Det er jo bra at de aldri har tenkt på det før, men greit å bruke det før man går til det skritt å selge…

Et par punkter jeg finner interessant i sammenheng med artikkelen i dag i E24 om hvordan gassmarkedet har utviklet seg de siste par årene.

Som artikkelen sier; vi har klart oss overraskende godt, men det har faktisk kostet noe; industridød i Europa:

Lang tid med ganske høy gasspris, hva betyr det for industri og aktivitet i Europa?

– Det har vært et kjempeproblem. Man bygget industrien på billig russisk gass, og det har vært enormt dramatisk med disse høye prisene. De som ikke kan produsere på dagens priser stenger ned eller går for halv maskin, sier analytikeren.

– Det er fortsatt lave gasspriser i USA, og da blir Europa lite konkurransedyktig. Dette har vært helt krise for Europas konkurranseevne."

Som Yara-sjef Holseter har formulert det ved noen anledninger; “avindustrialisering av Europa, og reindustrialisering av USA”.

"Med ganske fulle gasslagre i Europa og varmere vær enn normalt, ser det ikke like mørkt ut for gass- og strømprisene denne vinteren som i fjor.

– Dette kan fort endre seg hvis det blir kaldt vær og forbruket i Europa tar seg opp eller hvis Asia begynner å by mer for laster med flytende naturgass?

– Det kan gå fortere enn man tror, det har vi sett før. Akkurat nå hviler de relativt lave prisene på sterk lagerfylling, og lavere trekk enn normalt fordi det er mildt i Europa. Der har vi vært veldig heldige så langt. Det ligger an til noen grader varmere enn normalt i vintermånedene, og da kan dette se pent ut, sier Hvalbye.

– Men en skikkelig kuldeperiode i noen uker kan gi massive nedtrekk fra lagrene i Europa, som nå er på 88 prosent eller 1.000 terawattimer. Det kan man brenne på 5–6 uker hvis det er veldig kaldt. Det er man kanskje ikke helt forberedt på, sier SEB-analytikeren.

Det i fet skrift er det en viss sannsynlighet for at vi får testet ut denne vinteren, fordi det akkurat nå kan se ut som det er en viss sjanse for en såkalt “sudden stratospheric warming”, og attpåtil med en splitt !

Kanskje litt prematurt å utbasunere det helt enda, men stadig flere av værmodellene og modell-forløpene er konsistente med SSW, og splitt, og er derfor spennende å følge utviklingen på, siden det har potensiale til å påvirke ganske mye både på hva som “skjer i verden”.

Akkurat nå er det nerdestoff som ingen tenker over, men om det slår til vil alle få det med seg, også for de uten nerdeinteresser, eller de med internettforbindelse.

Kort introduksjon for hva en SSW er, med siste værmelding “på saka” (lagt ut for 1 døgn siden):

For det som vil følge med litt selv, sjekk GFS-modell, og de vindmønstere (10 hPa Wind) og temperatur (10 hPa temp), siden trykket i 30 km høyde er 10 hPa, og stratosfæren strekker seg fra 10 til 50 km.

https://www.wetterzentrale.de/de/default.php

Skulle det bli en SSW er tidslinjene; start januar med SSW, og siden det tar 1-2 uker fra noe skjer i stratosfæren til vi kjenner effekten i troposfæren; bakkenivå, kan det komme skikkelig sprengkulde i hele Europa (og USA og Asia) fra ca 10 januar.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Det er mange “æresdrap” som utføres av etniske nordmenn også. Et typisk eksempel er en fraskilt mann som tar livet av ekskona, barna og så seg selv. Disse drapene omtales aldri som æresdrap, eller som en konsekvens av den problematiske kristendommen.

Hvis de samme drapene utføres av noen med en eller annen forbindelse til et muslimsk land leser du dem automatisk som æresdrap, men du veit jo ikke en gang om drapsmennene var troende. Hvorfor er du så ubekymret over drapene som utføres av etniske nordmenn og den eventuelle påvirkningen fra norsk kultur som ligger bak? For meg blir dette å operere med to standarder.

3 Likes

Ser du ikke at det er en vesentlig forskjell i frekvens for slike drap mellom de aktuelle folkeslag? Dessuten er typiske æresdrap godt dokumentert innen islamske folkegrupper. Det betyr selvsagt ikke at det ikke også forkommer blant andre grupper, men det er ikke poenget i denne sammenheng.

5 Likes

Det passer dessverre ikke inn i den politisk korrekte verden, der har fakta lite å gjøre hvis det motsier PK-eliten.

2 Likes

I Norge bruker man helst øks?

Hva har metoden med saken å gjøre…?

Det skal jeg ikke benekte. Men jeg opprettholder samtidig at det er påfallende at disse drapene gjerne eufemistisk omtales som “familietragedier” når de utføres av etnisk norske menn, mens de plutselig automatisk blir æresdrap hvis f.eks. noen med Afghansk opprinnelse utfører den.

Disse drapene har åpenbare fellestrekk som tap av selvfølelse/ære, likevel er man uhyre snar med å problematisere bakenforliggende kultur med én gang gjerningsmannen ikke er etnisk norsk. Og det er noe man bør problematisere. Men hvorfor vender man så sjelden et kritisk blikk mot sin egen kultur? Jeg mener man har et særlig ansvar for det når det er den man svømmer i til daglig. Se bjelken i ditt eget øye, osv.

5 Likes

Jeg synes det er et større problem at man alt for ofte forsøker å kvele en viktig debatt med å komme med slike sammenligninger som det du gjør her nå.
Vi har alt for lenge nektet å ta opp og innse disse sidene ved innvandring i misforstått respekt for andres kultur og religion. Da ender man opp som i Sverige, og det er verken innvandrere eller etnisk Norske tjent med.

6 Likes

Den ene debatten utelukker ikke den andre. Den debatten du etterlyser opplever jeg tas på høylys dag i Norge nå, i etablerte medier. Gjør et mediesøk på “svenske tilstander” f.eks.

3 Likes

Men fortsatt forsøker spesielt venstresiden i politikken å fornekte problematikken. Det er jo et paradoks, da det jo i stor grad er nettopp venstresiden som har kjempet frem likestilling og kvinnefrigjøring i våre samfunn! Hvorfor er de mer tydelige i sin kritikk av kristne verdier enn de er mot muslimske?
Selv om debatten tas på “høylys dag”, ligger de fleste i sine skyttergraver fortsatt.

4 Likes

Det ville ikke vært en debatt om ikke påstanden om f.eks. islam som en sentral trussel mot norske verdier ble problematisert på noe vis. Jeg antar du ikke ønsker et samfunn der man krever enighet i ett og alt.

Og for ordens skyld: Jeg identifiserer meg ikke med venstresida.

1 Like

Nei, selvsagt ikke. Men jeg ønsker meg et samfunn der innvandrere i større grad enn tilfellet er nå tilpasser seg det samfunnet de bosetter seg i, og ikke motsatt.

6 Likes

Har du noen eksempler her? Eller noen eksempler der ære har en stor plass i kristendommen?
Min erfaring er at dette med ære og respekt er noe som kom med innvandringen fra klanssamfunn og ikke nødvendigvis muslimske.

fraskilt mann som tar livet av ekskona

Trenger du virkelig eksempler på at det blir gjort av etnisk norske? :thinking:

2 Likes

I Norge bruker vi stor sett ordet ære når vi snakker om fremmede kulturer, mens vi forbeholder status til oss selv. Poenget mitt er at det handler om det samme — tap av av status og selvfølelse som følge av f.eks. avvisning fra partner. Og på et individuelt plan handler det oftest om en narsissistisk personlighetsstruktur der tapet fører til et voldsomt raseri og voldelig utagering.

Med andre ord er det mange likhetstrekk mellom det vi kaller familietragedier og det vi kaller æresdrap, der begge har en viktig kulturell komponent. Men det er mer behagelig for oss å late som problemet er eksternt, altså noe fremmed som kommer inn og forringer vår kultur, heller enn å også undersøke mekanismene i vår egen kultur.

3 Likes

Ja gjerne eksempler der mannen tar livet av kona, barna og seg selv. Hvis det er “mange” så burde det være enkelt å vise?