Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Dersom det beste argumentet du har mot et utsagn er at det er stavet feil, så har du ikke så mye å komme med.

1 Like

Fint, da kan vi legge den ballen død, og jeg innrømmer gjerne at jeg tok feil. Så er spørsmålet om politimannens avgjørelser var påvirket av om han trodde fornærmede hadde brukt narkotika basert på hans møte med han tidligere på kvelden?

Ellers lurer jeg på hvordan du forsvarer denne alvorlige påstanden.

Hvorfor i all verden skal påstanden “mulig han har tatt en linje kokain” forsvare voldsbruken?

1 Like

Det var ikke en påstand, men en oppfatning politimannen fikk når han traff fornærmede tidligere på kvelden.

Forsvaret av voldsbruken er ellers grundig diskutert i dommen om det skulle være av interesse.

1 Like

Jeg tror tiltalen mot offeret har avventet rettskraftig dom eller frikjennelse av politimannen. Mulig jeg har misforstått situasjonen.

1 Like

Greit, hvorfor skal politibetjentens antagelse om at misstenkte kanskje hadde tatt en linje kokain forsvare voldsbruken?

1 Like

En person som er påvirket av narkotika kan forventes å ha et annet reaksjonsmønster enn en som ikke er det. Ellers er som sagt forsvaret av voldsbruken grundig utredet i dommen.

Hvis en politimann sier: kan ikke du bli med bort hit litt
Og du tar noen skritt tilbake og sier ikke rør meg.

Da er du i livsfare.

Det kan være positivt eller negativt? Hvilken vei mener du det påvirker en arrestasjon?

Skal få lest den, men setter pris på om du svarer ut.

Nei. Du er i fare for å bli lagt i bakken.

Og hvis du begynner å slåss mot politiet, DA er du i livsfare.

Så spørsmålet blir - har du lov til å slåss mot politiet hvis de begynner å bruke vold mot deg? Mitt svar er ett soleklart nei - og at du selv har valgt å ruse deg (på lovlige rusmidler som alkohol, eller ulovlige rusmidler som kokain) ikke endrer på den situasjonen. Dvs, det kan være en forklaring - men ikke en unnskyldning.

2 Likes

Hva tenker du selv, om du er en politimann og står overfor en person som du tidligere på kvelden oppfattet å være ruset på kokain. Positivt eller negativt?

Mitt syn på lovligheten av voldsutøvelsen trenger du vel ikke tvile på? Jeg har tross alt ikke lagt veldig skjul på min mening om den lenger opp i tråden.

Fuck around / find out.

Dissesen fra den ene dommeren går på at tiltalte burde ha prøvd mer før vedkommende ble lagt i bakken og ikke hoppet over trinn i voldspyramiden. Såvidt jeg har forstått. Flertallet av dommerne mener at det tiltalte gjorde var innafor. Dvs at rammene er relativt brede.

Jeg setter pris på at det skal svært mye til for at politiet skyter, som altså er på toppen av voldspyramiden.

Hvis det hadde vært som i USA, så hadde minst en blitt skutt og drept av politiet hver måned. (tallet ble lavere enn jeg hadde trodd når jeg justerte for folketall)

1 Like

Det er ikke greit at simensen går rundt og oppfører seg som han gjør og bla bærer kniv. Dette er imidlertid uviktig i forhold til den voldsbruken som jeg synes jeg ser i video. Det er jo helt Texas oppførsel fra politiets side,med grov vold og sletting av videobevis.

Det er vel Stormo som muligens redder situasjonen da han får avbrutt voldsbruken til politimannen.

1 Like

Nå har retten kommet frem til at volden var innenfor rammene, og ikke ulovlig.

Slettingen av en video har også blitt påtalt og bøtelagt.

Stormo som helten her? Virkelig?

1 Like

Se på video. Han klarer ikke se mer på at politiet hamrer løs på kameraten.

Ja, ikke sant; det skinner jo klart gjennom at det er hans heltemodige egenskaper som er førende gjennom hele denne seansen.

Spesialenheten har etter sin etterforskning av saken kritisert feil i rapportene som ble levert av politibetjentene som var til stede under oppdraget.

Du kan lese mer om det her: https://www.dagbladet.no/nyheter/politivitne-grillet-om-rapportfeil/79693618

Det har også vært nevnt i andre avissaker at Spesialenheten oppdaget sprik mellom rapportene og det som kommer fram i videoen.

2 Likes

Ja, men hvis det hadde vært som i USA ville vi også hatt omtrent 150 drap i Oslo i året, de aller fleste av dem med skytevåpen. Omtrent halvparten ville vært gjengoppgjør, resten av dem resultat av idiotiske krangler mellom naboer, i trafikken og i køen på McDonald’s. Det amerikanske politiet forholder seg til en helt annen virkelighet, med en skyhøy risiko for tap av eget liv sammenligna med norsk politi.

6 Likes

image

For å sammenligne et sosialt fenomen mellom land regner vi forekomst (drap, ulykker, selvmord og så videre) per 100 000, og i Norge har vi en drapsfrekvens på nærmere 0,6 per 100 000.

0,6 kontra 6+. Så per innbygger, 10 ganger så mange drap i USA sånn ca. I oslo i fjor/forfjor var det 6 og 8 drap, så det tilsier noe sånt som 60-80 drap i året i Oslo antar jeg?

Hvis vi hadde hatt mer enn ett drap i uka så hadde vi vært nærme snittet for hele USA.

… men så har du problemet med politivold i USA som oftest kommer fra de verste stedene. Som ligger skyhøyt over snittet - som Chicago.

image

image

(så langt i år, så ett halvt år)

Og det er ofte virkeligheten det lokale politiet må forholde seg til i USA i de sakene vi hører om - ikke landssnittet, men områder som er mye verre. Chicago har omtrent halvparten av folketallet av Norge, og over 2 drap per dag i snitt siste måneden … og der er det også store forskjeller mellom deler av byen, så i de verste områdene er det selvsagt konstant overfall, angrep, vold, voldtekt, drap, etc.

Sikkert morsomt å være politi der …

7 Likes

Politiutdannelse i USA virker litt som vekterkurs i Norge, pluss trening i bruk av våpen.

Noen utdrag fra artikkelen under.

On average, US officers spend [around 21 weeks training] before they are qualified to go on patrol.

US police academies spend far more time on firearms training than on de-escalating a situation - 71 hours against 21, on average, according to a [2013 US Bureau of Justice Statistics report.]

And in the US, the escalation of force is at the discretion of the officer, whereas in countries such as Norway and Finland, there are more rigorous rules as to what is considered justified use of force.

“Police officers are up to five times more likely to kill themselves than to be killed by homicide,” he said. “We’d like to see a greater emphasis on police officer mental-health training. Currently, they only get a few hours of training - if any - on self-care.”

The US spends almost 1% of its GDP on policing - and some activists are calling for this to be cut and directed to other services.

6 Likes