Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Sannsynligvis korrekt :+1:

Hadde det ikke vært for valgjuks, biler fulle av folk over grensene for å stemme i nabostater og medienes top down overstyring av redaksjonelt innhold så hadde Trump vunnet. Og alt over kan dokumenteres på nivå med noe som hadde vunnet en rettsak i USA.

Prove me wrong :wink:

2 Likes

Det beror vel litt på når de blitt arrestert? Hvem har ikke gjort merklige ting på fyllan i sin ungdom? Offentlig urinering, blotta rumpan før noen forbipasserande politipatrull, kundvagns-rally som spårat ur etc. Kan intreffe for hvem som helst (i øvre tonåren, typ).
Litt værre om de blitt arrestert i godt voksen ålder.

Joda, enig i alt du sier her, men om man skal representere lov og orden, og så gi high five til hverandre fordi man har vært arrestert?

Som om det skulle være en hedersbetegnelse? Er det for å sette et godt eksempel for ungdommen?Sorry, er ikke med på den. Er tross alt ikke orangeruss vi snakker om.

Venstresiden blir jo ofte hengt ut for å ha dobbeltmoral, men det stemplet passer svært godt på maga-gjengen…

4 Likes

Sier som i ukrainatråden, alle monner drar.

BREAKING: Jury Orders Donald Trump to Pay E. Jean Carroll $83.3 Million for His Lies

7 Likes

Det har gått snart fire år og han har ikke vunnet den rettsaken…

5 Likes

Hvilken rettsak? De to eksemplene jeg nevnte har jeg allerede dokumentert i politikktråden.

De rettsakene vi har hatt til nå har vært med håndplukkede dommere og Statsadvokater. Det var aldri noe tvil at Trump ikke vil vinne en rettsak før han får objektive dommere.

De har til og med flyttet rettsaker til andre stater for å få ønsket utfall.

1 Like

Den teoretiske rettsaken du brukte for å illustrere hvor godt dokumentert valgfusket var. Dersom det som du skriver er godt nok dokumentert til å vinne en rettsak bør jo den tapende parten bare gå til sak og vinne. At de ikke har gjort det impliserer at de selv ikke tror på det du skriver om dokumentasjon. (de tror at det har skjedd, men de tror ikke de vil vinne i rettssystemet)

6 Likes

De har ikke hatt tid til det. De blir angrepet fra alle hold slik at de bare må forsvare seg og ikke har ressurser til å angripe.

Innrømmelsene ligger online. Men de kan trekkes tilbake. Så er det større fisker å ta i demokratiske partisystemet. Så er det nytt valg og for sent nå.

Nå handler det om valget 2024. Og Trump leder. Man må bruke energien på rett plass.

Er det mulig @Morti
Det konspiratoriske tankesettet du nå fremviser, er hva som bryter ned et demokrati.

13 Likes

Ikke hatt tid til å få valgresultatet omgjort og Trump som president? Siden 2020? Det tror jeg ikke på i det hele tatt. Da tror jeg heller at de enten tenkte at dokumentasjonen var for svak, eller at de var overbevist om at rettssystemet er partisk og at det ikke er mulig å dokumentere godt nok til å vinne i et partisk system.

At de nå i 2024 fokuserer på valget er rimelig, uansett hva som ellers ville blitt bestemt i år betyr mindre enn valget. Selv om jeg definitivt gjerne skulle levd i en verden hvor Trump ikke har en sjanse så innrømmer jeg at Trump har en meget god sjanse for å vinne i år.

6 Likes

Det er bare å gi opp å få omgjort et valg nå. Fokusere på neste valg. Så lenge omtrent hele det republikanske partiet er helt enig i at valget sist ikke var rettferdig. Med eller uten valgjuks. Så gir det de bare mer motivasjon for å vinne nå.

2 Likes

Har Du egne tanker overhodet? Ser du kommenterer meg mer enn du bidrar med egne tanker. Du har vel noen? Hva med å dele de i stedet for personangrep hele tiden?

3 Likes

Desverre har vel en independent aldri vunnet et presidentvalg før? Kennedy var overalt i 2023, så mange podcaster med han, men så ble det stille. Trynefaktor er jo en greie, og stemmen hans er desverre en hemsko for mange, men synes selv han er en bedre kandidat enn Trump / Biden.

3 Likes

Men litt konspiratorisk for min smak :wink:

2 Likes

Han har mange standpunkt meningsmotstandere vil stemple som konspiratoriske, men i så måte er han vel ikke verre enn Trump? Er det en eller noen spesielle saker du tenker han har konspiratoriske tanker rundt?

Listen er (alt for) lang

4 Likes

Det har fra det jeg har fått med meg så var det ikke valgfusk, selv om det var noen episoder som var tvilsomme. Når det er sagt så var jeg overrasket over at Trump ikke tapte med mer enn han gjorde under sist valg. Når man leser og hører så får man inntrykk av at det var et valgskred til Biden, og at Trump tapte overlegent. Det er jo ikke riktig. Det var noen få prosent her og der, og når alle stemmene var talt opp så fikk Biden 51,3% av totale stemmer.

Når man så hvordan Trump ble kjørt foran valget, der han nærmest alene fikk skylden for at så mange døde av Covid-19. Hvordan pressen vridde på det som ble sagt, hvordan positiv politikk ble tone ned og det negative overdrevet. Eksempel er der Trump ble anklaget for rasisme når han forbød flygninger fra Kina under starten på pandemien, for senere bli kritisert for at at han ikke gjorde nok. Et annet er denne muren mot Mexico som Obama bygde mest av, men når Trump ville ha mer for å demme opp for den enorme illegale innvandringen, så var det rasisme. Når han forsøkte å normalisere forholdene til Russland og til Nord-Korea så ble det vinklet i pressen på en måte der man fikk inntrykk av at Kim Jong Un var den fornuftige! Den eneste fredsplanen i midtøsten som har sett ut til å fungere, Abraham-avtalene, var fra Trump. Noen som har lest eller hørt noe positivt om den?
Eksemplene er mange.

Trump hatet pressen, og pressen hatet Trump. I tillegg til Silicon valley, statlige aktører som FBI og CIA, osv. Legg til andre land som blir rystet når det settes makt bak kravet om at alle må bidra i NATO. Det er mektige krefter som er redd for Trump, og det er bra at disse ikke blir for tilfredse og satt.

Selv er jeg ingen fan av Trump, men jeg er absolutt ingen fan av det kjøret som nå er av folk som sier de kjemper for “demokratiet”. Det har blitt en slags nytale der noen definerer hvem som er de rette demokratisk verdige til å vinne valg, for så å benytte alle slags udemokratiske metoder for å så få viljen sin. Det burde skremme alle, for en dag er skoen på den andre foten.

7 Likes

Uvanlig fornuftig av Trædal:

"Jeg er muligens et optimist, men jeg tror Biden vinner til høsten. Det er i alle fall grunner til optimisme.

  • Økonomien går forbløffende bra. Inflasjonen har gått ned, arbeidsledigheten er lav, og lønningene øker faktisk mest blant de med lavest inntekt. Optimismen vokser.

  • Trump har trukket Republikanerne ned i hvert eneste valg siden 2016. Et valg han heller ikke vant flertallet av stemmene i. I praktis har republikanerne hatt grunn til å være skuffet i hvert valg så lenge MAGA-kulten har regjert hos republikanerne.

  • Trump har alltid tjent på å være ute av dagsorden. Nå vil flomlyset settes mer og mer på ham. Han er like frastøtende, usammenhengende og selvopptatt som før.

  • Trump vil tilbringe mye tid med diverse rettssaker, og kan bli straffedømt før valget. Det vil skremme bort mange velgere, hvis vi skal tro på noen av de mange meningsmålingene om saken. Det kan styrke ham internt hos republikanerne, men det hjelper ikke i selve valget. Det er de uavhengige velgerne som må overbevises, ikke den harde kjernen.

  • Republikanerne har ikke fått til noe særlig annet med sitt nye flertall i representantenes hus enn å vise sin egen splittelse og manglende styringsdyktighet.

  • Trump stiller ikke til valg som en ukjent utfordrer, men som en fyr som var president for ikke lenge siden, og som må svare for egne prioriteringer. Det er ikke like lett å få “proteststemmer” da.

Og ja, Biden er alt for gammel, og demokratene burde helt klart ha stilt med en yngre og mer ambisiøs kandidat. Men der ligger jo litt av problemet, det demokratiske partiet er ikke noen sterk organisasjon som kan “stille med” kandidater slik vi tenker i norsk kontekst.

La oss håpe jeg har rett, for hvis ikke, er det ille ute med oss alle, også oss her i Norge."

7 Likes

Det kom fra rette rævva… Trædal er fyren som hengte ut folk han var uenig med. Som tipset arbeidsgiver om at noen hadde sagt noe problematisk og som drev aktivt med no-platforming. Jeg synes Trædal er en frastøtende type. At han på noen måte skulle være et bedre menneske enn Trump er helt latterlig.
Men det er litt sånn verden har blitt. Vi vurderer folk på høyresiden i politikken på en helt annen måte en de på venstresiden.

6 Likes