Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Høres ut som et ammolager som går i lufta

Ja, det bekreftes i en annen video. Skal vist være 60 mål på 16 forskjellige lokasjoner. Angrep fra luft, skip og u-båter.

USA’s marine ble opprettet i 1794 nettopp for å beskytte skipstrafikken etter å ha tapt mye gods og manskap til berberne.

Don’t mess with the boats.

5 Likes

Få han ut sier nå jeg. Usaklige kommentarer kommer som perler på en snor.

9 Likes

Det tok virkelig tid før de fikk ut fingeren. Må være noe dritt å være proxy for Iran, joda du får våpen, men hvis USA eller andre slår tilbake mot deg, så er du ganske så alene.

1 Like

Men de får masse internasjonal oppmerksomhet og respekt fra andre anti-israel og anti-vestlige spillere. Å stå alene mot vesten er ikke nødvendigvis noe negativt hvis du er medlem av en dødskult. Av og til må man ta av seg de vestlige-brillene når man ser mot midtøsten :slight_smile:

5 Likes

Godt sagt. Noen ville kanskje påstått at det handlet om “frihet”, men regimene bak er jo f.eks. Iran som i praksis er et diktatur hvor befolkningen absolutt ikke har frihet. For meg, så er Iran et veldig spesielt land, for det virker på en side helt fucked up, men så ser du også demonstrasjonene mot “hijab-politiet” og tenker at dette er et land som nok kunne gått tilbake til å være et demokrati. Nå unner jeg ingen å “få” demokrati på måten f.eks. Irak eller Afganistan “fikk” det. Hadde vært interessant hvis det skjedde innenifra.

8 Likes

Det er nok mange land som ikke har økonomi som er god nok til å ha et demokrati. De trenger nok overskudd til å ivareta samfunnssrukturen. Sliter man med å overleve, så har man ikke penger til å sette av til politi, jurister, osv som er nødvendig i et demokrati.

En del land kunne kanskje hatt det, men er satt i ubalanse av at det er for mye penger i å drive ugang (kapring av båter, selge dop, mafiavirksomhet etc.) relativ i forhold til å prøve å gå på den smale sti, slik at urokråkene alltid får makta. Eneste måten å ordne det på er dersom et utviklet land tar over makta etter min mening, og det må skje gradevis fra nærliggende land.

1 Like

Uenig - kast ut de som flagger meldinger de ikke liker i øst og vest. Monitor1 argumenterer i det minste, og jeg synes det er bra å høre hva mennesker som vi vanligvis ikke hører så mye fra ellers, mener.
Selv synes jeg det er så fascinerende og litt skremmende å se hvordan én gruppe mennesker får alle slags innrømmelser fra storsamfunnet. De krever fullstendig toleranse, samtidig som de er intolerante ovenfor de utenfor sin egen gruppe. De skal ha ytringsfrihet, men nekter den til andre. De driver kirsebærplukking på det å være norsk - de skal ha alle rettigheter og ytelser - og gjerne litt til. Men de er livredde for at barna deres skal blir for norske. De er ikke veldig religiøse, men nok til å ikke spise den samme maten som sine kolleger.

12 Likes

Enig, men jeg synes det å trekke ekstremisme-kortet istedet for å prøve å gå argumentasjonen i sømmene når man diskuterer saklig og reelle problemer er en uting.

6 Likes

Jeg er enig i det, men slike overdrivelser har har jo blitt gjort så lenge jeg kan huske når det kommer til disse temaene. Når Rune Gerhardsen snakket om den norske “snillismen”, så var det rasistisk. Når Carl I. Hagen sa at innvandrere måtte lære seg norsk, så var det rasistisk. En afrikansk dame mente sågar at det var rasistisk at norske frisører ikke hadde erfaring med å klippe afro-hår. Ordet har mistet sin mening, men er dessverre effektivt. Det er en måte å stoppe diskusjonen på - “no debate”-strategien å skrike og hyle, og vi kan ikke la dem vinne med å la dem få rett ved å kaste dem ut.

Vesten har mistet all selvtillit og overlatt gulvet og talerstolen til mennesker med andre verdier - det kan vi bare skylde oss selv for.

10 Likes

Det er kuk å vokse opp som utlending i Norge for mange, de møter mye dritt, så kan forstå at man blir litt skadet i forventningene til tilfeldige folk. Men det er en viss desperasjon i argumentasjonen som er unødvendig. Det som prates om her har 0 innvirkning på noe som helst. Han skulle sett nazi-forumene. Jeg har vært så uheldig å se noe av det. Der ekte rasister holder til og ungdom blir radikalisert er det noe heeeeelt annet enn her, selv om de også siterer Sylvi som flott, så er det av helt andre grunner. Og måten de radikaliserer ungdom på skjer igjennom hierarki på forumet, belønning for hat og memes som hele tiden setter rasisme i et morsomt perspektiv som ufarliggjør det for de unge. Jeg reagerer litt selv på når sånne ting deles også, men som sagt er det en heeelt annen setting her, og det kan ikke sammenliknes.

5 Likes

Ja, men det er kuk for en del normenn også. Og, lever man i et fattig land har man mange ting å streve med. Og så flytter man til et I-land og tror alle problemene er løst. Men så oppdager man at man må faktisk kjempe litt for å overleve, om på en annen måte, i vestlige land også. Setter man seg på sofaen og venter lenge nok faller man ut av samfunnet. Det er et annet problem, men psykisk kanskje like tøft. (Da tenker jeg ikke på mennesker i krig.)

Jeg tror ikke egenlig det er så mye rasisme i Norge, mulig det er litt større terskel for en normann å prate med en ikke hvit normann enn med en hvit normann. Men de fleste steder i Norge bryr man ikke seg så mye om hvordan man ser ut. Det er mer ukjent kultur, vanskeligheter med å prate med vedkommende som gjør an man holder avstand. Jeg har selv pratet med vietnamesere som sier at de har lettere for å prate med andre med samme utdanning enn de fra samme land som ikke har noen utdannelse. Kommer man opp på et visst nivå utdanningsmessig blir det mer naturlig å prate med andre med samme referanser; nasjonalitet og tildels kultur forsvinner.

5 Likes

Det er vel kuk å vokse opp - punktum :grin:

Jeg tror også at minoritetsungdom har det verre en etnisk norske, men det er ikke fordi de lever i et samfunn gjennomsyret av rasisme. Grunnen er at de vokser opp med minst to sett forventninger som er er diametralt forskjellige. Ett sett fra sin familie og et fra samfunnet, og de skal balansere dette, og jeg skjønner at det er stressende. Følger de samfunnet de lever i, så svikter de sin familie. Følger de familiens ønsker så passer de ikke inn i samfunnet. Du kan liksom ikke vinne.

Her har Norge sviktet i sin dumsnille politikk. Det må være et stort nederlag at vi må ha egne grupper og organisasjoner som jobber mot tvangsgifte - i Norge.

11 Likes

Det er ikke så lett, de opplever mye drit oppigjennom livet, da spesielt på kollektivtrafikk og ellers i det offentlige rom. Og selvsagt på skole osv. men der kan alle oppleve piss. Det finnes ikke en skjel som ville lent seg inn til øret mitt på trikken og sagt “kom deg hjem” eller “hviting” eller hva det skulle være, men de kidsa opplever det noen ganger ila. oppveksten relativt utbredt, uten at jeg kan si for sikkert akkurat hvor utbredt. Har dog ikke snakket med en person med opphav og utseende fra midtøsten eller afrika som ikke har opplevd det, men har også bare spurt/hørt det fra kanskje 10 personer til sammen selv, så er jo ikke akkurat noe datagrunnlag å gå etter.

3 Likes

Det er ikke tilfellet hos de innvandrerne jeg kjenner.

1 Like

Det er neppe noe du får ifra en enkelt innvandrer. Men organisasjonene som representerer disse ønsker mer innrømmelser. For eksempel håndhilsesaken for ikke lenge siden, og at muslimer ikke skal behøve å vise ørene på passbilder.

Det er ju også de som flytter til Norge før at få et bekvæmt og tilbakalent liv uten jobb og andre betungende ting. Du får alt du kan tenke dg og mer en det helt gratis. De har ikke flyktet fra noe annet en muligen fattigdom. Kulturen hjemme tar de gjerne med seg.

3 Likes

Dette er ikke akkurat unikt for innvandrere. :see_no_evil:

Ganske sprøtt å se hvordan VG vinkler nattens angrep. Her har de hentet inn 3 eksperter, der to av dem har studert midtøsten-studier på UiO og den siste er en sosiolog fra Egypt.

Spesielt følgende utsagn fra den ene eksperten:

"– Det er en kamp om narrativet her: USA og Storbritannia sier at de beskytter internasjonal skipsfart og handel. Houthiene sier at de angriper skip på vei til Israel, og at dette dermed ikke har noe med internasjonal handel å gjøre. Det er jo et snev av sannhet på begge sider, sier Dag Henrik Tuastad, førstelektor i midtøstenstudier ved Universitetet i Oslo

Det er altså ikke mer enn “et snev av sannhet” at USA og GB beskytter internasjonal skipsfart og handel :man_facepalming:

10 Likes

Tydligen et snev av sannhet at Houthiene angriper skip på vei til Israel… At de sier det er i og for seg sannt, men i praksis så anngriper de skip også som ikke har noe med israel at gjøre.

4 Likes