Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3



Sånn, diskusjonsgrunnlaget er oppdatert @anon69684326 og @roc :slight_smile:

6 Likes

Jeg VET hvorfor det er slik. Du sier at frankrikes historie er grunn til status i dag, og jeg sier at du glemmer å nevne at det er en ekstremt mye større andel av befolkningen som er fra MENA.

1 Like

Men det er jo det jeg sier mellom linjene :thinking:

2 Likes

Mulig vi snakker forbi hverandre, men jeg leste ditt opprinnelige innlegg som om at det er frankrikes historie som kolonimakt som er grunnen til at de har så heftige opptøyer som vi ser i dag. Eller tar jeg feil?

Mitt poeng er at det ikke først og fremst er kolonihistorien som er grunnen til at Frankrike har problemer og Polen slipper unna. I stedet er det snakk om volumer. Frankrike har aktivt åpnet for høy immigrasjon fra MENA, det har ikke Polen og dette er hovedgrunnen til at du ser slike utfordringer i Frankrike og ikke i Polen.

8 Likes

Ok, nå skjønner jeg hva du mener.

Jeg er enig, men mitt poeng er bare at det er så mange fra MENA i Frankrike og politikken der er slik den er nettopp fordi de har vært en kolonimakt. Så ditt poeng, mener jeg, henger sammen med Frankrike rolle som kolonimakt.

På samme måte. Hvorfor har du så mange indere, pakistanere, bengali og west-indies folk i UK?

Eller for å gjøre det ekstra morsomt, hvorfor mange indere i Kenya, Zanzibar og Sør-Afrika?

4 Likes

Med dette resonnementet i mente, hvorfor er det så mange somaliske innvandrere i Norge? Meg bekjent har ikke Norge hatt særlig mye kolonimakt i de trakter?

Most Somalis in Norway came as refugees following the fall of President Siyad Barre in 1991 , which resulted in more than 20 years of civil war.

Er vel lov å gjette seg til at vi hadde en enklere flyktninge/asylpolitikk i en lengre periode sammenlignet med andre land?

2 Likes

Den forklaringen er ikke universiell for all innvandring :wink:

Nå snakket vi om Frankrike og jeg nevnte at landets kolonitid har spilt en avgjørende rolle for deres innvandringspolitikk.

La meg utdype dette ved å bruke UK siden jeg har hatt gleden av å bo og jobbe der og defor mingle med folk fra the Common Wealth.

Under det British Empiret så kunne feks indere med britisk-indisk pass reise fritt til alle land under det britiske emperiet. Liknende, når India fikk sin uavhengighet i 1947 så kunne folkene i India velge om de ønsket britisk pass, samme gjaldt de som ble pakistanere, de kunne også få britisk pass. Dog, dette var forbeholdt de veldige rike innfødte, det var fremdeles veldig klassedelt. Deretter, uansett pass, under British Nationality Act av 1948 kunne alle borger av Common Wealth få status som “citizen of the United Kingdom and Colonies”. De kunne altså få britisk pass med alle dets rettigheter. Så at det har bodd folk i UK som kommer fra det indiske subkontinentet, karibien og afrikanske ex-britiske kolonier er ikke så rart. Dette forklarer også hvorfor du får den beste curryen i Europa i UK, som høyest sannsynlig er laget av en bengali.

Hvofor så mange reiste….jeg tror faktisk flere ønsket rett og slett å besøke the British Museum og titte på kulturhistoriske artefaktene som ble fraktet fra dere land.

Verdt å se, anbefales!

En annen digresjon, vet du hvorfor det er så mange indiske leger i UK? Vel, de hadde legemangel og der viste seg at siden pensum på medisin studie i India var likt som i UK (pga kolonitiden) så var der lett å frakte unge dr. Patel til bygda i Yorkshire som den nye GP’en (fastlegen).

5 Likes

– Jeg fikk panikk og ble redd. Jeg ble redd for hvordan det ville se ut dersom jeg gikk tilbake til butikken. «Hva ville de tenke om meg, ville de tro meg», sier han.

I stedet for å si ifra, gjør han noe helt annet:

–Jeg burde ha gått rett tilbake og levert brillene, i stedet rev jeg av lappen og la brillene i bagasjen, sier han og fortsetter:

– Så rakk jeg ikke tenke på hva jeg skulle gjøre videre, for da kommer det en vakt og spør etter brillene.

Yikes:

– Ut ifra bevisene i saken er politiet er overbevist om at siktede har forholdt seg om beskrevet i det faktiske grunnlaget og at dette en overtredelse av straffeloven § 323. I tillegg mener politiet at han har handlet forsettlig, det vil si at han har handlet med den nødvendige grad av viten, sa politiadvokat Ole-Martin Gurandsrud til NRK tidligere fredag.

Altså at man vet man har brutt loven?

Ja, at man har skjønt eller vært klar over hva man har gjort, sa politiadvokaten.

8 Likes

Minner om Stoltenberg og parkeringsaken :slight_smile: Gjorde en feil, men deretter ble det verre pga forsett og dårlig moral.

10 Likes

Moxnes er nesten som Robin Hood her, bare at han stjeler solbriller i stedet for gullmynter, også i stedet for å dele ut solbrillene til noen andre så deler han de ut til seg selv. Ellers ganske likt.

7 Likes

Partiet Rødt bør øyeblikkelig suspendere Moxnes fra partileder stillingen til han har fått behandling for sin kleptomani lidelse som det kanskje kan se ut som han har.

2 Likes

Det er en del interessante aspekter ved Moxnes-saken.

For det første - designersolbriller. Er dette symbolet på vulgærkapitalisme egentlig gangbar mynt blant kommunister? Burde de ikke heller velge noe fra ESSO til 69.90?

Og i tillegg altså Hugo Boss. Ikke det dyreste, men likevel et merke med en ekstra stram eim av jappetid og eiendomsmegler. Kanskje det siste en ville ha tippet at en kommunist ville velge.

Og på toppen av det hele skjedde dette hos en Taxfree-butikk, som altså gir mindre tilbake til fellesskapet enn andre butikker.

En kan nesten lure på om det var et veddemål, et ironisk stunt eller en annen form for intern greie hos Rødt hvor det er ok å rappe noe fra kapitalistene, som tross alt undertrykker og raner folket?

Så hvorfor ikke rane tilbake et par Hugo Boss solbriller, som en opprørsk, revolusjonær handling, og kanskje skryte av det blant partikamerater etterpå?

Hvem vet hva som rører seg under overflaten blant moderne kommunister…

6 Likes

I stedet for å si ifra, gjør han noe helt annet:

–Jeg burde ha gått rett tilbake og levert brillene, i stedet rev jeg av lappen og la brillene i bagasjen.

Joda.

5 Likes

En slik vurdering kan si så mye om en person. De aller fleste hadde gått tilbake og betalt.

10 Likes

I det han finner ut så har han to valg: gjøre det riktige og levere tilbake/betale eller stjele. Erfaringsmessig så lønner det seg alltid å rette opp sine feil så raskt som mulig. Det burde i det minste en person med offentlige verv vite.

image

4 Likes

– Jeg fikk panikk og ble redd. Jeg ble redd for hvordan det ville se ut dersom jeg gikk tilbake til butikken. «Hva ville de tenke om meg, ville de tro meg», sier han.

De ville tro Moxnes var litt svimete, men ærlig. Nå tenker ganske mange at de moralske fibrene er ganske så dårlige.

4 Likes

Når straffen for å stjele med forsett er et forelegg på 3000, så er det i praksis lovlig for både rike og middelklassen.

Dette er til tross for at rike muligens stjeler mer (i følge noen studier på et felt som ikke er enormt studert). Denne guardian-artikkelen har kortversjonen av flere forklaringer på hvorfor priviligerte personer stjeler ting de hverken trenger eller vil ha.

Burde vi se på andre tiltak mot nasking? Til slutt er det jo alle andre som betaler for at 1 av 11 nasker, i form av høyere priser som baker inn litt mer svinn.

3 Likes

Det er jo egentlig det for de med dårligere råd også, de må bare bli tatt sjeldnere.

2 Likes

Hva skjer med landet vårt?
Det som har gitt Norge suksess er at vi kan (har kunnet) stole på hverandre.
Jeg har aldri nasket et øre.
Gå av i skam Moxen !

5 Likes