Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Det er jeg veldig enig i. Slik burde det vært. Men det er lenge siden det var slik. Nå kan ikke demokratene klage på billige politiske poeng. Det driver de med selv. Helt håpløst.

2 Likes

Største skandalen siste 10 årene.

7 Likes

Kanskje greit å holde litt på hesten.

"Kjennelsen fra den konservativt-dominerte domstolen kan få betydning for hundrevis av personer som er siktet i forbindelse med stormingen av Kongressen, potensielt også ekspresident Donald Trump.

Bakgrunn for høyesteretts beslutning er at de mener føderal påtalemyndighet begikk feil da de tiltalte en mann for hans rolle i kongresstormingen 6. januar 2021." (min utheving).

3 Likes
1 Like

Ble visst biden her

Nå har ikkje eg tatt den “valgomaten” men eg tipper på grunn av hvordan den er satt sammen at nesten alle får Biden som svar…

Eg har en meget stor misstanke om at den ikkje er upartisk men heller en del av propaganda maskineriet…

“Trykk her også avgjør vi hvem du er enig med…”

1 Like

Ser et eple, men tror det må være KI-generert. Slagskyggen og høylyset henger ikke sammen

2 Likes

Biden må jo forstå selv at han ikke har helse til dette lengre. Det var vondt å se på.

Hadde ikke overasket meg om vi plutselig så frøken «Hawk thuah» stille som kandidat.

3 Likes

https://x.com/officialmcafee/status/1284617293029347328?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Sjekk dato :smiley:

3 Likes

Fascinerende å følge med på medias fremstilling av Joe Biden; fra at han er den skarpeste kniven i skuffen og «has never been better» til at han er så uskikket til at han må trekke seg.
Joe Bidens tilstand har ikke plutselig oppstått over natta, debatten i går viste ingenting nytt ut fra det alle har kunnet observert, det som tok en 180 grader er hva media har forklart oss hva vi ser.

Virker som plan B rulles ut nå; erstatte Joe Biden, og første steg var CNN-debatten. Tilsynelatende lagt opp på Joe Bidens premissser:
En uke med hvile og forberedelser på Camp David, utspørring av CNN, mute-knapper og grønne lys.

Men i realiteten ble Joe Biden utsatt for noe han ikke har vært utsatt for på over 4 år, inkludert valgkampen hans i 2020 under Covid fra bunkers han oppholdt seg i;
en reell eksponering hvor han sammenhengende må vise hvor han fysisk og mentalt står.
Og uten teleprompter, manus, kryssklipping og «handleres», så sprakk trollet da det kom i i sola.
Det man kan spørre seg om nå er hvem som egentlig har styrt USA siste 4 årene. Virker ikke som det kan ha vært «leader of the free world».

Problemet blir å få Joe Biden til å trekke seg, for pappfiguren Joe Biden har jo som mange andre levd i illusjonen i 4 år, og er trolig akkurat så sta og egenrådig som en hvilkensomhelst mann i hans situasjon.

Barack Obama har akkurat hatt en alvorsprat med Joe Biden, men tviler på at det hjelper, for Jill Biden, som er lærer, ønsker det ikke.

Interessant å se Joe Biden i etterkant på «rally» hvor han bare stiller opp som pappfiguren han er, og Jill har ordet.
Hun roser sin mann; «you were great, and you answered all the questions».

Hun snakker til han som en elev på barneskolen, det er utrolig. Han klarte å svare på alle spørsmålene!

Men som sagt, det mest fascinerende er utrullingen som nå skjer i media.

15 Likes
7 Likes

Utrolig hvordan Polen omtaler sin viktigste allierte:

En klar uttalelse om at Demokratene må finne en erstatter for Joe Biden ASAP.

2 Likes

Den tar veldig kort tid. Må da være mye bedre å ta den og så kommentere den.
Ble rimelig jevnt for min del. Men å svare på ting som bare anngår amerikanere med norske briller blir fort litt bob bob.

1 Like

Joe Biden hadde en post rally etter president-debatten, og der var han “on fire :fire:” igjen, bare se dette opptaket fra CNBC:

Og i kommentarfeltet så er folk forundret; hvorfor viste ikke Joe Biden denne siden av seg i president-debatten mot Donald Trump? Han falt jo totalt i gjennom, i noe som burde være samme vektklasse.


De fleste er sjokkert over omvandlingen, andre er “in denial” (Biden’s debate performance changes nothing for me).

Men forklaringen er enkel; det er forskjell på tele-prompter Biden, og uten-hjelp-midler Biden. Akkurat som da Joe Biden for noen måneder siden var “on fire” (8. mars ) i “state of the union speech”. Og den gang var media over seg av hvordan Joe Biden fremsto, og hva han leverte:

Men det tekniske rundt dette har jeg forklart før; denne er fra 9. mars:

For øvrig bli denne “post debate speech on fire” paradokset godt forklart i denne videoen

Videoen er 17:30 min lang, men 3 seksjoner er relevante for de som bare vil se poenget

  1. Oppbygging av case: 5:40 til 8:00
  2. Den tekniske forklaring; “meet Kevin har jo brukt samme utstyr selv”. 08:00- 09:20
  3. Konklusjon; “Joe Biden can not function without a script” 09:20 og bitte litt utover.

Så hvem er den virkelig Joe Biden; Teleprompter Joe eller Debatt Joe, jeg tror vi alle vet (burde vite) svaret nå.

Og tilsvarende, hvis man skal måle Trump opp mot Biden hvordan skal man gjøre det?

Det er så enkelt som i kliniske forsøk for legemidler; en "1:1 randomsiert trial"som er gull-standarden, mao CNN.debatten uten hjelpemidler, mann mot mann, Trump mot Biden (1:1), og tilsvarende (like) spørsmål til begge (randomisert, fra samme pasientgrunnlag og indikasjon).

Ligner egentlig på et Biotech case hvor man får svaret man har lenge ventet på, etter en fase 3 randomsiert trial, alt er i kontrollerte former og sammenlignbart.

Media er som aksjonærer som er forundret over hvorfor det failet, tross for røde flagg underveis.

Men man må ta det innover seg, det er fase 3 som er fasiten, ikke masse små trials før, eller ting man finner etterpå,

Dette var en klar fail for Joe Biden, med en horribel HR-verdi.

11 Likes

Takk for svært solid sammendrag @Snoeffelen

2 Likes

64% Biden i mitt tilfelle.:blush:

Biden har sett sine beste dager. Det er vel alle helt enige om.

Det som kompliserer for en Biden i høy alde, er at han forsøker å støtte uttalelsene sine på fakta og et logisk resonnement. Han har et ønske om å gjøre ting riktig.
Donald har sånn sett en friere og lettere rolle. Han lyver så det renner av han, finner opp “fakta” mens han prater og overdriver når det passer han. Hans argumentasjon er basert på hersketeknikk, et ønske om splittelse og et ønske om å sette seg selv i et godt lys.
Uttalelsene til Donald henger ikke sammen i det hele tatt.

Begge to er uegnet som president.
Men Biden omgir seg med dyktige folk som gjør en god jobb. Han støtter seg på de. Det er lite rotasjon og slitasje på teamet tett eller nært på Biden.
Hos Donald var det enorm utskifting av folk, lite tillit, lite kontinuitet og beslutninger sterkt preget av at “Donald vet best”.

Er det noen som helst grunn til å tro at Donald faktisk vet best? Har ikke han over tid vist at kunnskapsnivået er imponerende svakt? Og at beslutninger bærer preg av skudd fra hofta til Donald?

10 Likes

Det er lett å skjønne hvorfor puppeteerene som styrer Biden ønsker at han skal beholde makta

4 Likes

Ikke engang Eivind Trædal klarer nå å la vær å innrømme at Biden vil tape. Alle de som har insistert at Biden var mer skikket enn Trump til å lede verdens mektigste land prøver nå late som om de sjokkert over hvor dårlig han var. Det er bullshit. Dette har vært klart som dagen i flere år. Allerede da han vant sist.

Sannheten er at de har skjønt hvor flertallet går, så de snur kappa etter vinden og forsøker å holde seg inne med den gemene hop. Samme hva de mener bare de kan være med i gjengen.

1 Like

Enormt stor forskjell på prestasjon i debatt og å lede et land. Biden har gjort en god jobb.

Donald vet vi står for hat, splittelse, lystløgn, alternative fakta, offentlig utskjelling osv. Er som å sette en 5 åring i trassalderen til å lede et land. Donald har rotet mye siste året han også. Som Biden.

5 Likes