Må skille mellom entrecôte og wienerpølser
– Matens prosesseringsgrad viser seg å være en så utrolig viktig faktor for matens påvirkning på helsa vår. Jeg venter veldig på den studien, sier ernæringsbiologen.
Kolby nekter å konkludere om hvorvidt rødt kjøtt kan være helseskadelig før man får skilt ut gruppen med ultraprosessert mat.
– Jeg har sett på de biologiske mekanismene for hvorfor prosesseringen av mat er skadelig for oss. Jeg er villig til å vedde omtrent alt jeg eier og har på at det er det som er sammenhengen, sier hun.
Ernæringsbiologen erkjenner at det finnes mange studier som viser sammenheng mellom høyt inntak av kjøtt og ulike type helseproblemer. Likevel mener hun det er et stort problem at man ikke klarer å skille på kvaliteten på kjøttet.
– Entrecôte versus de dårligste, billigste wienerpølsene med veldig lite kjøtt, masse stivelse, vegetabilske oljer og tilsetningsstoffer er ikke den samme maten, men blir puttet i samme kurv, sier Kolby.
For et grunnlag å svartmale rødt kjøtt på, spesielt når man ikke skiller kvaliteten på maten i studiene…
Hvis det er sånn at de som spiser mest rødt kjøtt også røyker mest, så betyr ikke det at kjøttet gir deg lungekreften…