Kristjánsson tar samtidig til orde mot «å lansere hobbypsykologiske teorier» om hva videoen faktisk viser.
Til VG utdyper han:
– Alle mener noe og ser så mye i den, men jeg er varsom med å tolke den. «Bottom line» er at Bjørnar har stjålet solbrillene, og at han først fortalte en annen versjon av hva som skjedde.
– Jeg skjønner at folk fråtser i detaljene, men videoen bekrefter kun det som allerede er kjent.
Er ikke så lett for Rødt, men altså - videoen bekreftet ikke det som allerede var kjent. Det gjorde det verre. Fordi den gjør det så utrolig åpenbart at det ikke er samsvar mellom Moxnes sin historie, og virkeligheten.
I tillegg fortalte han ikke kun “først en annen versjon” - han fortalte flere versjoner, og de stemte ikke så godt med virkeligheten.
Så hvorfor skal man ikke ha hobbypsykologiske teorier? Det er jo hva Rødt elsker - de er inne i hodet til alle de slemme rikingene som flytter til Sveits og “vet” hvordan de tenker og hva motivene deres er. Logisk nok, fordi de ikke tror på dem eller stoler på dem. Og problemet nå for Moxnes og Rødt er akkurat det samme - Moxnes har vist seg å være tyv, men verre - upålitelig løgner. Så hvorfor skal man ikke gjette seg fram til hva som skjedde, når den eneste som faktisk vet - Moxnes - har vist seg å være fullstendig upålitelig om saken? Vi vet jo at han lyver… hvorfor legge hans forklaring til grunn?
Det er jo faktisk viktig for alle i Rødt å ikke framstå som illojale, eller at de ønsker opprykk i partiet, osv. Man slutter rekkene og forsvarer - inntil “noen finner ut” at det ikke går lenger. Vil det skje her? Tja … selv om vi som misliker Rødt og mener Moxnes har vist fullstendig fravær av moral her mener han burde i hvert fall vurdere å gå av, så får man huske på at Stoltenberg ikke ødela sin karriere ved parkerings-situasjonen, og det jobbes aktivt for at folk som har gjort mer alvorlige ting - som Tajik - skal få komme tilbake. Er det så nøye liksom? Jeg tror det er den generelle holdningen politikerne har - det er ikke så nøye, og vi er jo på innsiden egentlig superbra og bedre enn alle andre, så hvorfor bry seg?
Jeg tror Rødt som partiorganisasjon kan leve fint med denne saken og beholde Moxnes som leder, men de vil tape oppslutning på det. Bra for … MDG? antar jeg, som er ett naturlig annet valg for folk som er så langt ute på venstresiden.
Folk stemmer ikke Rødt fordi de har hjerne og forstår effekten av politikken deres. De støtter Rødt fordi de vil ha “mer rettferdighet” , hater de slemme rike, eller andre moralske argumenter. Da er MDG ett ypperlig alternativ.