Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

2 Likes

Litt komisk at ingen her prater om nominasjonsvalget som skjer i dag…

Haley har virkelig fått opp dampen, men er vel for sent.

2 Likes

Det kommer seg, men om det er tidsnok er ikke godt å si. MAGA bryr seg jo uansett ikke.

Trump just compared himself to pedophiles in church, and that’s why he needs immunity.

Hva er det de sier? You can’t make this shit up!

3 Likes

Det er fordi de som har satt seg litt inn i saka trolig skjønner at det er game over for Nikki Haley.

Nikki Haley har satset knallhardt på å komme godt ut, og gamblet knallhardt på Iowa og New Hampshire for å komme i en best mulig posisjon foran 3dje runde, den 5. Februar på “Super Thuesday” der hennes hjemmebane, South Georgia også er med:

image

Så planen var å bruke rekord mye penger i Iowa for å slå knock-out på Ron De Santis i første runde, og bli kvitt han.

Synes Time Magasin rett i forkant av Iowa valget oppsummerer, ufrivillig morsomt av Time , fadesen perfekt:

De skriver nemlig at Nikki Haley er i senter for rekordbruk av penger på reklame, kun for å komme som nummer 2, bak Trump.

Here is the kicker: Hun ble nummer 3, bak Ron De Santis i Iowa…

Men hovedplanen var ikke Iowa, det er New Hampshire, for det er der hun står seg best mot Trump.

Planen i New Hampshire for Nikki Haley var å slå Trump:

Og da må jo Nikki Haley selvsagt vinne i New Hampshire, som er hennes desidert beste sjanse:

Konklusjonen til ABC News om “But then what?” er helt korrekt, for neste hinder er hjemmebane South Carolina (selv om jeg i motsetning til Democrat-orienterte ABC News har liten tro på at Haley kan vinne mot Trump i New Hampshire).

Så etter New Hampshire er det altså hjemmebane South Carolina som står på spill, og der viser meningsmålingene som følger:

https://www.axios.com/2024/01/19/trump-nikki-haley-south-carolina-primary-poll-2024

" By the numbers: The poll conducted by Tony Fabrizio — Trump’s chief pollster in 2016 and 2020, who is now working through the main Trump-aligned Super PAC — found Trump beating Haley by 39 points in the state where she was governor.

  • Fabrizio found Trump with 64% support in South Carolina, Haley with 25%, and Florida Gov. Ron DeSantis at 8%.
  • Fabrizio said 58% of Trump supporters will “definitely” vote for him while only 18% of Haley supporters say the same.

If DeSantis dropped out , Fabrizio found that more DeSantis voters went to Trump than Haley, a trend other polls have also found.

  • In a one-on-one race between Trump and Haley, Trump had 68% support with Haley at 28%."

For meg ser det ut som om det er “3 strikes and she is out”, men vi får se, valgene skal først avholdes.
Og Nikki har en edge i New Hampsire pga valgsystemet, der kan uavhengig velger delta i republikanernes nominasjon, så det er gode muligheter for å stemme mot Trump der, muligheter man ikke har i andre stater.

6 Likes

Poster konklusjonen fra linken din i stedet for midten.

Between the lines: Trump has worked to consolidate the GOP establishment behind him in the weeks leading up to New Hampshire to try to end the primary campaign early and begin the general election campaign against Biden.

  • In the past week, Sens. Marco Rubio, Ted Cruz, and former 2024 primary rival Tim Scott have all endorsed Trump.
  • Haley has been polling well in New Hampshire, however, and a good performance could give her momentum and new money for the next month going into South Carolina.
  • A dominant victory in New Hampshire for Trump will likely make it harder for DeSantis and Haley to raise significant money for the four weeks before the South Carolina primary.

De 39 poengene Trump sin fyr sier at han vil vinne med ser ut til å være 17 i pollen jeg refererte til og trenden for Haley er god. Jeg tror dog at det er for sent.

1 Like

Hvis du har som målsetning om å vinne Eliteserien, bør du vinne på hjemmebane mot nyopprykkede KFUM Oslo, som analogi til New Hampshire , særlig hvis du allerede har snublet i åpningsmatchen (Iowa). Og hvor fett er det å tape hjemme i 16. mai-kampen (South Carolina), mot erkerivalen.

Oppsummert, skal du vinne seriegull må man på et eller annet tidspunkt starte å vinne kamper. Hverken sterk tro eller enkel teori gir i oktober mening å hevde at man skal bli seriemester, hvis man har tapt alle kampene frem til da.

Taper Haley med god margin i NewHampshire kan det hende at hun allerede før valget i South Carolina trekker seg for å unngå ydmykelse. Men som sagt hun kan få hjelp av uavhengige velger i New Hampshire.

Bare for å presisere, siden ditt innlegg kan være tvetydig, det er ikke i New Hampshire Trump kan vinne så det lukter svidd, det kan skje på Nikkis hjemmebane, South Carolina.

1 Like

Kan ikke si helt at jeg trekker samme konklusjon.

https://x.com/endwokeness/status/1749953840495919438?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Trump vant new hampshire. Disse mener racet er over og trump nå har vunnet.

1 Like

Jeg skrev i går at det trolig var «game over» for Haley etter New Hampshire, og i dag er overskriften i VG Trumps reaksjon «Racet over»

Men ser at Haley er nærmere enn de 15%ene meningsmålingene indikerte.

Det skyldes trolig som jeg også skrev, at Haley har klart å mobilisere den delen av uavhengige velgere som hadde valgt demokratisk, om de ikke fikk sitte på gjerdet.

La oss kalle en spade for en spade, Nikki Haley har kapret sannsynlige Demokrat-velgere i en republikansk nominasjon, siden valgsystemet er slik det er i New Hampshire.

I South Carolina, Nikki sin hjemmebane, må man være registrert Repblikaner for å stemme i Republican Primary, da blir det nok tyngere.

Men Nikki vet like godt som alle oss andre at alt mellom himmel og jord kan skje, og det er nok derfor hun ikke gir seg.

2 Likes

Du verden, når jeg leser linken din ser jeg at det står at både uavhengige OG demokratiske velgere kan delta i republikansk primary, jeg trodde Nikki Haley bare kunne få drahjelp av uavhengige velger.
Hvis det stemmer, er Trump sin seier på 11% solid, siden det ikke er helt utenkelig at det finnes demokrater i New Hampshire som ikke liker Trump, og benytter muligheten til å stemme mot Trump.

3 Likes

Ja, det virker som at hun vil kunne fortsette å få penger til kampanjen sin fordi mange ønsker en tydelig kandidat hvis Trump blir fengslet, blir klinisk dement eller dør i tiden frem til valget.

Det har du rett i interferensen, kan nok være at mange ber til vår herre om at noe ille skal skje med Trump.

Fant en haug med poster og artikler som vistnok “beviser” at mange som stemte på Haley var dems. Men tar det med en klype salt.

Ingen demokrater kan stemme i republikansk nominasjonsvalg nei. Fristen gikk ut for 5 mnd siden om man ville bytte fra demokrat til republikaner. Det er enten eller om man er medlem. Er man “uavhengig” så kan man velge på valgdagen hvem man vi stemme på, men når man går ut av valglokalet får man kun med seg en stemmeseddel. Enten må man stemme på en demokrat i nominasjonsvalget eller på en republikaner. Man kan ikke stemme i begge to.

Disse uavhengige er det mange av og det kan tenkes at enkelte heller vil bruke sin stemme på å stemme i det republikanske nominasjonsvalget (for å påvirke hvem som blir valgt) selv om man har tenkt å stemme på en demokrat i selve valget.

1 Like

Jeg tror du tar feil, og dette er forskjellig fra stat til stat.

Alt jeg leser tilsier at demokrater kunne stemme i NH

1 Like

https://twitter.com/RpsAgainstTrump/status/1749964436536733853

Nikki Haley won Independents 61%-37%, according to CNN exit poll.

This is a big warning sign for Trump’s general election prospects.

Stemmer disse for en dem kandidat i valget, så er det et problem for Trump…

3 Likes

Merkelig ord å bruke i fact checken: undecleared, i stedet for independant votere.

Faktum er at alle, bortsett de som aktivt har gått inn og registrerert seg som en demokratisk velger, kan delta i den republikanske nominasjonskampen.

2 Likes

Ja, men da kan de ikke stemme på en demokratisk nominee. Men ønsker de Biden så trenger de vel ikke det heller.

1 Like