Det er mye i samfunnet som ligner på Folk og Røverere i Kardemommeby, og da tenker jeg spesielt på episoden der politimester Bastian avhører røverne etter at pølsemakeren, bakeren og kjøpmann berg har fanget Kasper Jesper og Jonathan i bakeriet, så godt som på fersk gjerning.
Selve avhøret i episode 8 på 18:34 minutter start på tidslinje 6:45 med “Jeg henter forhørsprotokollen”, og varer til tidslinje 12:30 hvor politimester Bastian “lukker opp døren til arresten”.
Det jeg imidlertid syns er interessant, sett med 2024-briller er passasjen der Kasper prøver seg på en frekkis med at de bare ville inn å varme seg i bakeriet, siden de visste at det var varmt der når det var nybakte brød på gang.
Bakern veit selsvagt at det er løgn og sier (tidslinje 8:00) “Det som han sier er ikke sant ! De 3 røverne kom til bakebutikken for å stjele brødvarer, og han store der hadde alt puttet 8 grovbrød, 3 vørterkaker og 2 loffer i sekken sin”
Hvorpå Kasper kommer med frekkisen sin (tidslinje 8:20): "Jo sier Kasper, det var bare et lite uhell, da vi kom inn i bakebutikken, så var det så mørkt der, så gikk jeg med sekken i handa, og sekken var åpen, og så støtte jeg like på en hylle, og på den hylla lå det grovbrød og loff, og vørterkaker, og de datt ned fra hylla, og like opp i sekken min!"
En løgn bakern lett parrer, siden “brødene og loffene lå ikke på samme hylla”.
Så til poenget.
Dette er laget for barn, og alle barna skjønner lett at røverne ljuger, og at Kasper ikke er en person som tilfeldigvis, og ved et uhell, beriker seg selv på andres bekostning fordi “det bare ble sånn.”
Selvsagt viktig lærdom for barn; røvere er “street-smarte”, så ikke vær naiv.
Men i den virkelig verden, så er det selvsagt annerledes, alt fra politikere som jukser på eksamen, som har bidratt til at de ender opp som ministere, til større saker hvor vær gang det skjer noe dritt i verden så går det på bekostning av de fattigste, og middelklassen, og de ultra-rike ender opp med enda større del av vørterkaken.
Også ganske funny hvordan media ofte “naivt og tilforlatelige” opptrer som politimester Bastian i avhøret, som sier hver gang om røvernes forklaring at "Det høres ikke helt urimelig ut det heller".
Eksempelvis Martine Aurdal fra Dagbladet som på TV2 betegner handlingen til regjeringens Sandra Borch som en "tabbe". Har ellers lagt merke til at ordet feil brukes ganske så ofte.
Ser vi på synonymer til tabbe, og kategorien av hendelser:
Så ser vi hvordan media bidrar forklare vanlige folk at ting bare skjer, Kaspers forklarer sitt tjuveri med et tjuvtriks; det var “et lite uhell”, at han endte opp med sekken full av bakevarer, og det er alltid “tabber og uhell” når politikere havner i heldige posisjoner, eller når noen større enheter, bedrifter, og oppover ender opp et bra sted. Og i andre enden er det ren og skjær uflaks når bakern, eller andre vanlig folk ender opp med å betale.