Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Jeg stilte deg et spørsmål først. Du kan svare meg ut, så skal jeg svare deg etterpå.

Nei jeg tviler ikke på ditt syn i det hele tatt. Det har du gjort klinkende klart.

1 Like

Takk for link! At de forskjellige involverte politimennene har avgitt noe ulike rapporter om hvordan de oppfattet hendelsesforløpet etter den kaotiske hendelsen, og som ikke samsvarer 100% med videoen tenker jeg er helt som forventet.

Ellers noterer jeg meg at “spesialenheten har blant annet vurdert om det ble skrevet bevisst uriktige rapporter. De har konkludert med at dette ikke skjedde, og understreker det i påtalevedtaket”.

3 Likes

Jeg tenker at politimannen automatisk anser vedkommende som mer uforutsigbar om han tror han er påvirket av kokain i tillegg til alkohol, og at terskelen for å eskalere blir lavere ut fra en føre var tanke. Spesielt med bakgrunn i drapstrusselen mot dørvakten. Det er i alle fall sånn jeg ville tenkt. Håper jeg med dette svarte på spørsmålet.

2 Likes

Jeg vet ikke om mange her har vært meddommere, men min erfaring er at det kan være krevende å være i dissens mot fagdommere i en domskonferanse. Og mitt klare inntrykk er at fagdommere har sympati med sine «egne. Jeg vil gjette på at fagdommer sin instruksjon i dette tilfellet var noe slikt som;»Polititjenestemenn har ofte en krevende jobb, og derfor er vanligvis terskelen for å dømme veldig høy». Så er tonen satt…

For meg er kjernen i denne saken ikke hva politimannen gjorde - som kanskje kan være rettmessig - men hvordan denne saken ble en sak på tross av politiet sine handlinger. De forsøkte å manipulere saken med å aktivt ødelegge! Og manipulering har vi sett flere ganger, kanskje mest kjent i Baneheia-saken og i Birgitte Tengs-saken. Spesielt Tengs-saken er så man ikke tror det man leser. Rene overgrep fra maktapparatet, men ingen konsekvens. Obiora-saken og Baidoo-saken - samme tjenestemann som blir beskyttet og får lov å holde på. Og man er naiv om man tror dette er engangstilfeller.

Med stor makt følger stort ansvar ( ja, litt sliten den der). Alt jeg ønsker om at om folk skal ha rett til å drepe deg, så må de stilles strenge krav og de må etterleves med «checks & balances». Det opplever jeg ikke at det gjør idag. Tvert imot opplever jeg at maktapparatet dekker over for hverandre.

Jeg ver at jeg høres veldig monoman ut når jeg messer om dette. Men et maktapparat som kun kontrolleres med «tillit», skremmer meg.

10 Likes

Nå var det kun et punkt det var dissens på, ikke hele dommen. Og det var det punktet fagdommer hadde mest backing fra høyesteretsdommer på.

1 Like

En dom med dissens der flertallet skriver at det er «noe tvil», mener jeg ikke kan karakteriseres som «solid».

Og det var heller ikke hovedpoenget med mitt innlegg :relaxed:

Med den tydelige slagsiden du fremviser her så håper jeg ikke du har vært, eller er, meddommer.

Hvorfor? Du vil ha meddommere som er helt like - som tenker likt, som vurderer likt og dømmer likt?

Jeg vil ha meddommere som ikke er forutinntatt, verken i den ene eller den andre retning.

2 Likes

Dissens på et punkt fra en meddommer. Det punktet hadde hoveddommer god støtte i tidligere høyesterettdommer. Så tydelig at meddommer er påvirket av mediatrykket fremfor støtte i tidligere dommer.

Solid frifinnelse, mistenker den ikke blir anket.

Det blir fryktelig spekulativt.

Jeg har sittet som meddommer i ganske mange år nå. Scenarioet du skisserer harmonerer dårlig med min erfaring.

5 Likes

Så, prøvde de å stå fram som sterke menn, men uten en arena å være det?

Dette er vel egentlig Andrew Tate-bibelen? Slik jeg har opplevd skole og arbeidsliv har det alltid vært fordel å være mann, med noen få unntak her og der. Kanskje min opplevelse dog er utdatert.

Norge gir så mange muligheter og det er så lett å få jobb at så og si alle kan klare det. Problemet er at vi sier til unge i dag at du må gjøre det bra på skolen, må ha høyere utdannelse, må må må. Man må ingenting, det er bare hvis man vil være i topp 1% at man må de tingene, og selv da finner du mange der som ikke har gjort noen av de tingene, men bare har tenkt litt utenfor boksen.

Savner koblingen mellom næringsliv og skolebarn tidlig, de bør lære mer om hva en jobb er/kan være og vite at nysgjerrighet er det absolutt viktigste man trenger. For å være nysgjerrig trenger man litt kunnskap og litt selvtillit, men ikke 5/B i alle fag. Og man trenger ikke bli rik eller berømt raskt, om man setter det som mål for seg selv velger man en vei hvor 99% failer helt uten grunn.

Veien til lykke kommer innenfra, ikke utenfra. Så bruk 20-årene på å tenke nøye og ærlig igjennom: Hva hater jeg med meg selv, hva elsker jeg med meg selv, hva gjør jeg feil og vet er feil, hva gjør jeg rett, hvem er jeg, hva liker jeg, hva gjør meg glad, hva gjør meg sur osv.osv. finn ut av det og finn en mening med livet som kommer innenfra. Da står du støtt i møte med verden. Prøv å finne noe man er god på eller liker og gjør det/studer det/søk jobber tidlig. Man må tåle å feile, og prøve igjen. Har jobbet i en bedrift nå i 6 år, og er i toppledelsen. Startet som sekretær typ. Mitt råd er enkelt, gjør det alle andre synes er kjedelig. Vi har hatt en person i løpet av den tiden som møtte opp på døra med CV og spurte etter jobb. Hun fikk jobb selv om hun ikke hadde utdannelse eller erfaringen vi trengte. Hvorfor? Fordi hun turte å møte opp og mest sannsynlig bli avfeid. Det skjer nesten aldri. Hun ble etter hvert en av den beste vi har ansatt.

10 Likes

"En thailandsk transperson har kjøpt Miss Universe for omtrent 200 millioner kroner, og lover store endringer i den mye omtalte skjønnhetskonkurransen. "

Et år senere…

Mhm… uvirkelig er passende beskrivelse ja.

:unamused:

2 Likes

Mediatrykket og - eksponering er et helt klart problem. Men jeg tror mer den andre veien - at man føler seg presset til å dømme. Skrekken må være å havne som meddommer i en profilert sedelighetssak. Om du stemmer for frifinnelse så kan du risikere å bli doxxet og mottar trusler.

Tipper den blir anket, men at resultatet blir det samme. Folk har blitt sakte kvalt til både hjerneskade og død, eller fått på seg spyttemaske og druknet i sitt eget spy. Domstolene kommer nok til å akseptere litt deng på en bensinstasjon :relaxed:

Jeg får litt incel-vibber av fyren. Kanskje lettere å plassere skylden på et feminint samfunn enn på elementer med egen personlighet eller fremtoning.

2 Likes

Det er da ikke noe problem for samfunnet om 20%-40% av menn er verdiløse? Det eneste vi trenger å gjøre for å løse problemet er å implementere lovfestet rett til selvmord så de som ikke lykkes eller gidder mer kan få slippe.

Menn er mer ekstreme. Både positivt og negativt. Lite mistes hvis man fjerner de som ikke lykkes bra i samfunnet. Nå gjelder det selvfølgelig både menn og kvinner, men prosenten er høyere både for de svært vellykkede og de svært mislykkede for menn.

2 Likes

Darwinismen gjør jobben sin…

Ja, de som er best tilpasset miljøet lykkes. Hvorfor gråte over de som ikke er tilpasset det moderne miljøet? I “gamle dager” hadde man kanskje mange jobber for hardt arbeid, i gruver, som sjåfører, som soldater, som sjømenn, som whatever …

Og når teknologien tar over svært mye av det tunge kroppsarbeidet, og forsørgerrollen blir mindre viktig samtidig som beskytterrollen overtas av samfunnet som helhet så er det mange som ikke finner seg veldig godt til rette. Deres “naturlige” rolle blir både borte og mindre verdsatt. Men hvorfor er det ett problem?

Hva vil man? Tilbake til at kvinner ikke kan eie eiendom? At man er lutfattig som eneforsørger? At man trenger en “sterk mann” til å forsvare deg og føle deg trygg?

Eller kanskje bare innse at verden er i endring og nå er det de feminine egenskapene som dominerer og er verdsatt høyest? Betyr ikke at det trenger å være sånn i evig tid, men det er det moderne samfunnet.

2 Likes

Det var da svært nedlatende…?

Jeg synes fyren har mange gode poenger. Og han tar jo tydelig avstand fra Tate sine “løsninger”.

Det er en grunn til at folk som Tate og Peterson er blitt så populære. Unge mislykkede menn har manglet forbilder og gode fungerende og velmenende råd.

Men der Tate fremmer en misforstått alfa/macho tilnærming, fremmer Peterson et mer klassisk konservativt syn. Med gode velprøvde råd som å ta tak i ditt eget liv, vær den beste utgaven av deg selv osv.

4 Likes