Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Vi har vel ikke annet valg enn å håpe at du her får rett, om han vinner valget… Men det bedrer ikke akkurat nattesøvnen for dem som er bekymret for fremtiden!

3 Likes

Skal usa føye seg under Kina for det? Det er neimen ikkje mye selvstendighet å spore… bortsett fra hos Trump… og han er vel den eneste som er tøff nok til å sette grenser også… usa kan da ikkje bøye seg i støvet på grunn av dill og dall som Taiwan og Kina produserer og kopierer…

Chipper og kinaputter er viktig det men… det er glansbilder og popkorn når du koker det ned til sprit… om noen tok den rare setningen…

Med andre ord en skikkelig kort vei til sosialisme… igjen… Argentina hadde forresten et godt bidrag vedrørende det på et wef møte i davos her forleden dag… det var faktisk en veldig oppløftende tale og burde studeres mer nøye… tipper han er på “riktig side av historien” når den blir skrivd…

2 Likes

For ikke lenge siden så var Orban i følge Trump president i Tyrkia. Noen må ha hvisket han noe i øret i mellomtiden.

Nei, det bedrer på ingen måte nattesøvnen. Jeg håper vi slipper fire nye år med ham. Alle andre kandidater er bedre alternativer for oss europeere. Og virkelig, den signaliseringa hans er passe tard. Fordi hele NATO handler jo om å være en kredibel trussel ved et angrep.

Når det er sagt: Game ut hva som kan skje med USA (og i USA!) om Trump velger å bryte med en avtale man har inngått i konteksten militær allianse som NATO.

4 Likes

Han har også gitt Haley skylden for sikkerheten 6 Jan ( nå er jo Nancy Pelosi og Haley begge kvinner da)

Han klarer ikke å stable sammen ett eneste resonnement, og roter fælt på alt som kan ligne på fakta.
Denne mannen vil folk sette inn som president

5 Likes

Yes! Og det skal bli godt å gni det inn når den dagen kommer :blush:

2 Likes

Dette er allerede i endring. Biden underskrev i 2022 " CHIPS and Science Act" som skal stimulere til økt etablering av forskning og produksjon i USA. Taiwan Semiconductor annonserte samme år at de skal starte produksjon i USA

The act authorizes roughly $280 billion in new funding to boost domestic research and manufacturing of semiconductors in the United States, for which it appropriates $52.7 billion.[1][2][3] The act includes $39 billion in subsidies for chip manufacturing on U.S. soil along with 25% investment tax credits for costs of manufacturing equipment, and $13 billion for semiconductor research and workforce training, with the dual aim of strengthening American supply chain resilience and countering China.[4][5]: 1 It also invests $174 billion in the overall ecosystem of public sector research in science and technology, including in NASA, the DOE, and NIST.[6][7][8]

Tilsvarende har du også i regi av EU.

4 Likes

Synes du Trump er på høyden med den nye presidenten i Argentina?

Interessant at det nå står mellom Haley og Trump.

Ron Desantis “endorses” Trump, som de aller fleste andre republikanske president-kandidatene har gjort; Vivek Ramswamy, Tim Scott, Larry Elder, Doug Burgum, Perry Johnson.

Regner med at vi får se skikkelig kjør i media fremover nå.

1 Like

Som i praksis betyr at om Trump skulle få seg et saftig hjerneslag eller bare falle om (mannen er 77 og har sikkert ikke verdens beste helse, det må være en viss mulighet for det), så har faktisk Haley en fair sjans til å bli president i USA. Og mye annet kan hende, kanskje får faktisk ikke Trump stille til valg, eller blir boggled opp i et eller annet. Hvem vet?

Jeg vil faktisk tro at dette er Nicky Haleys absolutt største mulighet til å bli president i USA.

4 Likes

Hva mener du med det? Spørsmålet ditt er jo helt rart. To forskjellige personer i to forskjellige land og situasjoner…

At begge to er mer våkne enn en gjennomsnittlig dilter, er isåfall riktig ressonert om det var det du tenkte på… :slightly_smiling_face:

De to forrige gangene USA hadde det som politikk, så fikk vi to verdenskriger. Så joda, det er legitimt, men jævla kortsiktig.

Enhver forelder vet at advarseler du ikke har tenkt å gjennomføre er ris til egen bak.

5 Likes

Jeg trodde det var en tale fra presidenten i Argentina du henviste til? Var det feil, så beklager jeg.
Han blir uansett omtalt som Argentinas Trump.

…uansett - preposisjon, adverb uten hensyn til, uten hensyn til hva som enn skjer.

USA under Trump, uten NATO, vil være et bytte svært mange krefter vil sikte seg inn på. Ikke for i utgangspunktet å drepe, for det vil de neppe klare, men for å såre og infisere, slik at det Amerika vi kjenner i dag sakte og sikkert vil avgå ved døden. Litt mye dommedagstale her, men dette er noe jeg ikke ser på som usannsynlig.

3 Likes

Takk for korreksjonen. Var det det hele…?

Og hvordan endte de to verdenskrigene? Med at USA måtte bli med likevel. Har de lært til runde 3? Eller skal vi få oss en "historien gjentar seg, først som tragedie, så som farse, så som [fyll inn noe passende]? Ikke vet jeg. Vil helst ikke finne ut heller.

2 Likes

Vi får se om de velger inn Trump eller ikke?

1 Like

Har vi lært burde det stått… men tydeligvis ikkje :see_no_evil:

At Haley kan bli den første kvinnelige president i USA tror jeg vil telle positivt.

3 Likes