Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Uten velferdsstaten hadde det trolig vært særdeles laber interesse for å innvandre til denne kalde steinrøysa litt sør for nordpolen.

Derfor har vi historisk sett liten erfaring med innvandring av betydning. Det startet med den pakistanske arbeidsinnvandringen på 70-tallet og flyktningene fra Balkan på 90-tallet og flyktningbølgen i 2015 hvorav mange fra Midtøsten og Nord-Afrika, og har nå en ny topp med flyktninger fra Ukraina. Samt over tid stor arbeidsinnvandring fra EU/EØS-området.

Poenget er at i Norge, der fødselsraten er særdeles lav, har befolkningen via innvandring økt med godt og vel rundt 25 prosent siden 1990. Det innebærer store demografiske endringer og utfordringer på veldig kort tid for et folk som stort sett var ukjente med å ta imot folk fra andre kulturområder.
Ar det betyr en del konflikter og gnisninger mellom den opprinnelige befolkningen og nyankomne, er neppe noen bombe.
Nordmenn er sånn sett i en kontinuerlig opplæringsmodus og har sikkert et forbedringspotensiale.
Men det betyr ikke at vi skal akseptere en nyinnføring av tankegods rundt syn på kvinner, skeive, æreskultur etc. som vi selv har brukt generasjoner på å forsøke å legge bak oss.

10 Likes

Det er underbevisste tankemønstre som man ikke har kontroll over. Alle mennesker har blitt programmert til en viss grad igjennom livet og handler i stor grad ubevisst. Å snu automatiske tankemønstre er en lang, tung og av og til umulig oppgave.

I gamle dager så var barna dine din pensjonsforsikring. Du mater dem, utdanner dem og gir dem husly. I bytte hjelper barna dine deg når du blir gammel og ikke lenger kan jobbe særlig effektivt. Slik var det her på berget for ikke så alt for lenge siden, storfamilien og barna dine hadde rollen som i dag oppfylles av staten og pensjonsforsikringer.

For mange i MENA er det fortsatt slik som det var her i gamle dager. Barna er pensjonen din, og hvorfor ikke sende dem til ett av verdens rikeste land hvis man har muligheten? Uansett om barna dine kommer i jobb eller lever på stønad så kan de sende penger hjem til deg, og pga. forskjellen i kjøpekraft så kan dette være mer enn nok for foreldrene.
Mange kommer da hit til landet ikke pga. klimaet, eller mangelen på sollys, eller mangelen på matkultur, eller fordi de liker vestlige verdier eller demokratiet. De kommer nærmest utelukkende pga. det gir mening fra et økonomisk ståsted.

2 Likes

Jeg tror du underdriver noe av det viktigste. Norge er ett av verdens tryggeste land.

4 Likes

Absolutt. Jeg prøvde bare å forklare til nordpolen hvorfor noen mennesker flytter til Norge og samtidig ønsker å utvikle landet i retning av deres opprinnelsesland.

1 Like

Men kan man si sikkert at dette er noe de ønsker? Eller er det mer et naturlig resultat av det som skrives over, at vi føder ikke nok barn til å opprettholde befolkningen?
Jeg heller mer mot det siste. Fødselstallet bør være 2,1 per kvinne for å opprettholde samme befolkningstall - og sist tall jeg så var 1,41 barn per kvinne. Og det er alle inkludert - også de som får 3-4 barn. Så vi kommer til å bli færre som spiser ribbe på julaften, og flere som feirer Id fordi nordmenn ikke vil ha barn.

Dette er egentlig en kjempespennende debatt, fordi den gjelder over hele den vestlige verden.

1 Like

Et lite psykologisk tilleggspoeng kjenner vi fra miljøer med utvandrede nordmenn, der man mer enn oss andre søker tilbake til gamle tradisjoner. Som at det ligger en eim av lomper, lefser, raspeball og smalahoved over hele Minnesota.
Innvandrere fra MENA blir også opptatt av å bevare sin egenart.

Med norske øyne blir mye av dette paradoksalt. Som at kvinner i Iran kjemper med livet som innsats for å kunne ta av seg hijaben. I Norge sto kampen om å kunne ta den på igjen - overalt og i alle sammenhenger.

10 Likes

Skjønner ikke helt hva du mener med den første setningen. Hvem er “de”?

Ellers helt enig i at det er en kjempespennende debatt som “merkelig nok” ikke blir diskutert noe særlig.

1 Like

Det du skrev i posten over: “de” er de som “flytter til Norge og samtidig ønsker å utvikle landet i retning av deres opprinnelsesland.”

Jeg forstår ikke helt koblingen mellom disse to setningene dine, men så er jeg ganske trøtt i dag også da :sleeping:

Samfunnet endrer seg, og mange med meg mener det er på grunn av innvandring. Noen mener dette er en slags villet handling - at innvandrere kommer hit for å endre Norge til å bli mest mulig likt hjemlandet. Noen kaller det Eurabia-teorien.

Men jeg spør om ikke det er mer sannsynlig at om man opplever en samfunnsforandring, så er det fordi etnisk norske trekker seg tilbake, og ikke fordi innvandrere presser seg frem.

2 Likes

Da skjønnner jeg hva du mener. Det er flere faktorer, blant annet at andelen etniske nordmenn krymper samtidig som andelen ultrakonservative øker.

Jeg tenker det kanskje mer henger sammen med at nordmenn ikke er spesielt religiøse? Kirkene blir ikke akkurat løpt ned av nordmenn. Så det man legger merke til er moskeer osv? :stuck_out_tongue:

1 Like

Enig i det du sier. Trekker tilbake den. Men tilbakemelding på hvordan man ordlegger seg må bare gis på den slags. Og det er ikke akkurat første gang.

2 Likes

Om man skal prøve å forstå hvor rævkjørt GOP er av trompeten og MAGA-bevegelsen.

image

1 Like

Sammenhengen mellom høyrepopulister/høyreekstremister og digitalisering / internett er det skrevet masse om, og er godt underbygget.
Jeg gidder ikke engang å linke til noe der. Det er en farlig utvikling, og nettopp derfor må slikt slås ned på. At noen amøber da feilaktig må stemple meg som stalinist / kommunist osv. må de ta på sin egen regning: Politisk vil nok de fleste kalle meg sosialliberal. Jeg mener også at Norge ikke har partier på venstre siden ( utenom Rødt). Mange blåe og svarte nyanser, og ikke engang… sosialliberaler.

Legg merke til at jeg la ut en link som omhandlet en påbegynt rettssak, hvor Sør Afrika anmelder Israel for systematisk folkemord. I hele verden er rettssaken omtalt. Det mente de jeg omtaler som høyreekstremister burde fjernes fra offentligheten, selvom den ikke handlet om Hamas/ Israel krigen direkte. Selv legger de ut bilder og tekst som direkte går på krigshandlinger, med tydelige og ensidig anti palestinsk kommentarer. Jeg selv har ikke krevd noen innlegg fjernet: Det mener jeg er moderatorens jobb. Dens jobb bør også være å utestenge slike som prøver å stoppe kjeften på de de ikke liker med alle midler.

Å bruke ALLE midler gjør de: De går rett i strupen på meg som person og diskuterer ikke sak. Undertonen er i flere tilfeller straffbart ( rasistkortet trekkes lett). Selv har jeg ikke angrepet personer, men går hard ut mot sak. Og ja: jeg står fast ved at når man er Trumpist og hater Palestina, så er man en farlig ekstremist. Å dra frem rasistkortet i en diskusjon rund drapsstatistikk ER ekstremistisk.
Det største avviket i drapsstatistikken står høyreekstremisten og FRP-er Breivik for.
Beste veien å gå for å få bukt med utbredt rasisme, er å lese expatsrapporten, og spørre seg selv, hvordan man kan endre dette misforholdet. Noen «hatere» måtte bare pisse på meg ved å pirke på språket…Er det nødvendig? Synes du jeg er dårlig til å skrive norsk? Hva er poenget!

Jeg har bedt moderator om å utestenge de som bryter opplagte regler/ misbruker sin sensurmulighet, for en tidsbegrenset periode.

Gi en mann nok tau og han vil henge seg selv!

image

1 Like

MAGA MTG får jammen sagt det. Er det lov å spørre om det er noen voksne i rommet?

image

Bare ta så mye tau dere trenger… men mitt råd er å ikkje gjøre det :smirk:

Det er ikke snakk om å ta, men om å gi.