Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Det er som sagt slik at det skiller seg fra stat til stat om det er lov. I “åpne” stater som NH er det slik at hvis du er registrert som republikaner så kan du kun stemme i det republikanske nominasjonsvalget og hvis du er registrert som demokrat så kan du kun stemme i det demokratiske nominasjonsvalget. MEN, hvis du er uregistrert så kan du (helt frem til valgdagen tror jeg) velge hvilket av valgene du vil stemme i, og jeg har hørt intervjuer av demokrater i NH som stemte på Haley, så det var absolutt mulig der og ble gjort.

3000 personer byttet parti. Eller mindre enn 1%.

1 Like

Absurd hvordan journalister/reportere behandlet Trump under hans presidentperiode kontra Biden i intervjuer, pressekonferanser, etc.

Ganske så tydelig hvilken president den korrupte politiske eliten har på ønskelista si.

4 Likes

image

2 Likes

Ja, uavhengige. Dvs ikke registrerte demokrater eller republikanere. Trump fikk 30% av disse.

1 Like

Var nok en del Demokrater som stemte på Nikky ja, og garantert mange uavhengige, men uansett overraskende hvordan disse tallene skiller seg.

Leste at Trump har en utfordring med at yngre republikanske velgere med utdannelse ikke ønsker han. Det kan nok spille inn her om det stemmer.

image

Tar Trump Vivek med på laget så henter han nok mange unge stemmer der

Er du sikker @Christian ? Ser man på summen av mange meningsmålinger, “nation wide” så leder Trump meget komfortabelt per 24. januar 2024:

Valget i New Hampshire var trolig en massiv mobilisering fra velgere som lener Democratic, og kan benytte seg av valgsystemet i New Hampshire. Som du ser av linken din så er faktisk den største gruppen hverken Demokrater eller republikanere, det er uavhengige:

image

Mao er det 873 000 stemmeberettigete i New Hampshire

Og 343 000 uavhengige + 268 000 republikanere = 611 000 kan potensielt stemme i det den republikanske nominasjonen,
mens 343 000 uavhengige + 262 000 demokrater = 605 000 kan potensielt stemme i den demokratiske nominasjonen

Ser vi på hvor mange som deltok i de forskjellige nominasjonen, og har i bakhodet at den største gruppene av registrerte velgere hverken er den republikanske eller den demokratiske, men den uavhengige gruppen.

" This year’s GOP primary shattered previous turnout records with more than 300,000 votes expected. In 2016, the last competitive Republican primary, around 287,000 people voted, according to the secretary of state’s office, along with nearly 255,000 voters in the Democratic primary.

In 2020, around 300,000 voters cast a ballot in the Democratic primary, where Sen. Bernie Sanders of Vermont saw a victory, while nearly 159,000 voted in the Republican primary."

Sammenlignet med den demokratiske nominasjonen

image

Totalt 116 218 personer.

Mao når vi setter sammen disse tallene kan vi trygt konkludere at Nikki Haley ikke er i nærheten av Trump, og at det som var forsøket var å benytte seg av valg-reglene i New Hampshire å skape en illusjon av at Nikki Haley er en kandidat republikanske velgere ønsker, om man klarte å få til noe smart med de uavhengige velgerne i New Hampshire.

Der jeg faller litt av er når jeg ser på norsk TV. Man får inntrykk av at “selv om Trump leder så er det en bred støtte om Nikki Haley”. Jeg klarer ikke se at det er i nærheten av sant.

4 Likes

Jeg tror du bommer på poenget mitt, og det er at jeg tror veldig få av de som stemte på Haley ville stemt på Trump som president. Dvs at det blir en bra oppoverbakke for han når presidentvalget starter.

2 Likes

Selvsagt kan ting snu, og bli skikkelig motbakke til valget i november, hvem vet, men hvis vi ser på stå akkurat nå (mid januar 2024), så ser det slik ut i i de sikre demokratiske, og sikre republikanske, for Biden mot Trump, i målinger tatt opp etter Iowa-valget, der det ble tydelig at Trump har tatt et stort steg mot å bli den republikanske kandidaten:

Mao, det er 7 viktige sving-stater, og Trump leder på de fleste av målingene for disse statene, og de få målignene Biden leder er det ganske marginalt.

Men som sagt, det er stå for “Trump vs Biden” i dag, ting kan forandre seg til november, i begge retninger.

2 Likes

Snåsamannen spådde korrekt når det gjaldt JFK. Han får vel kanskje rett når det gjelder Trump også. Han tidfestet ikke hendelsen.

"Bare dager før innsettelsen av Donald Trump (70) som president spår Gjerstad at 70-åringens presidentperiode vil ende med død.

Gjerstad tidfester ikke hendelsen konkret."

Snåsamannen: – Trump blir skutt | ABC Nyheter

1 Like

Wow så lavt dem synker… ta et steg tilbake og se på det litt fra avstand…

2 Likes

Bør sees, helst hele:

Begynner med Trump vs Biden

3 Likes

Destiny har mye velfundert å komme med, og en del memes da. Artig og smart, har fulgt han på YouTube siden starcraft 2 og da var han republikaner, nå demokrat, men fortsatt mottakelig for andres syn og har ofte prater med folk fra kort og langt ut i begge retninger.

1 Like

Der den starter for eksempel?

Usikker om denne bør her. Men den vil definitivt påvirke valget.

4 Likes

At en republikaner kommer med påstander?

Påstander? Han har sagt fuck you til presidenten. Og han bruker Nasjoanlgarden ( som han styrer) til å hindre føderale grensefolk å gjøre jobben sin.

Biden er ganske låst i hva han kan gjøre ( det pågår fortsatt en retslig tvist).

2 Likes

Er vel ikke akkurat kontroversielle de punktene som står i det dokumentet der. Det faktiske antallet ulovlige migranter kan man jo diskutere, men når man skal krangle på om det er 4 eller 8 millioner så beviser jo det i seg selv at det er et enormt problem ongoing. Og det virker jo nærmest som ønsket politikk. Er det fremtidige demokratiske stemmer man forsøker å få inn i landet?

5 Likes

Det jeg ikke skjønner er hvorfor Abbott maser om Biden. Det er høyesterett (seks rep og tre dem) som har sagt at Texas ikke har lov å sette opp piggtråd og nekte føderale grensevakter fra å gjøre jobben sin med å fiske opp folk fra elven.