Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Som jeg har vært inne på før her FN er en pill råtten og helt ubrukelig organisasjon…

Det er bare å legge ned hele skiten. Første steg er de-funding.

4 Likes

En mye mer nærliggende forklaring er at det er covid-sykdom som fører til denne overdødeligheten. En rekke studier har vist en sammenheng mellom covid og hjerte-/karlidelser.

5 Likes

Aldri i verden om Støre og Barth kommer til å vise avstand mot UNRWA :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 Likes

Statistikk fra andre land viser at overdødligheten fortsetter selv etter at dødsfall fra selve Covid er nærmest borte.

Så kan en jo spekulere i årsakene men uansett er det høyst merkverdig at mediene virker uinteresserte og at FHI virker å være så lite samarbeidsvillige.

Tusenvis dør som ellers hadde fått leve og man trekker på skuldrene. Utrolig!

6 Likes

Finner det mer merkverdig at de som påstår dette kan gjøre det uten å vise til forskning og statistikk som er fagfellevurdert, og samtidig nærmest hevde at de har fått utlevert alt vettet.

7 Likes

Rolig nå. Gjelder 12 stk av 13000 ansatte i UNRWA, og de har allerede fått sparken. FN har iverksatt granskning.

Israel granskes forresten for folkemord.

7 Likes

Kommentar av Astrid Meland

En fin kommentar nå som enkelte blodhunder har gått litt vel amok.

1 Like

Helt uenig. La politikerstanden kjenne det ordentlig, og vi må ta politikerne for hver eneste lille regel de bruker statsapparatet på for å ta den jevne innbygger.

Eneste måten å få fornuftige lover og forutsigbar rettssikkerhet på, er at politikerne blir stilt nøyaktig de samme kravene til. At politikernes beste venner i journaliststanden prøver å ufarliggjøre politikernes lov- og regelbrudd, sier like mye om journaliststanden. Det er først når makteliten får kjenne de samme konsekvensene som resten av befolkningen, at vi kan ha tillit til makteliten.

18 Likes

Den svenske forfattarens boktitel " En dåres försvarstal" døk plutlsig opp i hodet, sånn uten videre. Merkelig hvordan det kunde skje…
Edit: Politikene og journalistene simmer i de samme grumlige vann…

I følge mine legevenner (NB! Jeg er ikke sjøl lege), så var gjeldende instruksjon under pandemien at Covid skulle føres som dødsårsak sjøl om annen sykdom var den avgjørende årsak.

Med andre ord sto man overfor spørsmålet om pasienten døde av Covid alene eller med Covid på toppen av annen alvorlig og dødelig tilstand. Uansett var det (og er trolig fortsatt) slik at alle slike dødsfall skulle føres opp som “død av Covid” i DÅR.

3 Likes

Verdien av slike utsagn er forsvinnende lav uten at de backes av en form for dokumentasjon.

1 Like

Leste du saken før du sa deg helt uenig?

Dette er klippet fra kommentaren jeg lenket til fra VG:
« At statsråder skal behandles snillere enn studenter, er selvsagt helt urimelig.

Tvert om bør folk i regjeringen som forvalter disse reglene, gå foran som gode eksempler.»

I denne tråden og andre steder så er man så opptatt av å gå over lik at man glemmer å sjekke faktiske forhold, for eksempel å sjekke hva saken gjelder.

Hsr du noen kilde som viser at Meland og Kjerkol er bestevenner, ref. dette?
« At politikernes beste venner i journaliststanden prøver å ufarliggjøre politikernes lov- og regelbrudd, sier like mye om journaliststanden. »

Ps! Politikere, eller makteliten som du så nedlatende kaller de, dømmes ofte langt hardere enn folk flest. Hvis en politiker tidligere har gjort noe galt - så kommer det frem i lyset en vakker dag. Media kjører da kjøttkverna helt til noen må gå - og får samtidig solgt anonnser som harde møkka.
Jeg fatter ikke at noen gidder å bli politikere.

3 Likes

Jeg leste artikkelen både før og etter ditt innlegg. Du mente enkelte blodhunder har gått amok, noe jeg er helt uenig i. Tvert i mot mener jeg vi må enda hardere til verks slik at politikerne ikke slipper unna konsekvensene av regelrytteriet de selv sender statsapparatet ut for å håndheve svært strengt på egen befolkning.

I kronikken prøves det å nyansere plagiering - for Kjerkol sitt tilfelle av grov(!) plagiering er det tvert i mot ingen tvil når staten utestenger studenter for å glemme anførselstegn.

Dette er karrierepolitikere vi snakker om, mange av de broilet opp fra ungdomspartiene. Å miste jobben som politiker fordi man ikke klarer å leve etter reglene man er med på å innføre i landet, er neimen ikke så ille.

7 Likes

Jeg mener at når samtlige norges medium kappjager i å finne tekstlikheter - for så å pøse ut artikler minutt for minutt - så har ikke politikeren sluppet billig unna.

Enkelte av linjene som ble oppgitt som plagiat var av typen « * Teknologi bringer inn flere faktorer som ledere må forholde seg til.*»

Det er en særdeles generisk setning som hvem som helst kunne skrevet. Jeg har ikke tall på hvor mange møter jeg har vært i hvor noe svada ala ovennevnte sies.

Ovennevnte setning mener jeg derfor er et eksempel på blodhunder som ikke klarer å skille mellom klinten og hveten.
Det er nok av tilfeller å ta av, virker som hun har en særdeles dårlig sak.

At Støre lar seigpiningen pågå skjønner jeg ikke. Virker temmelig opplagt at hun må trekke seg. De vil seg selv vondt. :sweat_smile:

1 Like

Stemmer vel temmelig bra sjøl om det er gitt et visst tolkngsmonn / rom for skjønn.

1 Like

Det kan godt hende dette har vært måten å kode dødsårsaker på i Norge, men det kan vel uansett ikke være tvil om at covid fører til økt dødelighet i et samfunn. Vi har fått en ny sykdom som er potensielt dødelig, spesielt for utsatte grupper, mens alle de andre sykdommene selvsagt fortsatt er der.

Likevel var mitt poeng i hovedsak at covid kan føre til økt dødelighet av spesielt hjerte-/karlidelser i ettertid av gjennomgått covidinfeksjon. Disse kodes nok ikke som covid.

Se f.eks: Study Helps Explain How COVID-19 Heightens Risk of Heart Attack & Stroke | NYU Langone News

Experts have long observed that the COVID-19 coronavirus increases the likelihood of having a heart attack or stroke for up to a year after infection, particularly for those who already have underlying heart conditions.

2 Likes

I Norge fin dødeligheten ned først og så opp etterpå. Jeg vet faktisk ikke hva snittet ble. Tror ikke det ble rare ekstra dødeligheten.

Usving

https://www.dn.no/kjernekraft/tyskland/tysklands-storste-parti-apner-for-ny-kjernekraft/2-1-1589731?abtest=b

9 Likes

Man kan veldig lett gjøre seg immun mot folk som finkjemmer oppgaven ens etter plagiat, en kan la være å plagiere. Setningen du viser til kunne ha vært uskyldig gitt at resten av konteksten så selvstendig skrevet ut, men når det kommer på toppen av alle de andre kopierte setningene samt kopierte resultater så må man se den i et annet lys. At noen skal slippe unna med slikt, og atpåtil i et tillitsverv, og atpåtil i en regjering som jobber hardt for å straffe andre for mindre regelbrudd, det er hykleri av en annen verden og et hån mot alle som skrev en oppgave på redelig vis.

Kjerkol fortjener alt hun får. Om hun hadde hatt skam nok til å innrømme feil og gå av hadde media funnet noen andre å hakke på. Du ser ikke Borch på forsida lengre.

6 Likes