Ekspertisen i Norge sier at det er utenkelig at Michelle Obama blir demokratenes presidentkandidat. Jeg er uenig, og kan forklare hvordan det kan “håndteres” enkelt og greit.
Bare for å understreke, jeg er ikke 100% sikker på at det blir Michelle Obama, jeg sier bare at det er langt fra utenkelig, og faktisk ganske sannsynlig, og kan forklare hvordan det demokratiske partiet kan få det til med minst mulig støy.
Først de norske USA-ekspertene:
Først ekspert Eirik Løkke:

Og ekspert Hilmar Mjelde garanterer at det ikke blir Obama.
Så kan man si at ordet “nærmest” gjør at Hilmar mener 99,9% og ikke 100%, og at “inntrer det hvite hus” gjør at han “får rett” om Obama blir slått av Trump, men for the record, han er på 99% her.
Jeg tenker at veien for Obama blir som følger:
Joe Biden har selvsagt de aller fleste av delegatene fra nominasjonsprosessen:
https://ballotpedia.org/Democratic_delegate_rules,_2024
Og selv om de er noe “superdelegater” er ikke de mange nok til å snu vektskåla, og kommer uansett ikke til å spille noen rolle med mindre det blir en runde 2:
Nå er det slik at delegatene til Joe Biden, 3894 stykker ikke er bundet til å stemme på Joe Biden, selv om de er pledged ( lovet) delegater.
Men noe annet er utenkelig, og dessuten blir det bare rot og krangling, med mange delegater, og interesser. Noen vil ha Newsom, noen fortsatt Biden, noen Kamala og andre den solide, men kjedelige Gretchen Whitmer.
Trolig noen stemmer til noen ukjente (for oss norske) Andy Beshear og Mr Pritzker.
Skulle man kaste Michelle Obama inn i dette blir det et “shit show” og “throwing of food on the floor”.
Nei, det skjer ikke. Det er derfor svært sannsynlig at Joe Biden blir valgt til Demokratenes president-kandidat i demokratenes nominasjon 19-22. august.
Den smarteste muligheten for å vippe ut Joe Biden, og sette inn Michell Obama er en gang mellom demokratenes nominasjon, og valget for da er det andre mekanismer som inntrer.
https://ballotpedia.org/State_laws_and_party_rules_on_replacing_a_presidential_nominee,_2024
Som sagt så er det demokratenes nominasjonsmøtet i august som bestemmer hvem som blir kandidaten, så om Joe Biden blir skiftet ut før det så er det alle 3944 delegater som er med på å bestemme hvem demokratenes kandidat blir:
Skal Joe Biden bli skiftet ut etter nominasjon er ferdig, er det følgende regler som gjelder:
Da er det ikke delegatene i nominasjonen som gjelder, det er DNC (Democratic National Commitee) som bestemmer. Og bare så det er klart så er DNC følgende personer:
Med andre ord så blir beslutning om hvem som blir demokratenes presidentkandidat gitt tilbake til “eliten i Washingthon”.
Og hvis man tenker etter så har Joe Biden lovet 2 debatter mot Donald Trump, den andre debatten skal være i September. Det passer perfekt, og jeg vil anta etter planen.
Planen:
Steg 1, som noen ble litt overrasket over hvor offensiv Joe Biden var:
Her er hva han sa i det korte klippet, som tydeligvis er satt sammen av flere opptak. Helt utrolig at opptak på 13 sekunder ikke kunne tas i ett strek, men et satt sammen av hele 6 klipp ! (sjekk selv og tell, det er helt utrolig)
“Donald Trump lost two debates to me in 2020, and since then he hasn’t shown up for a debate. Now he’s acting like he wants to debate me again. Well make my day pall. I’ll even do it twice. So let’s pick the dates, Donald. I hear you’re free on Wedensdays.”
Mao, for 1 måned siden så lovet Joe Biden å debattere Donald Trump 2 ganger (I’ll even do it twice).
Denne video-snutten mistenker jeg var Joe Bidens giftbeger, og grunnen er hvordan blikket hans ser ut i slutten av det 13 sekunder lange klippet, og at Joe Biden ikke er så senil eller dum at han ikke ser hva som foregår, eller ikke klarer å øve sammen noen setninger som til sammen tar 13 sekunder i et klipp, og virke genuint offensivt. Selv med såpass fremskreden parkinson, demens som han har hadde han klart dette uten i sette sammen 6 klipp…, yizes, jeg tenker forklaringen her er ubehag, uvilje og nervøsitet, ikke demens.
Del 2 av planen var jo debatten mellom Joe Biden og Trump, som tilsynelatende var satt opp etter Joe Bidens premisser, men det ble opplagt at det formatet ikke passet en person med begynnende demens. Og media snudde seg som en silde-stim etter dette. Utrolig å observere det i “real-time”. Fra å være den skarpeste kniven i skuffen og “never been better” til å bli stilt spørsmål ved, til og med i norsk media!
Del 3 av planen er å velge Joe Biden til Demokratenes presidentkandidat i delegatenes nominasjon 19-22. august.
Del 4 av planen er en ny debatt (giftbegeret I’ll even do it twice) mellom Donald Tump og Joe Biden i september, i et format hvor det blir helt krystallklart at “Houston we have a problem”. Og noen må finne en løsning.
Akkurat i tide til at Michelle Obama kommer inn. Hun er kjent nok til at det ikke er mulig å grave opp noe drit i siste liten, eller at det trengs introduksjon for “name recognition”, og dessuten vil det bli en lettelse, slik at valget skjer i “the honey moon fase”.
Jeg gleder meg allerede! Det blir usedvanlig spennende å følge valget i USA fremover !