Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

I utgangspunktet er det en styrke for demokratiet at også landets småkjeltringer er representert på Stortinget. Men det er tegn som tyder på at de kan være en smule overrepresenterte.

4 Likes

Altså, jeg skulle for all del helst sett at folk sluttet å stemme inn idioter. Men når de først er stemt inn har de rett og plikt til å sitte der.

1 Like

Ikke lov å dumpe snø i havet, men gruveavfall går greit…

3 Likes

Det er jo lov å dumpe snø i sjøen da. Det blir jo gjort hver gang de må.

1 Like

https://www.dn.no/kommentar/donald-trump/presidentvalget-i-usa-2024/nato/trumps-syke-advarsel/2-1-1581501?utm_source=dn.no&utm_medium=article&utm_campaign=copied_link

Nok et eksempel på hvor farlig Trump er for verden. Europa må løsrive seg fra USA, en makt som er like ustabil som en borderline pasient.

2 Likes

Gikk fint i 4 år tidligere, kommer til å gå fint de 4 neste…

1 Like

På seg selv kjenner man andre…

Selv om det står dårlig til med usa nå, så må vi ikkje glemme hva usa gjorde når det stod dårlig til med Europa.

I følge saken (så langt eg fikk lese uten å betale) så er kommentaren tatt ut av kontekst. Så, det er en ikke-sak til samtalen i sin helhet kommer på banen.

Eller har du noe mer utdypende å komme med?

1 Like

“Donald Trump ga EU og Ursula von der Leyen beskjed om at USA aldri ville hjelpe Europa ved et militært angrep.”

Om han sa dette, så var jo det et totalt brudd på de forpliktelser USA har gjennom Nato.

3 Likes

Kommer helt an på hva som oppfordret kommentaren… også er den gjenfortalt av bla politico. Uten kontekst.

Vi vil vel vite hvorfor hva og hvordan?

#wef kan ryke og reise.

2 Likes

Jeg hører på nyhetene at prisene i Norge har økt 10% i samme periode.

Det betyr at monopolistene i Norge relativt sett i forhold til snittet i verden har økt sine priser med 23,7 %.
Politikere: :see_no_evil::hear_no_evil::speak_no_evil:

Jeg har hørt at SSB har endret sin måte å beregne prisindeksen ifht. EU på. Dette skal ha medført at prisene for varer og tjenester vs EU er lavere nå ( kun 60% :joy:). Er det noen som vet noe mer konkret, eller er også dette godt gjemt på Google?

2 Likes

Dette viser at kapitalflukten fortsetter med full styrke, og at vi har en regjering som i praksis jager folk med investeringsevne og vilje til å skape bedrifter og arbeidsplasser i Norge ut av landet, sier Bjørlo til Nettavisen.

– De rømmer til Sveits og andre land for å ha en sjanse til å fortsette med å være gode arbeidsgivere. På lang sikt vil dette være dramatisk for Norges evne til å bygge arbeidsplasser og bedrifter, sier han.

Politikere eier ikke skam.

9 Likes

Den er også å lese på endel seriøse europeiske medier.

Også i nederlandske, tyske, belgiske, franske og spanske medier er det omtalt.
Flere er innom min egen konklusjon: USA er ikke lengre en pålitelig partner, og Europa må
gjøre alt for å stå på egne bein.
Det er neppe tilfeldig at sosiopaten sa det til en kvinne med makt, samtidig som han gikk i strupetak på Tyskland.

2 Likes

“That was a big wake-up call and he may come back,” Breton said about Trump. "So now more than ever, we know that we are on our own, of course. We are a member of NATO, almost all of us, of course we have allies, but we have no other options but to increase drastically this pillar in order to be ready [for] whatever happens.”

Kanskje di ikkje skulle ha sovet i utgangspunktet. Og kanskje di ikkje skulle ha hvilt på skuldrene til usa sin økonomiske hjelp uten å gidde å gjøre noe særlig i gjengjeld eller i det minste vise litt sunn fornuft.

Grunnen til at han sa det så mysagonistisk til en kvinne med makt er vel fordi hun har vært Forsvarsminister og pdd er president for europakommisjonen. Litt usikker på hvorfor du gjør musen hennes til et tema her monitor… neida, eg vet godt hvorfor, du prøver å gjøre dette til krangling om kjønn slik at folk glemmer å spør hvorfor… bra taktikk, men det er ikkje så smart.

Hmm. Kan dette og ha noe med russisk gass å gjøre? Det er veldig vage nyheter, men Orange man bad står sterkt. Veldig typisk propaganda, svak til ingen kontekst og store bokstaver på hvem som er farlig og slem… idk… du postet politico to ganger her og informasjonen er fremdeles nesten null…

3 Likes

Pålitelig som i at vi selv ikkje behøver å stå på egne bein? Hva for slags logikk er det…

Wef: you will own nothing and be happy.

Idk… verden er neppe så snill og god at Wef sin ideologi er til å stole på?

Kanskje EU ikkje er en pålitelig partner, og usa allerede har måttet stå på egne bein uten særlig støtte ifra dumme europeere?

Kanskje usa trenger å løsrive seg for å kunne være tryggere fra den galskapen EU er i gang med.

Trekker i strå her, men så lenge informasjonen er null så for en bare komme med forslag.

Vi kan late som vi er nytt på nytt også kan vi alle prøve å svare på hvorfor sa Trump det han angivelig sa

2 Likes

Er det noen som vet hvilket selskap innen kjernekraft Ola Borten Moe er investert i? Han har noen gode poenger her, men jeg nekter å tro at den mannen er motivert av andre ting enn egen vinning.

Ellers så må “bygg det i utlandet” være det ultimate eksempelet på not in my backyard. :laughing:

2 Likes

Dritlurt, så kan svenskene få billigere strøm enn oss, så bygges industrien ut der i stedet for i Norge, hvor vi selger strømmen til Tyskland og England.

8 Likes

Her lurer jeg virkelig på hvorfor flaskehalsen er i norge, det høres ut som mangel på politisk vilje? og da i hovedsak med frykt for offentlig reaksjon og “not my backyardism”?

Et idiotisk tankegods, skal en gjøre noe / ha noe så får en tåle prisen. Ser med irritasjon på hele nordic mining saken og, med høringer og rettslig trenering og tilhørende bortkastede ressurser i et 10år. I et demokrati hvor alle skal bli hørt, og ha rett til å bli hørt i 3-4 instanser før de må gi seg så føler jeg på at vi er nær å ha nok demokrati. (og ser samme økende tendensen i byggesaksgang)

Og kanskje enda mer ignorant mtp kjernekraft, da den marginale risikoen som finnes, i praksisk er av en sånn skala at om den ligger å kjøler seg i nordsjøen eller østersjøen er et og samme fett.

På tide å kvitte seg med strålefrykten, sette igang de politiske reguleringene, styrke utdanningsløpet innen kjernefysikk og engineering, til og med importere noen svensker igjen, eller kanskje sågar noen kjernekraftingeniører fra søta bror?

6 Likes

Svenske tilstander Inc :cold_face:

Skummelt…:eyes:

2 Likes

Jeg ser sitatet får det til å se ut som jeg sa det med Sverige, og ikke Borten Moe. Jeg vil bare understreke at de poengene jeg var enig i var at prisen for atomkraft er lavere enn mange påstår samtidig som f.eks flytende havvind er svindyrt. Det er jo fakta, selv om det kommer fra Borten Moe.

Ellers håper jeg Sverige styrker atomkraftprogrammet sitt, men jeg ønsker det i tillegg til at Norge etablerer et.

7 Likes