Helt riktig. Jeg skrev endel om de utrolige tilstander i Jernbaneverket og i NS på 90 tallet.
Så tok det i sin tid lengre tid å ta toget inntil Oslo, enn det tok syklister i Frankrike rund å avlegge samme distansen i en « time trial».
I samtlige land i EU avla toget distansen på 34 minutters snitt, mens det tok met enn 1 time i Norge. Dette er tiden uten korrigering for enormt mange forsinkelser. Det har overhodet ikke endret seg, og er til tiders håpløst. Frekvensen togene går er dessuten helt på trynet, og selve banen her er fra 1800 tallet og skinntypen produseres ikke lengre og finnes ikke på lager. Dessuten viste interne dokumenter at det var BILLIGERE å bygge nytt dobbelspor enn å vedlikeholde enkeltsporet vi har.
Verdens rikeste land med en infrastruktur fra en forsvunnen tid, og ingen av de etablerte partier vil endre noe som helst, selvom det å korte ned reisetiden for folk som ikke bor veldig langt fra storbyer, vil ha veldig store positive konsekvenser for innbyggere langt utover kort reisetid.
Det vet politikere, og det gagner ikke de og kapitalanarkistene og da skjer det ikke en tøddel…. Folk er ikke klar engang over hvor elendig offentlig transport er.
Jeg husker også at SAS truet til å legge ned flere ruter om Staten gikk for å innføre hurtigtog på sentrale linjer… Og da ble de tankene skrotet. At Norge er et demokrati, hvor innbyggere er orientert og tar beslutninger på basis av viten, er en illusjon. Staten har gjort veldig mye for å holde info unna deg og meg. Tydeligst var det under Covid, da aviser ble pålagt å skrive det Erna dikterte. Med VPN og endre språket til nederlandsk så omgikk jeg det, men det er vel ikke veien å gå i et demokrati?