Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Rødt-leder Bjørnar Moxnes ble i juni tatt for tyveri av solbriller på Oslo lufthavn.

Karakter.

3 Likes

Bjørheimer Moxnes? :stuck_out_tongue:

Må innrømme at jeg faktisk tror på Moxnes i den saken. At han var distre og glemte at han hadde den på seg. Dum feil, men altså - jeg bare tror ikke han bevisst småstjeler ting.

Men jævlig morsomt hvis jeg tar feil og det plutselig dukker opp flere andre saker om naskeren Moxnes :slight_smile:

7 Likes

Altså, om du leser politikken hans, så mener han jo at han har rett på ganske mye mer enn solbrillene til folk :stuck_out_tongue:

3 Likes

Jeg tror også på han :sweat_smile:

1 Like

Mitt problem med slike saker er at det er mange grunner til at folk kan bli utagerende. Det kan være rus, psykiatri, fortvilelse, osv. Jeg vil ikke ha et politi som dæljer løs eller drar frem våpen ved minste motstand.

Mitt tips er at politiet blir frikjent til slutt. De er unntatt kritikk og konsekvens - det er slik det fungerer her i landet.

1 Like

Jeg håper du tar feil.

Men han mener vel ikke at alle skal ha rett til Hugo Boss briller, eller? Er vel mer Europris briller (noe jeg som Europris aksjonær støtter veldig).

Forøvrig, ser også for meg at dette var en forglemmelse. Fort gjort. Redd for å gjøre noe likende selv. Hvem har vel ikke oppdaget ved bilen at man hadde noe ekstra i handlevognen som ikke ble lagt på rullebåndet?

1 Like

Stusset også mest på at det var Hugo Boss solbriller, men de var kanskje tenkt som en gave til en fattig alenemor.

1 Like

Jo, det utjevner forskjellene i samfunnet. Forskjeller utjevnet = bra. Alltid.

1 Like

Halvautomatisk rifle til jakt. Hva tenker dere? Selv POD og politidistriktene skjønner ikke loven og retningslinjene blir justert ut fra budsjettet man hadde for å betale erstatning for jaktvåpen som ble gjort ulovlig.
4000nok uansett før verdi som erstatning for våpen som er gjort ulovlig. Er det riktig?
Si dem som må kvitte seg med ei rifle de har investert 30 000nok i. Da har de betalt 7500nok i moms til staten og man ender opp med å betale staten 3500nok for å ha kastet bort 26000 nok🫣🤔
Jeg syns det er skammelig at man ikke har klart å bli enig om en lov for lenge siden som ikke har tilbakevirkende effekt.

Han ville nok bare utfordre kapitalmakta.
Briller, prevensjon, tannlege, mat, bolig etc må selvsagt bli gratis for alle.
NEI til profitt !

1 Like

Er man pliktig til å levere inn våpenet? Blir det ikke som med vrakpant på en bil? Staten betaler deg ikke ekstra om du brukte store summer på oppgradering, men tvinger deg ikke til å vrake kjøretøyet.

man blir tvunget, så det kan kanskje sammenlignes med at fossilt brensel biler med motor volum større enn 2,5l blir ulovlig i privat eie fra 2027. Om du beholder bilen blir de å komme på rullebladet. Eneste med bil har du sikkert en god sjanse for å selge den til noen i et annet land. Våpen er ikke rett frem å eksportere

1 Like

https://twitter.com/Fredk1412/status/1674801108366106625

Polish PM Morawiecki writes on Twitter:

“Shops looted, police cars set on fire, barricades in the streets - this is now happening in the center of Paris and many other French cities. We don’t want such scenes on Polish streets (…) Stop illegal migration. Safety first”

De har drevet på sånn siden 1789, forstår hvorfor Polen ikke vil ha innvandring fra Frankrike.

1 Like

En bil skal ha kollidert med flere andre etter at den stakk fra en politikontroll fredag.

- To personer er kjørt til legevakt, mens en person er kjørt til sykehus, opplyser operasjonsleder Ronny Samuelsen til Dagbladet.

Han opplyser om at den aktuelle bilen var stjålet. De som var i bilen, er mindreårige.

Det er en forferdelig uting at ungdommer (mange menn opp til midten av tyveårene kan inkluderes) tror de kan stikke av fra politikontroller, og det er “diskriminering/rasisme/politiet” som er problemet. Eller at man kan gjøre voldelig motstand fra politiet, og “det er greit fordi de startet det!”

Har man fulgt med på mediesaker både i USA og i Europa de siste årene så er det en rekke av “politivold/drap” sakene hvor utgangspunktet for situasjonen, som ofte dekkes som politivold, er foranlediget av at noen forsøker å stikke fra politiet, eller gjør voldelig motstand.

Med tanke på hvor mye jævelskap som finnes i verden, fattigdom, hungersnød, krig, osv - så er min sympati med de som havner i denne situasjonen svært liten. Betyr ikke at politiet handler rett i disse situasjonene, men en (ungdoms)kultur som sier at man skal ha lov til å stikke fra politiet, eller slåss mot dem, fordi “politiet er onde rasister som er ute etter å ta oss” er svært farlig for samfunnet.

Heldigvis er ikke dette så utbredt i Norge, men i mange andre land - spesielt i USA - så er det en veldig vanlig holdning. Og man konsumerer innhold og nyheter fra hele verden, og agerer ut fra det. Som man ser når George Floyd-protestene fører til demonstrasjoner og opptøyer i hele vestlige verden. Ting “føles” nært uansett hvor det skjer.

Angående Frankrike osv… det burde være en åpenbar utvisningsgrunn for innvandrere av alle typer hvis de blir tatt for å delta i denne typen aktivitet. Egne borgere har du ansvar for, folk som ikke hører hjemme i landet og deltar i opptøyer? Kast dem ut - behandle dem som engelske hooligans og andre som lager faenskap i landet men ikke hører hjemme. Så lenge du tar dem for noe annet enn å “stå stille på gata og se på” selvsagt :slight_smile:

ps: jeg er drittlei av at media i politivoldsaker aldri gidder å informere folk om alle relevante fakta. Fordi det er så mye morsommere å lage en ensidig “politiet er onde” sak. Det hender, men i mange tilfeller, så er saken mer komplisert.

9 Likes

Prata med en bekjent som ikke var byens beste barn i ungdommen. Kjørte ulovlig og stakk av fra politiet. Fortsatt ikke noen grunn til å bruke mer vold enn man trenger til å stoppe vedkommende.

Her er politiet for det meste veldig flinke i Norge. De er stort sett uendelig tålmodige med fyllerør og unngår vold.

1 Like

Har ærlig ikke fulgt med nøye på opptøyene i Frankrike, men deres historie med «immigrantene» er veldig forskjellig fra Polen.

De snakker liksom ikke polsk i store deler av Nord-Afrika og Midtøsten for en god grunn, fransk derimot….det har en naturlig forklaring som nå også kan linkes til status quo i Frankrike i dag.

3 Likes

Er det ikke andelen folk fra MENA ekstremt mye større i Frankrike enn i Polen? Bare siden du glemte å nevne det.

2 Likes

Og hvorfor tror du det er slik?

3 Likes