Fakta er jo at Krim totalsett er ned, godt hjulpet av at antallet anmeldte tyverier stuper.
Samtidig har antall anmeldte voldtekter og andre seksualforbrytelser eksplodert.
Fakta er jo at Krim totalsett er ned, godt hjulpet av at antallet anmeldte tyverier stuper.
Samtidig har antall anmeldte voldtekter og andre seksualforbrytelser eksplodert.
Folk gidder jo ikke Ă„ anmelde tyverier lengre, med mindre en forsikring krever det. De blir jo bare henlagt likevelâŠ
Sitat 1 er ikke et faktum, men ditt synspunkt.
Sitat 2 er heller ikke fakta fordi definisjonen av innvandrerbakgrunn ikke er gitt. Med den formelle/vanlige innvandrerdefinisjonen er det du skriver feil, men om du bruker en annen definisjon kan det vĂŠre riktig, dog kanskje litt meningslĂžst i diskusjonen fordi premisset da er uavklart.
Uansett, ikke fakta i hvert fall
Dette er et eksempel pÄ det jeg mente i mitt forrige innlegg nÄr jeg skrev at:
«mer moderate meningsholdere ikke Þnsker Ä gÄ inn i intetsigende debatter hvor man konstant mÄ bekjempe strÄmenn og / eller vÊre den som bringer fakta frem pÄ bordet i lys av tomme pÄstander».
Du sier bl.a:
Noen kulturer er mer idioter enn andre.
Jeg vil ikke definere dette som hatprat, men det faller lett inn under kategorien âtom pĂ„standâ.
Hva du Þnsker Ä oppnÄ med en slik statement aner jeg ikke, men du fremstiller det som fakta.
PÄ samme mÄte som vÄr diskusjon om Schengen i gÄr @Pablo. Du kom med fÞlgende pÄstand:
«Blir litt vanskeligere nÄr man ikke kan krysse grensen og oppholde seg i landet akkurat som man vil»
Dette er en pÄstand som blir fremstilt som fakta, som jeg prÞvde Ä arrestere deg pÄ i dette innlegget:
Men det blir forbigÄtt i stillhet. Jeg har lagt merke til dette flere ganger i denne trÄden hvor man bruker tid pÄ Ä besvare tomme pÄstander og ender opp med Ä snakke til en blink som konstant flytter pÄ seg. Da gir man opp til slutt
Denne er praktisk ;D
For min del vil jeg ikke diskutere temaet innvandrere fordi jeg ikke vil bli plassert i bÄs som deltaker i et ekkokammer eller at venstrefolk skal merkelappe meg som rasist and what not bare fordi jeg kanskje er litt skeptisk til integreringen som skjer. NÄ skal det sies at jeg kjenner en del innvandrere og fÄr hÞre fra dem hvordan f. eks. norskopplÊringen foregÄr med lÊrer som leser avisa i hele timen. Og bare ber folk lese hÞytlesing mens lÊreren leser avisa. NÄ lÊrte han seg norsk flytende pÄ 3 mnd likevel, men det var fordi han fikk seg jobb med en gang han kom til landet. Ikke pga opplÊringen.
SĂ„ det Ă„ vĂŠre skeptisk til integreringen eller manglende slik sett er ikke nĂždvendigvis bare kritikk av innvandrerne, men til det norske integreringspolitikken.
En annen ting er at Ä vÊre skeptisk til integreringen ikke nÞdvendigvis betyr at man vil ha mindre innvandrere. Dersom integreringen gjÞres rett kan man kanskje fÄ flere. Men sÄ lenge integreringen er dÄrlig bÞr man unngÄ Ä Þke innvandringen, for ellers vil problemer melde seg.
OK, du mener altsÄ at noen kulturer ikke er mer idioter enn andre? Er det virkelig slik Ä forstÄ at du er uenig i pÄstanden?
Dette er jo hele poenget med med Schengen-samarbeidet. La ikke merke til innlegget ditt i gÄr, men du snakker om personer som kommer utenfra Schengen i ditt svar. Det var jo ikke det diskusjonen dreide seg om.
Ytringsfrihet? Sorry ass, man har 0 ytringsfrihet pÄ et privat forum. Her er det admin, pdx og delvis ogsÄ forumdeltakerne som styrer hva som slettes/blokkeres. Opplever ofte at ting blir rapportert av de som er uenige. Denne gangen tok jeg den litt langt og kan skjÞnne at noen fÞler seg stÞtt eller satt i bÄs med meninger de ikke deler. SÄ har slettet det opprinnelige innlegget sÄ poenget stÄr igjen uten eksemplene i stedet for at alt blir fjernet automatisk etter rapportene.
Alle kan rapportere, innlegg som ikke bryter med forumreglene blir ikke slettet.
Ingen innlegg slettes automatisk, de blir skjult frem til en admin fÄr sett pÄ det om nok personer rapporterer.
Ytringsfriheten gjelder her som alle andre plasser.
Synes de fleste som er skeptisk til hÞy innvandring her pÄ TI er linje med det norske folk.
OK, du mener altsÄ at noen kulturer ikke er mer idioter enn andre? Er det virkelig slik Ä forstÄ at du er uenig i pÄstanden?
Hva jeg mener om din pÄstand er irrelevant, poenget mitt var at nÄr du sier « noen kulturer er mer idioter enn andre» , sÄ er det en tom pÄstand som presenteres som fakta. Bevisbyrden ligger dermed pÄ deg. Det er ogsÄ en pÄstand som blir vanskelig Ä bevise for din del, for du gir deg selv rÄderett over hva som er idiotisk.
Noen vil pĂ„stĂ„ at det Ă„ hoppe i fallskjerm er idiotisk, for andre gir det en rik opplevelse. Det samme kan sies om kultur. Noen liker fotball, Ăžl og rockânâroll, andre liker ballett, vin og klassisk musikk. Hvordan kan du eller noen som helst si noe om hva som er «mest idiotisk» av disse eksemplene?
Slik sett blir pÄstanden i seg selv idiotisk, fordi man ikke objektivt kan snakke om at en kultur er bedre enn en annen. Du vil alltid ha en cultural bias til den kulturen du selv kjenner og er oppvokst i.
NĂ„r det gjelder Schengenâdiskusjonen, jeg snakker ikke om folk som kommer utenfra Schengen spesifikt, men om systemet som helhet (det innebĂŠrer bĂ„de folk i og utenfor Schengen omrĂ„dene).
Du kan lese mer i kildehenvisningen i bunn av teksten i det innlegget.
@Martins - poenget mitt ifht. ytringsfrihet var bare at jeg har 0 tro pĂ„ Ă„ kneble folk som har et annet syn pĂ„ ting enn en selv. Jeg tror man fĂ„r stĂžrre tilslag av ekstremister ved Ă„ fortelle folk at ânei, dette kan vi ikke snakke omâ.
Det som heller bÞr diskuteres, er mÄten ting blir skrevet og sagt pÄ. Det er stor forskjell pÄ Ä vÊre kritisk til islam, og Ä vÊre rasist. Personlig er jeg kritisk til islam, men jeg er ogÄ kritisk til religion generelt. Jeg tror religion er mye av grunnen til at vi har en Þkende polarisering mellom Þst og vest. Jeg forstÄr ikke hvordan man i 2019 fremdeles kan tro pÄ skikkelser beskrevet av mennesker som levde for mange hundre for Ä ikke snakke om tusen Är siden.
Tar meg den frihet Ä sitere Sam Harris som utrykker noe av det jeg ogsÄ tenker:
- Whenever I point out the role that religious ideology plays in atrocities - I am met with some version of the following: âBad people will always do these things. Religion is nothing more than a pretext.â This is an increasingly dangerous misconception to have about human violence.*
- Here is my pick for the most terrifying and depressing phenomenon on earth: A smart, capable, compassionate, and honorable person grows infected with ludicrous ideas about a holy book and a waiting paradise, and then becomes capable of murdering innocent peopleâeven childrenâwhile in a state of religious ecstasy. Needless to say, this problem is rendered all the more terrifying and depressing because so many of us deny that it even exists.*
Mine uthevinger.
MÄlet med enhver diskusjon mÄ vÊre Ä ha en saklig debatt hvor man klarer Ä fange opp nyanser, og ikke greie alle under en kam. Men Ä si man ikke kan snakke om enkelte ting i samfunnet er som Ä kaste barnet ut med badevannet.
Men man kan si at ut fra egne verdier og moralen man har er noen kulturer dÄrligere enn andre.
Eksempelvis mener jeg at Saudi-Arabia har en sĂžppelkultur pga kvinnefiendlighet, homohat, diktatur, osv osv osv.
Det betyr ikke at jeg mener det er en universell moralsk lov i universet som gjÞr at jeg kan bevise min pÄstand, men at jeg sier at ut fra mine verdier og min moral sÄ syntes jeg det de stÄr for i landet sitt er sÞppel. Og rÞmmer du derfra har du absolutt min sympati.
Andre mener at hvis du digger Þl, fotball, og reality TV, sÄ digger du sÞppelkultur, stemmer nok pÄ FRP, og er dÄrligere moralsk menneske enn de som liker vin, opera, og franske filmer samt stemmer pÄ RÞdt. Her er det ogsÄ delte meninger uten at folk pleier Ä hevde at de kan bevise en universal moralsk lov som sier de har rett. Subjektive verdier osv.
Det jeg misliker i debatter er folk som framsetter sterke pĂ„stander men ikke gidder Ă„ forsvare dem. Og vi har jo en del av dem her, uten at det nĂždvendigvis gjĂžr hele forumet til ett ekkokammer. I mine Ăžyne er resett, og facebookgrupper for politiske ungdomspartier mer som ekkokammer Ă„ regne. Der er det tross alt bortimot 100% rendyrket âmenighetâ som diskuterer med hverandre, og hvor alle er enige i de grunnleggende prinsippene.
Ehm⊠hva? Det er en personlig mening. PĂ„ samme mĂ„te som âHitler var en stormannsgal sosiopatâ.
Men likevel - veldig fÄ vil vÊre uenig i pÄstanden. Vanskelig Ä argumentere mot at kulturer som kaster homofile ut av hÞye bygninger, driver med kjÞnnslemlestelse, er for barneekteskap etc. er idioter.
PÄ samme mÄte som de vil synes vi er idioter fordi vi tillater f. eks. Pride-parader og slike ting.
Problemet koker ned til at synet pÄ innvandring er sÄpass todelt.
En gruppe(hovedgruppen her pÄ TI?) tror innvandring fÞrer til mer kriminalitet, Þkt uttrygghet, koster samfunnet enorme summer, er slÞsing av ressurser(ref hjelp i nÊromrÄdet), og skaper mer friksjon og ulikhet i Norge.
Motsatt gruppe pleier stort sett(min oppfatning) Ă„ hevde det stikk motsatte.
SÄ stÄr man der da pÄ hver sin side, og skriker til hverandre.
Og altfor ofte trer noen fra malermesterlauget frem og tar i bruk den store beisekosten for Ă„ dĂžmme alle meningsmotstandere som rasister, fremmedfiendtlige, muslimhatere osv.
SlÄr meg at den fÞrste gruppen i stor grad betaler mye skatt av egne penger de har tjent. Mens den andre gruppen i stor grad betaler skatt av lÞnn de fÄr av stat og kommune⊠.
men det har aldri slÄtt deg at som moderator sÄ kan du vÊre noe mer varsom med Ä tillegge andre meninger?
Og jeg vil ikke vĂŠre uenig med deg
Poenget mitt var at mÄten det ble sagt pÄ, oppleves som en vedtatt sannhet. SÄ lenge man selv er en del av en kultur og observerer andre kulturer, sÄ er man farget av den kulturen man selv er en del av.
Ă da si ânoen kulturer er mer idiotiske enn andreâ fremstĂ„r i beste fall naivt. NĂ„ innrĂžmmer jo @Pablo i innlegget over at det er en personlig mening, og det er viktig Ă„ presisere.
Jeg trakk dette frem som et eksempel fordi jeg opplever at ofte sÄ diskuterer man ikke ut fra samme premiss. Hvis man fÞrst skal komme med slike pÄstander mÄ man gjÞre rede for hvorfor man mener det og forsvare det som du sier.
Hvis du mener jeg tilegner andre meninger stÄr du fritt som alle andre til Ä sende meg en melding evt @pdx melding hvor du sier noe om hvilke meninger du mener jeg tillegger andre. SÄ finner vi en lÞsning sÄ blir alle fornÞyde etterpÄ.
Det er en personlig mening som de aller, aller fleste vil vĂŠre 100 % enig i. helt uavhengig av hvilken kultur du kommer fra.
TÄpelig Ä drive ordklÞyveri rundt dette, nÄr du til og med sannsynligvis er 100 % enig selv.
Snakker ikke om moskeskyting-forsĂžket i innlegget mitt. Snakker om at denne trĂ„den er et ekkokammer for muslimhat og innvandrerhat. Poenget mitt er at kommentaren din om at sosioĂžkonomiske utfordringer hovedsakelig er selvpĂ„fĂžrt er en farlig og uriktig vinkling som fjerner samfunnsansvaret for slike borgere. Du sier ikke at man skal droppe Ă„ iverksette tiltak for Ă„ f.eks. inkludere innvandrere mer i samfunnet, men det vil leses sĂ„nn i konteksten her inne nĂ„r han fĂžr deg sier innvandrere skaper problemer i alle vestlige land pga kulturelle forskjeller og han etter skriver âsurprise surpriseâ om slosskamp mellom ungdom pĂ„ fotballkamp mellom Holmlia og RadĂžy. I denne trĂ„den blir det drĂžyt pga. kontekst fordi det leses som et forsvar av holdningene i meldingene jeg argumenterte mot opprinnelig som rett og slett var at: