Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Politikerne du etterspør finnes ikke. Ingen er kompetent, hardtarbeidende, ærlig, og villige til å jobbe hardt i en jobb som vil gjøre at mange vil hate de for en helt gjennomsnittlig lønn.

Jeg tror det finnes mange med kompetanse som stortingssalen trenger blant folk med høy utdannelse. Jeg tror leger, sivilingeniører, jurister og økonomer har bedre forutsetninger for å representere folket på en gjennomtenkt måte enn det partibroilerne har. Men hvor mange av de tror du gidder å gjøre den jobben om det også betyr å gå drastisk ned i lønn?

Med reglene du beskriver er det svært få som hadde giddet bli stortingsrepresentanter. De som ikke har bedre karrieremuligheter (partibroilere og nyutdannede), de som ikke trenger pengene (den virkelige eliten), de korrupte, og noen ytterst få helgener. Folk etterspør politikere med reell arbeidserfaring, men selv mange uten utdanning vil ligge over snittlønna i landet mot slutten av karrieren. Jeg tror stortinget trenger noen med et par tiår på aluminiumsverk eller i nordsjøen, men lykke til med å få evig papirarbeid og uønsket oppmerksomhet på nettet og i media til å virke som et bra alternativ om de atpåtil skal ned i lønn.

Planen du skisserer vil gi oss et storting hvor alle representantene er Jonas Gahr Støre (trenger ikke pengene) eller Tonje Brenna (har ingen annen karriere).

6 Likes

Han er jo utdannet sosialøkonom om jeg ikke husker feil, og fikk nå jobben som sentralbanksjef, så jeg vil mene han er kvalifisert både for IMF og Verdensbanken, med mindre 10 år som sjef for NATO skulle være diskvalifiserende. Personlig tror jeg ikke det er det.

3 Likes

Kan jo f.eks. nevne økt kriminalitet, gjenger som konkurrerer om salget og slåss om reviret er stigmatiserende for områdene det gjelder, og medfører negativ påvirkning på boligprisene for de som bor der. Det igjen fører på sikt til områder som befolkes av folk nederst på stigen, og med det baller det bare på seg.

4 Likes

Et av de viktigste poengene med legalisering vil jo være å unngå salg på åpen gate via kriminelle. Der man heller ikke 100% sikkert vet hva man får.

Å vende det døve øret til, og la ting gå sin gang, er en enorm bjørnetjeneste for alle involverte.

5 Likes

Smålighet er en av bærebjelkene i den norske, nasjonale spisskompetansen.
Mange mener åpenbart at de 169 hoggestabbene på Stortinget knapt fortjener en gjennomsnittslønn. Det hadde det i så fall sikkert blitt kjempebra politikk av.
Det er også så typisk at det er disse utskjelte som får tyn, mens langt bedre lønnende i stat, fylker og kommuner slipper unna. For ikke å snakke om toppledere i statlige og halvstatlige selskap som glatt tripler en stortingslønn.
Spør hva rådmannen i kommunen din tjener, eller sjefen i transportselskapet i fylket ditt.

Tidligere var en stortingslønn knyttet opp mot lønna til en underdirektør i staten. Om det fortsatt gjelder, er jeg usikker på. Derimot er jeg ganske sikker på at de færreste på dette forum har det minste grunn til å misunne disse 169 utskjelte…

4 Likes

For min del kunne man gjerne valgt Frogner som område for avkriminalisering. Poenget mitt er at “kampen mot narkotika” er det mest meningsløse penge- og ressurssluket politiets midler kan forsvinne ned i. Det er for lengst bevist at kampen ikke kan vinnes og at man i det uendelige har skjøvet problemet fra område til område.

Mens vi venter på en legalisering er det bedre at politiet bruker ressursene sine på et område der det faktisk gjør en forskjell.

2 Likes

Jeg syntes det er helt greit at folk på stortinget får god lønn når de sitter der og gjør en jobb. Kunne fint vært enda høyere for min del.

Jeg misliker etterlønnssystemet og spesialordninger, frynsegoder, skattejuks, osv.

Dvs: hvis de mener de fortjener 1 eller 2 millioner i årslønn, så vedta det - men slutt å gjem unna hvor lukrative ordningene er totalt sett og hvordan reglere de vedtar for andre ikke gjelder dem selv. Som fengselsstraff for skattejuks, osv.

13 Likes

Man må gjerne avkriminalisere, det har jeg få problemer med, men så lenge det ikke skjer så er det politiets plikt å bekjempe også denne form for kriminalitet.

Når de så velger å ikke prioritere bekjempelse av slik handel i bestemte områder med mange barnefamilier så medfører det en forslumming, eller i beste fall en forringelse av de samme områdene, og det er et reelt problem for de mange som rammes.

3 Likes

Riktig. Bedre med grei lønn og færre frynser med fristelser til fifling.

4 Likes

100% enig. For arbeidsgiver (du og jeg) er det mye enklere å forholde seg til ett tall, årslønn, enn å forholde seg til en million spesialordninger som skjuler den reelle kostnaden.

4 Likes

Finner ikke mange frynsegoder. Problemet er at noen veldig få har jukset med reiseregninger, og at noen har misbrukt ordningen med pendlerbolig, og det stiller alle i et dårlig lys utad, spesielt når det trekkes frem at reglene påståes å ha vært uklare, og rådgivning fra Stortingets Administrasjon i noen tilfeller har gått på tvers av reglene.

Det må fortsatt være sånn at man får dekt tjenestereiser og pendlerbolig så lenge det er ekstrakostnader.

Hvorfor trenger de egen pensjonslov?

3 Likes

Det ga mening for hundre år siden, men ikke nå, når det er helt vanlig å bytte jobb.

4 Likes

Min holdning er at stortingspolitikerne ikke ønsker å fremstå som grådige, og i mange år var det stor ståhei om “millionlønninger” som en uting / grådighet (før inflasjon gjorde det mer normalt), så i stedet har mange av dem utnyttet systemet på andre måter eller skjult hvor gode ordningene er.

I utgangspunktet burde de klare seg med god/brukbar årslønn som er offentlig kjent, og ellers forholde seg til de samme reglene for arbeidsledighet/pensjon/osv som resten av samfunnet - det er tross alt de som vedtar reglene, så hvis resten av oss kan leve med det bør de også kunne gjøre det.

Reiseregninger og pendlerbolig osv er helt greit med ordninger, men du må ha kontroll på det - og folk som bevisst oppgir feil informasjon til staten for å snyte på skatten bør selvsagt etterforskes og straffes med fengsel slik som ville skjedd med alle andre.

Det ville også gjort det veldig tydelig for folket hva stortingspolitikerne vedtar som godtgjørelse for seg selv, i stedet for at det gjemmes bort - som er en uting.

8 Likes

Her vil jeg gjerne trekke frem politi og lærere. I begge yrkesgrupper føler jeg det finnes drøssevis av eksempler som krysser av i alle boksene dine.

3 Likes

USA vil oppnå et nivå av sensur sammenlignbart med Russland og Kina innen kort tid om denne artikkelen stemmer. Jeg er ikke overrasket.

2 Likes

Det går helt feil vei, men å sammenligne det med tankepolitiet i Kina og Russland er fortsatt drøyt.

5 Likes

Våre friheter er kanskje en smule oppskrytt?

Vi får ren propaganda fra Ukraina. Russerne sloss med spader, kaster våpnene og stikker av, overgir seg til droner, er tomme for ammunisjon, har mistet kampmoralen, deserterer i hopetall, men har likevel rykket frem jevnt og trutt i månedsvis, til tross for hundretusenvis av falne. Mens Ukraina som nærmest er suverene og med små tapstall har vært på vikende front!

Det gjelder å styrke oppslutningen om krigen! Da må deler av sannheten holdes unna de brede lag!

Krigspropaganda, som det vanligvis kalles.

Vi har også en fri presse som har samarbeidet med Snowdens partnere og med Assange i å kringkaste åpenbare og bekreftede krigsforbrytelser, men når begge er under rettsforfølgelse fra USA, så glemmer man sine samarbeidspartnere og sine prinsipper om en fri og maktkritisk presse.

Assange er ingen journalist sa redaktøren i BT i Dax18 og løste seg og sin avis for ethvert kollegialt ansvar for den ekstreme urett han utsettes for. Så det skriver man minimalt om. Skammelig.

Så kan man jo skrive langt og lenge om menneskerettighetsbrudd og krigsforbrytelser begått av NATO med Norge som snublende medløper, men ingen norsk journalist er interessert i hvilke tragedier våre bomber forårsaket blant sivile på bakken. Ingen norsk politiker fremmer saken, da alle større partier stemte for tragedien.

Våre friheter eroderes og for øyeblikket stammer erosjonen fra amerikanske autoritære tendenser, som dessverre ser ut til å være raskt økende, med en militarisme og et overvåkningsregime fullstendig ute av kontroll, og med en overhypet invasjonstrussel som hovedredskap for å skremme folk og nasjoner til å innordne seg og forberede seg på det endelige slaget mot Russland og til slutt Kina.

Og det slaget skal skje på Norsk jord, på Finsk, Svensk, Russisk, på Sørkoreansk, Kinesisk og Taiwansk. IKKE på Amerikansk! Merk det.

Bare noen mørke og dystopiske observasjoner fra parkbenken med en boks Budvar eller to…

10 Likes

Gleder meg til den kassa. Håper det ikke blir den derre Blue Nun, eller Black Tower :+1:

Selvsagt er Stoltenberg formelt sett kvalifisert til å lede både IMF og Verdensbanken.

Poenget var å påvise hvordan USA konsekvent belønner rikelig de som kaster alle andre hensyn til side og overoppfyller alle amerikanske krav.

Søreide fra Høyre har vært en annen som har vært kvikk på dette området. Direkte pinlig å se hvordan hun flørtet med bølla Pompeo og andre amerikanske krigshauker.

Hun får garantert en stor belønning for sitt innbitte strev. Amerikanerne vet nå at hun er deres lydige undersått og at hun kan stoles på.

Da kan hun plasseres i en viktig internasjonal rolle hvor hun ibutgangspunktet er norsk representant men egentlig utelukkende fremmer Amerikanske interesser.

Akkurat som Stoltenberg.

Amerikanerne er gode på å finne disse ufølsomme karrieristene.

4 Likes