Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Er det rimelig å anta at de som skal straffes for voldtekt allerede har voldtatt noen, eller er det noe jeg ikke får med meg her.

Sawyer Hackett on X: “Here’s Greg Abbott in September 2022 saying Texas doesn’t need an exception to the state’s abortion ban for rape—because his administration would “eliminate rape.” There have been more than 26,000 rape-related pregnancies in Texas since. https://t.co/p5CexnpN4y” / X (twitter.com)

Minner meg litt om problemet med fyllekjøring i Iran. Det skjer jo, men siden alkohol er forbudt kan det jo pr. def ikke skje, og ergo fyllekjører ingen, i myndighetenes øyne. Og det blir uansett vanskelig å finne ut når politiet ikke har promilletester fordi det er jo ikke vits å teste folk når alko er forbudt.

4 Likes

Er dette måten å gjenopprette tilliten til politikere igjen?

"– At han ikke ønsker å utlevere denne oppgaven er jo en nyhet i seg selv. Det er spesielt, og han bør ha en god begrunnelse. Jeg ser ikke helt hva det skulle vært ut fra oppgavens tittel. Det ser ikke ut til å være forretningshemmeligheter eller spesielt sårbare informanter her, pasientinformasjon eller lignende. Men det ser jeg ikke her – gitt at jeg har forstått utdraget av oppgaven hans.

Ørjasæter sier videre at slik hun tolker utdraget som ligger åpent på nett, så ser det ut som Giske bygger på andres data og analyser, noe hun understreker er god praksis, og en verdifull måte å forske på."

3 Likes

Trond Giske? Er ikke han helt passé?

1 Like

Bare sånn passe.

1 Like

Fellesnevner 1: Giske og Kjerkhol: Trøndelag AP.

Fellesnevner 2: Man skjønner ikke hva som er ok og ikke ok i gitte situasjoner.

Fellesnevner 3: Når man får dette påpekt så evner man ikke å ta det inn over seg.

6 Likes

Trodde disse oppgavene var offentlig tilgjengelig. Trodde tydeligvis feil, men hvor har alle de andre oppgavene kommet fra? Er det kun lekkasjer? I så fall problematisk.

Det vanlige – når det ikke eksterer årsaker av typen Ørjasæter nevner – er rett og slett at skribent selv synes oppgaven er for dårlig / ev. har fått en karakter (typ C eller lavere) som gjør at de ikke vil blamere seg selv med å ha oppgaven liggende åpent ute.

2 Likes

Men er det valgfritt?

Ja. Men spørsmålet er om det er mulig å nekte tilgang på trykt eksemplar på grunnlag bare av dårlig karakter / at man ikke er fornøyd med innholdet. Ved UiO er det ikke det. Altså, om Giske hadde levert master ved UiO, så kunne han reservert seg mot å få den publisert på nett, men alle som ønsket å lese den kunne bestilt en kopi fra biblioteket.

Dette er reglene for UiO:

https://www.ub.uio.no/skrive-publisere/duo/tilgang.html

3 Likes

Så langt er det funnet 67 tilfeller av tekstlikhet , ifølge VGs kartlegging. De utgjør 6,9 prosent av Kjerkols masteroppgave. Flere av tekstene er hentet fra andre masteroppgaver, mens andre stammer fra fagbøker, tidsskrifter og offentlige rapporter.

Hvis hun ikke mister graden og blir utestengt i to semestere, så ser det ut som en farse.

6,9% av 121 sider vil si litt over 8 sider…

5 Likes

Utestengelse i to semestre virker tullete. Ønsker vi ikke at hun skal på skolebenken for å bli omskolert?

Hvis ikke det blir resultatet, så betyr det i praksis at det å gjøre et ordentlig stykke arbeid (for annet enn ens egen del) med masteroppgaven er helt bortkastet. Man kan bare copy-paste over hele linja og gi f i å kildehenvise ordentlig, og likevel kunne smykke seg med grad og ev. tittel.

3 Likes

Så var det det med en hattemaker og dronning stabeis da…

Da må de endre reglene de har for juks. Den straffen er praksis pr i dag. Det blir litt som å sende folk i fengsel, det er ikke veldig produktivt. Burde kanske ha straff som trår inn ved evt videre fusk?

Enig!

Joda. Men hattemakeren bør forstå hvor sykt sykt skadelig dette er for partiet og fjerne Dronning Stabeis når hun ikke innser at hun burde gå selv. For dette er et akademisk Nortraship. Akkurat nå skulle jeg ønske Haakon Lie anno 1945 ramla ut av en tidsmaskin på Youngstorget. For AP – nå til dags – har blitt til en søndagsskole. Hvor Kjerkhol limer inn stjerner i boka på egen hånd.

4 Likes

Hvorfor reagerer noen så sterkt på disse master-greiene? Har vi flere med svin på skogen her også, som reagerer sterkt fordi de selv har jukset? Ala Sandra Borch? :stuck_out_tongue:

Begrepet “tekstlikhet” kan jeg ikke huske å ha lest / hørt før i den verserende sammenhengen. Det som slår meg nå er at om en tekst er nesten lik, men ikke identisk, så er det faktisk verre. For da kan det gjerne være slik at “lett flikking” på den stjålne teksten indikerer et bevisst forsøk på å omgå regelverket ("… denne kommer jeg da unna med").

For øvrig er jeg helt enig med dem som hevder at sjølplagiering er et dårlig / ukorrekt begrep. Det bør hete “gjenbruk av egen tekst” (ref. bl.a. prof. Lars Svendsen).

2 Likes

Kan ha med prinsipper å gjøre.

Når studenter på bachelor nivå blir hengt for å glemme gåseøyne på egenprodusert tekst fra tidligere oppgave, så er det vanskelig å forstå at en minister, som har vært “uheldig” og glemt å sitere noen og 60 tilfeller av klipp og lim, kan stå på sitt, påberope seg sin uskyld, fortsatt sitte som minister

14 Likes