Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Synd det ikkje gikk an å krysse av flere der, det er faen meg så gale :joy:

3 Likes

Merkelig resultat av avstemmingen så langt. At f.eks. flere synes det er verre med en ektemann som kjøper aksjer, enn at en partileder på stortinget blir avslørt som en simpel tyv i flere tilfeller, er for meg ganske utrolig…
Nå heter forresten det å fuske, etter det jeg forstår, “å gjøre feil”…

1 Like

jeg vurderte ut fra hva jeg følte er mest skadelig for samfunnet. At en person kan handle så mye aksjer med innside informasjon fra statministeren i landet uten at noen blir straffet og uten at det eksisterer korrupsjon hos de som styrer landet er for meg utrolig.
Som er en sterk indikasjon på korrupsjon og kameraderi blant landets ledere

6 Likes

Nå ble det vel ikke bevist innsideinformasjon? Dessuten var vel Erna mer et offer for sin ektemann enn direkte selv personlig skyldig?

1 Like

Moxy har jo et problem, åpenbart. Men han misbrukte ikke politiske verv da han stjal de brillene. Eller misbrukte stillingen sin for å kose seg med en politikkinteressert jente på 1/3 av hans egen alder. Jeg personlig synes Tajik, Trettebergstuen, Brenna, Moe, Enoksen skal være over Moxnes. For de er folkevalgte som har misbrukt tilliten de ble gitt.

6 Likes

Ropstads pendlersak var minst like grov som Tajiks

3 Likes

En ting er de mulige politiske konsekvenser av det de har gjort , noe annet er hva slags moralsk standard vi bør kunne forvente av personer i slike stillinger. Med slik vurdering er i hvert fall ikke jeg i tvil om hvem som skuffer mest her…

2 Likes

Jeg vil tro en del vekter etter hvor stor makt personene har. Moxnes var leder for et nisjeparti. Erna er leder for landets største parti, var statsminister mens Sindre holdt på, og Erna kan fort bli statsminister igjen. Ikke at jeg selv stemte på noen av de sakene nå, så jeg tipper bare. Jeg ba om “verste”, så det er mange måter å tolke spørsmålet.

Siden Ropstads sak var før stortingsvalget valgte jeg å ikke ta han med, et eller annet sted måtte jeg sette grensa.

Edit: Selv er jeg kanskje mest overrasket over at folk synes Tonje Brennas sak var verst. Der tipper jeg en del kanskje ikke ser på saken i seg selv, men at hun fremdeles er minister.

Moxnes’ småtyverier må vel tas på kontoen for personlige / psykiske problemer.

Hadja derimot forfalsket vel en husleiekontrakt for å tilegne seg fordeler.

Det er i såfall en mer kalkulert forbrytelse og mindre forenlig med å være folkevalgt.

7 Likes

Hvis du vurderer det slik, så kan jeg skjønne hvordan det blir sånn for deg.

For min del tenker jeg på folkevalgte som folk. Og folk gjør feil. Av og til. Noen ganger får de til og med psykiske problemer.

Tilliten min til folkevalgte kan selvfølgelig påvirkes av handlinger de måtte gjøre på et privat plan, hvis jeg synes handlingene er graverende nok. Helt klart.

Det viktiste for meg med folkevalgte er imidlertid at de ikke misbruker den tilliten de har fått gjennom å bli valgt / å sitte i posisjon.

1 Like

2023: Aksjegate

2024: Siterings-gate

10 Likes

lv6eh5586p961

3 Likes

Burde vi ikke kunne forvente at de som lager lovene i det minste i større grad en gjennomsnittsbefolkningen klarer å holde de samme lovene? Og hvorfor skal folkevalgte alltid få pynte på sine egne flauser ved å f. eks. kalle fusk for feil? Eller å unnskylde seg med at regelverket er for komplisert? Og til sist få en sykemelding for hver gang de blir avslørt?

6 Likes

Det er flere studier som har vist en samvariasjon mellom politisk deltagelse og narsissistiske og psykopatiske trekk. Skulle gjerne sett en offentlig debatt om hvordan vi kan forhindre et system som selekterer for dette, men jeg har ikke store forhåpninger.

2 Likes

Jo, selvfølgelig. Jeg prøver ikke å unnskylde noe eller noen. Jeg forventer det, akkurat som deg. Jeg bare synes det er værre når folkevalgte misbruker posisjonene sine for egen vinning enn når Moxnes blamerer seg selv totalt på privaten ved å stjele noen solbriller han så absolutt har råd til å kjøpe.

2 Likes

Altså, han er kleptoman. Han prøver ikke å utnytte noe. Han trenger behandling, noe han vel har fått. Om det er nok? :thinking:

Ille det med Erna, kanskje spesielt at hun virker å ha gitt faen, men samtidig, så var det lite som tydet på faktisk innsidehandel. Evt er mannen bare en dårlig trader.

Hadjik gjorde ting med overlegg og prøvde å utnytte systemet maks. Spes at hun leide ut uten å betale skatt. Så hun fikk min stemme, et hakk foran Erna.

5 Likes

Hmm… plagiat ja… På videregående så var det en kamrat og jeg som i samband med uppsatsskrivning snakkade oss sammen om hva vi skulle skrive om, uansett hva før æmne som uppsatsen skulle handla om (man fikk tildelt et æmne akkurat da uppsatsskrivningen startet.).
Begge våres uppsatser var nesten helt identiske i starten, typ første havle A4’en. Siden var det samme tema rakt gjenom, og som ikke hadde noe sammenheng med det æmne vi fått tildelt. Jeg husker ikke æmnet vi fikk, men våra historier rørte seg kring transvestiter og omfattande inntak av mæsk og fyll.
Vi fikk ikke godkjennt på dette, nei.

Så, dette med “merklige” resultat fra studenter og elever er ikke noe unikt før våre kjere politikere. Det kan hende hvem som helst…
Men, det skulle ikke førvåna meg om det politikere som fått problem med masteroppgavene sine har brukt en lignande takkik, dvs man har haft et omfattande samarbeid med andre før at reducere arbiedsmengden.

Han kan peke på flere eksempler.

– Hun skriver uttrykket SDI-metode over 30 ganger uten mellomrom. Så skriver hun SDI- metode tre ganger med mellomrom. Og alle de tre gangene er det tekstlig sammenfall med andre tekster i det som står rundt.

Kjerkol har sagt at det ikke er rart om metodiske beskrivelser blir like i to ulike oppgaver.

Det mener Bekkedal ikke holder.

– Det holder ikke som forklaring når det er rundt 20 tilfeller med ganske omfattende tekstlikhet. Så hun må komme med en annen og bedre forklaring, fortsetter professoren.

Var det noen som sa copy-paste

Jeg har ikke copy-pastet det over fra VG. Jeg har skrevet det selv. Vi har brukt samme kilde, så ikke rart det blir litt tekstlikhet.

… Nei for faen, det er bare tull, selvfølgelig har jeg copy-pastet!

Og det har hun eller medstudenten også.

5 Likes

Nei, det er det ikke. Men såååå like?

Halmstrå.

2 Likes

Det som feller er at de stedene hun har copy-pastet, så har hun fått med feil bruk av bindestrek som ikke finnes ellers i oppgaven.

Thorsteinsson peker på at studenter som er tatt for selvplagiat, at de har kopiert fra oppgaver de selv har skrevet tidligere, er blitt utestengt opptil to semestre. Sist uke ble det klart at kunnskapsdepartementet vil anke en slik sak til Høyesterett

Selvplagiat synes jeg fortjener mye mindre straff enn dette. Det er jo ikke greit, men det er i hvert fall noe vedkommende har tenkt seg fram til selv.

4 Likes