Det har fra det jeg har fått med meg så var det ikke valgfusk, selv om det var noen episoder som var tvilsomme. Når det er sagt så var jeg overrasket over at Trump ikke tapte med mer enn han gjorde under sist valg. Når man leser og hører så får man inntrykk av at det var et valgskred til Biden, og at Trump tapte overlegent. Det er jo ikke riktig. Det var noen få prosent her og der, og når alle stemmene var talt opp så fikk Biden 51,3% av totale stemmer.
Når man så hvordan Trump ble kjørt foran valget, der han nærmest alene fikk skylden for at så mange døde av Covid-19. Hvordan pressen vridde på det som ble sagt, hvordan positiv politikk ble tone ned og det negative overdrevet. Eksempel er der Trump ble anklaget for rasisme når han forbød flygninger fra Kina under starten på pandemien, for senere bli kritisert for at at han ikke gjorde nok. Et annet er denne muren mot Mexico som Obama bygde mest av, men når Trump ville ha mer for å demme opp for den enorme illegale innvandringen, så var det rasisme. Når han forsøkte å normalisere forholdene til Russland og til Nord-Korea så ble det vinklet i pressen på en måte der man fikk inntrykk av at Kim Jong Un var den fornuftige! Den eneste fredsplanen i midtøsten som har sett ut til å fungere, Abraham-avtalene, var fra Trump. Noen som har lest eller hørt noe positivt om den?
Eksemplene er mange.
Trump hatet pressen, og pressen hatet Trump. I tillegg til Silicon valley, statlige aktører som FBI og CIA, osv. Legg til andre land som blir rystet når det settes makt bak kravet om at alle må bidra i NATO. Det er mektige krefter som er redd for Trump, og det er bra at disse ikke blir for tilfredse og satt.
Selv er jeg ingen fan av Trump, men jeg er absolutt ingen fan av det kjøret som nå er av folk som sier de kjemper for “demokratiet”. Det har blitt en slags nytale der noen definerer hvem som er de rette demokratisk verdige til å vinne valg, for så å benytte alle slags udemokratiske metoder for å så få viljen sin. Det burde skremme alle, for en dag er skoen på den andre foten.