Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

De får stå på når det blåser da vettu xD

Uansett artig at politikerne ikke beskytter oss mot Tik Tok som faktisk er farlig, både mtp. personvern, spionasje, men også påvirkningen deres algoritmer og produkt har på brukerne, som blir avhengige av rask dopamin-innsprøytning og utsatt for alt av ulovlig markedsføring og falske nyheter osv.

Og samtidig beskytter oss for harde livet mot atomkraft, som er ekstremt sikkert sammenliknet med nesten alt annet av energiproduksjon og samtidig vil gi Norge et reelt bidrag i “klimakampen” som virkelig har effekt langt inn i framtiden, gir oss uvurderlig kompetanse som kan selges dyrt videre, gir oss stabil og sikker strømproduksjon som passer perfekt med vannkraft(som kan styres lett for å ta toppene i behov, og ellers lagres når det ikke er nødvendig) og det gir oss et robust vitenskapelig bilde utad som en nasjon som har funnet den beste løsningen på utslipp fra strømproduksjon med 0-utslipp fra start og ingen forsøpling. Så kan vi enten låne Finlands lagringskapasiteter for atomavfall og betale en god del for det, eller bygge vår egen etter deres mal.

9 Likes

Må i så fall forby det meste av sosiale medier da.

Tik tok er verst i bransjen by far <3

3 Likes

Tragisk at vi skal bruke av vår dyrbare kraft til noe så unyttig som slike datasentre.

5 Likes

At politikerstanden er så negativ til atomkraft er bare skuffende.

Reelt sett tror jeg dette fort blir betal Finland, eller bruk minst det dobbelte på å bygge noe tilsvarende i Norge.

2 Likes

Alt er greit for min del :slight_smile: Får de til en løsning i Norge har vi mulighet til å selge den og også utvide selv. Mye positivt på veldig lang sikt med å bygge selv også. Men vi trenger ikke ha hastverk med å bygge en slik løsning, så lenge Finland gir oss plass.

1 Like

Det er belastende å være småkriminell i Norge.
Men “man” kan da glede seg over at det er mindre belastende enn i mange andre land med hardere straffer og dårligere velferdstjenester.
Med en måneds tids 100% så kan man vel spare inn reisekostnader til jobb tilsvarende et forelegg på 3000 kr og gå i pluss (om man da ikke er blant de priviligerte som kan bo i gangavstand til jobben).

Hvordan gikk det egentlig med Bård Hoksrud etter at han fikk forelegg på 25000 for å ha besøkt et bordell i utlandet. Tok han bare litt profylaktisk antibiotika og gikk på jobb, eller måtte han sykmeldes?

7 Likes

At han blir sykemeldt etter at han har torpedert karrieren sin, han er på alle forsider, og hele landet ler av ham synes jeg er det eneste forståelige med denne merkelige saken.

5 Likes

Nei for f…, det vitner om en feig j… uten ryggrad! :triumph:

10 Likes

Frikjenner dere discord? fordi det er digg? Using Discord? Don’t play down its privacy and security risks | WeLiveSecurity

Han kan fortsette på Stortinget, slik som Hoksrud. Men har nok mistet litt autoritet som moralens vokter, så må antakelig legge om stilen noe. Han kan fortsette som godhetsposør, men bør trappe ned på solbrilleposeringen.

2 Likes

Jeg er egentlig enig med både deg og @aeee :sweat_smile:

Tipper noen rådet han til å sykemelde seg selv, så han kunne tenke gjennom hva han sa, hvorfor han gjorde det og hva han skal gjøre med det.

Hadde han vært på jobb og blir intervjuet mer, så hadde han sagt mer dumme ting enn en 6-åring som ikke makter å se sine egne feil.

3 Likes

Synes en forlengelse av sykemeldingen var unødvendig. Ulønnet perm hadde nok sett bedre ut heller enn av felles skattepenger skal dekke en utvidet sykemelding.

Forståelig at han har vært under mye press og i en personlig krise. Det er selvfølgelig er mye mellom han og hans behandler som vi ikke vet og som må ligge i bunn for å forvare en forlengelse, men synes det optiske med dette ikke er spesielt bra.

5 Likes

En bekjent av meg skallet ned en fyr en gang, det første advokaten hans ba han gjøre var å sykemelde seg. Noe han gjorde. Det var sikkert en personlig tragedie for han, men sykemeldingen var strategisk for å få mindre straff.

Slik jeg ser det er den eneste forskjellen med Moxnes er at det var en PR-rådgiver som har gitt han beskjed om å sykemelde seg.

Jeg mener det er misbruk av velferdsordninger og tyveri fra folk som faktisk trenger hjelp.

Jeg forventer også at politikere på Stortinget er bedre enn den gjennomsnittlige nordmann, men hvor stor andel av de har stjelt i sammenheng med pendlerboliger, stjeling i butikker, inhabilitetssaker, +++++. De er som gruppe mindre rettskafne enn gjennomsnittet i Norge tør jeg påstå.

11 Likes

Regner med at han ønsker å være sykemeldt lenge nok til at medietrykket avtar tilstrekkelig til at han kan fortsette som leder som før. Tipper at både han selv og partiet håper at det hele skal dempes i glemselens slør.

2 Likes

“Medietrykk” er så vidt jeg vet ikke å finne i diagnoselistene, men kan vel hos noen påvirke blodtrykk.
“Svak/manglende ryggrad” kan jo også være opphav til flere diagnoser.
En av diagnosene, om det er gitt flere, bør være lett å stille (ICD-10: F63.2 Kleptomani / ICPC-2: P80 Personlighetsforstyrrelse). Men er ikke uten videre grunnlag for 100% sykmelding.
I intervjuet snakket han om (panikk)angsten han opplevde i forbindelse med at han ble konfrontert. Angst og depresjon henger sammen, så tenker man kan få lurt inn en kode for angst/depresjon så NAV får det de vil ha.

4 Likes

Konsekvensen av at Moxnes ikke gjør jobben sin er at R representeres av en vara, eller eventuelt ikke representeres i samme grad i komitéer, avstemminger, i kontakt med velgere osv. Stortinget har forøvrig sommerferie. Forskjellen mellom Moxnes som sykemeldt og arbeidende merkes i all hovedsak av han selv og partiet Rødt, og til en viss grad av de som stemte Rødt. Alle andre burde bare være takknemlig for at han svekker Rødts representasjon, uansett om årsaken er taktikk, reell sykdom, feighet eller samme hva.

4 Likes

Skal ikke dømme eller sette diagnoser over nett, men min erfaring er at flere leger er litt for snille og gir etter når pasienter kommer for sykemelding. Man ønsker å hjelpe og stoler på det pasientene sier. Har personlig erfart å ikke gi sykemelding og opplevd at pasienten booket time hos kollega på samme kontor og fikk sykemelding der. Pasienter shopper rundt og bytter lege hvis de ikke får det de ønsker. Hadde jeg vært fastlege hadde jeg vært streng (sykemelding, smertestillende) og slik jobbet mot å få en seleksjon av pasienter på lista mi som ikke shopper og misbruker systemet.

Leger forvalter store fellesverdier i form av sykemeldingsordningen og alt er tuftet på tillit. Tillit mellom pasient og lege og videre lege og felleskapet.

Moxnes går inn i rekken av politikere som tuller det til unødvendig. Hvordan man løser sine feil og kriser sier mye om ens karakter og integritet.

8 Likes

Enig i det du skriver, Roc. Problemet er at det enkleste, som tar minst tid, og dermed er mest lønnsomt økonomisk, for legen, er å gi sykmelding. Når dette sammenfaller med pasientens bestilling, er det vanskelig å finne løsninger som ville vært bedre for fellesskapet, og antakelig også for pasienten. Heldigvis er det mange leger som har ryggrad, men det hjelper ikke når man kan shoppe rundt som du skriver. Det er, dessverre, ingen god løsning at man får 100% lønn under sykmelding. Selv en reduksjon til 90% eller 95% tror jeg ville hatt en effekt på sykeligheten.

5 Likes

I utgangspunktet har ikke Moxnes krav på verken sykepenger eller utsatt ferie med mindre han selv krever det og legger ved dokumentasjon. Stortinget har jo sommerferie til begynnelsen av oktober, så jeg tviler på at han ønsker å skape enda mer fuzz rundt fadesen sin.
Han trengte vel en time-out og tid til å legge en strategi for en omstart.
Det er sikkert individuelt, men vanligvis vil det enkleste være å stå i krisa, ta kritikken og medietrykket der og da framfor å utsette det i ukesvis. Mediene og vi andre glemmer ikke at en av de rettvise har gått på snørra. Første dag friskmeldt på jobben blir et personlig helvete uansett.

2 Likes