Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Det morsomste er at KRF og FRP har hvert sitt tema som gjør at jeg aldri vil stemme på dem. Får bli gode gamle Høyre tror jeg, men morsomt å se % enighet man har med partiene man velger i viktige saker. Alle har noe alvorlig galt med seg. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Noen land har forstått det.

2 Likes

Dersom man skal redde klimaet ved å ødelegge livskvaliteten til folk, er jeg redd kampen er tapt på forhånd! Skal vi finne det verdt å være med å redde klimaet, må kunne se at det samtidig sikrer lengst mulig levealder i et godt liv.
Dette skjeve fokus er antagelig grunnet vikarierende motiver fra unge fanatikere som mener det er galt å drepe dyr, og som bruker denne saken for det den er verdt.
Skal vi redde klimaet, må det gjøres med mest mulig kreativ bruk av ny teknologi, og ikke ved å kreve at vi skal innfinne oss med et dørgende kjedelig liv i total forsakelse fra livets goder.
Jeg er selv en ivrig naturverner og er medlem av diverse foreninger i saken. Men jeg mener at slik dette vinkles nå, gjør man saken en bjørnetjeneste. Har f.eks. lagt merke til hvor mye fokus noen unge kvinnelige journalister gir saken om at vi skal spise mindre kjøtt. Dette på tross av at det blir understreket at det er langt fra det viktigste tiltaket. Tenk bare hvor mye mer man kan vinne på å få skipsfarten mer miljøvennlig.
Nå skal man altså spise langt mindre enn 350 gr rødt kjøtt i uka! Det dekker jo ikke en gang et normalt måltid! Vi skal heller ikke erstatte dette med hvitt kjøtt. Nei, vi skal heller kose oss med poteter og bønner!!
Og alkohol bør vi selvsagt ikke smake i det hele tatt! Bort med all kos! Nei nå skal vi glede oss til helga da vi kan kose oss med en skål bønner og et godt glass vann…
Hvordan man da forklarer at Franskmenn spiser mer rødt kjøtt og drikker mer alkohol enn de aller fleste andre folkeslag, og likevel er blant dem som lever lengst, kan bli interessant…

11 Likes

De mener dyr ikke skal leve i det hele tatt da? Ingen ku blir født om den ikke skal bli mat eller produsere melk. Ingen sau blir født om den ikke skal bli mat. Ingen kylling blir født om den ikke skal bli mat.
Tenker de det er bedre for dyra at de aldri får leve?

Jeg personlig tenker et liv er verdt å leve, selv om det ikke er helt perfekt, og det skal være ganske jævlig før jeg ville sagt at å aldri bli født ville vært bedre. Så får vi heller jobbe for bedre dyrevelferd der det ikke strekker til og straffe dyremishandling. I all den tid dyr er mer instinktdrevet enn mennesker vil det også kunne argumenteres for at de har det bra så lenge de opplever trygghet og har nok mat.

2 Likes

Enig! At man må gjøre noe for å bedre livskvaliteten til dyrene som holdes i store deler av verdens landbruk, er avgjørende. Men et av poengene er at det er ikke verre for mennesker å spise andre dyr enn det er for øvrige aktuelle dyrearter. Vi er jo en dyreart vi også og dermed en del av naturen.

1 Like

Korrupsjonen i Norge lever videre

6 Likes

Jeg er fullt klar over at mange bruker at noe er “naturlig” som argument for at noe er “bra”. Men tenker vi som er litt pragmatiske kan holde oss for gode for den feiltolkningen. Vi vil absolutt ikke bli “naturlige”. Naturen = helvete om man bare ser på den i to sekunder objektivt.

Det sagt er kjøtt som er behandlet på en god måte mtp. kontroll for farlige stoffer og bakterier et næringsrikt produkt, som kan produseres til tålelig pris. Helt klart noe som bør være tilgjengelig for folket og en del av et sunt kosthold.

Føler egentlig veldig mye av klima-kampen og miljø-kampen utnyttes av politikere som egentlig bare har et budsjettunderskudd de prøver å finne penger til å dekke, og da slår de “to fluer i en smekk” ved å f.eks. sette høyere avgifter på kjøtt. Klima-ungdommen blir nyttige idioter dessverre.

Det som koster en del, men har reel effekt i klimakampen er atomkraft, men Norge er et av få land som er for inngrodd til å ville investere i det som fungerer.

3 Likes

Når jeg skriver at vi er en del av naturen, sikter jeg til at vi bør ha vett nok til ikke å forpurre det finstemte økologiske samspillet som får naturen til å fungere.

2 Likes

Fint at de sier ifra selv da, men hun visste vel at det ville bli oppdaget om kort tid. :slight_smile: “Hei jeg er korrupt” er bedre enn å late som ingenting og ta ansvar ved å bli sittende når man blir avslørt. :stuck_out_tongue:

Men hold up! Hva er dette?

Så det er stiftelse, men har eiere? Hmmmmmmmmmm

Altså reagerer veldig på dette siden AP har gått i front for å skille private kommersielle interesser og ideelle virksomheter, og gitt driftsnekt til alle som på papiret kan sies å være private kommersielle, så wtf. er dette med stiftelses AS med eiere? Kan de selge stiftelsen da? Hvorfor er ikke det en kommersiell virksomhet??

Se deres egen beskrivelse, det er jo ren løgn:
image

“Ingen statlig støtte” “Non-profitt aksjeselskap”???

Fra 2013-2017 gikk de plutselig fra 340k i eiendeler til 61M!

Dette står som eier:


Og ledes av en gjeng kids(forsåvidt naturlig i AUF):

Men trenger de virkelig så mange som tar styrehonorar?

image

Så opererer de med konsernstruktur hahahaha (Det er no-no på venstresiden og kan få deg ekskludert fra offentlige anbud fordi det er så forferdelig)
image

Så gir de ut rundt 10M i lønn i AUF og Utøya AS gir ut 5-6M:

Så totalen: Kast hele dritten, når de ikke engang følger egne pålegg de gir til alle andre.

15 Likes

Dama lager en rå salat å ha til grillmaten: svarte bønner, tomat, avokado, agurk, gulerot, fetaost. Det fine med den salaten er at du bare kan droppe potet/ris/pasta delen av måltidet.

2 Likes

Skal si du spiser mye kjøtt i et måltid. Dette er ferdig tilberedt vekt og for min del holder dette faktisk til 2-3 måltider.
Ser egentlig ikke på et råd om maks 350 gram ferdig tilberedt rødt kjøtt i uka som noe ekstremt. Selv er jeg nok innenfor allerede.

Som @Christian er inne på kan man lage gode og mettende salater til. Vi kan ha både salat, potetsalat, potet og maiskolber til grillmat vi. Da begrenser det seg litt hvor mye kjøtt man greier å spise også :blush:

5 Likes

Også må vi huske på at dette er et forsøk på å gi optimale kostholdsråd, og er ikke et krav eller en lov, og det er ikke tilpasset vekt eller høyde. For en på 140 og 40 kg kroppsmasse er 350g mye, for en på 190 og 90 kg er 350g i uka ikke så mye. Man må tenke litt lengre enn “350g er sykt lite for meg ass, disse er på jordet!” Jeg er forøvrig mer overrasket over hvitt kjøtt-delen. Det er jo treningsmat nr. 1 med kylling og litt brokkoli og ris/poteter til?

Hvorfor reagerer dere heller ikke på “alkohol frarådes” :stuck_out_tongue: Det er vel første punkt å henge seg opp i, siden det er der man går på den største helsesmellen, kanskje med unntak av brus?

4 Likes

En god biff bør være minst 350 gr.
Poenget var dog at fokuset på kjøtt er et blindspor som ødelegger for oppslutning for tiltak mot klimakrisen.

4 Likes

Ja, vi kan også være glade de har 350g kjøtt med og ikke bare har bønner der :stuck_out_tongue: Siden slike råd påvirker mange beslutningstakere :slight_smile:

1 Like

Kostholdsråd burde kun være helt nøytrale råd om hva som er ideelt for en å spise.

Det bør være 0 hensyn til politikk og 0 hensyn til klima. Det må eventuelt vurderes utenom.

Når det er sagt så synes jeg disse kostholdsrådene stort sett virker gode og balanserte. Det er råd. Og så lenge polikerne ikke lar seg friste til å lage påbud basert på de, så er det greit.

Endel lar seg provosere av alkohol delen her. Men jeg synes det er flott at de er klare på at alkohol, nei det er faktisk ikke sunt, ikke i det hele tatt. Så kan folk nyte så mye de ønsker, men med kunnskapen om at “et glass vin om dagen er bare sunt” kun er bull shit…

12 Likes

Tror kanskje helsen er like mye påvirket av hvordan man har det med seg selv, og ikke bare av hva man putter i munnen. God mat og god drikke er for mange en vesentlig del av det gode liv. Kutter man det ut og går rundt og er trist og deprimert, er det ikke sikkert man lever lenger selv om man spiser sunt.

2 Likes

Ja, tror dog mange overvurderer avhengigheten sin av alkohol som en livsberikelse. Spesielt de som drikker en flaske vin alene på fredag kveld. Kjenner flere av dem. De sier det gjør livet deres bedre, og skal ikke si imot dem på det. Men gjør mine tanker selv om at de kanskje hadde hatt det bedre uten klein morgen hver lørdag uten å ha sosialisert, og spesielt ovenfor deres partner. Det er ikke alle konsekvenser av alkoholbruk som er så synlige i hverdagen før man dropper det.

Pappa ga meg et forholdsvis sunt forhold til alkohol vil jeg si: “Drikke til fest med andre, ikke ellers”
Har fungert flott for meg :slight_smile:

5 Likes

Sikkert, men det må ha 0 innvirkning på kostholdsrådene…

1 Like

Linken er tom.

Korrekt link? Du kan se at det skjer noe galt med at adressen kopierer seg selv flere ganger, så du kan bare redigere det manuelt i adressefeltet.

1 Like