Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

JEG MENER IKKE AT URFOLK ER DYR! DE ER MENNESKER!

Skal vi dra en paralell til vern av truede dyrearter, trenger de et spesielt vern for artens overlevelse og eksistens? Trenger bengaltigre en høyere ranking på vernelista enn en ordinær tiger (hva nå en ordinær tiger er)?

Jeg stemte verden er komplisert… Men er sannelig ikke sikker på fasiten. Hva er det rette svaret @anon80503862?

3 Likes

For 10-15 tusen år siden begynte isen å smelte etter siste istid og de første tegn til liv kunne igjen klore seg fast i bergsprekkene på det blankskurte norske fastlandet.

Istiden hadde vart i 100 000 år og alt som hadde eksistert tidligere var nå skurt vekk, knust og ført ut i havet som sand og stein.

Ka nskje bodde det neandertalere i Norge før siste istid? Det får vi nok aldri vite, for etter siste istid fantes knapt nok en bakterie igjen på de blankskurte norske bergene som isen etterlot.

Etter istiden kom det først lav og mose og hardføre gressarter som kunne slå rot i avføring fra sjøfugl, ytterst i havgapet.

Så kom noen spredte jegere som fulgte flokker med beitende dyr nordover langs kysten. De var jegere og fiskere.

Øst-Grønland er den dag i dag en perfekt modell på hvordan Norge var for 10 000 år siden med den massive innlandsisen som en barriere mot alt liv og en tynn kyststripe hvor marginalt og hardføre liv kunne utfolde seg.

Kun der havet kom til, i fjordene, i vikene og på holmene og øyene langs kysten var det varme nok til å smelte isen og danne grunnlag for noen få karrige vekster.

Vikingene bosatte seg vest på Grønland på 1100- tallet og Helge Ingstad anslo at det på det meste var 4-5000 personer som bodde der i relativ velstand.

De livnærte seg ikke på korn eller bønner, siden vekstforholdene var dårlige, men for det meste på fisk og kjøtt i form av rein, moskus, isbjørn, sel og hvalross.

Deres naboer var inuittene som nøt et kosthold omtrent utelukkende basert på marint rødt kjøtt og fisk.

Et godt og næringsrikt kosthold, ikke ulikt det kostholdet som andre urfolk lever av den dag i dag og som mennesker har levd av i hundretusenvis av år.

At statlige kostholdsråd i 2023 tilsier at kjøtt, melk og animalsk fett er usunt kosthold, er lite logisk. For dette er den maten som menneskekroppen er utviklet til å konsumere.

Konservert kjøtt, fullt av nitrittsalt, konserveringsstoffer og andre tilsetninger, ja. Der bør man tenke seg om og begrense seg.

Men rent og ferskt kjøtt må være det absolutt sunneste og mest naturlige et menneske kan spise.

De vil kjempe for å innbille oss det motsatte, men etter hundretusenvis av år med evolusjon og kjøttspising, er nok menneskekroppen absolutt optimalisert for å fordøye og nyttiggjøre seg et skikkelig stykke blodig biff!

7 Likes

Tenker jeg lett driter i 350g grensa. Den er politisk og ideologisk. Ikke helsemessig.

https://twitter.com/madsnordnet/status/1671254537917853697?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

10 Likes

For example, perhaps meat eaters simply eat fewer vegetables, or tend to smoke more, or exercise less?

Når man etter to 250g burgere, så er det ikke plass til mye grønnsaker :see_no_evil:

“There is, however, more evidence for a health risk from eating too few vegetables. That is really the risk of a high-meat diet, those meat calories are displacing vegetable calories.”

Jepp. Tipper det er samme greia med egg.

Btw, det er snakk om uprossesert kjøtt, så ikke bacon, kokt skinke osv som inneholder mye salt og assorterte andre stoffer.

3 Likes

Noe må du jo spise de 5 andre dagene i uka

2 Likes

Hvis man klarer det, så tipper jeg skaden er vesentlig mindre. Noe tilsvarende dette:

Among 2,381 participants with available dietary data, 82 reported a diagnosis of cancer. Participants who met recommendations of 5 or more servings of fruit and vegetable per day had a significantly 86% lower risk for reported cancer compared with those who did not meet recommendations, after adjusting for other covariates. Every portion increment of total fruit and vegetable intake was significantly associated with the reduced cancer risk by 11% with the adjustment of other covariates.

Btw, over, så skrev jeg at jeg til grillmat ofte spiste en grillsalat og ikke potet/pasta/ris, må si meg fornøyd med det valget når jeg leser studier som dette. Har sett studier som viser av kreftrisikoen faller videre for både 6 og 7 porsjoner grønnsaker. En porsjon er ca lik 100g, så man har litt å ta igjen hvis man stort sett spiser brødmat og grønnsakene til middag. Da ender man gjerne på 2-3 porsjoner frukt/grønt om dagen.

Så, veldig interessant studie @Evilfreud og har egentlig hatt det som teori at mangel på grønnsaker er det største problemet… Merker jo selv at jeg er mett og fornøyd når jeg spiser egg. Har ikke behov for noe ekstra da. (det finnes div studier som viser at et er dårlig for helsen. Kanskje de egentlig viser mangel på frukt og grønt?)

Av pålegg til de ørten skivene jeg spiser om dagen, så tenker jeg jo at peanøttsmør + f.eks. skivet banan, eple eller kiwi smart. Evt skivet eple oppå skiver med gulost. Så spiser man litt mindre skive og litt mer frukt og grønt.

Vet selv at det er altfor mange dager hvor jeg ender på 2-3 frukt og grønt om dagen og veldig få med 7 porsjoner frukt og grønt…

4 Likes

Skremmer de fattige til Sverige, og de rike til Sveits er det politikerne gjør.

Hvem er det de prøver å lure egentlig?

Jeg er så heldig å bo ved grensen til Sverige. Månedshandler på Maximat Nordby.
Alltid stappfullt med folk.
Fortsatt billigere kjøtt og ost enn i Norge.
Samt bredere utvalg av varer enn i Norske butikker.

Jeg har vært på carnivore diett ved flere anledninger, og jeg har aldri følt meg bedre.
Noe av den gevinsten er nok pga redusert forbruk av prosessert mat ofc.

Drite apparatet trenger gjerne 2-3 uker på å justere seg dog :poop::sweat_smile:

Sluttet på dietten når covid kom og jeg måtte handle kjøttet mitt i Norge :cold_face:

3 Likes

image

Ser ut som det blir fritt fram å definere seg som hva man vil. Hvis man definerer seg som “en tredje kjønnskategori” blir man som en wildcard å regne. Det blir en del styr med endring av personnummer og alt hva det medfører av papirarbeid - men når det er gjort vil man få en cv som vipper rette veien

Jeg skulle helst sett at man laget 2 set med kostholdsråd.

1 sett som ble oppdatert fortløpende med hva som er helsemessig best.
1 sett med hva som er bra for klimaet.

Å blande dem samtidig som det presenteres som helse er bare bss.

10 Likes

De rådene er vel de helsevesenet peker på når de skal anbefale kosthold til folk? Da tenker jeg at folk får anbefalt mye rart. Har vært innom helsevesenet og der anbefalte en ernæringsfysiolog å spise margarin vs smør på brødskiva. Ja jøss la meg smøre på en klædd med transfett istedet for dette 100% naturlige fettet som kroppen har enzymer for å bryte ned.

Må lese meg igjennom alt i de nye råden. 350g kjøtt sånn for alle uansett behov er jo i seg selv tull. Folk er svært forskjellig. Er det sånn at ultraprossessert søppelmat med kjøttinnhold på 20%? Da kan man spise 1750g i uken? Er det logikken?

Forøvrig synes jeg det var veldig heldig for de store matprodusentene at kostholdsråd OG klimaråd ikke eksluderer de matvarene som de tjener mest på. Der var matprodusentene heldig! :smiley:

All praten om at alkohol ENDELIG ikke er sunt er jo tullball. Ingen i sine fulle fem har noensinne ment eller burde ha ment at alkohol er sunt. Er du en person som innimellom tar deg en øl eller to, eller vin så er det så forsvinnende lite at helseproblemer MÅ grunne et annet sted.

3 Likes

Ikke glem hvitt kjøtt, som plutselig ikke er sundt. Samtidig som det er oppdrett og produksjon av hvitt kjøtt som får mest pes av lett sinsforvirra plante og soyabaserte mennesker.

5 Likes

Det er også verdt å merke seg at det ikke kommer noen råd på å spise mindre ultraprosessert at, og ekspertene som bidro med fagkunnskap på det trakk seg. I stedet har de utpekt rødt kjøtt som den store synderen.

Ganske beleilig for de store internasjonale industrikonsernene som produserer utlraprossesert mat.

Og ubeleilig for de familiedrevne gårdsbrukene i Norge som produserer rødt kjøtt og melk basert på gress og utmark (som uansett ikke kan nyttes til andre ting).

9 Likes

Jo det kan brukes til atomkraftverk :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Nei det er ikke logikken. Her er vel litt om det man baserer det på:
Konsumtionen bör vara ”låg” och bör inte överskrida 350 gram per vecka. Förut gick gränsen vid 500 gram. Av processat kött, såsom skinka och salami, bör vi äta ”så lite som möjligt”.

– Det finns stark evidens för att risken för tarmcancer ökar om man överskrider 350 gram rött kött per vecka.

Dette er vel direkte feil. I rapportens “abstract” står:
Minimal intake of processed meat, alcohol, and processed foods containing high amounts of fats, salt and sugar

EDIT: Ser de ikke har behandlet ultraprosessert mat som egen kategori, men at de gir råd relatert til prosessert mat og at ultraprosessert mat faller inn under denne kategorien (de ser vist ikke behovet for å skille det ut som egen). De kunne sikkert gitt enda strengere råd angående ultraprosessert mat kanskje.

Legger også til link til rapporten:

3 Likes

Se også her. Forskerne som jobbet med fagarbeidet kjenner seg ikke igjen i sluttrapporten. Komiteen har selv valgt å se bort i fra ultraprosessert mat og i stedet gjøre rødt kjøtt til synderen.

“Resultatene er entydige: Det er en sammenheng mellom andelen ultraprosessert mat i kostholdet og uhelse. NNR-komiteen har likevel ikke gitt råd om å spise mindre ultraprosessert mat.”

Det finnes for øvrig ingen bevis for at mer enn 350 gram rødt kjøtt i uken er farlig, det er bare synsing. Se f.eks Arne Astrup

4 Likes

Jeg titta på tarmkreft kjapt nå. I Norge er det 4745 tilfeller årlig. Med en befolkning på 5,5m så er det 0,0009 sjanse sånn helt random at en person får tarmkreft. ChatGPT gav meg 2 metastudier der hver 100g (daglig) øker sjansen med henholdsvis 12% og 20%.

Så man ser at man skal spise heftige mengder rødt kjøtt før det blir farlig. Bare noen raske tanker her nå i lunsjen.

Takk @Krafer for linken. Sparer meg bryet å lete. Nå er det bare for meg å lese den istedet for å hyle reaksjonert over hva jeg tror :slight_smile:

6 Likes

Det overdrives en del synes jeg. Jeg er enig i at de burde advart ekstra mot ultraprosessert mat men ultraporsessert mat er inkluder i kategorien prosessert mat og de har en rekke anbefalinger der som også da inbefatter ultraprosessert mat. Så i mine øyne er det en del overdrivelse.

Hvor står det?
Er her de har blandet inn miljøaspektet (dessverre). De skriver: “The recommendations to
increase consumption of potatoes and legumes, and to reduce white meat, are
mainly based on their environmental footprints.”

1 Like

Står side opp og side ned om hvitt kjøtt i rapporten eller rådene.

Hvitt kjøtt er nevnt 43 ganger ja men de skriver ikke at det ikke er sunt. Prosessert hvitt kjøtt skriver de at man bør begresne til et minimum. Ellers er det bare av miljøhensyn det refereres til: “To minimize environmental impact, consumption of white meat should not be increased from current levels, and may be lower.”

1 Like

De er langt mer positive til hvitt kjøtt enn rødt kjøtt, både hva gjelder helse og miljø. Som er paradoksalt siden rødt kjøtt både har mer næringsstoffer og i større grad er laget på bærekraftige ressurser (gress/utmark/biprodukter osv).

4 Likes