Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

‘All Animals Are Equal but Some Animals Are More Equal Than Others’

Ap i et nøtteskal. Jeg tror ikke universitet vågar gjøe noe med dette. Tværtstopp i karriæren før alle inbalndade hvis ikke dette slippes gjennom.

1 Like

De har ikke noe valg, hvis de skal bli tatt seriøst som høyere utdanningsinstitusjon.

Det enkle fakta at “Universitetet i Nord” lot denne “masteren” passere så sent som 2021, gjør det allerede vanskelig å ta det seriøst som høyere utdanningsinstitusjon. For dette skulle vært snappa opp, både av plagiserings-systemer, men også av veileder.

Hvis du vil ha litt konspi her, så kan vi jo se for oss at kanskje veileder er AP-sympatisør?

4 Likes

Nå er denne tråden i ferd med å synke så lavt som overhodet mulig. :man_facepalming:

2 Likes

Første avsnitt er jeg helt enig med. Det andre avsnittet ser jeg på som useriøst.

2 Likes

En AP-sympatisør som hadde vært klar over plagiat, hadde vel anbefalt Kjerkhol å fjerne det fra oppgaven istedenfor å dekke over det og potensielt ødelegge for seg selv i tillegg?

1 Like

Ja, er nok passe dårlig ordlagt fra min side den. Mente det som “far-fetched konspirasjons-teori og svært lite sannsynlig”. Så var ikke ment som en “dette tror jeg er greia”, selv om jeg nå ser at det er det det blir tolka som.

2 Likes

Kanskje? Jeg kasta noe ut nå som jeg helst ser jeg skulle ha ukasta. Det var ikke meninga å starte en debatt rundt det, ser at det distraherer bare fra det som egentlig er riv ruskende galt her.

2 Likes

Mission accomplished Kari Elisabeth Kaski :face_with_raised_eyebrow: :+1:

2 Likes

Om det kan være noen trøst gikk det ikke så bra i svært mange andre land heller:

https://tradingeconomics.com/country-list/bankruptcies

1 Like

Kilde: Regjeringens hjemmesider (man kan ikke stole på noe lengre)

«Gift i Paris 29. februar 1996 med siviløkonom Sindre Finnes

Men han er ingen siviløkonom :grinning_face_with_smiling_eyes:

8 Likes

Jeg har ganske lenge stusset litt på det som står på stortingets nettside om Støre. Det står at han gikk Sjøkrigsskolen 1979-1980. Da han besøkte Sjøkrigsskolen i 2016 så sa han selv at han var “tilbake ved Sjøkrigsskolen der jeg selv gikk befalskolen i 1979-80”. Og det stemmer selvsagt. Likevel står det altså på Støres stortingsnettside bare “Sjøkrigsskolen 1979-1980”. Et naturlig spørsmål blir da også om han har skrevet noe tilsvarende da han søkte seg inn ved Sciences Politique i Paris ? Og er det riktig å kalle seg statsviter i Norge med kun fire års utdanning fra Sciences Po ? Graden cand. polit. krevde ex.phil, tre ettårige grunnfag, et halvt års mellomfag og hovedfag to år, altså tilsammen minimum fem og et halvt år om man tok ex.phil og første grunnfag i løpet av det første året.


Du kan ikke ta fra Støre at han er skikkelig utdannet. Sciences Po vitner om personlige evner ut over det en normal norsk statsviter kan skilte med. Norsk statsviterutdanning utdanner folk til “armod og arbeidsløyse”. Kun få får relevant arbeid.

2 Likes

Jeg skriver at jeg “stusser”. Det er for det første ingen tvil om at det som er oppgitt om hans militærtjeneste i det minste er misvisende. Han har som sagt selv sagt at han “var elev på befalskolen”, en befalskole som befant seg ved Sjøkrigsskolen. Men på stortingets nettside står det altså kun “Sjøkrigsskolen 1979-1980”. Om man tar det bokstavelig så kunne man jo tro at han begynte ved Sjøkrigsskolen i 1979 - det er faktisk det det står - og at han så brøt av etter ett år og så jobbet som fenrik i ett år. Mulig det var en ordning der som gjorde det mulig å bli fenrik etter et års befalskole. Men også det høres noe underlig ut. Jeg gikk selv befalskole kun få år senere og i pliktåret var jeg sersjant, men ansatt “i fenriks stilling” fordi det var ansvarsnivået i stillingsbeskrivelsen. Men hverken jeg eller andre “i fenriks stilling” fikk den graden før vi ble utskrevet ved fullført pliktår.

Selvsagt forstår de som kjenner det norske systemet at man først må gjennom et års befalskole og etterfølgende pliktår for å komme inn ved krigsskolene. Men det understreker også at det som er oppgitt på stortingets nettside er formelt feil. Og det gir i seg selv grunn til å spørre både om det kan være andre opplysninger som ikke stemmer OG om han kan ha oppgitt misvisende opplysninger i andre sammenhenger.

Bare så det er sagt, jeg synes Israel har dratt det altfor langt i Gaza. Samtidig virker saken under å understreke det Israel har sagt om at Hamas gjemmer seg blant sivile.

https://www.axios.com/2024/01/26/unrwa-gaza-hamas-israel-attack

5 Likes

Bekrefter ikke alt det du viser til at han var utskrevet Fenrik? Det er da helt normalt at man viser til den graden, på samme måte som at du viser til din akademiske grad når du har fått din eksamen godkjent. Hva mener du er problemet?

1 Like

Og det var nok med stor F også, som du har skrevet det: Fenrik, med stor bokstav ! :roll_eyes: Det inntrykk som skapes der er at han var Fenrik fra 1980 til 1981 og slett ikke bare at han ble utskrevet som fenrik ved fullført pliktår.

Det jeg i utgangspunktet reagerte på er at det kun står “1979-1980 Sjøkrigsskolen” når han også selv omtalte det i 2016 som “Tilbake på Sjøkrigsskolen i Bergen der jeg selv var elev på befalskolen”. Da gikk han befalskole det året, ikke et år på Sjøkrigsskolen og det som står på stortingets nettside er simpelthen feil.

Han gikk befalsskolen ved Sjøkrigsskolen i Bergen 79-80, fikk etter det graden fenrik, og jobbet som fenrik 80-81. Det er slik jeg leser det.

Houston we have a problem…
Den nye studien til Dødsårsaksregisteret i FHI fastslår at overdødeligheten i 2022 var på hele 13,7%, og at hjerte- og karsykdom var svært dominerende.

NRK skrev i juni at mRNA-vaksinen har hele tre forskjellige typer hjertesykdommer på listen over bivirkninger (som alle er potensielt dødelige). Sitat:

“Koronavaksinen har ført til bivirkninger som hjertebetennelse, blodpropp og hjertekrampe hos enkelte.” (1).

Siden vi vet at mRNA-“vaksinens” bivirkninger er dødelige hjertesykdommer, og at folk begynte å dø av dødelige hjertesykdommer da vi begynte å vaksinere, er det enkelte rakettforskere, med ekstra høy intelligens, som har stilt seg spørsmålet om det kan hende at det var mRNA-“vaksinen” som forårsaket den store overdødeligheten relatert til dødelige hjertesykdommer.

Det neste vi trenger, og som mange har påpekt lenge nå, er vaksinestatus i Dødsårsaksregisteret. Med disse tallene kan vi få sikker kunnskap, og enventuelt avverge videre katastrofe ved å stanse vaksineprogrammet umiddelbart.

Den nye studien ble omtalt av Dagbladet tirsdag (2). Sitat:

"Det framgår av den ferske studien at det er «tidsmessig samsvar mellom økende vaksinedekning og økende overdødelighet».

Studien kan likevel ikke gi svar på om coronavaksinene kan være årsaken til at flere enn ventet har dødd av hjertesykdommer og andre årsaker.

-For å finne ut dette må man sammenlikne dødelighet mellom vaksinerte og uvaksinerte. I dødsårsaksregistret har vi ikke slik informasjon. Vi vet jo ikke om de døde var vaksinerte eller ikke, sier Raknes."

Min kommentar:
Her må det enda mer rakettforskning til.

Grunnen til at vi ikke får slått inn den siste spikeren i kisten, som avslører mRNA-vaksinen som årsak til overdødeligheten, eller eventuelt frikjenner den, er at Dødsårsaksregisteret i FHI, ikke får tilgang til SYSVAK (som også hører til under FHI) sine tall på vaksinestatus, og får dermed ikke koblet disse sammen med dødsårsaksregisterets tall.

Vi kan redde ufattelig mange liv hvis vi får tak i årsaken til overdødeligheten. Det er bare gjennom kunnskap vi kan gjøre noe med problemet.

Også i 2023 var overdødeligheten på et nivå man ikke har i fredstid. Særlig siden man normalt forventer underdødelighet etter overdødelighet fordi de mest sårbare da er borte. De eksakte tallene for 2023 er ikke publisert enda.

I 2022 var overdødeligheten mer enn èn Utøya-masakre per uke gjennom hele året. La det synke inn…

Houston we have a problem…
Problemet som står i veien, som framstår som en bortimot uoverkommelig utfordring, er at to etater innen FHI ikke kan dele tall med hverandre…

Det vil koste 13,2 milliarder kroner å elektrifisere Melkøya. Men det er ikke nødvendig. Faktisk er det hundre prosent unødvendig ifølge en lederartikkel i Aftenbladet (3).

Hvor mange milliarder vil det koste å ordne det slik at en etat innen FHI får lov til å utveksle et Exel-ark med en annen etat innen FHI?

Skal vi ikke bare prioritere det?

Burde det ikke være av en høyere prioritet å komme til bunns i et folkehelseproblem av denne størrelsen, enn å elektrifisere Melkøya?

  1. https://www.nrk.no/buskerud/hjerte–og-karsykdommer-har-kostet-flere-liv-enn-ventet-_-bekymringsfullt-mener-lhl-1.16444005

  2. https://www.dagbladet.no/nyheter/norsk-dodsstudie-forbloffer/80861962

  3. https://www.aftenbladet.no/meninger/leder/i/KnR7L7/maktens-spill

Kilde: https://twitter.com/tveitmiljo/status/1751033612630180178

7 Likes

Har jeg oppfattet det riktig at Jonas Gahr Støre har fullfølgt en befælsutbildning og dessuten jobbet som Fenrik? Ikke så lenge, men likevel. Var gikk det galt?

Det sammenfaller i alle fall med hvordan jeg oppfatter det, uten at jeg kan sette en finger på hvor det gikk galt.