Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Spinnville tall!

32,7 prosent av passasjertogene i 2023 var forsinket eller innstilt. Det viser VGs gjennomgang av Bane Nors loggføring av avvik for alle persontog i Norge i fjor.

5 Likes
3 Likes

Naboen klagde på at han ikke kunne bruke tog fordi de var så upålitelige. Skjønner jo det med sånne tall. Hvis man hadde sett på tallene for rush tiden, så er prosenten sikkert enda verre

1 Like

Sakene gjelder blant annet trusler, vold, personer som er ufrivillig i utlandet og tvangsekteskap.

NRK Brennpunkt ser i dokumentarserien Ære nærmere på slike saker.

Kompetanseteamet får henvendelser fra barnevernet, politiet, UDI, skoler og andre. Instansene ønsker veiledning i saker som de jobber med.

Antall saker økte med nesten 30 %, bare fra 2022. Og tallene har tredoblet seg siden 2015.

Hvilken begivenhet er årstallet 2015 kjent for?

image

Økning i saker kan bety minst to ting: At flere opplever æreskriminalitet. Eller at flere sier ifra om det som skjer, altså at mørketallene blir mindre.

Farrah Ghazanfar er koordinator i Kompetanseteamet. Hun tror økningen skyldes at flere har fått kompetanse på æreskriminalitet, og ønsker veiledning i sakene de behandler.

Dette er det samme argumentet som ofte blir brukt når det gjelder voldtekt og kriminalitet generelt: Det har altså ikke skjedd en reell økning i kriminalitet…

Politiadvokat i Kripos, Terje Bjøranger, er ikke helt enig med Farrah:

Han tror tallene også handler om at det faktisk er flere saker.

– Tidligere var dette et tema for de store byene. Men i løpet av de siste ti årene er dette blitt et tema for hele Norge. I dag er dette melk og brød, altså hverdagskriminalitet.

Han opplever at æreskriminalitet overrasker mange nyutdannede som møter denne problematikken gjennom sin jobb.
– Mange kommer ut i en virkelighet man rett og slett ikke var klar over. Det gjelder ikke bare politi, det gjelder også barnevernetjeneste, helse, Nav og ikke minst skoleverket, sier Bjøranger.

Til slutt har jeg et spørsmål til dere:

Hva kan være grunnen til at så mange blir overrasket når de møter på denne problematikken?

12 Likes

Skylapper og Paradox of tolerance - Wikipedia og den påfølgende/tilhørende mangel på mediadekning i naiv godtroende toleranse.

Nå skal vi være glad i at vi har et så tolerant samfunn som vi har, men det må finnes en grense. (se wiki artikkelen for filosofien rundt paradokset)

2 Likes

Journalister gjør ofte en både god og nødvendig jobb. I disse fuskesakene med statsråder har de bidratt med uvurderlig info.

Men andre ganger fremstår de som en gruppe lettere mentalt retarderte. Som når de i samlet flokk fotfølger en utsatt politiker som har gitt klart uttrykk for at de ikke vil uttale seg mer før saken er avklart. Eller hvor det rett og slett ikke er mer å si. Og der heller ikke journalistene bringer med seg ny info.

"Vil du gå av? Hva med nå da, vil du gå av nå?

Det er som tatt rett ut av den gamle sketsjen fra Lillehammer-OL der Otto Jespersen intervjuer skihopper Espen Bredesen: Hva føler du nå? Og nå da? Og nå? Nå?

Så det altså hva man “føler seg” som, som betyr noe nå?

Hvis jeg da skulle komme til å kjøre på noen med fatale konsekvenser, som holder det altså at jeg “ikke føler meg som en drapsmann”? Da er jeg home free?

Hvis jeg blir tatt med 20kg hvitt pulver i reservedekket på Svinesund? “Jeg føler meg ikke som en narkosmugler”? Bra nok unnskyldning?

Hvis jeg bryter meg inn cockpiten på Wizzair-flighten til Gsvensk og vifter meg våpen? “Nei, jeg føler meg virkelig ikke som en flykaprer”? Da er det greit?

En spade er en føkkings spade, helt uavhengig av om den “føler seg” som en spade.

Det er ikke lenger en tragedie, dette er en farse. Og det at hun ikke skjønner at hun må gå av: Det er helt krise. Lurer på hva som fører til politikerforakt?

11 Likes

I mitt hode er det du nå avleder bare surr.

Kjerkhol vet at saken nå er ute av hennes kontroll, og at alle avventer avgjørelsen fra Universitet i nord. Det er ingenting som tyder på at Kjerkhol ikke vil godta avgjørelsen i denne saken, uansett utfall.

Så stormer et kobbel journalister rundt henne, og hun får et spørsmål: Er du en jukser?
Hva svarer du der og da?

Kjerkhol vet at hun kan bli sparket for fusk, og vil ganske sikkert godta den avgjørelsen fra Støre.
Det er veldig spesielt å hevde at Kjerkhol generelt mener at personlig føleri skal være avgjørende i kriminalsaker. Eller for den sakens skyld i sin egen sak.

Selv tror jeg hun må gå, Og må hun det ikke, vil hun være sterkt svekket. Men det er akkurat denne problemstillingen likegyldig.

5 Likes

“Jeg er en jukser, og jeg tar ansvar og går av.”

Kjerkhol vet utmerka godt at hun er en jukser. Har man tatt en mastergrad i Norge, så vet man helt fint med seg selv at det der ikke er innafor. Og det tror jeg Kjerkhol også vet.

Ev. så skjønner hun det ikke. Og det vil i så fall bare være enda tristere. Virkelig. For hennes del.

At hun ikke har gått på eget initiativ er bare helt på trynet.

For hva blir resultatet om Universitetet i Nord mener dette er innafor?

Ja, da sender de jo et signal om at alle som vil copy-paste, og gi en god f i kildehenvisninger, og vanlig akademisk skikk og bruk, bare kan komme dit og ta “graden” sin.

Og tenk om de mener dette er innafor: Samtidig skal altså Universitetet i Agder drive å kaste folk ut av yrkesrettede utdanninger på bachelornivå og lavere, som ikke har blitt fortalt av utdannings-institusjonen sin at man ikke kan gjenbruke tekst fra tidligere eksamensbesvarelser? Det henger ikke på greip. Virkelig.

21 Likes

TV2 har nå oppsummert plagiat, kopi og «inspirasjons» avsnittene til Kjerkol og hennes medstudent som nå er rektor på en ungdomsskole hvor elevene har fine forbilder.

Bergens Tidene har denne klare kommentaren til Støre sin strutsepolitikk:

4 Likes

Mulig Crook-hol ikke føler seg som en jukser.

Men da vet hun virkelig ikke hvordan man skriver masteroppgave.

Dette blir bare mer og mer og mer graverende.

3 Likes

Jeg begynner å bli imponert over hvor mye arbeid hun må ha lagt i dette copy/paste-prosjektet sitt og hvor mange andre masteroppgaver hun faktisk må ha skumlest bare for å finne det hun skulle plagiere. Godt mulig hun ville brukt mindre tid på å faktisk skrive oppgaven selv.

4 Likes

Og Støre mener at her skal man ikke trekke forhastede konklusjoner???

Greit nok at han ikke formelt skal ta mastergraden hennes, men tilliten til en statsråd henger vel ikke på en formell saksbehandling av den.

Litt interessant om medstudenten som er rektor på en ungdomsskole i Trøndelag har fokus på elevene skal lære om fusk og ærlighet i sitt skolearbeid :man_shrugging:

1 Like

Altså, det er jo ikke noe spillerom for å tolke her. Hesten ligger i grøfta. Den er stivfrossen. Nei, den kommer aldri til å trave fornøyd rundt på Leangen igjen. Nei, vi trenger ikke vente på dyrlegen for å konstatere at den er død.

Universitetet i Nord kan ikke la dette passere (og at de i utgangspunktet har latt det passere så sent som 2021 er en betydelig skrape i lakken uansett). Men seriøst: Lar de det passere så kan de heller ikke kalle seg “Universitet” lenger. Så enkelt er det.

Men dette bør det ikke være nødvendig at ei nemnd på Universitetet i Nord skal finne ut av. Det er ikke noe å diskutere: Det er juks. Det er plagiat. Og for hver dag som går uten at hun trekker seg, så viser Ingvild Kjerkhol en fullstendig mangel på respekt for det arbeidet alle som har gjennomført en masteroppgave på ærlig og redelig vis har utført. Og Jonas Gahr Støre lar henne gjøre det.

5 Likes

Hvem sier at hon har skrevet en masteroppgave? Hun selv. Som man oppenbart ikke kan stole på.
Sevl vibber jeg at hon ikke har skrevet den i det hele tatt, uten har betalt noen annen til å gjøre det. Men det kan hun ju ikke si nå.

2 Likes

Skulle ikke forundre meg om med-skribenten, nå rektor, gjorde mesteparten av jobben :sweat_smile:

2 Likes

Kjerkhol bør være ferdig, men jeg kan skjønne at det må avvente litt, og kan også forstå at (hvis det er slik) forklaringen ikke kan utbasuneres.

Hun har tross alt skrevet dette sammen med en annen dame. Og da er jo spørsmålet; hvordan skjedde jukset?

Kanskje venninnen stod for alt jukset? Men samtidig gjorde 100% av oppgaven, siden Kjerkhol kanskje hadde viktigere ting å holde på med? Da er kanskje Kjerkhol uskyldig i juks, men fremstår samtidig som en skikkelig free-rider, og ingen vil jobbe med sånne, så det er kanskje verre for hennes videre karriere?

Eller kanskje Kjerkhol gjorde 10% av oppgaven, og 10% av oppgaven er juks og fanteri, i så fall drar hun jo en uskyldig med i dragsuget, tross at den uskyldige har gjort all jobben ærlig og redelig.

Satt litt på spissen dette, men det er en ukjent faktor her som man må ha litt respekt for, imo.

1 Like

Ikke sånn det funker. Putter du navnet ditt på oppgaven, så står du inne for alt som står i den.

3 Likes

Om hun har latt andre gjøre jobben for seg er det jo bare enda verre! Da er det jo juks at hun står som medforfatter, så den innrømmelsen kommer neppe.

Og som en skrev i ett kommentarfelt «Så mye jobb som de har lagt i klipp-og-lim, kunne man kanskje tro at de hadde spart tid på å skrive det selv!» (Beklager den manglende kildehenvisningen :see_no_evil:

5 Likes

Dette blir det enkleste semesteret noensinne å lære studentene betydningen av kildehenvisninger, sitatregler og regler for medforfatterskap.

7 Likes