Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Konservative nutcases med våpen er farligere enn de uten våpen, det er jeg enige i.

Kan du da være enig i at liberale nutcases som ønsker høy innvandring (som fører til høyere kriminalitet) også er farlige?

Begge nutcases fører til økt utrygghet for hele befolkningen, høyere risiko.

Begge sider har nutcases sett fra sine respektive synspunkt, og begge synspunkt er like gyldige.

1 Like

Selv om studier blant annet viser følgende

?

1 Like

Innvandring, spesielt fra folk med lav humankapital (mesteparten av illegal innvandring), bidrar både til å presse lønningene nedover, i tillegg til at de fører til inflasjon (spesielt i boligmarkedet). Disse faktorene fører til økt fattigdom, og som vi vet fattigdom og arbeidsløshet = økt kriminalitet.

3 Likes

Sannhet med modifikasjoner. Jordbruket i det sørøstlige USA er blant annet helt avhengig av innvandring. Innfødte er i for liten grad villig til å ta på seg den slags kroppsarbeid. Og dette gjelder nok i andre sektorer også. Blir alt alt for enkelt å konkludere på den måten. Især når du kaller liberale som er pro innvandring for nutcases. Da bør du ha tyngre skyts på lager enn subjektiv synsing.

Masseskytinger er en katastrofe for samfunnet. Innvandring derimot har både plusser og minuser. Så også i USA.

1 Like

Må ikke blande innvandring med ulovlig innvandring. Trump er gift med en innvandrer. Just saying.

@Morti @anon99889496
Hva er egentlig dette for noe?

Mitt innlegg er både saklig og rett på sak. Fakta inneholder det også. Utelukkende. Så hva er problemet? Ensidigheten er så altomfattende at dere går fullstendig på autopilot?

Forøvrig

Hva sier du til følgende


https://www.cato.org/blog/new-research-illegal-immigration-crime-0
?

7 Likes

Angående korrupte politikere. Her er en avslørt demokrat som ble tatt. Nå trenger ikke demokratene flere tilbakeslag. Hva blir det neste?

1 Like

Eg skal til å legge meg nå, opp tidlig på jobb, men det der kan vi gå mer inn på imorgen. Dine fakta og mine fakta kan godt sees imot hverandre så kan folk få en mening om det etterpå.

At du tror noe du har lest gjør det ikkje nødvendigvis sant/fakta eller gir et helhetlig bilde. Men, interessant innlegg, eg skal lese mer nøye igjennom det, og komme saklig tilbake til hvorfor du fikk en tommel ned. :+1:

Håper ikkje kvelden din ble ødelagt av det :slightly_smiling_face:

Da får du sannelig ta deg tid til å underbygge hvorfor studien inneholder type 2 feil eller lignende, heller enn å markere territorie som en eller annen hund i løpetiden.

Den gjentagende hersketeknikken sier forøvrig det meste.

7 Likes

Jordbruket i USA, er en ganske liten sektor sett i lys av GDP, men uansett:

Det er ingen subjektiv synsing, men et resultat av at dersom tilbudet overstiger etterspørselen så har innvandring (uavhengig av om den er illegal eller legal) en deflatorisk effekt på lønninger, samtidig som den har en inflatorisk effekt på boligpriser, mat, tjenester, strøm osv.
Disse faktorene skviser arbeider- og middelklassen.

Når tilbudet overstiger etterspørselen så følger det at de som ikke klarer å få seg jobb, må klarer seg på annet vis. Og da blir det gjerne svart arbeid og kriminalitet. De har, i praksis, ingen andre valg.

Så i lys av (blant annet dette) er min oppfattelse at innvandringen som USA har hatt under Biden ikke er bærekraftig.

2 Likes

Virkelig aaleby, du spurte, eg gav den tiden eg hadde til rådighet. Spar meg for dine egne hersketeknikker. Imorgen, ok?..

Kalle en spade for en spade er alt annet enn en hersketeknikk. Husker du denne?

1 Like

Eg var helt konkret. Eg var ikkje provokativ? Eg er uenig i det du sier og kommer med et utfyllende svar imorgen… god natt…

Som er synsing og intet annet. Alt for kompleks materie til å ta det på gefeelingen slik du gjør. Her er hva Wikipedia har å si om saken.


(betydelig mer omfattende om man trykker på linken)

For å billedliggjøre at ulovlige innvandrere sin effekt på arbeidsmarkedet ikke nødvendigvis er så rett frem som du hevder


https://www.aclu.org/documents/immigrants-and-economy

2 Likes

UFF Her var det mye testosteron og subjektive meninger. Tydelig at det ikke kun er i US at frontene står tydelig mot hverandre.

Kan være en ide å dempe tonen og kommentarene. Alltid noen som prøver en diplomatisk tone, men stemningen her minner mer om US enn Norge.

Lykke til videre

4 Likes

Linken som innlegget er bygget på er fortsatt bare åpnet av ett eneste individ. Ganske åpenbart at hverken du eller @Morti investerte et nanograms tankekraft før konklusjonen var et faktum; det passet ikke inn i ønsket narrativ. Som er hvorfor denne tråden er så meningsløs. Ønsket er å ha et mikrofonstativ og intet annet. Meningsutvekslinger eksisterer ikke. Med enkelte ytterst få unntak.

5 Likes

Ingressen var nok. Men, igjen. Imorgen,. Som cannon sa, “dempe tonen litt”…

Eg (som en av di “værste” her) har dempet meg, kan ikkje du og det…?

Ingen ting gale med min tone. Den er saklig og on point.

Forøvrig, say no more…

Ser frem til i morgen :+1:

1 Like

Ja du kalte meg nettopp en hund,. Ingressen inneholdt nok tvilsomme påstander om fakta til at eg reagerte med tommel ned.,. Fortsett med ditt så kan eg lese meg til søvn, men ikkje bli like dum som eg var da… :roll_eyes:

På ingen måte. Skrev at du markerte territorie som en hund i løpetiden. Som er en rimelig eksakt situasjonsbeskrivelse.

Sier sitt om kunnskapshungeren, eller mangelen sådan, når følgende er nok til å konkludere at innholdet var på bærtur:
“In Thursday night’s State of The Union, the murder of 22-year-old Laken Riley took center stage. The suspect is a migrant. Republicans say immigration leads to crime, but there’s no evidence of that.”

PS; fødsler generelt skaper også kriminalitet. Poenget er hvorvidt immigranter tyr til mer kriminalitet enn befolkningen forøvrig.

2 Likes