Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Å gjengi andres synsinger som fakta, og deretter trekke det lenger, er å bidra til/lage fake news @Andre10k.

5 Likes

Donald påstår økonomien er forferdelig.

Powell har ikke noen forklaring på hvorfor amerikanerne har et negativt syn på økonomien. Kan det være fordi Donald sprer eder og galle? :

5 Likes

Selvom joe og co sier økonomien går bra,så betyr ikke det automatisk et den gjengse Amerikaner kjenner det på lommeboka.

Fake news?
Nonfarm payrolls er fakenews når du ikke bare leser overskriften…

“If you repeat a lie often enough [even in rhetorical format] it becomes the truth.”

Du har ikke med hele utdrag fra uttalelsen hans engang selv.

You know, I don’t think anyone knows, has a definitive answer why people are not as happy about the economy as they might be. And we don’t tell people how they should think or feel about the economy. That’s not our job. We, you know, people experience what they experience.

De er ikke en del av folket lenger.
Det har de aldri vært. Typisk upperclass mentalitet.
Spis kake om du ikke har råd til brød nivå.

perkins 5

De kan fiddle så mye tall de bare vil.
Det kommer til å bli gjennomskuet under valget uansett.

3 Likes

Støttes 100%, og det har vært en problematisk trend i lang tid.
Trolig har det også vært en faktor til at samfunnet i USA har blitt så hardt og svart/hvitt.

Opplevd personlig økonomi var også svak under Donald. Jeg har iallfall ikke sett at han iverksatte noen tiltak som hjalp mannen i gata. Man kan heller argumentere for det motsatte med skattelettelser for de rike, forsøk på å fjerne helseforsikring/tilbud for de svakerestilte osv.

For USA hjelper det heller ikke at forskjellene har blitt enorme. Avstanden fra Musk, Bezos osv til vanlige folk bidrar til splittelse.

Hvilken politiske løsninger har Donald?
Hva gjorde han i forrige periode som var bra for hvermansen?
Han er flink til å kaste dritt om andre og løfte opp seg selv, men hva gjør han i praksis? Som er bra?

3 Likes
3 Likes

:man_shrugging:

2 Likes

Sette ned skattene? Øke minstelønna på første gang på 30 år?

Det er dette som betyr noe. Det er kjernen.

Av alle jokerene i dette valget er det ingen som har satt fingeren på den viktigste saken. Det er kryptofolkene.

Nesten 60 millioner mennesker utgjør en stor minoritet som kan vippe valget fordi:

Biden vil gjøre det de elsker kriminelt.
Trump vil øke verdien av all crypto og sikre lommebøkene til cryptofolkene.

3 Likes

Igår hadde jeg besøk av en 86 år gammel onkel , som faktisk er veteran fra vietnamkrigen , og han må bruke stokker/skistaver for å komme seg fram. Han bruker også veldig lang tid på å forklare og finne de rette ordene når han snakker . Men han er skarp som bare det og sitter på utrolig mye kunnskap.

Jeg ser ikke noe gale med den lille snutten du viser. Biden virker oppriktig begeistret for disse fallskjermsoldatene og viser interesse. De andre er kanskje mer opptatt av en fotoshoot ?
Det du ser er en gammel mann som du mener er senil som går seg bort kanskje ? Du mente jo at han dret i buksen på den andre snutten du kom med.
Kom med noe bedre enn dette da. Jeg blir flau på deres vegne.

6 Likes

Vi er flau over dere også så det går begge veier :slightly_smiling_face:

3 Likes

Tja,


https://x.com/andrewjbates46/status/1801608370597531723?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ
Det er vel da «Fake News», men selvfølgelig er svaret på Biden sin alder at man skal stemme på en mann som er tre år yngre og sønn av en mann som døde av demens/Alzheimers?

1 Like

Sysselsettingstallene revideres jevnlig, så intet nytt under solen der, eller noe oppsiktsvekkende ved det Powel sier, men man kan kanskje spørre seg hvem det er som lønner Snowden, og om det påvirker hva han “velger” å poste?

2 Likes

Hvem fremstår som dement her?

Judge Jeanine seems confused about when Biden began his presidency. Biden was sworn in Jan. 20th 2021. The FBI acquired Hunter Biden’s laptop in Dec. 2019. When the DOJ received the laptop from the Mac repair shop Trump was president. The Trump DOJ had it for over a year.

At Donald økte minstelønna for første gang på 30 år fremstår lite troverdig for å si det mildt.
Likevel - jeg har lett på nettet etter dokumentasjon som viser at minstelønnen hadde et solid hopp.

Jeg har ikke funnet noe som støtter dette. Det ser ut som snitt minstelønn har økt med 16% mens han var i sjefsstolen, men at dette skyldes grep gjort av enkeltstater.

Videre finner jeg at Donald har lovet seg bort til å øke minimum timelønn både i valgkampen i 2016 og 2020,men at dette ikke ble satt ut i livet i etter 2016. 2020 tapte han så evt lovnader ble uansett vanskelig å oppfylle. Har ikke funnet at GOP tok tak i dette etter 2020.

Hvis Donald har gjort som du påstår, antar jeg du kan dokumentere det @Morti.
Hvis ikke skriver jeg det på Maga-kontoen for kreative påstander/fake news.

2 Likes

De aller meste av skattelettelser ble gitt til de som hadde veldig mye fra før av. Antar du også er klar over det.

Smuler til folket og biff til kongene.

Det kom jo dessuten en pandemi mens Donald styrte, og myndighetene gjorde grep (gjennom blant annet finanspolitikken) for å holde økonomien igang.

2 Likes

Du kunne bare holdt deg i denne tråden. Det har jeg dokumentert her før.

Real median household income reached a record high, and poverty reached a record low. Improvements in income and poverty were the largest in over 50 years. Minority groups—including black, Hispanic and Asian Americans—experienced the largest gains.

As incomes grew, income inequality fell for the second consecutive year.

Incomes grew across the distribution, and poverty plummeted as a result. The official poverty rate fell to an all-time record low of 10.5 percent in 2019. Over 4 million people were lifted out of poverty between 2018 and 2019 for a 1.3 percentage point decrease. This was the largest reduction in poverty in over 50 years.

Notably, the black poverty rate fell below 20 percent for the first time in history.

https://trumpwhitehouse.archives.gov/articles/incomes-hit-record-high-poverty-reached-record-low-2019/

1 Like

Konklusjon fra en faktasjekker er That’s true.

Wages for lower paid workers have risen 16% since his election. That’s true.

1 Like

Den føderale minstelønnen er på 7.25 USD og ble sist justert tilbake i 2009.

Ellers er det riktig at lavtlønte har hatt en positiv inntektsutvikling av forskejllige grunner, men det er noe annet enn at Trump hevet minstelønnssatsen i sin periode.

Å påstå det er rett og slett løgn.

5 Likes

Minstelønnen er kanskje feil begrep. Men at lønna stiger for de med lavest lønn er mer presist. Det er ganske viktig for hvem du vil stemme på om lønna di stiger eller ikke uansett hvor høy eller lav den var.

Men for de med lavest lønn så hadde de høy inntektsøkning for første gang på mange år.

I stedet for å anklage folk for løgn bør man kanskje forstå seg litt bedre på inntekt og hva som er viktig eller ikke. Nemlig om den øker mer enn inflasjonen.

Incomes grew across the distribution, and poverty plummeted as a result.

Essensen for deg.

3 Likes

Essensen er at du hevdet at Trump hevet minstelønnen.

Det er feil.

Så jeg foreslår du etterstreber å være litt mer etterrettelig med påstandene du slenger ut, hvis du ønsker å bli tatt seriøst.

6 Likes

Hvis du vil bli tatt litt mer seriøst kan du slutte å krangle så mye og prøve å se hva som egentlig forsøkes å sies.

De med lave lønninger steg mye i lønn da Trump var president. Mens de har fått mindre kjøpekraft under Biden.

De med lave lønninger tjener på at skattene blir satt ned.

I USA er folk rasjonelle i motsetning til i Norge. Der syns de det er positivt om de får mer i lønn. I Norge syns man bare det er positivt om de med lave lønninger stiger mer enn de med høye lønninger.

2 Likes