Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Vidunderlig harselas :smiley:

1 Like

Ser at Karl Øyvind Jordell, prof emeritus, Universitetet i Oslo, argumenterer noenlunde likt:

“Jeg er fullmektig for en student ved Universitetet i Agder som ble beskyldt for tre tilfeller av fusk. Ett av dem viste seg senere å være en falsk beskyldning. På grunnlag av de to gjenstående fikk hun likevel eksamen annullert, og hun ble utestengt i ett år, med et brutto lønnstap på minst 600.000 over yrkesløpet. Dette var en student på lavere grad, og det er tvilsomt om hun hadde fått undervisning i kildebruk. Kjerkol har helt sikkert fått det.” [jeg har fjernet uthevning av hele dette avsnittet i artikkelen her]

12 Likes

Svært interessant innlegg på Reddit som jeg plukket opp via denne Tweet’en:

https://x.com/oleoestlid/status/1749464642043228389?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

Eller gå direkte til Reddit her:
https://www.reddit.com/r/norge/comments/19ca91o/comment/kj05xoa/?context=3&share_id=acWKYnPER80bmgT-DhI_v&utm_content=1&utm_medium=ios_app&utm_name=ioscss&utm_source=share&utm_term=1

Og om noen fremdeles mener mastergraden hennes står seg, skjønner jeg ingenting!

PS Uten løgn og tåkelegging kunne hun jo kanskje blitt sittende, for hun trenger jo ikke mastergraden for å være statsråd. Men nå bør det jo være mer enn nok?

11 Likes

Kjerkol kommer ikke at gå frivillig. Støre må gi henne kikken, hvis hon blir en før stor belastning. Han selv gir nog faen, men de har sikkert politiske rådgivere som prøver å ha noe slags kontakt med vanlig folk og lese av stemningene.

Hve gjeller mediene så har vel de varit i samme båt som politikene (Frp unnantagna) i mange år. De umgås i samma kretser, er med i samme golfklubber, båtklubber, sexklubber etc.

1 Like

Jonas Gahr Støre møter pressen om Kjerkol-saken: – Jeg har tillit til Ingvild som minister

Jeg leser: Støre sparker henne hvis det dukker opp noe mer.

Fullt tillit PagMan!

Når MAGA stormer Kongressen 6. januar: Det var FBI!
Når hvite nasjonalister marsjerer gjennom NY’s gater: Det var FBI!

Er det noen som ser antydningen til et mønster her?

2 Likes

Flott med en klar og tydelig stemme som Professor Marthinussen:

14 Likes

Har Kjerkol skrivit sin masteroppgave selv da? Jeg fikk idag servert hypotesen at hon har betalt noen annen at skrive den. Men vill ikke fortelle om det, ettersom det ikke høres helt bra ut, det heller.

Kjerkol synes å ha veldige problemer med at forklare hvrdan det kan finnes lange tester av rene plagiat i hennes masteroppgave. Det kan forklares med at hon helt enkelt inte skrivit den selv, og derfor er helt uskyldig til plagiat.

1 Like

Det vil da ikke være et “uskyldig plagiat”? Om man har kjøpt en oppgave så er det ett 100 % bevisst plagiat (og selvsagt også juks) ved at hun har satt sitt navn på andres oppgave. Så dette ville jo vært det mest alvorlige som kan ligge bak saken. At hun åpenbart må gå basert på sine løgner i saken er jo en selvfølge for alle bortsett fra Støre & Co. At hun også må miste sin mastergrad er jo også soleklart, men tittelen er jo ikke egentlig nødvendig for ministerposten så hun kunne kanskje blitt sittende om hun hadde håndtert dette annerledes.

Det finnes vel også informanter/kilder til oppgaven som har hatt kontakt med Kjerkol i forbindelse med oppgaven. Nå har riktignok minst en av dem blitt identifisert som AP-medlem, men de finnes det vel så mange av i Trøndelag at det er vanskelig å unngå :man_shrugging:

Det kan jo være at antallet “forglemmelser” / “uhell” / og “feil” journalistene har funnet tvinger seg frem. Smått utrolig av kjerkol å endre forklaring og fortsatt tro at du kan sitte. Spesielt med tanke på hvor mange saker som har slitt på tiliten til sittende regjering.

Partytriks til neste regjering: reduser antallet ministerposter og tilhørende stab. Så kanskje det er letter jobben som sirkusdirektør.


Når jeg tenker meg om, dette er sikkert Borch sin etterfølger. Og ikke Kjerkol som blir kastet.

Bakteppet/oppsummering er i denne dn saken
https://www.dn.no/politikk/tre-nye-eksempler-pa-tekstlikhet-i-kjerkols-masteroppgave/2-1-1587009
Den saken viser eksempler over plagieringen (det er formalia feil med manglene gåseøyne og sidetall i siteringen) Men når staten tar studenter til høyesterett på slike feil. da forventer jeg at de tar minstere til retten og.

Klipp fra konklusjonen i DN.saken

2 Likes

Det er vel det mest usympatiske. Alle kan gjøre feil, så hvis feilene ikke er så grove, så hadde hun nok fint kunne sitte. Egentlig, så tenker jeg dette bunner ut i om hun mister graden eller ikke. Rett og slett fordi å ha en minister som blir tatt i juks blir utroverdig.

9 Likes

Det virker som idrettene ikke skjønner at å selge rettighetene sine til lukkede nettverk gir dem større inntekter på kort sikt og så lavere inntekter og rekruttering på lang sikt. Hvis idretten din ikke er stor nok, så dør den bare hen.

15 Likes

Jeg tror det har vært uungåelig over tid uansett. Når man kun har ett hull og titte inn i (NrK) så kan de diktere hva man skal se på. Det har tydeligvis vært langrenn og andre sære norske idretter som har vært prioritert.

Idag, hvor man kan se på hva man vil, når man vil; så finner man ting å se på som egentlig passer bedre for egne interesser. Og det er gjerne ikke mennesker som løper omkamp med pinner på beina.

5 Likes

Du tror ikke er 50-66% fall i løpet av et år eller to henger sammen med tilgang? Da er vi nok uenige.

5 Likes

Nei, men jeg tror fallet vil komme en gang uansett. Jeg begynte å strømme (dvs at jeg ikke har hatt TV-boks) for ca 8 år siden. Det handler også litt om sannsynligheter. Hva er sannsynligheten for at jeg tilfeldigvis finner (og samtidig blir interessert) langrenn når jeg har uendelig med muligheter? Da må jeg nesten aktivt søke etter det og være over gjennomsnittet interessert i langrenn. Jeg ser ikke på NrK lenger, og nesten ikke norsk TV i det hele tatt. Jeg synes rett og slett jeg finner bedre kvalitet andre steder innenfor mine interesser. Nyheter også, ser bare nyheter på YouTube.

1 Like

"> Norge har ikke en spesielt aktiv politikk. Sammenlignet med våre naboland bruker vi betydelig mindre ressurser på den aktive arbeidsmarkedspolitikken enn Sverige og Danmark, sier forskeren.

Her er vel greia. Hvis høyre gjør som de foreslår, så antar jeg de ikke gjør som forskeren sier og får på plass ressurser til en mye mer aktive arbeidsmarkedspolitikk. Dvs at de bare drar vekk stolen under de som sliter.

Bare så det er sagt, så driver AP også på slik, feks i forbindelse med endel de-privatisering av barnevernstjenester.

Alle slike tiltak vil i en overgangsperiode koste mer, for man må først bygge opp det nye før man kan rive det gamle.

Litt av problemet er at slike tiltak gjerne tar mer enn 4 år, som er tiden til neste stortingsvalg…

2 Likes

Jeg har ikke hatt tv-boks siden 2010. Har brukt chromecast. Leser mest nyheter. Bruker en miks av twitter, vanlige medier, substack, osv.

3 Likes

Den s.k. aktive arbeidsmarknedspolitikken i Sverige går til store deler ut på at en del selskaper får arbeidskraft betald av skattebetalene. Man kan få 80% av lønnen subvensionert i 6 månader. Derefter får den personene fyken, så tar man inn en ny som også får 80% av lønnen subvensionert. Og sånn ruller det på.
Den enda fordelen er vel at den en del personer som ellers hadde suttit i soffen faktisk kommer seg ut. Men permanente jobb får de ytterst selden. Samtidlig førskyves konkurensen da vissa selskaper har som praksis at utnytje dette systemet og får store deler av lønnskostnaden subvensjonert, medan konkurentene ikke får det.

Det som troligen er best på lang sikt er at satse på utdanning før arbeidsløse, men det sier ju politikene (særlig de på venstresiden) og facken nei til.

2 Likes

I mitt hode er sport ferskvare. Jeg ser så godt som aldri en sportssending i ettertid når resultatet er kjent. Det må i tilfelle være et sammendrag av dagens etappe av Tour de France.
Nordmenn er glad i vintersport som de selv bedriver. Hvem er seervinneren i dag? Jo, de man kan se i sanntid på NRK. Som skiskyting.
Hvor ble det av nasjonalidretten lengdeløp på skøyter? Den eksisterer fortsatt, men bak en betalingsmur på VG+++++. Da snakker vi om en idrett med sterke suicidale trekk. Ikke minst med tanke på interesse og rekruttering.
Det er litt sært, og ikke minst kostbart i en dyrtid, om utviklingen går i retning av hver idrett sitt abonnement,

Men strømming er fine greier. Vil man se elefantpolo, så kan man se elefantpolo. Døgnet rundt.

4 Likes