Foruroligende å lese nettavisen sin spaltist Asbjørn Svarstad sin første innlegg/kronikk om attentatet mot Trump:
Første han gjør er å skrive et ufattelig langt innlegg om hvor crazy Adolf Hitler ble da han ble utsatt for et bombeattentat, overlevde, og trodde han var Gud etterpå.

Og som vanlig er det ingen her er i nærheten av å kalle Donald Trump for Hitler, men man må kunne kalle en spade for en spade…

Det ligger alltid et men i lufta, slik at hvis han blir anklaget for å sammenligne, eller insinuere at man gjør det så er man selvsagt crazy, og ikke skjønt noe av det han egentlig sier, bare vond vilje eller rett og slett ond, et ordentlig dårlig menneske.
Hva skal man si…, tror jeg ikke orker å diskutere den Adolf greia. Vurder selv hvordan det ser ut, mtp sak og timing.
Kanskje bare påpeke at det må være lov å han en religiøs tanke når man har blitt utsatt for et drapsforsøk med så hårfin margin, og at det Trump sa i etterkant, vil jeg påstå at kunne hvert sagt av helt vanlig norske mennesker, uten å være fanatisk religiøs, og tenke at “Gud alene” stod for dette.
Trump sa til New York Post:
"The doctor at the hospital said he never saw anything like this, he called it a miracle; I am not supposed to be here, I am supposed to be dead.
By luck or by God, many people it’s saying It’s by God, I’am still here"
For høres dette mer ut som hva mannen i gata ville sagt om han var utsatt for noe tilsvarende;
“aner ikke hva det skyldes, kan være flaks, eller vår herre, folk jeg har snakka med sier at det er vår herre, jeg er uansett her”
Høres det ut som, slik Asbjørn Svarstad kan virke å hevde (iom at han skriver en hel kronikk om hva som skjedde med Hitler etter Hitler ble utsatt for bombeattentat i 1944, før han kom tilmakta) at en forvirret maktsjuk person, som tror han er utvalgt av Gud, eller kan det være slik at (det Trump faktisk har sagt) det er et utsagn som ganske mange kunne ha funnet på å si i en tilsvarende situasjon?
Vurdere selv.