Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Her blant annet: Nytt anslag: 100 milliarder i økte utgifter i 2023 – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

image

2 Likes

Norske politikere jobber ikke i et vakum. Verken Vedum eller andre kan få en skrullete ide som minister, regne med først å få med seg folk i det aktuelle departementet, så hele regjeringskollegiet, for til sist å samle et stortingsflertall bak et forslag basert på en nevrologisk kortslutning i hjernen.

Tvert om, tøft av Vedum å fortelle om sykdommen, tøft av Bondevik å fortelle om sin depressive periode. Tøft av politikere å vise styrke ved å fortelle om svakhet.
Vil vi egentlig kun ha helsemessige plussvarianter under stadig sjekk av fagfolk? Et slags medisinsk Vokterråd?
God helse er jo himmelvidt unna å være noen garanti for smarte vurderinger og godt politisk håndverk.

Stortinget har 167 representanter som spenner fra gamle ml’ere til ytre høyre i Frp. Vi kan være uenige i mye og mangt, men jeg har i alle fall ingen tro på at spennvidden i politiske løsninger helt eller delvis skyldes hjernekollaps. Tror det er smart å holde politikk og anamnese solid adskilt.

I diktaturer der kanskje både nevrologiske og ikke minst psykologiske lidelser trolig er mer hyppige og fremtredende, er det nok større grunn til årvåkenhet. Både på grunn av manglende åpenhet og omgivelsenes begrensede mulighet til å korrigere sin leder.

5 Likes

Hvilke andre markeringer skal man åpne opp for mon tro. Kanskje man forslå “Ja til Cannabis” ved å male grønt mellom de hvite stripene.

Et lite spørsmål. Ser regnbueflaggene er heist rundt omkring nå. Trenger dette regnbueflagget å henge oppe HELE juni måned? Holder det ikke at det henger oppe under Oslo Pride som er 17. juni til 27. juni?

1 Like

Trenger og trenger, vi har vel kopiert USA hvor de dedikerer hele måneder til dette (dvs: black history month, LGBT+ month, osv) slik at handelsstanden får tid til å selge unna alt som hører til. Og det er vel greit.

2 Likes

Ja, det trenger visst det. Fordi det er ikke bare gay-day eller freak-week. Det er en hel forbanna pride-month!

Ok, puste dypt nå… bare kjenner jeg er litt lei av dette nærmest konstante kravet om oppmerksomhet fra en, objektivt sett, marginal gruppe. Selvfølgelig skal de ha sine rettigheter, men de kan ikke tvinge gud og enhvermann til å skulle være så sabla opptatt av dette, hele tiden…

3 Likes

image

Kjør på sier jeg :slight_smile:

2 Likes

Haha, ja på et tidspunkt går det jo inflasjon i dette. Det blir som at alt skal prioriteres=ingenting prioriteres. Vi er snart der tenker jeg.

3 Likes

Kan bli mye staurbæring rundt om i kommunene etter det forestående valget. Får håpe det blir valgt inn noen dyktige kaospiloter.

image

– Man starter i det små, med mindre omfattende reguleringer. Så viser det seg at disse ikke fungerer for å få bukt med inflasjonen, og da vil man etter hvert gå inn for mer bindende og omfattende kontroller. Slik fungerer den politiske dynamikken som regel, sier Jonung, og peker på tiden da Richard Nixon var president i USA.

– Våre historiske erfaringer fra ulike typer priskontroller viser at ingen priskontroll kan få ned inflasjonstakten på sikt, og vi har nå bevis fra de siste 2000 årene på det, sier Jonung.

Det er fordi priskontroller ikke angriper de grunnleggende årsakene til inflasjonen, som i dette tilfelle er effektene av krigen i Ukraina, ifølge forskeren.

– Det er som å sette febermåleren i kaldt vann for få ned feberen, sier Jonung, som mener manøvrene er en form for populisme.

Ja, det er bare å glede seg og se hva politikere finner på framover for å få kontroll på de fæle slemme kapitalistene som tjener rått på matvarer og andre essensielle ting.

Eksportforbud neste steg fra produserende land? Eller mer pengetrykking og subsidier?

– Det er viktig å ha en velfungerende prismekanisme nettopp for å få en tilpasning til endrede prisrelasjoner. Så mitt siste poeng er følgende: triks ikke med prismekanismen.

Får satse på at politikerne tar ansvar og gjør noe da, og innfører makspriser etc.

3 Likes

Den “lave” prisstigningen i Norge tenker jeg godt kan komme av at så å si alt av landsbruksvarer produsert i Norge har statlige priser ut til butikkene. Så her er vi resten av EU i forkjøpet! :wink:

2 Likes

Jonas Gahr Støre : Vær så snill dere, ikke tving oss til å tukle med prismekanismen.

Moxnes og Bergstø:

5 Likes

Ser at i august er det mye ledig. Skal tipse “Foreningen for bråsinte og veldig morske” som planlegger en utblåsningsmarsj på sensommeren. Det kan jo fort bli stygt om de skulle kollidere med et annet opptog.

3 Likes

Jeg gir offisielt opp om dette går gjennom, er det føøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøkkings mulig Aasland?

Aasland varslet onsdag at regjeringen øker den maksimale statstøtten til havvind i Sørlige Nordsjø 2 fra 15 milliarder til 23 milliarder kroner.

Regjeringen oppga nylig utdaterte tall i en proposisjon til Stortinget. De tok blant annet ikke hensyn til kostnadsveksten i vindbransjen.

– Vi har fått et oppdatert grunnlag fra auksjonsrådgiveren vår. Da mener vi det er naturlig å gjøre det og opplyse Stortinget om det, sier Aasland til E24.

Selv om den maksimale statsstøtten blir mye høyere enn tidligere anslått, vil Aasland satse videre på havvind i Sørlige Nordsjø 2.

– Vi vil gjennomføre havvindsatsingen. Det er ikke noe vi bare har som et lekemål, sier han.

– Hvis det krever statsstøtte på inntil 23 milliarder i Sørlige Nordsjø 2 og om lag det samme i Utsira Nord , vil folk akseptere så høye støttebeløp?

– Vil folk akseptere at vi går mot et kraftunderskudd? Vil folk akseptere vi mister industrielle muligheter? Vil folk akseptere at vi ikke klarer å kutte klimagassutslipp? Det er relevante spørsmål i denne sammenhengen, sier Aasland.

8 Likes

En liten trist refleksjon hva gjelder Vedum, så fant jeg i helgen ut at min kusine har fått MS. Hun er knapt 40. Og det forklarer (også dessverre) kanskje mye av det som har fremstått som litt kognitive utfordringer. Sier ikke at det nødvendigvis gjelder noen av dem. Men man tenker jo sitt.

4 Likes

– Vil folk akseptere at vi går mot et kraftunderskudd? Vil folk akseptere vi mister industrielle muligheter? Vil folk akseptere at vi ikke klarer å kutte klimagassutslipp? Det er relevante spørsmål i denne sammenhengen, sier altså energiminister Aasland om mulig motstand mot mer subsidier til havvind.

Noen må begynne å snakke sammen.

4 Likes

Virker for meg som om folk aksepterer det meste :slight_smile:

4 Likes

En kombinasjon av arroganse og ignoranse, særdeles giftig for det norske land. Den sittende regjering viser nok en gang hvor udugelige de er og hvor lett de kaster bort 10-talls milliarder på symbol-politikk.

Det er generelt sett ikke behov for mer variabel kraft per i dag. Det er tvert i mot nesten utelukkende behov for mer stabiliserende kraft og stabiliserende løsninger pluss massive utbygginger av overføringskapasitet.

Når det blåser, går prisene ned mot null. Havvind er noe av det dyreste og mest usikre av all type variabel kraftproduksjon… Disse prosjektene har ikke sjangs til noen gang å bli lønnsomme på noen som helst måte.

Det er idioti fra start til slutt!

12 Likes

Nuvel… :grin::sweat_smile:

Skal ikke slenge meg inn i diskusjonen, men vil bare presisere at ALS, det Hawkings hadde, er en sykdom som rammer de motoriske nervene dvs de som styrer muskler. MS rammer myelinet, dvs isoleringen rundt potensielt allle typer nerver i hjernen (CNS). ALS pasienter blir i mye mindre grad kognitiv svekket, men gjengjeld primært mister kontakt med sine muskler

5 Likes