Politikerne du etterspør finnes ikke. Ingen er kompetent, hardtarbeidende, ærlig, og villige til å jobbe hardt i en jobb som vil gjøre at mange vil hate de for en helt gjennomsnittlig lønn.
Jeg tror det finnes mange med kompetanse som stortingssalen trenger blant folk med høy utdannelse. Jeg tror leger, sivilingeniører, jurister og økonomer har bedre forutsetninger for å representere folket på en gjennomtenkt måte enn det partibroilerne har. Men hvor mange av de tror du gidder å gjøre den jobben om det også betyr å gå drastisk ned i lønn?
Med reglene du beskriver er det svært få som hadde giddet bli stortingsrepresentanter. De som ikke har bedre karrieremuligheter (partibroilere og nyutdannede), de som ikke trenger pengene (den virkelige eliten), de korrupte, og noen ytterst få helgener. Folk etterspør politikere med reell arbeidserfaring, men selv mange uten utdanning vil ligge over snittlønna i landet mot slutten av karrieren. Jeg tror stortinget trenger noen med et par tiår på aluminiumsverk eller i nordsjøen, men lykke til med å få evig papirarbeid og uønsket oppmerksomhet på nettet og i media til å virke som et bra alternativ om de atpåtil skal ned i lønn.
Planen du skisserer vil gi oss et storting hvor alle representantene er Jonas Gahr Støre (trenger ikke pengene) eller Tonje Brenna (har ingen annen karriere).