Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Bare å rapportere, så fjerness støy fortløpende.

Mye kan skje før valget til høsten.
Donald vil trolig bli dømt i mange saker. Det kan påvirke både velgere , sponsorer og hans egen helse.
Om få uker kan vi også oppleve at høyesterett kaster han ut av valget.

Det fremstår også, iallfall for min del, noe åpent om Biden faktisk blir kandidaten fra demokratisk side.
Jeg blir ikke overrasket om Biden kaster inn håndkleet og overlater roret til denne karen etter at Donald er sikret kandidaturet for republikanerne.

3 Likes

Dette virker for meg som høykvalitets copium. Det er ingen av de republikanske kandidatene som er i nærheten av å være så populær som Trump, og jeg kan ikke tenke meg at demokratene velger noen andre en ultra-svake Biden. Trump vinner med størst sannsynlighet årets valg, dessverre.

I meningsmålinger før jul står Newsom seg dårligere mot Trump enn Biden, faktisk står Newsom seg dårlige mot Trump enn Kamala Harris mot Trump også:

2 Likes

Ja, han blir nok republikanernes kandidat. Kommentaren min var myntet på valget i november, ikke primærvalgene.

Høyesteretts beslutning, ved negativt utfall for Donald, vil selvfølgelig være en torpedo midtskips for hans del.

2 Likes

Min kommentar gjelder begge deler. Jeg mener altså at han vil vinne presidentvalget i november mot Biden.

Ser på den saken der som støy, da jeg tror det er langt større sannsynlighet for at han går fri.

2 Likes

Hm, det er merkelig at han ikke har snakket om noen av disse tingene på måten det fremstilles her i podcastene jeg har hørt med ham. Kanskje den han gjorde med Rogan, der var han litt utpå kanten mener jeg å huske, men følte også Rogan ledet ham dit med spørsmålene. Hos Lex Friedman og All In podden ga han gode svar. Tror nok han hadde klart å moderere seg om han kom til makten, men sannsynligheten for det er tilnærmet 0 tror jeg.

Kennedy er two-face tvers gjennom. Står ikke til troende for fem flate øre. Pøste på med antivaxx propaganda under pandemien. Deriblant den klassiske; at bruk av vaksine kan forårsake autisme. Prøver samtidig (utrolig nok) å nekte for dette i et forsøk på å gjøre seg mer spiselig. Eneste som han virkelig lykkes med er å skitne til slektsnavnet.

9 Likes

Back on track,

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Beklager @orionen skal prøve å skjerpe meg.

Håper våre politikere leser dette,og det verste er at trump faktisk kan vinne.

Der er vel dem som skriver det også så…

«tror norsk ekspert»…

Tenker jeg stopper å lese lenger enn det.

1 Like

Den største trusselen ved at Trump vinner valget er at han skal trekke USA ut av NATO. Europa er med rette livredde for dette. I og med at det er et så viktig spørsmål så regner jeg med at det finnes noen ferske intervjuer av Trump der han blir spurt “Are you really going to pull the US out of NATO”?

Noen som har lenke til et intervju der han bli spurt om dette? Må jo finnes mange eksempler.

1 Like

Alle gode krefter i Europa(og andre som står oss nært)må samles. Vi må regne med Trump som USAs president fremover(kanskje i mer enn 4 år). Det er ikke trygt. Forsvarsevnen må opp. Scenarioer må diskuteres.

Tenk fire nye år med Twitter meldinger på daglig basis som går fra ett ytterpunkt til et annet på kort tid. Det virker helt merkelig at Trump har så mange velgere.

4 Likes

Skummel utvikling… Hvilke norske selskaper vil dra nytte av dette hvis Trump vinner valget? KOG? Flere?

Alle forsvarsselskaper er allerede i en stigende trend. Om Trump klarer å true Iran med venner til å slutte å krige er det jo negativt for dem.

Men frem til det skjer er våpenaksjer rimelig good.

1 Like

Vi får vel se hvordan det går. Amerikansk forsvarmateriel kommer at bli extremt vansklig å få solgt i europe med trump som president ettersom da USA ei lengre kommer at ses som noe at stole på og ryzz-venlige.

2 Likes

Vi er allerede bundet til masten gjennom bla. flykjøp. Kongsberg har også omfattende samarbeid med amerikansk forsvarsindustri., inklusive gjenkjøpsavtaler via F35 programmet. NASAMS produseres vel også til en stor grad i USA. Å klippe den navlestrengen tror jeg blir krevende.