Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Det er jo ikke hvem av dem som vinner valget som har vært hovedpoenget med diskusjonen.

2 Likes

“Presidentvalget usa 2024” tråden :sweat_smile:

Men dog, det er vel mest interessant hvordan di forskjellige valgene vil påvirke resten av verden og vår vei videre som en del av det vestlige samfunnet…

Også er eg meget spent på hvordan Trump kommer til å begynne å rydde opp i den farsen som er blitt di siste fire årene…

Det blir ikkje mye tid til golf denne perioden her om han vinner. Da må det legges ned skippertak skal det bli noe stabilt og godt ut av det.

2 Likes

Ikke at meningsmålinger betyr noe ~5 måneder før valget.

4 Likes

Markedet er uenig

2 Likes

Bør sees!:

6 Likes

Hvorfor gikk det så galt med Biden?

Det er veldig synd, men Biden fremstår som en slappfisk. Inflasjonen kan han sikkert ikke lastes for, men han burde gjort mer for å stoppe problemene med den ukontrollerte innvandringen i sør. Trump derimot fremstår ikke som en slappfisk, men som en som er handlekraftig. Det ser ut som dette er det viktigste for amerikanerne. At fyren er en løgner og en bølle spiller visst ingen rolle. Fyren også har noen spesielle egenskaper som gjør at han lett får makt over mennesker. Det er utrolig å se hvordan han får republikanske politikere til å se ut som små guttunger rundt den bøllete lederen sin i skolegården.

5 Likes

At Trump har spesielle egenskaper som gjør at han får makt over folk, ser vi jo tydelig her på forumet også. Han støttes blindt uansett hva han gjør, sier og dømmes for.

6 Likes

Han har så stor makt at mange begynner å generalisere mye og setter innsiktsløse merkelapper på folk

Og får folk til å bruke emojier feil slik at forumeier ser seg nødt til å fjerne en populær funksjon fordi Trump har stjælt folkeskikken deres…

3 Likes

Undres om alle dere som er mot Trump, er dere i det hele tatt for Biden?
Isåfall hvorfor?
Dere vet alle hvorfor “vi” andre liker Trump.
Hva er med Biden som er så iøyenefallende? Annet enn at han ikke heter Trump til etternavn…

7 Likes

Kort oppsummert ; Trygghet , forutsigbart og demokrati.

Og nei , det er ingen som vet hvorfor “dere” liker Trump.

5 Likes

Den største tragedien med Biden er jo at han legger grunnlaget for at bøllen Trump vinner. Er ikke for Biden som person, men han har tross alt folkeskikk og en langt bedre politikk.
Fatter ikke at ikke Demokratene kunne funnet en yngre og mer vital kandidat.

4 Likes

Å joda. Det er bare så ufint å skrive det. :smiley:

Men litt seriøst så kan jeg jo skrive hva jeg tror er grunnen. Trump-tilhengere er lei av et samfunn styrt av en akademisk og/eller finansiell elite. De er lei av å bli mobbet av bedrevitere som forteller dem hvordan de skal leve sine liv og at de er for dumme til å skjønne sitt eget beste. Og når man identifiserer seg som litt outcast fra det etablerte samfunnet så liker man når en bølle stiller seg på ens egen side for å ta mobberne.

Men dessverre så er de litt dårlige på å skille snørr og bart og har litt for lett for å kaste ut ungen med badevannet. Ungen er i dette tilfellet lover, regler og ordninger som de selv har nytte av, men det er det teite badevannet som foreslår disse lovene, reglene og ordningene og siden bøllen sier at man skal hate badevannet så ryker ungen også.

Så det har blitt viktigere å eie libsa enn å se på hvilken politikk som til slutt er til det beste for landet og ens eget liv. Og skylden til det har dessverre den akademiske og finansielle eliten, som de siste 50 årene har feilet fullstendig med å få med vanlig folk på reisen mot et bedre samfunn. Ved å konstant fortelle om at man må være bra dum for ikke å skjønne hvor bra deres løsninger er så har man stengt ute en stor del av befolkningen fra samfunnsdebatten. Så spørs det om det finnes en vei tilbake til å jobbe sammen mot et felles mål.

Jo, så er det selvfølgelig noe om at bøller som er mer interessert i egen vinning enn i felles mål elsker outcasts, fordi de er lette å verve som fotsoldater i ens egen kamp. Og det er akkurat det vi ser med Trump. Han har lite lyst å sitte i fengsel etter et langt liv som kjeltring og jobber derfor hardt med propagandaen for å bli untouchable. Og rundt seg har han en hel organisasjon av enda skumlere folk, som har en politisk agenda hvor de gjerne bruker Trumps fotsoldater for sine egne ultrakonservative og ekstremreligiøse mål.

11 Likes

Hvis noen har klaget på bruken av emojier på denne tråden, så har vi vel fått frem hvem som er “snowflakes”.

5 Likes

Jeg har klaget åpent til alle. Ikke sendt melding til Pdx.

Men i likhet med forrige skribent er du veldig rask til å trekke feilaktige konklusjoner.

Vær så god. Ta dere ut.

4 Likes

Joe Biden fikk velge mellom 2 ting i debatten som kommer.

Enten velge podium.

Eller velge om han ville svare først eller sist.

Normalt ville alle valgt å svare sist.

Biden valgte podium.

Hvorfor? Jeg tror noe fishy er på gang…

1 Like

Muslimene i US vil stemme på Trump :eyes::scream_cat:

1 Like

Så ca like “intelligent” som resten av bunten der borte da? :rofl:

5 Likes

Mitt Syn på Presidentvalget i USA 2024

Jeg merker at det er ganske steile fronter fra begge sider her på forumet, på samme måte som det er i USA når det kommer til presidentvalget. Jeg tror det kan bli ganske urolig uansett hvem som vinner i statene etter valget. Her er min inngang til politikken og presidentvalget i USA.

Bakgrunn

Jeg har i grunn ikke fulgt eller interessert meg så mye i presidentvalget eller politikken i USA før rundt 2020. Da Trump ble valgt i 2016, tenkte jeg bare: «Han fra Apprentice?». Før Trump ble valgt, hadde jeg et generelt inntrykk fra norsk mainstream media at Clinton/Obama var bra, Bush dårlig/dum, og Biden hadde jeg aldri hørt om. Jeg hadde ikke mye formening om Trump når han ble valgt, men etter å ha sett litt på «Trumps verden», tenkte jeg «for en type, helt tjukk i hodet».

Før Presidentvalget 2020

En stund før presidentvalget begynte jeg å merke meg ting som ikke helt hang sammen. På dette tidspunktet var jeg mye på YouTube og Twitter, og fulgte mest med på investerings- og gaminginnhold. Det dukket opp videoer og tweets som motsa det jeg ble fortalt av mainstream media. Det var blant annet lengre klipp av videoer jeg hadde sett på TV, som ga en annen kontekst enn den som ble presentert av media.

Jeg så for eksempel et innslag på TV2 fra en skole der alle barna, unntatt én, stemte på Biden i et simulert valg. TV2 fant ut hvem som hadde stemt på Trump, og barnet sa han gjorde det for moro skyld. Dette fikk meg til å tenke: «Er amerikanerne virkelig så mye dummere enn oss, eller er det noe mer her?».

Biden og Trump

Når det gjelder Biden, var jeg allerede før presidentdebatten overbevist om at Hunter Bidens laptop var ekte, og at Biden og de etterretningsfolkene han henviste til, løy. Jeg leste meg opp på hvordan Hunter fikk jobb i Burisma, og hvordan etterforskeren som undersøkte Burisma for korrupsjon, Victor Shokin, fikk sparken etter press fra Joe Biden. For meg virket det som om dette luktet korrupsjon lang vei. Samtidig ble Trump impeached for en quid pro quo, noe som viste en dobbelstandard.

Dobbelstandarder og Sensur

Apropos dobbelstandard: Hillary Clinton brukte BleachBit på private servere med offentlige dokumenter, men hun ble ikke straffeforfulgt. Trump ble raidet, mens Biden også hadde dokumenter, men ble ikke straffeforfulgt. I tillegg har disse aktorene stått på kamera og sagt de skal «ta Trump». Dette føles som et klart tilfelle av å «finne mannen, så finne synden».

Det var også en tid med mye sensur. Hunter Bidens laptop ble sensurert. Covid-opprinnelsen, som helt opplagt kom fra laboratoriet i Wuhan, kunne ikke diskuteres uten å bli sensurert.

Konklusjon

Når det kommer til Trump, så er ikke han noe englebarn heller. Han lyver, overdriver, og har sikkert mye skitne finansielle og utenomekteskapelige affærer. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om selve politikken i USA, men jeg føler på en slags urettferdighet i hvordan media og andre behandler Trump. Mye av dette er skapt av mainstream media. Det rare er at hvis de bare hadde rapportert sannheten, hadde jeg nok ikke tenkt så mye på det. Det er jo mye de faktisk kan «ta» Trump på av dumme utsagn, men de må vri ting i verste mening for å få det til å bli sensasjonelt.

Så for min del spiller det ingen rolle om Trump eller Biden vinner, men jeg føler på en slags urettferdighet, og det er den rettferdighetssansen som gjør at jeg håper Trump vinner.

3 Likes

Det desidert mest viktigste som taler mot at Trump skal bli president på nytt og som du ikke nevner, er det han gjorde på slutten av sin president periode da han forsøkte å omgjøre valget og oppildet folk til storming av kongressen. Hans visepresident som var i livsfare sier at han ikke støtter Trump lenger . Nesten alle som har jobbet for Trump i staben i det hvite hus, tidligere forsvarsminister, justisminister og utenriksminister sier at Trump ikke er skikket til å være president. Betyr ikke dette noe?

8 Likes