Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Kanskje Støre er en dobbeltagent for høyresiden? Prøver å gjøre Ap så lite som overhode mulig.

/s

4 Likes

USA (og Vesten) kjører så dårlig realpolitikk at selv tidligere fiender finner sammen.

6 Likes

Hva mener du vesten skulle gjort i dette tilfellet?

Skulle USA forsøkt å forene Iran og Saudi Arabia gjennom en diplomatisk løsning så ville det vært ensbetydende med politisk selvmord det øyeblikket det ble kjent. Samme dilemmaet ville man sett i Vesten.

Jeg tror at man rett og slett er lei av det sanksjons- og trusselregimet som Vesten (spesielt USA) har drevet med i 15+ år nå. Den nylige blackmailingen av Serbia er et godt eksempel, blant haugevis av andre.

…så har man også tvunget Russland i Kinas armer, hvor kineserne nå tapper landet for ressurser, bl.a. ferskvann og metaller, i rekordfart, og for en ekstremt billig penge. Hurra for oss.

2 Likes

Hvis kunden alltid har rett, så kan det vel tenkes at man ikke bør fokusere så alt for mye på de som ikke er kunder.

image

Eksport av olje- og petroleumsprodukter fra Midt-Østen går til alle andre steder enn USA.

2 Likes

Hva mener du egentlig? Så vidt jeg vet er Voss vann i Norge er eid av Kinesere. Vil det si at de tapper oss og for ferskvann?

2 Likes

Avtalen mellom Teheran og Riyadh er vanskeligst for Israel, som før har hatt Saudi Arabia som en “proxy-alliert”, eller en min fiendes fiende er min venn tankegang.

Dernest er det ikke utenkelig at både Iran og Saudi Arabia må komme med noen innrømmelser, skråstrek gi noe, så det er vel ikke utenkelig at Saudi-Arabia må dempe seg i Yemen, og at USA blir spilt ut på sidelinjen

"Brian Katulis, of the Middle East Institute, said that for the U.S. and Israel the agreement offers a “new possible pathway” for reviving stalled talks on the Iran nuclear issue, with a potential partner in Riyadh.

“Saudi Arabia is deeply concerned about Iran’s nuclear program,” he said. “If this new opening between Iran and Saudi Arabia is going to be meaningful and impactful, it will have to address the concerns about Iran’s nuclear program - otherwise the opening is just optics.”"

“Friday’s agreement also offers hope for more durable peace in Yemen, where a conflict sparked in 2014 has widely been seen as a proxy war between Saudi Arabia and Iran.”

Baikalsjøen står for rundt 20% av all ferskvann i verden om du ikke visste. Som kinserne nå holder på å kolonisere. Et enslig anlegg i Agder hvos Voss tapper vannet sitt fra er ikke sammenlignbart.

1 Like

Hvor mye flaskevann tapper kineserne for at det skal være et problem? Ene artikkelen du linker til over beskriver jo helt andre problemer.

  • Earth’s biggest, deepest, lake is in big trouble. People there point to Chinese tourists and say China covets Lake Baikal, but its problems lie closer to home
  • Pollution of its once pristine waters, and illegal fishing, have taken their toll, as winter trips with a biologist and traditional fishermen reveal
1 Like

Tipper du refererer til SCMP-artikkelen - den nevner også noe av temaet underveis hvis du leser lengre ned.

Uansett så angår ikke poenget mitt bare vannressurser.

https://www.ft.com/content/700a9450-1b26-11e5-8201-cbdb03d71480

Du påstod at Kina tapper Russland for drikkevann. Står du ved den påstanden, selv om artikler du linker til sier at det ikke stemmer. For meg er det greit å få avklart dette om diskusjonene skal ha noen håp om å bevege seg fremover.

1 Like

Greg is prone to depression, and after hospitalization for a serious episode in 2007, Greg learned CBT (Cognitive Behavioral Therapy). In CBT you learn to recognize when your ruminations and automatic thinking patterns exemplify one or more of about a dozen “cognitive distortions,” such as catastrophizing, black-and-white thinking, fortune telling, or emotional reasoning. Thinking in these ways causes depression, as well as being a symptom of depression. Breaking out of these painful distortions is a cure for depression.

What Greg saw in 2013 were students justifying the suppression of speech and the punishment of dissent using the exact distortions that Greg had learned to free himself from. Students were saying that an unorthodox speaker on campus would cause severe harm to vulnerable students (catastrophizing); they were using their emotions as proof that a text should be removed from a syllabus (emotional reasoning). Greg hypothesized that if colleges supported the use of these cognitive distortions, rather than teaching students skills of critical thinking (which is basically what CBT is), then this could cause students to become depressed. Greg feared that colleges were performing reverse CBT.

Just about everything researchers understand about resilience and mental well-being suggests that people who feel like they are the chief architects of their own life — to mix metaphors, that they captain their own ship, not that they are simply being tossed around by an uncontrollable ocean — are vastly better off than people whose default position is victimization, hurt, and a sense that life simply happens to them and they have no control over their response

Verdt å lese hele.

Jeg kjøper logikken. Woke-ideologien, de progressive, gjør folk rett og slett mentalt ustabile og syke :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

11 Likes

Må bare si meg 100% uenig med Skartveit her. Jeg er ingen fan av FRP, men synes det er modig og meget positivt at Sylvi Listhaug stiller spørsmål ved samenes makt her i landet.

8 Likes

Frp tør å si fra der andre tier

5 Likes

Han bare gjennomfører venstre-side politikk, så får folk endelig se hva det er i praksis etter 8 greie år med Høyre. Ideologi høres fint ut som opposisjon, men ikke som styrende parti :stuck_out_tongue: Vanlige folks tur til å stemme Høyre nå :slight_smile: Alle partier har noe man ikke liker, men det er hva som skjer i praksis man bør dømme ut ifra, ikke hva som blir sagt.

Ventet fra regjeringen - stortinget.no
Dette var overraskende, lurer på hva det gjelder :stuck_out_tongue: :

Her kan man se alle forslag som er lagt fram og hvem som har lagt dem fram. Viktig å se på hva partiene legger fram, og ikke bare det som blir lov, for å se hva de ville gjort i praksis:
Finn saken - stortinget.no
AP, SV med fler har så utrolig mange syke forslag som har blitt stemt ned opp igjennom. Greit å være bevisst før man stemmer.

3 Likes

Med mindre du bor i distriktene, da er det fort litt vanskeligere. Forutsatt at du stemmer lommeboka :slight_smile:

2 Likes

Jeg synes det er grovt av Listhaug å sette spørsmålstegn ved om Norge skal stå bak menneskerettighetskonvensjonene, sier Lan Marie Berg (MDG) til Dagbladet.

  • Menneskerettigheter er ikke valgfritt, legger hun til.

Ytringsfrihet? Bevegelsesfrihet? Privatliv? Forsamlingsfrihet?

Spilte ikke mye rolle under pandemien. Da trampet man gladelig over menneskerettighetene (både i Norge og i utlandet, fra høyresiden og venstresiden). Så skal man late som om vi virkelig bryr oss nå?

Om noe viste pandemien at vi gir ganske så faen i menneskerettighetene. Så lenge vi er enige i begrunnelsen for å bryte dem.

Menneskerettighetene er ubrytelige? Nah. De er mer som retningslinjer å regne, som jeg har sagt før. Noen ganger er man enig, andre ganger er det ikke så nøye.

6 Likes

bilde

15 Likes

It’s funny because it is true! :crazy_face:

2 Likes