Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Da får du sannelig ta deg tid til å underbygge hvorfor studien inneholder type 2 feil eller lignende, heller enn å markere territorie som en eller annen hund i løpetiden.

Den gjentagende hersketeknikken sier forøvrig det meste.

7 Likes

Jordbruket i USA, er en ganske liten sektor sett i lys av GDP, men uansett:

Det er ingen subjektiv synsing, men et resultat av at dersom tilbudet overstiger etterspørselen så har innvandring (uavhengig av om den er illegal eller legal) en deflatorisk effekt på lønninger, samtidig som den har en inflatorisk effekt på boligpriser, mat, tjenester, strøm osv.
Disse faktorene skviser arbeider- og middelklassen.

Når tilbudet overstiger etterspørselen så følger det at de som ikke klarer å få seg jobb, må klarer seg på annet vis. Og da blir det gjerne svart arbeid og kriminalitet. De har, i praksis, ingen andre valg.

Så i lys av (blant annet dette) er min oppfattelse at innvandringen som USA har hatt under Biden ikke er bærekraftig.

2 Likes

Virkelig aaleby, du spurte, eg gav den tiden eg hadde til rådighet. Spar meg for dine egne hersketeknikker. Imorgen, ok?..

Kalle en spade for en spade er alt annet enn en hersketeknikk. Husker du denne?

1 Like

Eg var helt konkret. Eg var ikkje provokativ? Eg er uenig i det du sier og kommer med et utfyllende svar imorgen… god natt…

Som er synsing og intet annet. Alt for kompleks materie til å ta det på gefeelingen slik du gjør. Her er hva Wikipedia har å si om saken.


(betydelig mer omfattende om man trykker på linken)

For å billedliggjøre at ulovlige innvandrere sin effekt på arbeidsmarkedet ikke nødvendigvis er så rett frem som du hevder


https://www.aclu.org/documents/immigrants-and-economy

2 Likes

UFF Her var det mye testosteron og subjektive meninger. Tydelig at det ikke kun er i US at frontene står tydelig mot hverandre.

Kan være en ide å dempe tonen og kommentarene. Alltid noen som prøver en diplomatisk tone, men stemningen her minner mer om US enn Norge.

Lykke til videre

4 Likes

Linken som innlegget er bygget på er fortsatt bare åpnet av ett eneste individ. Ganske åpenbart at hverken du eller @Morti investerte et nanograms tankekraft før konklusjonen var et faktum; det passet ikke inn i ønsket narrativ. Som er hvorfor denne tråden er så meningsløs. Ønsket er å ha et mikrofonstativ og intet annet. Meningsutvekslinger eksisterer ikke. Med enkelte ytterst få unntak.

5 Likes

Ingressen var nok. Men, igjen. Imorgen,. Som cannon sa, “dempe tonen litt”…

Eg (som en av di “værste” her) har dempet meg, kan ikkje du og det…?

Ingen ting gale med min tone. Den er saklig og on point.

Forøvrig, say no more…

Ser frem til i morgen :+1:

1 Like

Ja du kalte meg nettopp en hund,. Ingressen inneholdt nok tvilsomme påstander om fakta til at eg reagerte med tommel ned.,. Fortsett med ditt så kan eg lese meg til søvn, men ikkje bli like dum som eg var da… :roll_eyes:

På ingen måte. Skrev at du markerte territorie som en hund i løpetiden. Som er en rimelig eksakt situasjonsbeskrivelse.

Sier sitt om kunnskapshungeren, eller mangelen sådan, når følgende er nok til å konkludere at innholdet var på bærtur:
“In Thursday night’s State of The Union, the murder of 22-year-old Laken Riley took center stage. The suspect is a migrant. Republicans say immigration leads to crime, but there’s no evidence of that.”

PS; fødsler generelt skaper også kriminalitet. Poenget er hvorvidt immigranter tyr til mer kriminalitet enn befolkningen forøvrig.

2 Likes

For de som er litt vitebegjærlige og nysgjerrige, så har Trumps sin VP, J.D. Vance skrevet en bok, om sin egen vanskelig oppvekst, med en alkoholisert og heroin-brukende mor, og tøffe valg han måtte gjøre for å kjempe seg ut av sin “white trash” bakgrunn, heldigvis med de viktige støttespillerne storesøster og bestemor.
Boken heter Hillbilly Elegy, og ble vanvittig populær, og har senere blitt en filmatisert av Netflix (2020) med Glenn Close som bestemoren.

Følgende klipp fra NBC, som er 7 år gammelt, gir en god bakgrunn på J.D. Vance, og er også interessant for J.D Vance har hele tiden vært i utvikling, og var i begynnelsen skeptisk til Trump.

5 Likes

Total slakt av hele sikkerhetsopplegget rundt hendelsen.

4 Likes

Interessant hvordan Trump velger en mer konservativ enn seg selv, som har tettere bånd til Project 2025 enn ham selv…

https://www.youtube.com/shorts/mW1Wb9m6bzY

2 Likes

Som umvs la ut også så vil dette påvirke eksisterende lovlig befolkning med høyere fattigdom, samt at innvandrere er mer fattige selv også, (at covid la en enorm demper på kriminalitet er ganske selvsagt og åpenbart, dog et brudd på menneskerettigheter…)

Det som er minst like bekymringsverdig og hovedgrunnen til min tommel ned på innlegget ditt @Aaleby er følgende:

Nå er det hundrevis av linker som forsøker å debunke dette som false claims, men. Come on…

Det er ikkje første gangen mainstream prøver å legge lokk på skitten taktikk…

Men, selvom, som du presist legger ut i innlegget @Aaleby så er foreign born immigrants mindre aktuelle til å begå kriminalitet, enn second, og third gen (som er omtrent samme % som innfødte statistisk), så blir det fremdeles mer å gjøre, selv om data er cherrypicked og prioriteringene til demokratene er å fullstendig overse det åpenbare.

Å å si at det booster økonomien og gir lavere kriminalitet samtidig med at befolkningen blir fattigere i høyt tempo blir vel mer enn bare litt shady…

Uansett, du kom med fakta @Aaleby , det var ikkje meningen å gjøre deg opphisset . :slightly_smiling_face:

2 Likes

Nesten umulig å komme unna all den tid Trump er moderat og de fleste i partiet er mer høyrevridd enn han.

Trump’s running mate has not explicitly endorsed Project 2025, but recently said“there are some good ideas” in its policy proposals—though he also noted there are some things in it he “disagrees” with, and disavowed it having any connection to the Trump campaign.

1 Like

Beklager at jeg sier det, men WTF?

US authorities obtained intelligence from a human source in recent weeks on a plot by Iran to try to assassinate Donald Trump, a development that led to the Secret Service increasing security around the former president, multiple people briefed on the matter told CNN.

A US national security official said the Secret Service and Trump campaign were made aware of the threat before Saturday’s rally.

“Secret Service learned of the increased threat from this threat stream,” the official told CNN. “NSC directly contacted USSS at a senior level to be absolutely sure they continued to track the latest reporting. USSS shared this information with the detail lead, and the Trump campaign was made aware of an evolving threat. In response to the increased threat, Secret Service surged resources and assets for the protection of former President Trump. All of this was in advance of Saturday.”

Sagt med andre ord: Bare noen uker før attentatet på Trump så ble SS varslet og de økte sikkerheten rundt Trump…

Sagt med andre ord: Sikkerheten rundt Trump skulle i utgangspunktet vært enda lavere enn den var når Trump holdt tale.

Dette begynner nå å gå fra inkompetanse til grov inkompetanse.

3 Likes

Vi følger tråden tett. Er kun enkeltbrukere som gjør den kvalm. Diskusjonen er generelt ganske god.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes