Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Fox news ender opp med å betale ca 8 måneders overskudd for å unngå rettssak

Bra at de har blitt tatt etter å ha spredd løgner. Typisk, så vet de om at de sprer shit, men kjører på for det. Det burde koste.

5 Likes
1 Like

Feil.

Korrekt.

Jeg kjenner ikke mannen. Antar han er ganske langt på venstresiden?

Det twittertråden beskriver er stort sett ett marxistisk eller fascistisk diktatur, hvor alt støtter oppunder regime. Ikke ett demokrati hvor makthaverne kan kritiseres relativt fritt uten konsekvenser fra borgerne, og hvor makten kan overføres til de folket støtter uten maktbruk.

4 Likes

Politikken skal jo ideelt sett reflektere folkeviljen i et demokrati, men ofte har systemet sin egen mening som går på tvers av flertallets mening. Det er eksperter, rådgivere, utvalg, statlige og private bedrifter osv, som utgjør dette systemet av beslutningstakere.

F.eks. de store eksportkablene for elektrisitet - dersom folket hadde vært fullt ut informert om alle fordeler og ulemper, så hadde de stemt klart nei til disse. Det gjelder også grasrota i de fleste partier.

Men øverste sjikt av politikere i AP, H, V, osv er soleklart FOR enhver EU-tilnærming, også slike kabler. Rådgivende økonomer er for, Statkraft er for, byråkrater i Finansdepartementet er for, osv.

Da spiller folkeviljen liten rolle.

Situasjonen er altså at systemet trumfer folkeviljen, til klar ulempe for folket, med høyere importerte strømpriser som gir høyere inflasjon som igjen gir høyere renter, etc.

Det er et demokrati med modifikasjoner, kan en kanskje si.

4 Likes

Vindu til soverom må ha stort nok vindu OG fritt dagslys. Dvs en evt. Terrasse over vinduet kan ikke gå lengre ut enn 37 grader fra nederste karm og opp til ytterste del av terrassen. En slik løsning med en trang lysgate som gir lite dagslys gjør soverom om til bod.

4 Likes

Det eneste, rene demokratiet i Europa er Sveits. Alt annet er vås.

4 Likes

:man_shrugging::man_shrugging::man_shrugging:

5 Likes

Jeg har også tenkt at måten de har gjort det på i Sveits gjør at respekten for politikere er mye større der enn her, samtidig som de har mindre makt. Hvorfor ikke gjennomføre en reform for å få vårt demokrati til å bli mer lik Sveits sitt?

8 Likes

Kan begynne med å bare holde flere folkeavstemninger. Det bør være lett å få til. Bruke Bank ID.

6 Likes

Jeg er for å avgjøre flere saker ved folkeavstemning, men jeg er i mot digitalisering av stemmesystemene. Elektronisk stemmegiving har problemer som gjør det enklere å utføre valgfusk i stor skala, og selv om vi i dag har store aktører som nesten alle stoler på i Norge (BankID) så åpner det for svakheter som simpelthen ikke finnes for papirstemmer.

Tom Scott har en god video om problemene

Siden papir-folkeavstemning er dyrt er jeg òg i mot at vi har de mye oftere. Det beste hadde vært å la store viktige avgjørelser vente, og putte de på stemmeseddelen ved neste folkevalg for storting eller lokalvalg. Det blir maks 2 år ventetid, og det er en utmerket tid for å modne debatten og få veloverveide meninger. Store spørsmål fortjener gjennomtenkte svar, og tilliten min til at de folkevalgte kan besørge det er tynnslitt.

9 Likes


6 Likes

– Tar man vekk muligheter for salgskanaler, muligheter for markedsføring og innfører strenge restriksjoner på påslag og avtaletype, så tar man vekk det meste av mulighetene som ligger i nettopp et fritt marked, skriver de.

Jeg leser: “Med de nye reglene, så får vi ikke lurt kundene til å tegne dritdyre avtaler og vi vil tjene mindre penger”.

10 Likes

Strømkrisen er et av de grelleste eksempler på når vårt demokratiske system faktisk overkjører folkeflertallets vilje!
Ikke rart at politikere synes å ha gjennomgått kurs for hvordan de skal unnlate å svare når de blir konfrontert med vanskelige spørsmål!

6 Likes

Jeg må si at jeg foretrekker Twitter sin måte å gjøre dette på framfor Facebook sin. Der er både posten og tilsvaret lett tilgjengelig. Samtidig mener jeg at det får man nesten leve med, at tilsvar for slikt automatisk blir lagt til i posten.

2 Likes

Ja, unnlater å svare eller rett og slett lyver.

Ta f.eks. Astrup i Høyre som inntil det siste krampaktig har hevdet at strømkablene til utlandet ikke har noen effekt på strømprisene.

Hans bevis er at vi har hatt kabler i flere tiår, også da det var rimelig strøm!

Så unnlater han å nevne at de eldre kablene var noen puslete småkabler til intern overføring i Skandinavia, mens de nye monsterkablene går direkte til Europa, med langt høyere priser og har en kapasitet mange ganger de gamle kablene.

Selv næringsministeren har nå etter flere år med fornektelse, motvillig innrømmet at store eksportkabler er “prisdrivende”.

Astrup skjønner at politikken hans er upopulær fordi den gjør livet til folk og næringsliv vanskeligere. Hans respons er å villede, tilsløre og føre folk bak lyset og innføre politikken likevel, i ly av mørket.

En smarting det der.

5 Likes

Det er fortvilende at ingen av våre styringsdyktige partier vil føre en strømpolitikk som folket er tjent med.
De hevder gang på gang at “disse kablene har tjent oss godt over tid”. Det de da unnlater å si, er at dette var riktig så lenge vi kun hadde en kabelkapasitet som virket med utveksling begge veier. De senere kabler har jo utvidet dette til å bli ren eksport, og dermed samtidig import av Europeiske priser.

3 Likes

Vi har alltid eksportert kraft, problemet er at det her ble bygget kraftkabler til to land som fikk store problemer med kraftproduksjonen når gassprisene gikk kraftig opp.

3 Likes

Strømprisen kollapser i Europa – sol og vind dekker nesten hele forbruket

Midt på dagen fredag kollapser strømprisene flere steder i Europa. Selv med import av tilnærmet gratis strøm fra Danmark og Tyskland, blir prisen i Sør-Norge fortsatt 80 øre/kWh.

https://www.europower.no/kraftmarked/stromprisen-kollapser-i-europa-sol-og-vind-dekker-nesten-hele-forbruket/2-1-1438161

2 Likes

“Årsaken er at vannkraftprodusentene i Sør-Norge har god kontroll på produksjonen, og greier derfor å strupe produksjonen så mye at ikke den importerte kraften får for stor innflytelse på prisen. I tillegg eksporteres det for fullt mot England, noe som er med å gjøre presset på de sørnorske prisene mindre.”

Hurra… :unamused:

2 Likes