Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

… Var å få Ukraina inn i NATO i 2008. Hadde spart oss for mye problemer.

5 Likes

Ser på dax18 at Kirken er kritisk til maktbruk i kirkerommet siden politiet kan hente ut folk med makt. Lurer på om de mener det samme asylet skal gjelde i alle moskeer.

3 Likes

Til tross for ekstra tid sier elever at de ikke klarte å prestere under eksamen på mandag.

Tankene går tilbake til min seksuelle debut, når jeg ikke trengte ekstra tid for å underprestere.

1 Like

Løsningen er å erstatte skriftlig eksamen med loddtrekning for å komme inn på høyere utdanning.

Ingen grunn til å prioritere de best kvalifiserte, hvorfor ikke bare la tilfeldigheter avgjøre?

Bør selvfølgelig også brukes i arbeidslivet.

3 Likes

Har vi ikke dette i Norge allerede? F.eks tror jeg de som designet tre/stålbroene kom inn ved loddtrekning.

2 Likes

Spørsmålet er jo bare hva man skal prioritere - kvalifikasjoner eller likebehandling?

Siden vi alle er enige om at folk har forskjellig utgangspunkt, er det ikke urettferdig at man ikke får samme sjanse til å lykkes og bli hva man ønsker i livet?

Det burde i utgangspunktet være helt innafor å tildele studieplasser etter likebehandlingsprinsippet uavhengig av kvalifikasjoner - når kvalifikasjonene tross alt er urettferdig tildelt barn og ungdom fra både naturens, samfunnet, og foreldrenes side.

Ett alternativ er selvfølgelig å la kvalifikasjoner avgjøre hva du kan bli, men gi alle samme lønn uavhengig av arbeidstype, ansvar, og tidsbruk. For å sikre at vi i hvert fall får det samme ut av vårt bidrag til samfunnet. Det bør være det minste vi kan forlange i ett samfunn som går framover. Mer likhet, mer rettferdighet. Det er uansett ingen som motiveres av personlig gevinst, det er bare fiksjon kapitalister bruker for å rettferdiggjøre verdens urettferdighet.

Jeg vet det er en viss motstand mot denne typen løsninger, men altså, vi trenger ikke høre på rasistiske kvinnehatende transfobiske hatefulle fjotter med forkastelige holdninger heller. Samfunnet går framover, og det viktigste er å være på riktig side av historien.

7 Likes

Bra jeg kjenner jeg deg godt nok til å vite når du kommer med dryppende sarkasme. :sweat_smile:

5 Likes

Nei nei, ikke gi Rødt og SV ideer nå… de kunne seriøst funnet på å ta dette inn i partiprogrammene sine!

Sammen med kravet om å droppe alt av skriftlige eksamener og vurderinger. Alle står og fullfører. Tenker jeg ville gitt topp motiverte studenter :exploding_head:

4 Likes

Når jeg ser noen bruke begreper som rettferdig og rettferdighet reiser nakkehårene seg. Det er det mest misbrukte begrepet innen norsk offentlighet, og især innenfor politikkens verden.
For hva mener vi egentlig med rettferdig? Ut fra hvilke kriterier?

Ta noe så målbart som lønn. Bør vi satse på likelønn, premiere innsats, premiere innsats ut fra varierende utgangspunkt, eller oppnådde resultater? Ta hensyn til mottakenes ulike behov? Bør markedet spille med, eksempelvis knapphet på spesiell kompetanse? Hva er egentlig mest rettferdig?

Når noen slenger ut at de ønsker en mer rettferdig - et eller annet - som om de har kommet med et krystallklart fasitsvar, så har de jo egentlig ikke sagt noe som helst - utover at de selv har sans for etiske vurderinger .

2 Likes

Poenget er å hevde at man har tingene på sin side så meningsmotstandere blir assosiert med det motsatte. I dette tilfellet:

Er du uenig med meg? Da er du mot rettferdighet, mot likhet, mot likebehandling, mot likebehandlingsprinsippet, og støtter rasistiske kvinnehatende transfobiske hatefjulle fjotter med forkastelige holdninger … OG

du forsvarer kapitalismen.

Retorikk er morsomt og effektivt, er det ikke? :slight_smile:

8 Likes

Som du er inne på ; bruk av “rettferdighet” uten videre utdyping er en ren hersketeknikk.

6 Likes

Masseovervåking, valuta i fritt fall, økende skatter, mer fattigdom, utopi-prosjekter…

Muligens. Men på den tiden nølte Jakob Hoop Scheffer, tyskerne og franskmennene om et ukrainsk NATO-medlemskap. Så ble Yanukovitch valgt i 2010, og da ble enhver NATO-plan skrotet. Men:

On 24 June 2010 the Ukrainian Cabinet of Ministers approved an action plan to implement an annual national program of cooperation with NATO in 2010.[83] This included:[83]

  • Involvement of Ukrainian aviation and transport material in the transportation of cargo and personnel of the armed forces of NATO’s member states and partners participating in NATO-led peacekeeping missions and operations
  • The continuation of Ukraine’s participation in a peacekeeping operation in Kosovo
  • Possible reinforcing of Ukraine’s peacekeeping contingents in Afghanistan and Iraq
  • Ukraine’s participation in a number of international events organized by NATO
  • Training of Ukrainian troops in the structures of NATO members

Ukraine and NATO continued to hold joint seminars and joint tactical and strategical exercises and operations during Yanukovych Presidency.[84][85]

Det som virkelig hadde spart oss for problemer var hvis Euromaidan kunne vært unngått.

2 Likes

Grenseløs grådighet hos visse “eliter” i Washington, Brussel, London og Paris som gjorde det så godt som umulig for Yanukovich å skrive under på avtalen med EU og IMF i 2013. Det ville i praksis betydd at han garantert ikke ville bli gjenvalgt og at han ville ta på seg ansvaret for at Ukraina skulle utplyndres i regi av IMF. Skulle han gjort det måtte han vel evnt blitt garantert en retrettstilling hos Goldman Sachs, som leder for EU-kommisjonen på den tiden, Emmanuel Barroso…

4 Likes

Ja, da kunne Ukraina blitt som Belarus.

3 Likes

Target has lost $9 billion in market value since angry social media users called for a boycott of the Minneapolis-based retailer over its rollout of the “PRIDE” collection featuring LGBTQ-friendly clothing for children.

A week ago Wednesday before the controversy erupted, Target’s stock closed at $160.96 a share, giving the big-box chain a market capitalization of $74.3 billion.

As of early trading on Thursday, however, shares of the company were trading off 1% at $141.76 — capping a weeklong tumble that has shrunk the “cheap chic” discount retailer’s value to $65.3 billion.

That amounts to a 12% drop that has shaved a whopping $9 billion off the company’s market capitalization.

Some conservatives were angered by Target’s partnership with Abprallen, a UK brand that they believe is associated with Satanist designs. Conservative media outlet the Washington Examiner posted about Abprallen, which is “headed by a self-proclaimed gay, transgender man,” offering sweatshirts that read “cure transphobia not trans people” and a tote bag that says “too queer for here.” It also points to a design on the brand’s Instagram that says, “Satan respects pronouns.” (Rolling Stone points out that while some of Abprallen’s designs do feature horns and pentagrams, none of that was on sale at Target. The designer behind the brand, Erik Carnell, also told the outlet he was getting death threats.)

… noen ganger vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne.

The right is aware it might be onto something that might at least work for a while. Conservatives can’t boycott every brand — because, really, where will those people shop — but they can make enough noise to make companies nervous. Right-wing commentator Matt Walsh has been quite open about the approach, advocating for picking a “few strategic targets” and making them “pay dearly” once identified. “That’s enough to make wokeness a lot less appealing to the corporate world. Stop trying to bring down the whole line of dominos at once. Start with one, and then the next,”

Har jo fungert for venstresiden, så de lærer av de beste…

I god amerikansk stil skal det vel eskaleres videre :slight_smile:

2 Likes

Ganske stor endring fra, “vi er i hvert fall ikke like jævlige som de som går etter levebrødet til folk for å fremme sitt syn” til, “can’t beat em, join EM”. Tragisk utvikling for internettet som helhet at det blir mer sånn adferd. Er venstresiden sin feil for å ha utnyttet det så mye nå at høyresiden mister fotfeste, men kjipt uansett.

Problemet er at folk rett og slett ikke har så mange prinsipper når de får gjennomslag. Prinsipper er bare viktig når det hjelper deg å oppnå hva du vil :slight_smile:

Klarer ikke se at det er så stor forskjell på høyresiden eller venstresiden der.

https://edition.cnn.com/2003/SHOWBIZ/Music/03/14/dixie.chicks.reut/

Country-artistene Dixie Chicks var mot Irak-krigen før det var populært. Det straffet seg for dem i 2003. Og ødela karrieren deres i en del år.

Handler mest om hvem som har mest makt for øyeblikket i USA - finnes ikke mange prinsipper på ene eller andre siden så vidt jeg kan se.

Jeg er såpass kynisk at jeg tror høyresiden i USA bare er opptatt av “ytringsfrihet” for tiden fordi det er de som blir mest sensurert for tiden.

7 Likes

Hvorfor?

1 Like

The Chicks er tøffe damer. Ble cancela før det var en greie, men holdt stand med sine prinsipper.

Og denne, tribute til den fallende soldat.

5 Likes