Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hun er ikke så dum at hun tror hun er på reise når hun sitter hjemme i stua. Eller at hun er i Bergen når hun er på konsert i København.

Og det er ikke akkurat småbeløp det er snakk om heller. Det er hundretusener av kroner til sammen.

2 Likes

Han falt i bakken. Mens han lå nede ble han slått ytterligere 7-8 ganger i ansiktet og i hodet.

Til slutt ble han kommandert til å kysse voldsutøverens sko.

Hele episoden ble filmet og lagt ut på sosiale medier.

Tilsto

Allerede i politiavhør tilsto den tiltalte 17-åringen forholdet. Tilståelsen gjentok han da saken kom opp i Stavanger tingrett.

Her understreket 17-åringen samtidig at det var en foranledning til det som skjedde. Nemlig at fornærmede skal ha mobbet en av tiltaltes venninner og også at fornærmede skal ha truet ham.

Tiltalte oppsøkte 14-åringen på en ungdomsklubb i Stavanger. Han fikk en annen til å hente fornærmede ut slik at han kunne konfrontere ham. I en park like ved ungdomsklubben eskalerte situasjonen.

Beklaget

Retten finner det straffskjerpende at tiltalte slo uten forvarsel og før 14-åringen rakk å reagere. “Videre er det straffskjerpende at tiltalte rettet en rekke harde knytteneveslag mot fornærmedes hode mens fornærmede lå på bakken uten å gjøre motstand”, skriver tingrettsdommer Tom Fr. Vold i dommen.

Retten peker legger også skjerpende vekt på at fornærmede ble ytterligere ydmyket ved å måtte kysse tiltaltes sko og at hendelsen ble filmet og lagt ut på sosiale medier.

I dommen understrekes det imidlertid at det ikke er grunnlag for å tro at tiltalte selv var klar over at volden ble filmet.

LES OGSÅ: Stavanger-politikere sjokkert av voldsvideoen: - Noe av det verste jeg har sett

Under rettssaken uttrykte 17-åringen anger for det han hadde gjort. Han var også villig til å møte fornærmede for en “gjenopprettende prosess” dersom fornærmede ønsket det.

Betinget fengsel

Retten mener at volden kvalifiserer til 90 dagers ubetinget fengsel. Selv om verken dommeren eller noen av meddommerne finner formildende omstendigheter ved selve voldsutøvelsen, slipper imidlertid tiltalte å sone én dag.

I dommen vises det til tre generelle formildende omstendigheter som taler mot ubetinget fengsel.

Først og fremst peker retten på tiltaltes unge alder. Han hadde ikke engang fylt 16 år da voldsepisoden skjedde. Videre pekes det på tiltaltes uforbeholdne tilståelse.

Det tredje som trekkes frem i dommen er den lange saksbehandlingstiden. Saken beskrives som enkel og oversiktlig, og den var oppklart etter få dager. Likevel foreligger dom først over ett år senere.

Erstatning

Voldshendelsen var bakgrunnen for den første av mange artikler i Aftenbladet om vold, og til dels grov vold, i ungdomsmiljøer. Artikler som blant annet førte til et folkemøte om ungdomsvold og til at problemet blesatt på den politiske dagsordenen.

Aktor i saken, politiadvokat Dagny Reilstad, la i sin prosedyre ned påstand om at 17-åringen måtte dømmes til 150 timers samfunnsstraff. Etter en samlet vurdering kommer retten til at det er tilstrekkelig å reagere med betinget fengsel med en prøvetid på to år.

Den betingede fengselsstraffens lengde settes til 60 dager.

I tillegg dømmes 17-åringen til å betale 10.000 kroner i oppreisningserstatning til fornærmede.

1 Like

Som beløp å risikere karriere , rykte og millionlønn for er det småpenger etter mitt syn.

Within four hours of Eaton tweeting out his misquotations of Britain’s most prominent living philosopher, the housing minister (James Brokenshire) announced that Scruton had been dismissed with immediate effect from his role as Chairman of the ‘Building Better Building Beautiful Commission’. The sacking from this unpaid, advisory position came because of these ‘unacceptable comments’.

Altså, denne saken - og en lang rekke lignende sådanne - er like trist som den er skremmende og provoserende.

Journalisten og redaktøren som stod bak tok en selfie av seg selv mens han drikker champagne for å feire «bragden».

Jeg er oppriktig bekymret for meningstyranniet og den stadig smalere rammen for «akseptert» meningsutveksling.

At journalister og/eller redaktører som står bak denslags ikke umiddelbart må forlate stillingene sine i skam er absurd.

4 Likes

Takk for god info om saken :+1:
Googlet den i går, men fant ikke denne informasjonen.
Det norske rettssystemet er patetisk…

1 Like

Moralen er, bli tatt i å stjele, gjør så politisk karriære i AP og fortsett å stjel.

Håper dama råtner i fengsel.

1 Like

Huff, hun er fra min by. Skammer meg.

Er vel ingenting som tyder på at hun er kvotert inn her.

Mistenker at @Pablo har litt “women issues”… :sweat_smile:

Skjøt litt fra hofta der. Nok av udugelige mannlige politikere også. Det er bare at hun her virker så åpenbart uegnet at man kan lure på hva som ligger bak. Nok om det.

Kvotert og kvotert. Ser nå på The Inventor på Netflix. Ufattelig at hun (Elizabeth Holmes) fikk holde på så lenge med en åpenbar scam, og fikk manipulert kjente menn som Kissinger, Mattis og tallrik andre (riktignok ingen med medisinsk bakgrunn). Hun slapp jo også unna fengsel for å ha svindlet for 700 millioner, mens Pharma Bro’ fikk 7 år for 7 mill. Damer kommer unna med mer. Ingen tvil om det. Er veldig bekymret for hvordan rettsvesen vi kommer til å få når det blir så mange kvinnelige jurister. Kvinner er vesentlig mye dårligere enn menn til å holde seg saklig, bruke fornuft og logikk til å ta beslutninger. Gjennomgå gjerne alle reiseregninger til politikere siste 10 år for min del.

1 Like

Nå har ikke rettsaken mot Elizabeth holmes vært enda, men det er vel ikke så nøye. Du skyter vel også bare litt fra hofta.

2 Likes

Hva har det med meningsmostand å gjøre når det han skriver er direkte feil.

Aksepterer vi virkelig sånt mannssjåvinistisk oppgulp her? Sånne generaliserte stereotyper for kjønn er veldig 1950…

I store populasjoner ser man en tendens til at menn og kvinner i snitt vekter emosjoner og logikk annerledes, men det er ENORM individuell variasjon. Det skal godt gjøres å finne en slik tendens på et signifikant nivå uten mange hundre tusen observasjoner, og man har ikke klart å konkludere med om observerte forskjeller er et resultat av kultur eller genetikk Det betyr altså ikke at kvinner eller menn generelt er mer eller mindre egnet til noen som helst type vurderinger, individuelle egenskaper og bakgrunn veier så mye tyngre at kjønn blir ubetydelig.

3 Likes

Det du skriver har jeg lagt merke til at er vesentlig sprøyt som kun forleder. Du har åpenbart ikke noe utbredt kunnskap om mennesker, den menneskelige hjerne eller fornuftsbasert tenkning. Ja, jeg ser på det som et mulig samfunnsproblem at det blir så mange kvinner i ledende stillinger, og spesielt innen politikk og rettsvesenet, fordi kvinner som gruppe er vesentlig dårligere enn menn (unntatt deg kanskje) på fornuft og logisk tenkning. Det er mange unntak, og jeg har aldri hevdet at enkelte kvinner ikke kan være like gode som enkelte menn i enkelte jobber, men det heller ikke det jeg ønsker å diskutere. Jeg synes at Theranos historien er et godt eksempel på hvor jeg ikke tror hun hadde kommet så langt dersom hun var en mann. Jeg og mange var nemlig klar over at dette var en scam relativt lenge, men hun var vidunderjenta som ikke kunne feile.

2 Likes

Wow, fin fyr du. Får satse på at noen finner opp en tidsmaskin etter hvert da, så du kan dra tilbake til gode gamle dager hvor kvinneundertrykking var stuereint. Eventuelt bare dra til Midtøsten, du hadde nok passet godt inn.

5 Likes

Du velger igjen å bli usaklig og skrive om kvinneundertrykking. Det jeg har skrevet har ingenting med kvinneundertrykking eller Midtøsten å gjøre. Skjønner virkelig ikke at du kan skrive noe så dumt. Kvinner i ledende stillinger i det skala vi ser i dag helt nytt i verdenshistorien, og det er temmelig naivt og ansvarløst å ikke tro at det vil ha store konsekvenser. Menneskets natur er slik at menn er produsentene, mens kvinner er mottakere er verdiskapningen. Som grupper. Det systemet vi har i dag er ikke det motsatte av mannsjåvinisme, men instusjonalisert mannsdiskriminering der menn får beslaglagt en stor del av verdiskapningen i skatter og avgifter, som gjør at mange ikke får akkumulert kapital eller stifte familie. Kvinner derimot er netto stor mottaker av disse skattepengene. Det er altså manndiskriminering jeg er motstander av. Man gjør seg en del refleksjoner over at kvinner til en viss grad er immun mot kritikk, noe du og demonstrerer på en, om noe uelegant, måte. Derfor synes jeg at man ser mange inkompetent kvinner i ledende posisjoner, og det er uheldig både for de kvinnesaken og for samfunnet som helhet. Først i et samfunn uten statlig legalisert tyveri, vil vi kunne se om kvinner kan konkurrere på like vilkår som menn.

Denne videoen er så gull! :joy::joy::joy:

1 Like

Du skriver jo at du er redd for kvinner i ansvarsposisjoner fordi de mangler logisk tankeevne. Hvis du ikke ser at det er kvinnediskriminerende er det vel heller du som burde ta en runde i tenkeboksen.

5 Likes

Det er jo nøyaktig slik CNN og de andre kanalene dekker Trump.