Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Noen finner da ut at de skal feste 24/7. :see_no_evil: Som han kompisen min som fant ut at han kunne røyke hvis han spilte golf. Han spilte golf hver dag, rett etter jobb. :joy:

1 Like

Haha, ja, festet godt fra meg i 20-årene her :slight_smile: Men det fine er at det ikke har blitt noen vaner rundt alkohol av dette, siden det alltid har vært knyttet til fest, som skjer sporadisk av natur. :slight_smile:

Forøvrig høres det ut som han også trengte pause fra den som bestemmer hvor han får røyke og ikke :stuck_out_tongue:

1 Like

Enig, men hvis man tenker at livet blir kjipt med <=350g rødt kjøtt i uka, så er det på tide å utvide horisonten litt. Selvfølgelig blir livet kjipt hvis man bare kutter. Det gjelder å finne gode alternativer som gjør at man ikke savner.

Har feks en liten boks linser i tacokjøttet. Det smaker rimelig likt, sånn totalt sett og gjør at jeg får en mye bedre metthetsfølelse etter middagen.

1 Like

Du gjør ingen forskjell for verden her, det er bare for show :wink: Folk får spise det de vil, og følge disse rådene om de vil optimalisere litt. Er jo ca. det samme vi alltid har hørt. Fet fisk bra for kroppen, mer grønt enn man tror, grove kornprodukter og kjøtt og poteter er fine ting å spise. Varier en del, så blir det som regel greit.

3 Likes

Matinntak påvirker hvordan du føler deg også. Så jeg vil påstå at de fleste som sliter med noen mentale problemer faktisk kan ta tak i problemene enklest gjennom å fikse sovevaner, mosjonere bittelitt (20+ minutter daglig), og endre matvanene til å bli sunnere.

Trenger ikke gjøres vanskeligere.

7 Likes

Du tok kanskje ikke helt poenget i mitt innledende innlegg?

Men dette er en bra avklaring, topp!

Glad det er mange som spiser null kjøtt. Da kan jeg spise 2 250g hamburgere eller t-bones i uka og fortsatt kan jeg ha noe kjøtt på pizzaen :cowboy_hat_face:

4 Likes

Nei, det forstod jeg ikke.

Problemet er at det ikke eksisterer noe vitenskapelig grunnlag for å redusere kjøttinntaket. I Norge er det dessuten ganske lavt, vi ligger blant de laveste i Europa. Det er også viktig å huske på at vi har veldig lite landbruksareal i Norge, men store utmarksområder der kua kan lage melk og rødt kjøtt. Å spise mindre rødt kjøtt og mer bønner betyr egentlig bare at vi skal importere mer mat fra utlandet. Hvordan kan det være bærekraftig? Rødt kjøtt er naturlig kost, og inneholder mange sunne næringsstoffer.

7 Likes

https://twitter.com/larsms/status/1439328516571635716

God gjennomgang av han her vedr de nye kostrådene

2 Likes

:scream:

Mens hos Folkets parti i Vestfold har de andre issues

2 Likes

Før jeg evt klikker inn og må ploge igjennom hva som er en god oppsummering, hvem er «han her» i denne sammenheng?

Det toget gikk når vi la halve Europa under plogen, utryddet alle rovdyrene og avlet opp husdyr til biomassen deres var mer enn ti ganger den av ville pattedyr.

Jeg liker også biff, men det er ingenting naturlig med å spise det hver uke.

4 Likes

Like naturlig som å spise brød hver dag.

12 Likes

Heldigvis er vi alt-etere. Lurt å tenke på når man velger seg mat. For mye av en ting er neppe bra.

Jeg er litt der at hvis man først skal holde seg unna kjøtt, så er det saltet kjøtt med div tilsetningsstoffer man burde holde seg unna. Bacon, skinke osv. De stoffene som brukes der er ikke bra.

Rent kjøtt tenker jeg ikke er så ille. Spesielt hvis man har noe sunt tilbehør som bønner, linser og andre grønnsaker. Droppe de pommes-frites.

Næringsinnholdet i kjøtt er svært høyt. Skal man bytte det ut nå man gjøre mange andre endringer også. Disse liksomkjøttene kan du få billig av meg. Ultraprossesert.

3 Likes

Om du ser hva jeg skrev i de første avsnittene, så var poenget at man gjør kampen for et bedre klima en bjørnetjeneste ved å få folk til å tro at de må slutte å spise kjøtt for å redde klimaet. Også da fordi det er et av de tiltakene som betyr minst m.h.t effekt. Skal vi ha en reell mulighet til å nå klimamålsettingene, må det skje ved smart bruk av teknologi.

1 Like

Men da er det ikke kjøttet som er problemet, men ultraprosessert mat. Og det er mange som blander

Health New Zealand has introduced an Equity Adjustor Score, which aims to reduce inequity in the system by using an algorithm to prioritise patients according to clinical priority, time spent on the waitlist, geographic location (isolated areas), ethnicity, and deprivation level.

In the ethnicity category, Māori and Pasifika are top of the list, while European New Zealanders and other ethnicities, like Indian and Chinese, are lower-ranked.

Some surgeons, who spoke on the condition of anonymity, said the new scoring tool was medically indefensible. They said patients should be prioritised on how sick they were, how urgently they needed treatment, and how long they had been waiting for it - not on their ethnicity.

One of the surgeons said he was “disgusted” by the new ranking system.

It’s ethically challenging to treat anyone based on race, it’s their medical condition that must establish the urgency of the treatment,” the surgeon said.

Tilsvarende for Norge ville være å prioritere samer framfor resten av befolkningen pga historisk urettferdighet begått mot folkegruppen.

  • Hjernedød idioti
  • Strålende tiltak
  • Verden er komplisert, og temaet likeså

0 stemmegivere

2 Likes

Man kan leve lenge på nudler Christian, ta det med ro :stuck_out_tongue_winking_eye: