Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Du tenker at markedet sier “nei takk” til gratis penger? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Ja, jeg vet. Med den eiersammensetningen vi har i dag vil vi nok ikke se at kvinneandelen i styrene endrer seg nevneverdig.
Så det er egentlig en eier-kvotering vi trenger. 40 % kvinnelig eierskap.

For ordens skyld - Jeg er en stor tilhenger av økt kvinnelig deltakelse i styrer og ledelse, og mener de absolutt har noe å tilføre. Utfordringen er at det er for få kvinner som er villig til å ofre det som kreves for å ha en slik posisjon.
20 000 selskaper som i snitt skal ha inn 2 kvinner (foutsetter snittstyre på 5 medlemmer) - jeg tror det er en del kvinner som kan gå en sterk styregrossistframtid i møte.

1 Like

Altså, dette synes jeg var en så utrolig god kommentar at jeg ler fortsatt :joy: For en gammel dinosaur som meg selv som synes diskusjon om kjønn, antall kjønn og hva man kan og ikke kan identifisere seg som har gått over alle støvleskaft, skal jeg med stor interesse følge fortsettelsen av eventuelle problemstillinger fra dette regjerings-forslaget - som du så ypperlig nailer- gjennom sommeren. Takk for dagens beste innlegg :rofl: :rofl:

3 Likes

Får håpe han ikke tenker det samme som regjeringen gjorde med “nå er det vanlige folks tur” :stuck_out_tongue:
image

1 Like

Det greieste er nok bare å vente på mer forskning. Man har sett tegn til forskjeller størrelse på deler av hjernen som har med seksualitet å gjøre til heterofile mot homofile menn og kvinner, men det er ikke gjort nok forskning til å gi helt klare svar enda. Anyways, virker som det er mulig å se forskjell via MRI-scan hos avdøde. Så kan man avvente å endre definisjoner til vi har harde fakta å følge.

INAH 3 - Wikipedia - Her er den delen og studiene forklart.

Transgender studies on brain anatomy[edit]

Early postmortem studies of transgender neurological differentiation were focused on the hypothalamic and amygdala regions of the brain. Using magnetic resonance imaging (MRI), some trans women were found to have female-typical putamina that were larger in size than those of cisgender males.[28] Some trans women have also shown a female-typical central part of the bed nucleus of the stria terminalis (BSTc) and interstitial nucleus of the anterior hypothalamus number 3 (INAH-3), looking at the number of neurons found within each.[29]

1 Like

Selv om noe er positivt statistisk, så gjelder det for større grupper. Ikke pr selskap.

Jeg bare har ikke tro på at sittende regjering og SV er primært motivert av hva som er det beste for næringslivet. Det er en eventuell morsom bieffekt hvis det passer seg sånn :slight_smile:

Men jeg har ett innspill å komme med her: hvorfor fokusere på styret, når det er ledelsen i firmaet som er viktigst?

Toppledelsen bestyr av CEO, CFO, COO, osv. De som har ansvar for deler av virksomheten og rapporterer direkte til adm dir eller styret.

Hvorfor er det ikke 40% krav til kvinner i disse posisjonene? Her syntes jeg regjeringen har en jobb å gjøre, og jeg forventer snarest mulig at det kommer krav om økt kvinneandel både på mellomledernivå og toppnivå i bedrifter og organisasjoner snarest mulig! Giftig maskulinitet er ett onde og må bekjempes, og det gjøres ikke med å finne plass til 2 av 5 eller 4 av 10 i ett styret, når det er arbeidskulturen som er problemet!

Ingen unntak for trossamfunn btw, vi snakker tross alt 2023, og noen ting er viktigere enn andre.

2 Likes

Det du kan være sikker på er at det de gjør av tiltak slår ut feil i virkeligheten, så er det flaks om det gagner bedriftene eller ikke.

1 Like

Det er et så subjektivt tema. Der det finnes er det sikkert crap, men har bare jobbet steder med 80–90% kvinneandel, så har egentlig bare sett de motsatte fenomenene selv. Altså kvinner som prøver seg på yngre kollegaer, da meg, og seksualisert humor fra damene om de unge gutta. Jeg bare sa ifra klart og tydelig 10-12 ganger, så sluttet de helt. Men tok en stund. Var ikke så digg å jobbe i et slikt miljø, men ble bra etterpå. Så har full støtte til alle som er i en sånn situasjon, tror bare det handler om folk med makt og et labert sex-liv, og at det derfor er overrepresentert hos menn, siden de oftest sitter i posisjoner med makt nå. Kvinner er like ille kan i hvert fall jeg skrive under på, og de virker ikke å være bevisst på hvordan det mottas før de får skikkelig klar beskjed gjentatte ganger.

4 Likes

I likestillingen navn bør jo kravet være likt for menn der de er underrepresentert.

1 Like

Btw, let the shitshow begin: Sårt tiltrengte penger til spesialiserte fosterhjem. Nå forventer NTL at nedbemanningen stanses umiddelbart | FriFagbevegelse

Blir slutt på privat formidling av fosterhjem fra 1. juli, så da får de ideele steppe opp! Har allerede sett klare tegn på at de ikke klarer det med desperate kommuner rundt om, og nå melder også staten om det samme. Så nå blir det bare helt jævlig framover, for barna uten stemme. Takk AP <3 Vi får se det i statistikken om 1-3 år, og så får neste regjering bruke 2-4 år på å få oversikt og så forhåpentligvis rydde opp… De leker med ilden her, siden det å avdekke problemene og endring tar så lang tid. :confused:

4 Likes

Hva med bøker? Kommer denne til å bli ulovlig?
image

Hvis det kommer en tilsvarende bok med tittelen “Hetro - for deg som lurer på om du er, eller har lyst til å bli hetro” - vil det være ulovlig konverteringsterapi? Hva med lydboka, eller høytlesning for en venn?

10 Likes

det er uvanlig at utlendingene er nettoselgere av aksjer tre kvartaler på rad. Det er så uvanlig at det, i en SSB-tallserie som går 45 kvartaler tilbake, aldri har skjedd før. Årsakene kan være mange, og han peker på noen få.

45 kvartaler er litt under 12 år, så tilbake til 2011. Ikke en veldig lang serie mao. Artikkelen er dog interessant for den tar for seg risikoen ved å investere i Norge, som forfatteren mener har gått opp.

1 Like

Honk f*cking honk :clown_face: :earth_africa:

Biologisk kjønn finnes jo ikke lenger, så dette blir jo spennende.

5 Likes

Det er visst ingen som har fortalt dem at private selskaper har nok å gjøre allerede. Ikke alle ønsker å gjøre “et stort arbeid over flere år” for å fylle en kjønnskvote, om det er mann eller dame man mangler.

Hadde for øvrig en artig lek i helgen. Sommerleker, med masse konkurranser hvor alt var på idealtid osv. for ikke å skille mellom rask og treg, og samtidig ikke bli for slitsomt siden det var fest.

Rent jentelag: 21 poeng, Rent guttelag: 21 poeng, Blandet lag: 20 poeng :stuck_out_tongue:
Så da er det bevist at rent er best hehe. Det blandede laget jukset i tillegg, men tapte fortsatt :slight_smile:

2 Likes

Nemda måtte gi etter for press fra aktivistene…

Skammelig!

3 Likes
1 Like

image

Ingen overraskelse. H og V er eneste partiene jeg har stemt på i mitt liv, og jeg vil fortsatt aldri stemme på FRP.

Må si at dette var en god valgomat for min del. Både ved å la meg velge interesseområder, og så eliminere partier underveis men samtidig følge med på hvordan de forskjellige lå an. Jeg likte prosessen.

Så tillot den ikke eliminasjon pga trynefaktor, men noe får vi da klare selv :slight_smile:

2 Likes

Veldig interessant, kanskje mest fordi to høyesterettsdommere som ses på som republikanere stemte for noe som mest sannsynlig vil gjøre det lettere for demokrater å vinne valget. For USA sin del, så vil jeg si at dette er en god ting. At utfallet av saken ser ut til å ikke følge partilinjene.

1 Like