Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Takk for avklaringen.

1 Like

dette håper jeg SV med Kari Elisabeth Kaski leser om i hytten der de feirer påske!

1 Like

https://www.dn.no/kronikk/fodselstall/foreldrepermisjon/prevensjon/ikke-rart-fodselstallene-stuper-dagens-politikk-forebygger-fodsler/2-1-1425474

Barnetrygden vi har i dag dekker ikke engang utgifter til SFO/Barnehage. Å ha tre barn i barnehage/SFO koster rett under 10.000 kr. Hvis man får barn før man er ferdig utdannet og i jobb, så har man neppe råd til mer enn ett. Kanskje to. Når det samtidig er mange som ikke får barn, så forstår man at dette ikke går opp. Bil med plass til bilseter til tre barn koster også flesk. Det samme gjør hus/leiligheter med flere soverom. Det er nok en god grunn til at mange stopper på to barn. Ved 3+ barn, får man vesentlig dårligere økonomi.

6 Likes

Når fertilitetsraten synker verden over og har kommet til bekymringsverdige lave nivåer over I Europa, Japan, Sør-Korea og Kina skyldes det ikke folk får færre barn, det skyldes at færre folk får barn.

Dokumentaren over forklarer det veldig godt.

Mao de som har 2 barn hadde sannsynligvis valgt/endt opp med å få 2 barn for for 50 år siden også, og de som i 2023 har 3 barn hadde mest sannsynlig hatt 3 barn for 50 år siden også.

Nedgangen i fertilitetsraten skyldes i hovedsak at mange ender opp uten barn, altså 0 barn,

I 1973 ville 10 kvinner hatt følgende antall barn;
0, 1 ,1 ,2 ,2 ,2 ,3, 3, 4,5 eller 2,5 barn i snitt

I 2023 ville 10 kvinner hatt følgende antall barn;
0, 0 ,0 ,1 ,1 ,2 ,2, 2, 3,5 eller 1,6 barn i snitt

Poenget er ikke at hun som før fikk 3 barn nå får 1 eller 2 barn, eller at de som kunne tenke seg 1 barn nå heller vil ha 0 barn.
Poenget er at noen som før kanskje hadde endt opp med 3 barn utsetter det å få barn så lenge at hun ender opp med 0 barn.

Det er en myte at det før var mye dyrere å ha barn enn det er nå, hovedgrunnen er at kvinner velger å utsett det å få barn til hun er ferdig med alt annet, og da blir følgende biologiske faktum gjeldende

Når man da vet at kun 25% av alle graviditeter ikke ender i spontan-abort, for kvinner som er 25 år, og det samme tallet er 5% for kvinner på 40 år, som gitt i grafen under (chances of getting pregnant)

image

Så er det enkelt å regne ut hvor mange skudd på mål en 25 åring har de neste 10 årene kontra en 40 åring.
For en 25 åring er snittet 20% per måned, eller hver 5. måned (siden hun er 35 år om 10 år), mens for en 40 åring er det hver 40 måned (snitte av en 40 åring og 50 åring).

Mao en 25 åring har 24 skudd på mål de neste 10 årene, mens en 40 åring har 3 skudd på mål de neste 10 årene.

8 Likes

Dette motsier ditt eget poeng. To som får null barn i stedet for ett, men totalt åtte færre barn. Når man starter å få barn senere, fordi det er for dyrt for tjueåringer som studerer, så blir det færre barn fordi risken øker markant for damer etter 37-ish

1 Like

Interessante tall.
Et par bemerkninger.
Det er sikkert riktig at utsettelse av å få barn skyldes at noen kvinner da ender barnløse. Men tror også at det er en helt annen aksept i dag at noen kvinner bevisst velger et liv uten barn.

Kina er litt spesielt. Ikke bare satser kinesiske kvinner mer på karriere, og dermed utsetter/velger vekk barn. Men ettbarnspolitikken fra rundt 1980 har medført færre kvinner i fertil alder.

2 Likes

Det handler langt ifra bare om at det er for dyrt. Jenter vet at graviditet høyst sannsynlig betyr avbrudd i studiet. Det er mulig noen klarer å følge normal studieprogresjon som gravid og de første par årene etter fødselen. De fleste gjør det neppe. Og bare risikoen for å bli hengende etter i “rotteracet” er nok til at de aller fleste vil forsøke å unngå å bli gravid. For de fleste er det vanskelig nok å fullføre et studium på normert tid med noenlunde ok karakterer. Det er klart det er enda verre å bli gravid pga de økonomiske forholdene som student. Men primært kan jeg tenke meg at selve det å skulle studere og fullføre nesten er grunn god nok i seg selv til å utsette. Å late som om det bare handler om penger for å få det umulige “regnestykket” til å gå opp, det gjør man gjerne av ideologiske årsaker. Man tviholder på et ideal om en forskrudd form for “likestilling” som ganske enkelt bygger opp om å unngå graviditet i de mest fruktbare og helsemessig gunstige årene for både mødre og barn.

2 Likes

Det var da en gang folk gikk inn i 20 årene med det formål om å finne seg partner, gifte seg, og få barn om man ikke hadde startet før. Det gjør ikke flertallet lenger. Økt velstand og kulturendringer mer enn “det er for dyrt for studenter” tenker jeg. Jeg ser ingen grunn til at ikke to normale personer med foreldre som stiller opp i hvert fall litt på den ene siden skulle klare å finne sammen, få barn, og starte en familie om de ønsket tidlig i 20 åra. Men, det ville gå på bekostning av det meste annet selvsagt. Slik som det gjorde før - men da var det den kulturelle normen. Og det er det ikke lenger.

9 Likes

Jeg syntes forresten AI og roboter kan være en utmerket måte å gjennomføre befolkningsnedgang på. Hvorfor man skal gi alle verdens incentiver til folk så de får barn om de ikke egentlig ønsker det gir ikke så mye mening for min del.

Ja, mange sent i 30 åra og 40 åra som føler på ett savn og tenker “livet burde vært annerledes” - men i stor grad er det jo de selv som har valgt andre ting tidligere. Og valg har konsekvenser. Syntes for egen del at det er helt greit at hvis folk vil feste bort eller karriere bort 20 åra og 30 åra så må de få lov til det, og om de savner å ikke ha barn når de er i 40 eller 50 åra så får de skylde seg selv.

2 Likes

Ganske imponerende. Sier litt om potensialene rundt om.

“Norges ledende produsent av elektronikk, Hapro, har økt produksjonen med 40 prosent, men klart å nesten halvere bruken av energi.”

3 Likes

Trommeslageren til Aurora er fotografert med dette håndsymbolet: :ok_hand:t2:

Tenk at trommisen til kanskje verdens mest inkluderende og liberale kvinne er en dødsknarkernazist?
…eller kanskje han ikke er det og håndsymbolet":ok_hand:t2:" i dette tilfellet kun betyr…
vel…OK?

3 Likes

image

:clown_face:

3 Likes

Haha de bildene der har hadde jeg ikke sett før :grinning_face_with_smiling_eyes: :ok_hand: Det kan bare bety én ting: begge er dødsknarkernazister!

Nå må snart myndighetene sette foten ned på all den j*vla idioti-stimulansen Media herjer med i samfunnet!

Nå har det jammen meg gått for langt!

legg merke til dette,-har ikke Media noe spesiellt å snakke/skrive om,så finner de på noe!

Edit:
Elon Musk vs. “BBC” intervju

hele intervjuet:

8 Likes

Greit å kunne snu på flisa, så skjønner man at det de er ute etter vil føre til massiv sensur.

5 Likes
4 Likes

Kan du ikke dele noen tanker om hva du mener med dette innlegget, slik at det slipper å bli oppfattet som spam?

1 Like

Jeg mener at det er for jævlig at norske myndigheter og mine skattepenger brukes til å undergrave ytringsfriheten.

4 Likes