Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

At resultatene av anonyme spørreundersøkelser skal avfeies eller ignoreres? Næh, er nok ikke helt der :slightly_smiling_face:

Litt merkelig hvordan gjerningsmannen går fra å være åpenbart svart på den sladdede videoen til å bli lys i det sladdede bildet? Kanskje han hadde på seg sort finnlandshette når han lå på bakken?

Den er jeg helt med på, en slik undersøkelse vil aldri gi den fulle sannheten. Men om man sammenlikner med tilsvarende studier fra andre typer valgfrie inngrep så mener jeg likevel at det er en viss overførbarhet. Og gitt at studien er anonym så ser jeg ingen grunn til at politisk betenthet skal påvirke svarene mer enn for f.eks en slankeoperasjon.

2 Likes

Overall, patient survey completion rates at 1 year improved from 2011 (33.9% ± 14.5%) to 2015 (51.0% ± 13.0%), although there was wide variability between hospitals (21.1% versus 77.3% in 2015). Hospitals in the bottom quartile for survey completion rates had higher adjusted rates of 30-day severe complications (2.6% versus 1.7%, respectively; P = .0481), readmissions (5.0% versus 3.9%, respectively; P = .0157), and reoperations (1.5% versus .7%, respectively; P = .0216) than those in the top quartile.

Det betyr ikke at “de fleste er fornøyde med slankeoperasjonen” er feil, men det er lov å være skeptisk til at man får ett komplett svar når:

  1. Misfornøyde er mer tilbøyelige til å ikke svare.
  2. Kun omtrent halvparten svarer totalt.
  3. Det varierer fra rett over 1 av 5 for noen sykehus, og nesten 4 av 5 for andre - som er direkte korrelert til hvor vellykkede operasjonene er på sykehusene (målt gjennom alvorlige komplikasjoner).

Jeg mener det er god grunn til å være mer skeptisk til svarene fra spørreundersøkelse rundt slankeoperasjoner enn en kneoperasjon også. Blant annet pga ting tatt opp tidligere, men også fordi det er en frivillig behandling. Du tar selv valget, og ansvaret, og velger å gjøre det kontra andre tiltak. Hvis det er mislykket, så er vel du mislykket? Du har i stor grad “ansvaret” for alle negative følger?

Det er ikke sånn at spørreundersøkelser er fullstendig verdiløse. Men, svarene bør leses med noe skepsis.

Results: Out of 2136 eligible transgender adults, 696 (33%) completed the survey: 350 transfeminine (TF) and 346 transmasculine ™ respondents. Most participants (80%) were satisfied or very satisfied with their current hormone therapies.

80% er fornøyde, men kun 1/3 svarer. Hvem svarer? De fornøyde er sterkt overrepresentert. Skal man da anta at det er veldig mange mellomførnøyde, noe misfornøyde (men ikke fly forbanna) som er sterkt underrepresentert? Det virker logisk… men, hvordan finner man ut av det? Vel, du kan kjøre ordentlige vitenskapelige studier hvor man innrullerer folk skikkelig, og ikke baserer seg på anonyme frivillige tilbakemeldinger. I tillegg, svarene kan variere veldig avhengig av hvor lang tid det har gått etter behandling (akkurat når du gjør noe, tar grep, tar ansvar, gjennomfører, osv - så bør placebo effekten ha maks effekt, uavhengig av hvordan du føler deg 5-10 år senere).

Er masse psykologi rundt dette i tillegg, men man trenger ikke vektlegge det. For min del, hvis du tar tre operasjoner, en kneoperasjon (politisk ufarlig, og noe du selv ikke har skyld i at du trenger, og som oftest ikke velger men følger legers anbefaling) vil jeg forvente minst bias, en slankeoperasjon (hvor du har skylda i lidelsen, og selv velger behandlingen, men det er veldig stor aksept i befolkningen for at overvekt er en sykdom og ikke noe som gjør deg til ett dårlig menneske så det er ikke spesielt politisk betont) er noe jeg vil forvente mer bias men fortsatt mindre enn kjønnsbekreftende behandling som har mange av problemene til overvekt, men i enda større grad gjelder folk som lider av depresjon, adhd, schizofreni, og andre mentale problemer, samt er svært politisk vanskelig og det kan være vanskelig for folk å føle at de må forsvare politisk ukorrekte meninger, etc.

Men altså, det betyr ikke at spørreundersøkelser er verdiløse. Det er bare det at de har sterke bias, og det er god vitenskapelig grunn til å være skeptisk til resultatene slik de presenteres. Spesielt når de gjennomføres av folk som ønsker en spesifikk konklusjon.

Spesielt hvis man ikke oppgir responsrate når man leser artikler om temaet så føler jeg man mer eller mindre bevisst forsøker å få det til å framstå som sikrere enn det egentlig er.

3 Likes

Of the 23 studies that met the inclusion criteria, the majority indicated a reduction in suicidality following gender-affirming treatment; however, the literature to date suffers from a lack of methodological rigor that increases the risk of type I error.

In statistics, a Type I error is a false positive conclusion

Er det noe man har lært av å være innom biotek, så er det at false positive conclusions vel heller er normen…

Så, kort sagt, spørreundersøkelsen er av det dårligste statistiske grunnlaget man kan få…

3 Likes

Men i fravær av noe bedre er det det vi har. Og meta-studien konkluderer også med positiv effekt på selvmordstanker.

Problemet rundt kjønnsbekreftende behandling er at det i stor grad er basert på å forsøke å få folk til å føle seg bedre. Og det er svært subjektivt. Så her har du masse ting som spiller inn.

Jeg syntes generelt at voksne mennesker skal ha lov til å ta ansvar for eget liv, og gjøre hva de vil så lenge det ikke er åpenbart problematisk for samfunnet. Betyr ikke at samfunnet skal betale for behandlingen, men du skal ha lov. Så er spørsmålet - hjelper dette folk bra nok til at det skal betales av det offentlige? Vel… kanskje? Kanskje ikke? Dette er generelt en ekstremt sårbar gruppe (dramatisk overrepresentert på selvmordsstatistikk, osv), så det taler absolutt til fordel for at det offentlige skal betale.

Så har du neste problemstilling, hva med barn/tenåringer? Tja … jeg heller til at hvis det er ett uttrykt ønske over lang tid (år), med profesjonell psykolog, og støtte fra foresatte (som er juridisk ansvarlige for barnets velferd), så - ja. Men, å kun snakke med en “ekspert” som også er aktivist og mener det eneste korrekte er kjønnsbekreftende behandling uten kritiske spørsmål? Det framstår som ekstremt tvilsomt. Men det er vel også grunnen til at denne angrende personen vel gjorde en operasjon i utlandet antar jeg? Dvs, det er ikke så rett fram i Norge - og strammere skal det vel bli?

Jeg tror man har vært litt for entusiastiske generelt og at man nå med mer vitenskapelig grunnlag sier at man skal være mer forsiktige enn man har vært av gode årsaker.

Betyr ikke at noen trenger å være enige. Og skriver jeg mer nå blir det bare gjentagelser, så det er nok om temaet fra min side - føler jeg allerede har gjentatt meg selv for mye :slight_smile:

6 Likes

Her oppsummerer du vel i stor grad mine tanker rundt temaet også. Jeg tror det har positiv effekt for mange, men det er en sårbar gruppe med mye komorbide lidelser, og utøv ekstra aktsomhet rundt irreversible inngrep hos unge.

2 Likes

Jeg er litt der at man ikke får lov til å kjøre tung motorsykkel før man er 24. Er dette en god ide å kjøre på med for 18-åringer som ikke engang får drikke sprit?

3 Likes

Jeg mener du skal kunne drikke sprit og kjøre tung motorsykkel når du er 18 :slight_smile:

:bacon:Valgflesk :bacon:

Helst ikke i kombinasjon, håper jeg?

2 Likes

Når man ser hvordan en del ungdommer bruker sine kjøretøy til å leke seg på offentlige veier, så kan man kanskje helle til at mange ikke er modne nok til å få lov til å få lappen før de er rundt 30?

4 Likes

Da venter vi spent på regjeringens definisjon av hva en kvinne er :popcorn:

11 Likes

Ja og når en 30 åring gjør det så hever vi grensen til 40!
Nei, strenge straffer for de som bryter. Slike kollektive løsninger må vi passe oss for

Når det er sagt er myndighetsgrensen er satt i en annen tid, så den kunne vel kanskje heves til 20 -22 år slik samfunnet er nå. Hvem er det som ser på 18åringer som voksne? Svært få vil jeg tro.

5 Likes

Hva med at best egnet person, uansett kjønn/etnisitet/alder/legning/livssyn har styreplass? Synes oppriktig at styrer rundt omkring er lite balansert, men er skeptisk til at man skal tvinge inn 40% kvinner uansett.

6 Likes

For å øke verdiskapingen og lykkes med omstillingen må vi ta alle samfunnets ressurser i bruk. Derfor er NHO, LO og regjeringen enige om at vi skal innføre regler om 40 prosent av hvert kjønn i styrene i mellomstore og store selskaper, sier han.

Blir det mer verdiskapning av dette? Vil ikke det i så fall tilsi at kvinner har en høyere verdi i styret, ettersom flere kvinner i følge dette utsagnet gir økt verdiskapning i forhold til dagens fordeling. Eller mener han at med en høyere kvinneandel så oppstår det et slags klima som er mer positivt for verdiskapningen?

4 Likes

Det er flere som rapporterer om positive effekter av en bedre kjønnsbalanse og kvinner i ledelsen i næringslivet.
Hvis dette er et faktum bør kvotering være helt unødvendig - da vil eierne selv søke en optimal sammensetning av styret.

Alle som kommer over grensen for små foretak blir altså omfattet av dette. Terskelen for små er at to av følgende tre vilkår er oppfykt

  • Mindre enn 70 mill i salgsinntekt
  • Mindre enn 35 mill balansesum
  • Færre enn 50 årsverk
7 Likes

Her tenker jeg du er ganske så optimistisk :smiley:

1 Like

Genialt!

Bare menn i styret? Be 40% si at de identifiserer seg som kvinner, problem solved. Neste sak!

1 Like