Mitt Syn på Presidentvalget i USA 2024
Jeg merker at det er ganske steile fronter fra begge sider her på forumet, på samme måte som det er i USA når det kommer til presidentvalget. Jeg tror det kan bli ganske urolig uansett hvem som vinner i statene etter valget. Her er min inngang til politikken og presidentvalget i USA.
Bakgrunn
Jeg har i grunn ikke fulgt eller interessert meg så mye i presidentvalget eller politikken i USA før rundt 2020. Da Trump ble valgt i 2016, tenkte jeg bare: «Han fra Apprentice?». Før Trump ble valgt, hadde jeg et generelt inntrykk fra norsk mainstream media at Clinton/Obama var bra, Bush dårlig/dum, og Biden hadde jeg aldri hørt om. Jeg hadde ikke mye formening om Trump når han ble valgt, men etter å ha sett litt på «Trumps verden», tenkte jeg «for en type, helt tjukk i hodet».
Før Presidentvalget 2020
En stund før presidentvalget begynte jeg å merke meg ting som ikke helt hang sammen. På dette tidspunktet var jeg mye på YouTube og Twitter, og fulgte mest med på investerings- og gaminginnhold. Det dukket opp videoer og tweets som motsa det jeg ble fortalt av mainstream media. Det var blant annet lengre klipp av videoer jeg hadde sett på TV, som ga en annen kontekst enn den som ble presentert av media.
Jeg så for eksempel et innslag på TV2 fra en skole der alle barna, unntatt én, stemte på Biden i et simulert valg. TV2 fant ut hvem som hadde stemt på Trump, og barnet sa han gjorde det for moro skyld. Dette fikk meg til å tenke: «Er amerikanerne virkelig så mye dummere enn oss, eller er det noe mer her?».
Biden og Trump
Når det gjelder Biden, var jeg allerede før presidentdebatten overbevist om at Hunter Bidens laptop var ekte, og at Biden og de etterretningsfolkene han henviste til, løy. Jeg leste meg opp på hvordan Hunter fikk jobb i Burisma, og hvordan etterforskeren som undersøkte Burisma for korrupsjon, Victor Shokin, fikk sparken etter press fra Joe Biden. For meg virket det som om dette luktet korrupsjon lang vei. Samtidig ble Trump impeached for en quid pro quo, noe som viste en dobbelstandard.
Dobbelstandarder og Sensur
Apropos dobbelstandard: Hillary Clinton brukte BleachBit på private servere med offentlige dokumenter, men hun ble ikke straffeforfulgt. Trump ble raidet, mens Biden også hadde dokumenter, men ble ikke straffeforfulgt. I tillegg har disse aktorene stått på kamera og sagt de skal «ta Trump». Dette føles som et klart tilfelle av å «finne mannen, så finne synden».
Det var også en tid med mye sensur. Hunter Bidens laptop ble sensurert. Covid-opprinnelsen, som helt opplagt kom fra laboratoriet i Wuhan, kunne ikke diskuteres uten å bli sensurert.
Konklusjon
Når det kommer til Trump, så er ikke han noe englebarn heller. Han lyver, overdriver, og har sikkert mye skitne finansielle og utenomekteskapelige affærer. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om selve politikken i USA, men jeg føler på en slags urettferdighet i hvordan media og andre behandler Trump. Mye av dette er skapt av mainstream media. Det rare er at hvis de bare hadde rapportert sannheten, hadde jeg nok ikke tenkt så mye på det. Det er jo mye de faktisk kan «ta» Trump på av dumme utsagn, men de må vri ting i verste mening for å få det til å bli sensasjonelt.
Så for min del spiller det ingen rolle om Trump eller Biden vinner, men jeg føler på en slags urettferdighet, og det er den rettferdighetssansen som gjør at jeg håper Trump vinner.