Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Må si det var en god artikkel.

Høyres og Fremskrittspartiets jernbanereform splittet sektoren i en haug med selskaper, og staten bruker i dag mer penger på å frakte togpassasjerer enn før.

I Oslo gikk man motsatt vei. Der sparte man penger på å ikke-konkurranseutsette Sporveien. Kompetanse og folk forsvant ikke i ansvarspulverisering og en uoversiktlig spagetti av selskaper som bestiller tjenester av hverandre.

Hvem ville trodd at å splitte jernbanen opp i masse underselskaper som ikke har å få passasjerene fram som agenda var en dårlig ide? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Merkelig å skylde på forrige Høyre/FRP-regjering for noe som i all hovedsak er et resultat av typ 50 år med konstant manglende vedlikehold/oppgradering av infrastruktur.

Pendleropprøret støttes dog 100%!

2 Likes

Artig at man sitter dag ut og dag inn og prater om hvilken av to 80+ åringer som skal styre verdens viktigste økonomi, og ikke en gang tenker tanken på at det i seg selv er et problem. :stuck_out_tongue:

6 Likes

Ja den kollektive idiotien i USA slutter aldri å overraske, og når det gjelder valg, politikere o.l i USA, så virker det som den idiotien er smittet over til resten av verden…

Det henger vel sammen med at splittingen av NSB/konkurranseutsetingen har gjort ting dyrere for staten og verre publikum

Vet ikke hvor dette passer jeg, politikk eller småprat:

Under sin egen forklaring på tirsdag fortalte Breivik at han selv kunne tenke seg å komme i kontakt med en partner ved å få en anonym Tinder-profil.

Selv bruker Breivik ordet «venn» om det som utvilsomt må forstås som en kjæreste. Han snakker også om dette som en meningsfylt relasjon. I retten forklarte massemorderen mer av skuffelsen over møtene med Røde Kors-kvinnen.

– Vedkommende var ikke her for å utvikle en relasjon med innsatte. Hun skulle møte flere innsatte hun hadde på en liste for at de skulle få klappe hunden hennes. Det var åpenbart at hun ikke ville bygge en meningsfylt relasjon med meg. Jeg prøvde på det, men det ble avslått av henne.

Første date: “Surprise, surprise, jeg er Breivik” :slight_smile:

1 Like

“Forekomsten av partnerdrap per innbygger begått av gjerningspersoner med ikke-vestlige bakgrunn, er hele 12 ganger større enn for norskfødte i perioden 2000–2023.”

11 Likes

Vet ikke om det er det at SV prøver å få det til å se ut som om alle problemer er relatert til lite penger og inntekt slik at de kan få gjennomslag for utjevningspolitikken sin, eller om de har berøringsangst. Eller kanskje begge deler.

5 Likes

Kan jo være verdt å nevne for Bergstø at leilighetene i flere av bydelene som i dag har en klar overvekt av ikke-vestlige innvandrere, er de samme som etniske nordmenn flyttet fra for 10-30 år siden.
Leilighetene i Groruddalen og Oslo sørøst som ble bygget i en tid med mer barnerike norske familier, er antagelig også i snitt større enn de hippe, rehabiliterte leilighetene fra 1880-tallet i indre by.

Vi kan vel også anta at leilighetene generelt er både bedre og trolig større enn de ikke-vestlige innvandrerne hadde i sine fødeland.
Trangboddhet brukt som delforklaring på drap er en underlig årsakssammenheng.

10 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Selvsagt ble dommeren Arthur Engoron utsatt for en bombetrussel. Sosiopaten må forsvares med alle anitidemokratiske virkemidler.

Legger ved en amputert norsk link.

Er jo lov å håpe.

Saint Javelin on X: “The European Parliament seeks to suspend Hungary’s voting rights, thanks to Victor Orban :clown_face:. Finnish MEP Petri Sarvamaa asserts that Orban has ‘practically paralyzed’ the EU’s decisions, proposing to revoke his Council voting rights. https://t.co/wkzQtTLaIz” / X (twitter.com)

5 Likes

SV er jo som kjent ikke opptatt av fattigdom, de er opptatt av forskjeller og relativ fattigdom. De vil gjerne at de som er fattige blir ennå fattigere dersom forskjellene mellom rik og fattig minkes. Et eksempel på dette er formueskatten, hvor de gjerne ofrer vekst i Norge og indirekte jobber og lønnsvekst for å ta noen rike.

Overfører vi logikken på dette, må det bety at de ikke begår partnerdrap pga liten plass, men fordi naboen har så j###g stor leilighet.

7 Likes

Skulle likt å se henne bryte dette ned til antall mord per m2. Gjerne med en referanse til drap utført innendørs og utendørs.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Helt riktig. Jeg skrev endel om de utrolige tilstander i Jernbaneverket og i NS på 90 tallet.
Så tok det i sin tid lengre tid å ta toget inntil Oslo, enn det tok syklister i Frankrike rund å avlegge samme distansen i en « time trial».
I samtlige land i EU avla toget distansen på 34 minutters snitt, mens det tok met enn 1 time i Norge. Dette er tiden uten korrigering for enormt mange forsinkelser. Det har overhodet ikke endret seg, og er til tiders håpløst. Frekvensen togene går er dessuten helt på trynet, og selve banen her er fra 1800 tallet og skinntypen produseres ikke lengre og finnes ikke på lager. Dessuten viste interne dokumenter at det var BILLIGERE å bygge nytt dobbelspor enn å vedlikeholde enkeltsporet vi har.
Verdens rikeste land med en infrastruktur fra en forsvunnen tid, og ingen av de etablerte partier vil endre noe som helst, selvom det å korte ned reisetiden for folk som ikke bor veldig langt fra storbyer, vil ha veldig store positive konsekvenser for innbyggere langt utover kort reisetid.

Det vet politikere, og det gagner ikke de og kapitalanarkistene og da skjer det ikke en tøddel…. Folk er ikke klar engang over hvor elendig offentlig transport er.

Jeg husker også at SAS truet til å legge ned flere ruter om Staten gikk for å innføre hurtigtog på sentrale linjer… Og da ble de tankene skrotet. At Norge er et demokrati, hvor innbyggere er orientert og tar beslutninger på basis av viten, er en illusjon. Staten har gjort veldig mye for å holde info unna deg og meg. Tydeligst var det under Covid, da aviser ble pålagt å skrive det Erna dikterte. Med VPN og endre språket til nederlandsk så omgikk jeg det, men det er vel ikke veien å gå i et demokrati?

Hva faen babler du om…

2 Likes

Du har ikke mye godt å si om Norge? Hva er grunnen til at du da har valgt å bosette deg her?

1 Like

55 km/t? Relativt naturlig at tog som må stoppe relativt ofte ikke får snittfart høyere enn dette? Når toget fra Kongsberg til Eidsvoll har kjørt ut av Oslo og begynt på reisen til Gardermoen, så kjører det 200 km/t.

Hvis du tar tog fra Drammen til Oslo, så tar det 34 min for ca 44km, eller ca 78km/t. Snittfart på <55km/t må være lokaltog innad i Asker/Bærum/Oslo.

Jeg tror du sliter med hva snitt betyr? :smiley:

Det mest håpløse med norsk jernbane tenker jeg er signalsystemer og oppheng av ledninger osv. Hver gang det er store forsinkelser, så er det problemet. At de stenger ned togene inn til Oslo i ukesvis på sommeren er også rimelig unikt for Norge. Andre land setter inn masse ressurser på å få gjort slike jobber på natta e.l.

2 Likes

Houthi FAFO, fra i natt:

B-2 som ble spottet over UAE i går før angrepet:

B-2 er ikke utstasjonert i utlandet, så denne har flydd non-stop fra USA og tilbake igjen.

3 Likes