Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Det er bra vi har Statsforvaltere som passer på.

3 Likes

Statsforvalteren skal sørge for at kommunene følger regjeringens føringer, som å redusere bilbruk, miljø og tilrettelegging for barn og unge.

Høres mest ut som om staten har laget regler for hele landet som gir mest mening i byer og tettbygde strøk. Men statsforvalteren sitt ansvar er jo at regelverket overholdes. Så, det føles mer ut som noe Senterpartiet burde presse gjennom regelendringer for så man kan hensynta behovene lokalt der folk ikke bor tett bedre.

5 Likes

Universell utforming ser jo f.eks. fint ut på papiret, men slike sjablonregler kommer i mange tilfeller til kort når man ser bort fra teoretisk bruk og legger praktisk bruk til grunn.

2 Likes

Vent, de skulle flytte til hytta, og så mangler det lekeareal for barn. Hvor er denne hytta? Finnes det en hytte uten plenty med lekeareal for barn i Norge?

1 Like

Stort sett, så finnes det jo store utearealer relativt nærme, men for mindre barn? Ikke nødvendigvis så mye. Dette var det verste eksempelet jeg fant sånn i farten. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Da ble det full frikjennelse (i første omgang).

Uten å ha satt meg veldig godt inn i saken så er inntrykket at dette nok en gang, med talløse eksempler fra USA og nå sist Frankrike, er en politivoldsak som ved første inntrykk uten kontekst ser ille ut, men så etterhvert som mer og mer detaljer rundt omstendighetene kommer frem viser seg å være rettferdiggjort. Og der sympatien går (for mange) fra å være hos den sivile til å ende opp hos politiet.

5 Likes

Jeg er generelt enig i beskrivelsen, dog vil jeg si at jeg syntes det er ekstremt negativt at det ser ut som om politiet bevisst skjuler bevis (gjennom å slette video), og har forklart seg feilaktig på rapport om situasjonen.

Dvs, jeg tror nok volden potensielt kan forsvares (selv om den ikke er optimal), men det er andre handlinger her som jeg syntes politiet skulle straffes for selv om de slipper straff for volden isolert sett.

Det handler primært om at politiet må ha lov til å bruke vold for å få kontroll på en situasjon, og du har ikke lov til å slåss mot politiet. Og at selvpåført rus ikke er grunn god nok til å bruke vold mot politiet, ut fra en ikke-troverdig påstand om “jeg trodde jeg ble overfalt” eller noe sånt.

Men, jeg tror ikke situasjonen ble løst optimalt, og jeg tror det er rimelig tvil om hvorvidt politiet er skyldig eller ikke i overdreven voldsbruk. Og da skal han vel ikke dømmes - siden det er rimelig tvil? Sannsynlighetsovervekt? Vanskelig å si …

Så god grunn til å si at volden ikke var forsvarlig, men hvor sikker er man på det? 20% ? 95% ? Eh … ?

Sletting av videobevis og sannsynligvis lyve på rapporter om hendelsen derimot? Det virker mye klarere … men straffen er ikke like streng for det selv om de innrømmer skyld.

Blir nok en anke her dog ?

4 Likes

Interessant sak.

Tenker at politimannen kommer unna med det fordi mannen som ble pågrepet faktisk ikke endte opp med noe varige men. Dvs at volden er proporsjonal.

2 Likes

Det blir nok anke ja. Og enig i at bevisforspillelse etc er mye drøyere og at det skulle kun ha vært fokus på det i denne saken.

Kunne godt ha statuert et eksempel på at slikt snuskeri blir straffet hardt!

Men at politiet ikke skal ha lov til å yte vold blir for dumt… da gir vi som samfunn i praksis opp og inviterer til anarki. Jeg synes generelt politiet i Norge burde være mye tøffere. Og det kommer til å bli, fordi de må det… med den utviklingen som er.

4 Likes

Trist dom. Politimannen eskalerer/provoserer fra begynnelsen av ved å kasta Simensen i bakken. Derfra eskalerer volden fra politimannen uproporsjonalt. Ja, Simensen forsøker å komme seg unna, godt mulig i redsel og forvirring, men slag mot hodet og bruk av batong står ikke i forhold.

Tingretten har nå lagt en presedens der rammene for eskalering/provokasjon fra politiets side er svært høy. Det er en farlig utvikling, og tilliten til norsk politi bør få en kraftig korreksjon som konsekvens. I tillegg kommer at politifolk har skrevet uriktige rapporter og sletta bevis uten betydelig konsekvens. En trist dag både for norsk politi og norske borgere.

5 Likes

Det skal jo også sies at i USA eller andre land med sterkere våpenkultur, så hadde han fyren her vært skutt. Maktpyramiden politiet jobber etter:

image

Ser virkelig ut som politimannen har prøvd tingene i riktig rekkefølge.

Det synes jeg er rart at ikke blir dekket her ja.

Btw, han som ble slått osv sier han ikke husker mye fordi han hadde drukket mye. Han var nok neppe lett å ha å gjøre med.

2 Likes

Jeg har vært mye i USA, og det tror jeg ikke på et øyeblikk. Faktisk tror jeg politimannen ville blitt dømt for slagene i USA. Generelt har amerikanske borgere bedre rettsvern i forhold til politiet enn vi har i Norge.

1 Like

Og hvordan mener du en skal stoppe en beruset, bevæpnet mann?

Alternativet til å legge han i bakken og sette han ut av spill med slag er elektrovåpen, som siste utvei, skyte han…

Hahaha!

Jeg har også vært mye i USA og liker landet svært godt. Men det der er ren bull shit. Så trangsynt kan du da virkelig ikke være??

Hva han hadde i lommen er irrelevant, for det visste ikke politimannen der og da. Og du kan umulig ha sett videoen, Simensen går jo bakover og vekk fra politimannen når han legges i bakken. Det er en rekke trinn politimannen burde brukt før han tydde til vold.

1 Like

Hvis vi først snakker om trangsyn er det en egen form for norsk naivisme og selvgodhet som kommer ganske høyt opp på den skalaen.

I USA skyter og dreper politiet rundt 1000 mennesker årlig? Hvor mange av disse har blitt dømt for det?

1 Like

Som sagt, det viktigste her er hva som skjedde forut og kontekst.

Mannen var beruset. Hadde truet dørvakt etc. Kjenning av politiet. De kunne med god grunn og sannsynlighet anta at han var bevæpnet.

Trinnene ble fulgt. Mulig ikke helt optimalt, men hva kan du forvente i en opphetet og uoversiktlig situasjon som det?

1 Like

Det er nok riktig, men i et samfunn der skytevåpen florerer og der andelen desperate mennesker uten særlig å tape er mye større enn i Norge. Det gjør at amerikanske politifolk havner i livstruende situasjoner langt oftere enn norske. Det er en helt annen virkelighet.

Jeg tror med hånda på hjertet at en gjennomsnittlig amerikansk politipatrulje ville takla denne situasjonen langt bedre og med langt mindre bruk av vold.

Du tror du som drita full og etter å ha kommet med drapstrussler og uten å etterfølge politiets forespørsler hadde kommet unna det lettere? Det har jeg bare ikke troen på. Men, her må vi nok bare være uenige. Vanskelig å få gjenskapt situasjonen i USA. :stuck_out_tongue:

Her er en sak. Politimannen sier at det var et uhell.

1 Like