Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Fy faen for en gjeng, skjeletter faller ut her og der.
Runkeringen på Stortinget blir bare mer og mer synlig.

7 Likes

Det er litt flaks, for de er så arrogante at de ikke engang tenker at de må være diskret med snusket sitt… og slik blir i hvert fall noen av de tatt med buksa nede.

Så kan man bare spekulere I hvor mye dritt som aldri kommer frem fra de som er hakket smartere!

5 Likes

– Jeg beklager på det sterkeste. Som statsråd er det nødvendig å ha full tillit. Det jeg har fortalt nå fremmer ikke tillit, sier Trettebergstuen på en pressekonferanse.

Kultur- og likestillingsministeren gråt da hun fortalte hva konsekvensen ble:

– Jeg har derfor informert statsministeren om at jeg går av, sier hun.

– Jeg er flau, lei meg og skammer meg over å ha satt meg selv i denne situasjonen.

Dette høres ikke ut som en som er fornøyd med sine egne valg og forstår veldig godt at det var feil. I hvert fall nå.

Kontrasten her blir Tadja Hadjik som vel aldri framstod som om hun mente hun hadde gjort noe feil.

For min del, så er det faktisk formildende at det ikke har blitt gjort noe som helst for å skjule dette. Det er jo også 100% klart at rutinene for slikt i AP (og antar jeg div andre partier) er ekstremt dårlig. Det burde være en enkelt sjekkliste som man må krysse av på og signere for når man godkjenner slike ansettelser.

– Men jeg har altså hatt en feil forståelse av måten man håndterer habilitetsregelverk på, og jeg har trodd at man kunne drøfte navn og også foreslå navn selv om man var inhabil, og dette beklager jeg.

Null fuckings rutiner. Dette reflekterer elendig på både AP og departementet.

Trettebergstuens avgang skjer få dager etter at VG skrev om kunnskapsminister Tonje Brenna, som også ga styreverv til en god venn.

Denne saken var årsaken til at hun selv gikk gjennom sine utnevnelser, sier Trettebergstuen:

– Jeg ble usikker. Jeg tenkte «her må jeg sjekke ut alt». Jeg tok da umiddelbart kontakt med departementsråden min og stabssjefen på Statsministerens kontor, for å si ifra om at jeg også kunne ha gjort feil.
Nå har vi de siste dagene gått grundig gjennom alt.

Er det hun selv som har tatt opp saken her?

9 Likes

Man blir helt satt av denne gjengen. Jobber selv i det halvoffentlige, og enhver kontrakt som skal inngås for noen lusekroner, så er det strenge habilitetsregler.

Når verken Trettebergstuen eller Bård Nylund, som skrev bok sammen og hvor Nylund var fadder for hennes barn - at ingen av de tenker “hmmm…er ikke dette litt uryddig?” … ord blir fattige.

Trekker man fra “tillit” og “det er typisk Norsk å være god”, så minner vi mer om en halvkorrupt petrostat nede i midtøsten.

13 Likes

Det er bare politikere som kan gjøre slike feil og hevde de ikke visste eller forstod. Men det stopper de ikke fra å belære eksperter om økonomi f.eks.

Vanlige folk må ta sin straff likevel. Og de lager reglene selv.

At man innrømmer nå har nok trolig mer med den andre habilitetsaken å gjøre og redsel for at dette ble nøstet opp i nå av journalister…

3 Likes

Hun sa opp jobben, det pleier veldig sjeldent å være strengere straffer enn det i det sivile. Relativt ofte, så får man i det sivile med en stor fallskjerm også.

Det kjipe er at de med et snev av integritet sier opp, og da ender vi opp med bare de uten igjen :stuck_out_tongue:

2 Likes

Såvidt jeg har forstått, så har Tonje Brenna gjort noe tilsvarende, men hun har valgt å bli. Hun mente at det at hun selv tok opp forholdet er formildende nok til at hun blir sittende.

VG har spurt Kunnskapsdepartementet om inhabiliteten til Brenna fører til at oppnevnelsen av Elgesem blir ugyldig. Departementet skriver i en e-post til VG at det blir opp til settestatsråd å vurdere utnevnelsen.

Det ryddige må vel rett og slett være å si at siden situasjonen er så ullen, så må man utnevne noe andre.

Hvis hun blir sittende, så har hun (og AP) et problem hvis det dukker opp en eneste slik sak med henne i en tilsvarende rolle.

7 Likes

Brenna hevder hun plutselig kom på dette med inhabilitet selv og derfor bragte det frem i lyset.

Men når jeg så intervjuet med henne på Dagsrevyen var hun på direkte spørsmål akkurat unnvikende nok til å svekke den fortellingen, slik jeg ser det.

Det var åpenbart noe hun ville skjule eller tilsløre.

Jeg tipper hun hadde en prat med en ansatt i departementet eller en journalist eller andre som gjorde at hun skjønte dette ville komme ut og bli en sak.

Deretter var hun lynkjapp med å gå ut og “legge alle kort på bordet”.

Og så vil hun ha ekstrapoeng for å “gå ut med dette selv”.

Jeg tipper det kommer flere opplysninger i saken som ikke vil være til hennes fordel.

En skal ikke se bort ifra at Trettebergstuens sak ble oppdaget først og at en innad i AP skjønte det ville bli en bredere gjennomgang som ville avsløre Brenna. Da valgte man å gå ut med Brennas sak først av strategiske årsaker - for å beskytte Brenna,som er fremtidig lederkandidat, best mulig.

Spekulasjoner ja, men disse to sakene kom litt for tett til at det virker helt naturlig. Det virker noe regissert.

Vi får se!

14 Likes

Husk at alle disse får god hjelp av sine private kommersielle innleide kommunikasjonsrådgivere :slight_smile: Man er naiv om man tror politikere kommuniserer sine egne følelser lengre.

Ikke sånn som gode gamledager :smiley: Martin Schanke goes bananas - YouTube

Og for de som lurer Marins betyr ikke Martin Schanke :stuck_out_tongue:

6 Likes

Helt enig. En mulighet er vel at Jonas Gahr Støre har bedt statsrådene sine og gå gjennom alt av saker hvor de kanskje har vært inhabile fordi han er drita lei av problemene det vil skape for partiet hvis slikt kommer fram under valgkampen.

4 Likes

Så spekulasjon om mulig hendelsesforløp:

Trettebergstuens sak kommer opp. Den var soleklart mest åpenbar og mange både interne og eksterne må ha visst om at utnevnelsen av statsrådens bokpartner og nære venn var habiitetsmessig tvilsom.

Støre kontakter alle statsråder og varsler om at det kommer opp en habilitetssak og at det derfor kan bli en bredere gjennomgang fra pressen. Han ber alle statsrådene gå igjennom sine egne forhold.

Brenna rekker opp hånda og sier…øh det er kanskje noe her hos meg også. Panikk bryter ut i partiet.

Støre sammenkaller sine strateger, de blir enige om å forsøke å redde Brenna, den fremtidige partileder, ved å ofre Trettebergstuen. Man forsøker å lage en liten sak om Brenna først, hvor hun “går ut selv” og “legger alle kort på bordet”, etterfulgt av en større sak med statsrådavgang og mye virak, som da forsøksvis vil ta luven av Brennas sak, og hun vil gå fri.

Kanskje spekulativt, men puslespillet passer litt bedre sammen om det var noe slikt som hendte.

Om noen kunne spørre Støre om hvilken av de to sakene han fikk kjennskap til først, så hadde vi visst en god del mer.

3 Likes

Nei takk.

Edit: Dette er fra VGs forside akkurat nå.

6 Likes

Opplagt de offra en bonde, for å redde brenna.

Hvis Hadjia kommer tilbake så er det ultrafalit.

5 Likes

Håper virkelig Hadja kommer tilbake i regjering, så vi får sikret Høyre flertall ved neste valg <3 :stuck_out_tongue:

4 Likes

Det er kanskje ikke overraskende fra Rogaland AP? Hvis Støre ikke ser at å erstatte en person velgerne ikke har tillit til med en annen er idiotisk, så fortjener han ikke bedre.

3 Likes

Herrejemini! Hadia “Cersei” Tajik

Arbeiderpartiet minner om “Game of Thrones” der folk dolker hverandre i ryggen, og ligger med hverandre - og noen ganger i den rekkefølgen.

11 Likes

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) viste frem «Håndbok for politisk ledelse» da han møtte pressen fredag. Det lå en slags oppgitthet i det. For hvor vanskelig kan det egentlig være?

– Det er pensum, sa Støre om boken.

For hva er det han sier om situasjonen rundt Brenna?

– Jeg har hatt en grundig samtale med Tonje om denne saken. Jeg tror på det hun sier, og har tillit til henne som statsråd og nestleder i Arbeiderpartiet.

Så det var mao greit, det får ingen konsekvenser for henne? Det er mao ikke så viktig?

I det private, så ville dette i det minste gitt noe tilsvarende en skriftlig advarsel. Kan være det har vært tilfellet med Brenna.

Korrekt. Og det er vel greit? Er det så nøye?

Tilsynelatende ikke for Støre, hvis tolkningen av kroppsspråk er riktig. Noe jeg tipper den er :see_no_evil: