Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Må skille mellom entrecôte og wienerpølser

– Matens prosesseringsgrad viser seg å være en så utrolig viktig faktor for matens påvirkning på helsa vår. Jeg venter veldig på den studien, sier ernæringsbiologen.

Kolby nekter å konkludere om hvorvidt rødt kjøtt kan være helseskadelig før man får skilt ut gruppen med ultraprosessert mat.

– Jeg har sett på de biologiske mekanismene for hvorfor prosesseringen av mat er skadelig for oss. Jeg er villig til å vedde omtrent alt jeg eier og har på at det er det som er sammenhengen, sier hun.

Ernæringsbiologen erkjenner at det finnes mange studier som viser sammenheng mellom høyt inntak av kjøtt og ulike type helseproblemer. Likevel mener hun det er et stort problem at man ikke klarer å skille på kvaliteten på kjøttet.

– Entrecôte versus de dårligste, billigste wienerpølsene med veldig lite kjøtt, masse stivelse, vegetabilske oljer og tilsetningsstoffer er ikke den samme maten, men blir puttet i samme kurv, sier Kolby.

For et grunnlag å svartmale rødt kjøtt på, spesielt når man ikke skiller kvaliteten på maten i studiene…

Hvis det er sånn at de som spiser mest rødt kjøtt også røyker mest, så betyr ikke det at kjøttet gir deg lungekreften…

13 Likes

image

Jeg vet ærlig talt ikke hvor dette hører hjemme, på memetråden eller her.

6 Likes

Hvis noen ikke røyker men får lungekreft er det andre forhold som gir deg kreft. Men røyker du er det bare røykingen sin feil.

Når jeg ser hvordan de holder på, hvordan kan jeg tro på at røyking er så farlig som de skal ha det? Alle i min familie oppover treet røyker. Ingen av de har fått lungekreft. Så jeg tror mye er arvelig.

Er tobakk egentlig bare skadelig for miljøet? :innocent::rofl:

1 Like

Det er i hvert fall skadelig for din økonomiske situasjon.

Ja det er ingen som reagerer på at prisen settes opp hvert eneste år. Det er jo bare 10% av befolkningen som det går ut over og de har bare seg selv å skylde på! Det er jo bare å slutte…Det er jo bare å leve like sundt som Erna… Går sjokoladeprisen opp reiser jo folk fra Bergen til Sverige for å handle…

5 Likes

Røyking forårsaker nærmere 90 prosent av alle lungekreftdødsfall hos menn, og 80 prosent av alle lungekreftdødsfall hos kvinner

I Canada har man estimert at mannlige røykere har en livstidsrisiko for å utvikle lungekreft på 17 %, mens tilsvarende tall for aldri-røykende menn er 1,3 %

@Morti 83% sjanse for å ikke få lungekreft som røyker, så gode gener og litt flaks, så slipper man og hele slekta unna. Kjenner ikke til noen tilfeller av kreft på hverken mors- eller farssiden i familien. Kun hjerte/karsykdommer. Har vært flere røykere.

8 Likes

Røyking drepte min bestemor og bestefar via lungekreft, de røyket utrolig mye inne, så tror det er visse skalaer her på omfang og alder, men hadde ellers veldig sundt kosthold med mye fisk, grodde egne grønnsaker i hagen og villt kjøtt fra jakt. Ble koldbrann-helvete og amputasjon i tillegg på bestefar. Ikke en koselig slutt på livet med utrolig mye smerte og elendighet. Men folk får velge selv, så lenge de ikke røyker rundt meg. Alle søsknene deres ble over 100 år, bortsett fra en som ble 99 år. De ble 68 og 74.

9 Likes

Får ta det litt med en klype salt, metoden som er brukt her:
image

Også greit å ta med hovedproblemet med røyking, utover selvskadingen:
image

3 Likes

Jeg er sikker på at når de fyller ut skjema og krysser ja på at de røyker så blir det ikke gjort noen undersøkelser på hva kreften ble forårsaket av, men de bare skriver ned røyking som årsak. Dette selv om altså 83% av alle som røyker aldri får lungekreft.

Men legger med litt fakta her også da etter litt googling

Cirka 20 % av alle lungekrefttilfellene i Norge er arbeidsrelatert og har sammenheng med at man har vært utsatt for kreftfremkallende stoffer på jobben og 10% av lungekreft oppstår hos aldri-røykere. Det er ingen kjent arvelighet for lungekreft.

Derfor jeg la fram denne

I Canada har man estimert at mannlige røykere har en livstidsrisiko for å utvikle lungekreft på 17 %, mens tilsvarende tall for aldri-røykende menn er 1,3 %

Skal mye til at det er tilfeldig?

3 Likes

Jada jeg er egentlig sikker på at det er riktig altså, men når man ser at forskerne gjerne sier at at rødt kjøtt er farlig selv om eskimoene har overlevd kun på det i ti tusen år. Og drar inn klima når de skal vurdere hvor helsebringende det er å drikke alkohol eller ikke, så lurer man på om ikke politiske holdninger har påvirket også hvor farlig man gir inntrykk av at røyking er. Spesielt når man vet at de fleste leger og forskere selv ikke røyker og er sterkt i mot røyking.

2 Likes

This prospective study included 96,869 women enrolled in the Norwegian Women and Cancer (NOWAC) cohort. Baseline information on lifestyle factors was collected between 1996 and 2004. The HLI was constructed from five lifestyle factors: physical activity level, body mass index, smoking, alcohol consumption, and diet. Each factor contributed 0 to 4 points to the HLI score, which ranged from 0 to 20, with higher scores representing a healthier lifestyle. Multiple imputation was used to handle missing data. Cox proportional hazard regression models were used to estimate hazard ratios (HR) and 95% confidence intervals (CI). Restricted cubic splines were used to examine nonlinearity in the associations.

We also conducted multiple sensitivity analyses; each one excluded a different, single lifestyle factor from the HLI score. These analyses resulted in inverse associations that were similar to those observed in the main analyses, suggesting that no specific lifestyle factor drove the observed associations to the HLI score.

Exclusion of single lifestyle factors from HLI scores did not affect estimates of the incidence of postmenopausal breast, colorectal, and postmenopausal ovarian cancer [see Table S3 in Supplementary File]. For lung cancer incidence, the HR increased to 1.02 (95% CI: 0.99–1.03) when smoking status was excluded, and the HR decreased to 0.78 (95% CI: 0.76–0.79) when BMI was excluded. For postmenopausal endometrial cancer incidence, the HR decreased to 0.89 (95% CI: 0.87–0.91) when smoking status was excluded, and the HR increased to 0.97 (95% CI: 0.95–0.99) when BMI was excluded. For pancreatic cancer incidence, the HR increased to 0.97 (95% CI: 0.93–1.01) when smoking status was excluded. For kidney cancer incidence, the HR increased to 0.96 (95% CI: 0.92–1.00) when BMI was excluded. Among nonlinear models [see Figure S9–15 in Supplementary File], exclusion of BMI and diet resulted in linear associations for postmenopausal breast cancer incidence. Exclusion of smoking status in the nonlinear lung cancer incidence model resulted in no association. Removal of cancers diagnosed within 2 years of baseline and excluding those with BMI <18.5 did not alter the results considerably (results not shown).

ps: gjelder selvsagt bare damer, er jo kjønnsforskjeller, så ingen bevis for at det gjelder menn - har jeg rett, eller har jeg rett? :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

1 Like

Jepp, helt klart, men akkurat her er det rimelig klinkende klart. Så få man heller stille spørsmål der det er berettiget.

1 Like

Veldig mange interessante tall der, spesielt at de med høyere vekt spiser mindre i snitt enn de med lavere vekt(altså det er jo valgt sånn), men at det er tilfellet er litt artig. Altså hvor mye påvirkning aktivitet får i praksis på hva som er lite og mye å spise:

Usvingen som Tyrkia måtte ta før eller senere kom i dag :slight_smile:

4 Likes

Men NOK har gått dårligere enn tyrkisk lire i 2023 faktisk!

https://twitter.com/enur72/status/1671819263714238465?s=46&t=BMT81rulcF9qGjqL_LuXsA

4 Likes

Noen som husker når Listhaug og andre ble hånet for “svenske tilstander”.

og synes du dette ikke er ille nok, søk opp granatangrep.

14 Likes

Hah, hva er det jeg bruker som kilde? :smiley: Oh well, antar de klarer å referere statistikk riktig. :smiley:

Sju personer ble skutt og drept i Sverige i første kvartal, mens tallet var atten i fjor. Samtidig har det vært langt flere sprengingsangrep.

Antall skyteepisoder totalt gikk ned fra 194 til 84 i første kvartal.

Antall sprenginger økte imidlertid nokså markant, fra 26 til 46. Dette går frem av statistikk fra Polismyndigheten.

Må si jeg er glad de har bedre kontroll i Norge.

3 Likes

Å ha kontroll innebærer først og fremst å anerkjenne den faktiske situasjon og hva utfordringene er.

2 Likes

De skjønner ikke hvor korrupte de er en gang :sweat_smile:

14 Likes