Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Siden fyren var pågrepet 3 ganger. og alle gangene av MANGE politifolk.

Så ser jeg det som ekstremt rart om politimannen ikke viste hvem det var. Når du har en kjent voldsmann, som du må håndtere alene som ikke vil føye seg. Samtidig falt batongen ut under basketaket og det viser seg at fyren har en svært farlig kniv.

3 Likes

Jeg tenkte også det, men ikke nødvendigvis. Se posten til Evilfreud lenger opp. Greit å ta med seg at politiet i Kongsberg lot en voldsmenn slippe unna i stedet for å konfrontere for ikke lenge siden, noe som resulterte i flere drepte.

Det gjorde de det som de kanskje burde ha gjort her, backet unna inntil de hadde flere folk.

Damned if you do, Damned if you don’t.

Det burde straffes hardere, helt enig. 12k bot er et dask på lanken. En seriøs skrape i lakken til omdømmet til politiet. Det er ikke noe de eller vi kan ha noe av.

Jepp. Kan ikke ha en fyr som labber rundt med kniv og batong som kommer med drapstrusler.

For å si det sånn, jeg vet hvem jeg ville følt meg tryggest med i en mørk bakgate.

3 Likes

At en politimann beordrer en privatperson til å slette en video på mobil sin er totalt uakseptabelt, og ikke noe han har hjemmel for å gjøre, men har ellers ingenting å gjøre med den konkrete voldsbruken ved pågripelsen. Å gjenopprette en slik slettet fil er også en ganske enkel affære vil jeg mene, med mindre det er noe ved teknologien som har endret seg.

Hva gjelder de fremsatte påstander om forfalskede rapporter i etterkant av hendelsen så kjenner jeg ikke til disse, men setter pris på om noen kan gi info og link til hva det var som konkret skjedde rundt dette.

1 Like

Batongen og kniven ble ikke politiet oppmerksom på før han var i arresten, etter deres eget utsagn, så akkurat det er irrelevant.

Hvis det stemmer at politimannen visste alt dette må han jo være mindre begavet når han velger å legge ham i bakken aleine uten at de andre politifolkene ser ut til å få det med seg. Simensen rygger bakover idet politimannen legger ham i bakken, så det lå ingen fysisk provokasjon til grunn fra hans side.

Selv om man skulle godta premisset om at voldsbruken til politimannen var forsvarlig var jo dette utvilsomt slett politiarbeid. Retten har lagt til grunn politimannens påstand om at han følte seg truet på livet. Ingenting i videoen tyder på at han var det, så jeg syns det er synd at de har lagt så lite vekt på det mest objektive beviset i saken. Å slå mot hodet med jernbatong er uansett imot instruksen.

Blir denne dommen stående skapes en presedens for at politi som er farligere for alle borgere i Norge, ikke bare kriminelle. Det ville være svært synd.

2 Likes

Dommen blir stående. Problemet til simonsen er jo at han var en kjent bråkmaker.

1 Like

Den tar jeg en bet mot, for så dårlig tror jeg ikke om norsk rettssystem.

1 Like

Om en person motsetter seg politiets ordre og/eller arrestasjon ved å rygge bakover så er det per definisjon en fysisk provokasjon.

2 Likes

Jeg håper dommen blir stående, ikke fordi fornærmede var en kjent bråkmaker, men fordi rettsvesenet lander på at politimannen brukte maktmidler innenfor lovens rammer i denne gitte situasjonen,

2 Likes

Poenget er at Simensens adferd ikke utgjorde en fysisk trussel i øyeblikket. Det var politimannen som valgte å eskalere situasjonen enormt. Til og med kollegene uttalte jo under saken at han “hoppa over noen trinn i voldspyramiden”.

6 Likes

Det var Simensen som forårsaket eskaleringen ved ikke å etterkomme politimannens ordre. En person som ikke etterkommer politiets ordre utgjør i svært mange tilfeller automatisk en fysisk trussel. Da er det ikke stunden for dikkedarer.

Med mindre du vil hevde at Simensen trakk seg tilbake fordi politimannen beordret han til det? I think not.

2 Likes

Virkelig? Alle? Dette er virkelig et søkt utsagn.

4 Likes

Så, at politiet vil ha en fyr som har kommet med drapstrusler vekk fra gata er ikke grunn nok til å pågripe han?

Tror jeg nevnte hva som skjedde forrige gang politiet ikke tok risken ved å gjøre en pågripelse i Kongsberg.

1 Like

Det er vel ikke her saken står?

Man kan sikkert spinne mye rundt en teori om at personer som kommer med drapstrusler ikke nødvendigvis betyr at de utgjør en fysisk trussel, så lenge de ikke etterkomme ordrer, og trekker seg unna politiet.

2 Likes

Dette ser for meg ut som grov vold fra politi med potensielt fatalt utkomme ovenfor offeret. Det kan ikke være sånn at politiet kan slå folk helseløse fordi man ikke umiddelbart adlyder. Utifra videoklippet blir etter mitt skjønn all grov vold og eskalering gjort av politimannenen.

Nå vet jeg ikke hva Simensen har funnet på tidligere,men videoen tegner et dystert bilde for politiets sak.

3 Likes

Gjorde Simonsen det her? Ingenting tyder på det. Man bør legge til grunn det mest objektive beviset i saken, videoen — ikke politimannens påstand om å ha en subjektiv opplevelse av å befinne seg i livsfare (som han også veit er det han må si for å komme best mulig ut av det).

Samfunnet kan ikke akseptere at politiet eskalerer til maks bare noen tar et skritt bakover.

5 Likes

Har ikke fulgt saken mer enn det som har kommet frem i media men ut ifra videoen er det soleklart at politimannen er med på og eskalere og fremprovosere volden som oppstår. Pkt 1) Er det nødvendig å slenge Simensen i bakken…NEI! Pkt 2) Er det nødvendig og slå Simensen gjentatte ganger med knyttet neve mens han ligger forsvarsløs på bakken med tre politimenn over seg…NEI!
Til og med garva politifolk mener dette er en helt meningsløs og unødvendig voldsbruk fra en tjenestemann. Det er voldsbruken det ene og alene er snakk om her!
Får dette ingen konsekvenser for politimannen så syns jeg dette er ganske så graverende men blir garantert anket så fortsettelse følger…

5 Likes

Hvem har sagt noe om det var riktig å pågripe ham eller ikke? Det står heller ingenting i dommen om pågripelse, bare at politimannen brått la ham i bakken. Dette er irrelevant.

Det relevante er graden av vold (noe av den livsfarlig) som ble brukt av politimannen.

2 Likes

Legger du til grunn at han helt vilkårlig trekker seg tilbake, sånn helt uten videre, for så å bli overfalt av politimannen som i følge deg ikke har sagt et ord om hva Simonsen skal gjøre?

Det står ikke til troende i min verden om du ser på reaksjonen til politimannen, som i det øyeblikket Simonsen rygger, umiddelbart tar grep for å fysisk pågripe han. Og etterfølgende når Simonsen stritter i mot eskalerer med slag.

Å ikke skulle tillegge politimannens subjektive opplevelse vekt blir total skivebom. En hver som vitner gjør det med bakgrunn i sin subjektive opplevelse!

Det er dette den objektive videoen viser, og basert på denne pluss politimannens subjektive opplevelse så beskriver dette det bildet retten dannet seg for å komme til sin kjennelse.

1 Like

Nei,nei,nei
Hvis det var så riktig det politimannen foretok seg,hvorfor slette en video som ville fanget opp helt korrekt opptreden av politi?
Dette er ikke bra. Hvis det skal være greit at politi hamrer løs på folk av all makt,hva slags voldssamfunn er det vi da ønsker?
Ønsker vi ikke mindre vold? Politi må stå i første rekke å praktisere. Det gjør vondt å se en tjenestemann oppføre seg slik.
Jeg håper denne saken får en vending.

2 Likes