Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Ja hva skal man si. Takk samtlige politikere for disse fantastiske “utvekslingskablene”

Husk. Samtlige partier har godtatt dette.

1 Like

Poenget mitt var at med den tidligere kabelkapasiteten, så var det en viss balanse mellom eksport og import, dermed begrepet utveksling. De siste kablene økte så denne kapasiteten så mye, at det i mye større grad og i lengre perioder ble ren eksport. Dette hersker det vel liten uenighet om?

3 Likes

Samme ramme på papiret, 5.2%, men en større andel som sentrale tillegg.

https://www.dn.no/arbeidsliv/lo-lederen-historisk-godt-resultat-aldri-fatt-hoyere-kronetillegg/2-1-1438269

At både LO og NHO opplevde at den omfordelingen fra lokale til sentrale tillegg var det verdt å krangle om sier jo sitt om hva en sentral enighet om lokale tillegg egentlig er verdt. Gratulerer til de lavtlønnede.

2 Likes

Vi har i praksis slått sammen det norske kraftmarkedet med det Europeiske, som i flere tiår har hatt langt høyere kraftpriser enn Norge.

Og som vi vet- i et felles marked er det felles pris.

7 Likes

Dette skjønner jeg ikke, vi ble jo lovet og forklart av alt av eksperter og politikerfjes at ingenting skulle bli dyrere.

/s

Dette skjønner folk på et mer eller underbevisst nivå. Bare synd «styringspartiene» er like skyldige og ønsker å opprettholde status quo.

4 Likes

(kanskje ikke noe sjakktrekk å se debatten med disse arrogante politikerene før leggetid :face_with_symbols_over_mouth: :bed:)

8 Likes

Kaski og co lever i en fantasiverden.

4 Likes

The unnamed whistleblower is “a career IRS Criminal Supervisory Special Agent who has been overseeing the ongoing and sensitive investigation of a high-profile, controversial subject since early 2020,” attorney Mark Lytle wrote to nine members of Congress.

Although Hunter, 53, isn’t named in the letter, a congressional source confirmed the complaint pertains to the first son, who reportedly borrowed about $2 million last year to pay off a tax bill assessed on income earned overseas.

Lytle did not immediately respond to The Post’s request for comment, but in an interview with “CBS Evening News” said that his client has worked at the IRS for more than a decade and has extensive documentation.

“It really doesn’t come down to his credibility, whether you believe him or not,” Lytle said.

“Because the things he’s been through are very well documented in emails, and other communications with the Department of Justice.”

Morsomt hvis sant. Får vente og se.

5 Likes

Waters hos Rogan

21 år gammel men har allerede lekket Top Secret dokumenter i flere år til sine kompiser på en gaming site?

Men ingen vet hvor han har fått dokumentene fra.

OK, Dude.

2 Likes

Tilfeldig at dagligvare kjedene setter opp prisene rett etter lønnsforhandlingene?

  1. Ved å ikke øke prisene før lønnsforhandlingene kan de ha ført til et lavere oppgjør som de vil tjene på i ett år.
  2. Nå er alle happy fordi de får høyere lønn, nøytraliserer de negative med prisvekst?
2 Likes

Reportasjen har tåpelig tittel, men den var god. Det handler om eldrebølgen i et litt større perspektiv.

1 Like
1 Like

Folk som leier ut til åpenbare svindelselskaper burde kanskje holdes økonomisk og juridisk ansvarlig i større grad?

Det bør ikke være lovlig å rane naive folk.

Eller å legge til rette for det.

1 Like

Tja…hvor mange tusen tenåringer i det amerikanske heimevernet hadde egentlig tilgang til detaljerte og ekstremt sensitive rapporter om krigen i Ukraina, og hvorfor i alle dager hadde de det?

Det virker lite troverdig,

1 Like

Virker troverdig for meg. Du er slepphendt og har ikke god sikkerhet inntil noe alvorlig skjer.

For meg er det veldig troverdig at man har utrolig mange dokumenter tilgjengelig for folk som har rimelig god sikkerhetsklarering fordi de skal ha en viss tilgang til systemet, og fordi det er for kronglete å gi tilgang kun til de enkeltpersonene og gruppene som “egentlig” trenger det. Så man gjør det enkelt, og satser på at folk ikke søker opp og leser dokumenter de ikke skal ha tilgang til.

Er sikkert mange av disse dokumentene som skal være tilgjengelig for mange personer som faktisk trenger det, fordi de skal bruke det som grunnlag for sine analyser og diskusjoner. Og det blir for mye jobb å gi/fjerne tilgang etter behov kontinuerlig. Så man gjør det enkelt.

3 Likes

det må bli obligatorisk for politikere å ha minst 7 år i arbeidslivet før de får sette sine føtter inne på Stortinget!!

4 Likes

Forbud mot vikarer når folk er gravide eller langtidssykmeldte?

Det er ikke sånn at venstresiden ikke har noen argumenter, men jeg syntes det alltid males med så ekstrem bred pensel og forenkler til det blir idiotisk.

Ikke noe galt med bemanningsbyråer.

Spørsmålet er om man i visse arbeidsgrupper får riktig balanse mellom arbeideres rettigheter, arbeidsgivere som overholder spillereglene i det norske arbeidslivet, og arbeidsgivere sine muligheter til å drive fornuftig.

Et forbud mot innleie i byggebransjen var det første forslaget Moxnes og Rødt la fram på Stortinget. 1. april trådte det i kraft.

Nå vil Rødt også forby bemanningsbyråer i bransjer som helsevesenet og industrien i hele Norge.

Byggebransjen har jo vært notorisk, så det er der det gir mest mening? Kanskje sammen med renhold?

Mye mer usikker på industri og helse, men ingen overraskelse for meg at Rødt maler bredest mulig, er i tråd med deres ideologi.

7 Likes

Er ikke lett dette. Pratet med en bedriftseiere som trengte innleide folk til å håndtere svingninger i mengden arbeid.

Problemet som arbeider som er innleid er at du ikke får huslån, noe som gjør at det blir veldig dyrt å bo i lengden.

For min del mener jeg Rødt tar feil selvsagt, men det er ideologi - jeg vil ha mer frihet og fleksibilitet. Syntes det er for vanskelig å drive selskaper i Norge allerede.

Hvis man gjorde det enklere å sparke folk fordi de er udugelige kunne man kanskje gjort noen andre endringer.

Men jeg føler det er en mer komplisert diskusjon enn “det er idioti” :slight_smile:

1 Like