Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

I stedet for å bortforklare deg kan du heller se Gjævers analyse nå.

Det er en ren repitisjon av hva jeg har sagt her i tråden.

1 Like

Det tok nå sin tid for Trump å gå imot politisk vold:

Før jeg får mobben etter meg, nei jeg er ikke pro Biden eller mot republikanere. Jeg mener ingen av presidentkandidatene bør gå videre, få inn noen yngre kandidater med hodet på rett plass for å samle nasjonen.

8 Likes

Følgende video viser hele hendelsesforløpet (videoen er 4:49 min lang og dynamikken kan observeres fra omtrent 1:00 min) i detail av personen som ble skutt, og drept, ganske interessant å se dynamikken i en gruppe når noen blir skutt. Flest er alltid forvirret, mens noen tar tak og ledelse, og det er alltid en lege i slike forsamlinger. Denne gangen var det for sent, men det vet man aldri i forkant.

1 Like

Poenget er at konsekvensene underveis gjerne er subtile, inntil ballongen blir sprekkferdig. Maga-bevegelsen har oppstått som en reaksjon på noe. Konsekvensene sees foreløpig mest i form av en alarmerende bred aksept for uakseptable holdninger og uttalelser.

Problemet når noe grensesprengende aksepteres er at grensene stadig flyttes. Dette skjer over alt. Også her til lands. Eksempelvis nye lover som er helt på kanten. Tiden går og den forrige kanten er plutselig blitt den nye normalen. Slik er det også med Trump, dets Maga og dens påvirkning på sine lydhøre omgivelser.

PS; hva denne “presidentkandidaten deres la seg ned litt pga høy støy?” angår så må jeg si meg hjertens enig med @solskimm

Skansemakeriet er en uting.

4 Likes

Hvis du lover å se denne , så skal jeg se din :slight_smile:

1 Like

Er det trolling, eller en spøk? Morti poster et klipp, for øvrig på norsk, som varer i 2 minutter, mens du forventer at til gjengjeld så skal Morti se en podcast (som virker uredigert fra start) som varer i 2 timer 49 minutter og 16 sekunder.

Hvis jeg poster noe, selv om det bare varer i 4 min, så forklarer jeg normalt hovedpoengene, og hvis det er viktig lager jeg et transcript. Jeg forventer ikke en transcript, men i det minste et hint om hva det dreier seg om, særlig hvis det er nærmere 3 timer langt.

2 Likes

Skulle til å si det samme :roll_eyes::rofl:

2 Likes

2 Likes

Hva har det med hverandre å gjøre?

Det holder igrunnen å lytte til den. Jeg er bare 1 time inn i den selv akkurat nå , men er god underholdning og kanskje til og med lærerikt for dere som er så glad i Trump. Er dere ikke nysgjerrig ?

1 Like

Klarer du å lage 2 eller 3 setninger om hva du har lært så langt?

Jeg tenker at styrken i Tekinvestor er deling av informasjon, ideer, og diskusjon. Da må man av og til strekke seg litt for å få med folk.

5 Likes

De starter med J6 insurrection (her er det video , så blir vanskelig å bare lytte på det punktet) og diverse tiltaler av Trump . Jeg har ikke lært noe nytt , men jeg tror dere kanskje vil hvis dere setter godviljen til.

2 Likes

Herre Jesus! Man skal høre mye!

Ha en fin dag!

3 Likes

På med på med skylappene , noen diskuterer.
HEFD

2 Likes

OK, takk. Men som sensor vil jeg kalle besvarelsen noe tynn.

3 Likes

Ikke annet enn at undertegnede ikke er pro noen av kandidatene. En presisering som du tvang frem. Biden er omtrent like skrøpelig som den syvende far i huset, han i bukkehornet. Trump på sin side er en saktevirkende gift mot demokratiet. Derav:

En utopi per i dag, sørgelig nok.

6 Likes

Er 40 minutter inn nå. Har aldri sett eller hørt fyren før, men sitter igjen med to ting:

  1. Han er pålest og kommer med fakta og hater synsing.
  2. Han er helt uspiselig arrogant og preker for koret.

Hvis poenget er å tjene gode youtube-penger ved at meningsfeller sitter og humrer til videoene hans så gjør han sikkert en god jobb. Hvis han derimot prøver å overbevise MAGA-folk så gjør han en utrolig dårlig jobb, siden han bare fremstår som ubehagelig.

Når det er sagt så er videoen spennende fordi den viser hvordan disse folkene “tenker”. Som f eks når hun er helt overbevist om at det var politiet som lot folk komme inn i kongressbygningen og at de få som brøt seg inn ble forsøkt overtalt til av sine egne til ikke å gjøre det. Hun virket faktisk oppriktig uforstående til at folk først brøt seg inn, og at politiet etterpå måtte trekke seg tilbake og “slippe dem inn”. Ganske skremmende at folk klarer å se tydelig dokumenterte hendelser for så å bare lukke øynene, holde hendene for ørene og si la-la-la-la!

[edit]
Jeg ga opp etter en time. Fyren er ikke en gang underholdende. Bare en frustrert klyse. Det må da finnes bedre eksempler på godt påleste folk som prøver å trenge gjennom MAGA-capsene med fakta?
[/edit]

7 Likes

Høres ut som du insinuerer følgende:

Democracy is when the Overton window shifts in the liberal direction

At Overton vinduet flyttes i konservativ retning er OGSÅ en del av demokratiet. Ser du ikke at det du beskriver bokstavelig talt er det samme argumentet som republikanere bruker? De mener at Overton vinduet har blitt flyttet såpass langt i liberal retning at man nå ønsker å flytte det i motsatt retning.

Et eksempel er kvinner i idrett. På et tidspunkt var ikke samfunnet spesielt begeistret for dette, men det har heldigvis blitt mer normalisert og i dag tiltrekker idretten seg både sponsorer og publikum. Det vil si at mange jenter nå kan vokse opp og jage drømmen om å bli idrettsstjerne, det er en mye mer oppnåelig drøm enn i gamledager. Dette er i mine øyne utelukkende positivt! Overton vinduet beveget seg i liberal retning.

Men… i takt med at kvinneidrett har blitt mer normalisert så har man forsøkt å dytte Overton vinduet enda mer i liberal retning. Man har f.eks. tillatt at biologiske menn kan få delta i kvinnelige svømme-mesterskap. Et eksempel på dette er den amerikanske transen Lia Thomas som har gjort det svært sterkt i kvinne-mesterskap.

In the 2018–2019 season she was, when competing in the men’s team, ranked 554th in the 200 freestyle, 65th in the 500 freestyle, and 32nd in the 1650 freestyle. In the 2021–2022 season, those ranks are now, when competing in the women’s team, fifth in the 200 freestyle, first in the 500 freestyle, and eighth in the 1,650 freestyle.

Er det da galt, eller udemokratisk at noen mener at Overton vinduet bør flyttes tilbake i konservativ retning ved å nekte biologiske menn fra å konkurrere i kvinneidrett?

Overton vinduet MÅ kunne flyttes begge veier. Noe annet er antidemokratisk.

3 Likes

Foruroligende å lese nettavisen sin spaltist Asbjørn Svarstad sin første innlegg/kronikk om attentatet mot Trump:

Første han gjør er å skrive et ufattelig langt innlegg om hvor crazy Adolf Hitler ble da han ble utsatt for et bombeattentat, overlevde, og trodde han var Gud etterpå.

image

Og som vanlig er det ingen her er i nærheten av å kalle Donald Trump for Hitler, men man må kunne kalle en spade for en spade…

image

Det ligger alltid et men i lufta, slik at hvis han blir anklaget for å sammenligne, eller insinuere at man gjør det så er man selvsagt crazy, og ikke skjønt noe av det han egentlig sier, bare vond vilje eller rett og slett ond, et ordentlig dårlig menneske.

Hva skal man si…, tror jeg ikke orker å diskutere den Adolf greia. Vurder selv hvordan det ser ut, mtp sak og timing.

Kanskje bare påpeke at det må være lov å han en religiøs tanke når man har blitt utsatt for et drapsforsøk med så hårfin margin, og at det Trump sa i etterkant, vil jeg påstå at kunne hvert sagt av helt vanlig norske mennesker, uten å være fanatisk religiøs, og tenke at “Gud alene” stod for dette.

Trump sa til New York Post:

"The doctor at the hospital said he never saw anything like this, he called it a miracle; I am not supposed to be here, I am supposed to be dead.
By luck or by God, many people it’s saying It’s by God, I’am still here"

For høres dette mer ut som hva mannen i gata ville sagt om han var utsatt for noe tilsvarende;
“aner ikke hva det skyldes, kan være flaks, eller vår herre, folk jeg har snakka med sier at det er vår herre, jeg er uansett her”

Høres det ut som, slik Asbjørn Svarstad kan virke å hevde (iom at han skriver en hel kronikk om hva som skjedde med Hitler etter Hitler ble utsatt for bombeattentat i 1944, før han kom tilmakta) at en forvirret maktsjuk person, som tror han er utvalgt av Gud, eller kan det være slik at (det Trump faktisk har sagt) det er et utsagn som ganske mange kunne ha funnet på å si i en tilsvarende situasjon?

Vurdere selv.

10 Likes

Sykt.

Nå som Trump står fritt til å si og gjøre som han vil, skal det bli godt å se det synliggjort for alle hvor feil alle har tatt om han. En ekte patriot som har kjempet mer enn noen for å komme der han nå er.

4 Likes