Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Yep.

Men det er greit, er vel ingen som bryr seg om politikere er oppegående uansett?

La byråkratene ta beslutningene, er nok det beste uansett.

4 Likes

Stephen Hawkins hadde også en neurologisk sykdom kalt ALS som er beslektet med MS om jeg ikke tar veldig feil. Hjernen hans var vel da per definisjon også ødelagt.

Min utheving.

Er greit å ta med seg “may” her. Det behøver ikke være at Vedum har noen av disse symptomene?

Her er et intervju med han: Trygve Slagsvold Vedum åpner opp om sykdommen MS - VGTV kan ikke si det er noe som tyder på at han sliter med det kognitiv dysfunksjon. Eller som han selv sier: han går på medisiner som gjør at han: “merker ingen verdens ting”.

2 Likes

Ikke mer enn andre i regjeringen, kanskje. Jeg holder Kjerkol på en god 1. plass.

3 Likes

Ja.

Men det kan vi ikke vite. Fordi vi selvfølgelig ikke har rett til hans helseopplysninger.

Er mange som er enige med deg, både når det gjelder Biden og Vedum. Ingen tvil om at de er fullstendig oppegående.

For min del mener jeg at når man har en diagnose eller en viss alder som tilsier at man normalt blir svekket kognitivt, og ingen utenforstående kan verifisere noe som helst, så bør man i anstendighetens navn trekke seg fra visse stillinger. Sjef for norges bank, regjeringen, finansminister, er blant tingene jeg vil si man er uskikket til.

Det er ingen grunn til å stole på at politikerne er ærlige med oss, eller at alle er informert. Tvert om, hvis Vedum eller Biden opplever problemer kan de fint velge å holde symptomer skjult. Det er helt normalt med virkelighetsfornektelse når man har alvorlige diagnoser og er usikker selv på hvor alvorlig symptomene er.

Denial is a common reaction since most
people do not want to believe that MS
has affected their mental abilities. For
many people with MS, coping with
physical limitations of the disease is eased
by the knowledge that their mental
abilities are intact. If these mental abilities
also begin to show signs of impairment,
it may feel like too much to bear.

For all del. Ingen grunn til å tro at det er risiko for at han sliter overhodet. La oss leke strutser litt til.

Det er selvfølgelig ingen problemer å stå i en av de mest krevende jobbene i landet…

Ok, nvm. Så lenge han smiler og ler og du har lyst til å ta en øl med mannen så er det ikke så viktig hva han mener eller tenker. Byråkratene kan ta alle beslutninger uansett.

5 Likes

Tror dere virkelig at Vedum ville innrømmet å ha disse alvorlige symptomene, eller at en hjerne med disse symptomene kan avdekke dem? Han er allerede i en stilling han ikke burde hatt med bakgrunn i forståelse og kompetanse, og lever fint med det så langt vi vet uten å gjøre de tingene som må gjøres nå for å få kronen tilbake på rett kjøl og sikre norsk privatøkonomi, og samfunnet generelt, mot videre inflasjon og svekkelse mot resten av verden. Han er rett og slett ubrukelig som finansminister når han ikke har tatt tak i det allerede. Hva har det å si om han er en grønnsak eller ikke? Resultatet blir det samme for økonomien.

11 Likes

Så, det du sier er at vi må ha en uavhengig helsesjekk av politikere i ledende posisjoner? Tenk om Erna har søvnapne og dermed led av søvnmangel og ikke burde ledet forrige regjering? Er det derfor hun valgte å slå sammen fylker uten å ha noe særlig flertall for det? For det syntes jeg var helt idiotisk.

… Så beklager å måtte si det, men selv om du er uenig med Vedum i politikken hans, så har det neppe noe med MS-diagnosen å gjøre.

Jeg tenker forresten at enhver finansminister vi har kommer til å være styrt rimelig greit av byråkratiet rundt. Spesifikt, så gjelder dette endringer som har med pengepolitikk å gjøre (altså, kronekurs og rente).

Btw, så synes jeg Biden virker klart svekket av alderdom. Jeg kan ikke se at MS har påvirket Vedum i det minste i intervjuet over.

3 Likes

Nei. Jeg sier at holdningene i samfunnet burde gjenspeilet at i en viss alder, med visse diagnoser, så er man uegnet til å lede landet. Og at folk trakk seg frivillig.

Hvis Erna ikke fikk sove på mange måneder og dermed var mentalt svekket og ustabil - som er en naturlig følge av søvnmangel uavhengig av hva hun selv subjektivt mener - så burde hun i anstendighetens navn ha gitt seg, ja. Og det er meget mulig at man burde ha en fullstendig uavhengig helsesjekk av ledende politikere hvis man ikke kunne klart å lage regler eller holdninger som sa at visse ting tilsier at man er uegnet. Alder, demens, alvorlige diagnoser som gir svekket kognitive evner, absolutt.

Ingen grunn til å trekke seg.

Hvorfor spiller det en rolle? “Svekket av alderdom” kan jo bare gjelde motorikken, og ikke hjernen? Og alderen gir erfaring som veier opp - påstår Biden. Er det noen store beslutninger Biden har tatt som du er uenig i? For min del har han på ingen måte tatt vesentlige beslutninger som jeg kan si viser kognitiv svikt. Spiller det noen rolle om stammingen som han har slitt med hele livet blir litt verre, eller om motorikken er så dårlig at han faller av en sykkel? Hva har det med de viktige beslutningene å gjøre?

Jeg mener Biden er uegnet pga alderen. Jeg kan ikke peke på en eneste beslutning han har tatt som jeg mener er vesentlig dårligere enn hva jeg ville forvente av en demokrat for tiden, eller hvor han viser klar kognitiv svekkelse.

Men jeg mener alderen - i seg selv - gir grunn til å mene at det er vesentlig risiko for at han er, eller blir, vesentlig kognitivt svekket og ikke kan jobbe hardt i verdens mest krevende jobb.

Nå har vi vel ingen viktige jobber i Norge, men - ut fra norske forhold - så er finansminister viktig, teoretisk i hvert fall. Med mindre man skal overlate hele jobben til departementet og partiorganisasjonen mens du selv forsøker å lese opp hva andre har skrevet for deg.

2 Likes

Jeg skjønner litt hva du tenker, men samtidig, hvis han ikke kjenner en damn shit, ikke får tilbakemeldinger fra andre på at han har blitt et surrehue, så hvorfor skal han gi seg? Utfra hva jeg fant, så kan du gå gjennom livet med MS uten å få kognitiv dysfunksjon.

Det avgjørende spørsmålet er vel hvor vidt vi har gode nok systemer for å avdekke skikkethet i kritiske samfunnsfunksjoner.

1 Like

Fordi det er umulig å vite noe om som utenforstående.

Du kan være fullstendig oppegående i 90 åra også.

For all del, hvis du stoler på politikere generelt, og mener at ingen ville fornektet symptomer eller stått på og sett om det gikk litt for lenge, spesielt når det er hemmelige helseopplysninger, så er det helt ok.

Jeg er fullstendig klar over at jeg er i utakt med media og samfunnet.

Tross alt, i følge folk flest og media er det ingen vesentlig forskjell på å være minister, regjeringssjef, eller trailersjåfør - vi er alle like viktige her i verden. Tenk å si at noen jobber er viktigere enn andre? Fy meg! :slight_smile:

2 Likes

Førerkortinnehavere må fra fylte 80 år gjennomgå en helseundersøkelse hos fastlegen eller annen lege.

Kunne hatt det for å komme i regjering også :smiley:

Vi kunne godt ha hatt noe slikt for politikere også, men har liksom ikke sett noe til politikere i Norge, som Feinstein, som er for svekket til å beholde jobben. I Norge er det heller ingen trend med grisegamle politikere. Tror ikke det kommer heller.

At de burde hatt klarere regler i USA synes jeg virker rimelig klart. Å overføre den skepsisen til politikere til Norge? Nei, jeg ser ikke helt hvorfor.

1 Like

Trygve kom akkurat med flere kommentarer på krone kursen og den alvorlige situasjonen vi er i, sjekk de ut her: Trygve Slagsvold Vedum - YouTube

Du hadde blitt overrasket over hvor strenge staten er på skikkethet, kompetansekrav og sikkerhet i leveranse bare et par steg ned i systemet. At det ikke gjelder for de på toppen er latterlig, jeg får le når man bør gråte, som Vedum alltid gjør.

Her har du noen eksempler på hva som skal til for å ikke være minister lengre under Støre: “Arbeidsminister Hadia Tajik gikk av i mars, etter pendlerboligsaken. Saken startet med at VG avdekket at hun hadde fått skattefri pendlerbolig på grunnlag av en kontrakt som aldri ble tatt i bruk. Forsvarsminister Odd Roger Enoksen (Sp) gikk av i april, etter at VG omtalte et forhold han hadde hatt til en ung kvinne da han var statsråd i Stoltenberg-regjeringen. - ifølge VG”

Det viktige nå er å få orden på kronen, få redusert risikoeksponeringen i Oljefondet så noe av “luft”-verdiene kan reddes og at vi får en finansminister som gjør næringsvennlige tiltak for å få opp investeringene igjen innenlands. Kronen har allerede gått så langt at vår kjøpekraft internasjonalt er knust, og da snakker jeg om vanlige folk og vanlige bedrifter.

2 Likes

Alder, demens, alzheimer, MS, whatever andre diagnoser du kan få: er det vesentlig grunn til å mene at du er kognitiv svekket, eller vil bli det i løpet av få år, så bør du ikke ha de viktigste rollene i samfunnet.

Dementia symptoms get worse over time. Cognitive changes like memory loss may be mild at first, but they usually worsen in just a few years. People with MS often have cognitive symptoms during a disease flare, also called an exacerbation or relapse. In MS, cognitive changes tend to progress gradually and slowly.

Man skal da stole på at det ikke er noen grunn til at han blir svekket kognitivt, eller får problemer, er åpen om symptomene (selv om han holdt diagnosen skjult og man vet det er veldig vanlig å skjule alvorlige symptomer både for seg selv - virkelighetsfornektelse - og for andre), når han har en alvorlig diagnose med høy sannsynlighet for kognitiv svekkelse… fordi …

Vi kan ikke vite?

Selvsagt kan vi ikke vite. Vi har ikke grunnlag for å vite. Og vi hater vel eliten? Kan ikke ha ett ekskluderende arbeidsliv? Og vi har da tilpasset arbeidsliv med støtteordninger så ingen grunn til å mene at en folkevalgt politiker i en av landets viktigste jobber - sånn helt teoretisk - betyr noe som helst, eller at vi trenger å bry oss om deres mentale tilstand … så lenge han sier han er frisk og rask og ler hjertelig er det vel greit? Det syntes media og samfunnet i hvert fall.

Jeg er 100% for at vi skal ha visse krav til de viktigste stillingene i landet. Det inkluderer maks alder, og at du ikke kan ha visse diagnoser. Det er mitt syn.

4 Likes

Jeg antar du melder deg som finansministerkandidat fordi du vet akkurat hva slags åpenbare feil Vedum har gjort? :crazy_face:

1 Like

Jeg vet ikke hva du ser av kommentarer fra Trygve på krone kursen og den alvorlige situasjonen du mener vi er i i det klippet. Det eneste jeg ser er et mer enn 7 år gammelt klipp fra VG-tv hvor de prøver å lage at et morsomt innslag om latteren til Vedum.

I et hvert normalt demokrati så er det folkets grunnleggende rettighet å fritt velge sine folkevalgte gjennom demokratiske prosesser. Det er ikke opp til leger å ekskludere kandidater. Bare tanken på å skulle følge det sporet burde være nok til å innse hvor det kan bære av sted.

Om noen skulle være kognitivt svekket, eller ha en ødelagt hjerne som du sier Vedum nå har, så tenker jeg at vi skal ha så pass tillit til at velgerne har tilstrekkelig med allmennkompetanse til selv å kunne avgjøre om de er skikket til å få deres stemme eller ikke.

Jeg har også tillit til at omgivelsene, som familie, kollegaer, sjefen og ansatte også følger med.

4 Likes

Jeg har ikke den tilliten. På noen måte. Stole på politikere…

7 Likes

Er ikke det alle hans politiske uttalelser og svar på vanskelige spørsmål?

Han skylte på strømstøtten som en hovedgrunn for stramt budsjett, mer finansielt på jordet kommer man ikke når inntektene fra strømmen overgår strømstøtten er det en tilbakebetaling av overpris, ikke en utgift som påvirker det man sitter igjen med negativt. Jo større den utgiften er jo større er også gevinsten i andre enden, gitt de reglene de har/hadde.

4 Likes

Hvor leser du dette?