Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Poenget mitt var egentlig bare at det ikke er så sikkert hvem som vinner valget. Og med det valgmannssystemet de har blir jo ting bare mer komplisert enn om det hadde vært en ren opptelling av stemmer (og hvorfor de tviholder på det gamle systemet skjønner ikke jeg :man_shrugging:).

1 Like

Der bommer du kraftig. Trump kommer til å begrave han :sweat_smile: sagt forsiktig

1 Like

“Many people are saying…” :wink:

Akkurat denne høyesteretten kan faktisk det, fordi de har en så kraftig overvekt mot republikansk side så kan de gjøre hva som helst mot Trump uten å bli anklaget for å være politiske, mens hvis de prøver seg mot Biden så vil de bli oppfattet som politiske.

Den “tynne suppa” begynner å se ganske velfundert ut i både grunnlov, føderal lov og statslov, så det utsagnet blir litt for mye synsing.

Der har du sannsynligvis helt rett. Men lov er lov og man kan ikke la være å etterforske og rettslig forfølge en sak fordi man er redd for å bli sett på som politisk. Min konklusjon er at Trump ville ha stått svakere hvis han ikke hadde disse sakene mot seg, men jeg liker loven og synes det er helt fint at man går gjennom disse sakene med lupe.

For dem som muligens ikke følger så nøye med på rettssakene så er min sammenfatning på dagens tidpunkt at Trumps delseiere i sakene nesten utelukkende består i at han får dem forsinket. Bevisføringen og vitnesutsagnene bygges opp sakte men sikkert og hans eneste håp er at han vinner valget og på den måten får stoppet dem, eller at høyesterett frikjenner ham basert på krumspring og interessant tolkning av lovverket.

Igjen, det her er mine konklusjoner. Jeg passer meg for å si ting for bastant og utgi meg for å ha sannheten i uavklarte saker. :wink:

11 Likes

Trump fikk ikke legge frem noen beviser eller vitner i den ene rettsaken. Dommen falt før han i det hele tatt fikk sagt ett eneste ord til retten. Syns du det vitner om en rettferdig rettsak?

1 Like

Jeg er helt enig i at det fremdeles er åpent. Som andre har påpekt så er det en reell sjanse for at helsa ikke holder frem til valgdagen for begge kandidatene en gang. Og hva folk bestemmer seg for på valgdagen kan svinge i alle retninger.

Det eneste jeg er dypt skeptisk til er folk som spår “landslide” ene eller andre veien for Trump mot Biden, der tror jeg USA er ganske splittet. Dersom man e.g. får Trump mot Harris eller Biden mot Haley er saken en annen, de valgene kunne blitt veldig skjeve.

2 Likes

Tja, Trump og hans advokat la vel frem en video som bevis i den første runden hvor skyldspørsmålet ble avgjort. Så din oversikt over rettsprosessen virker å være litt mangelfull. Her er et klipp av den pinligste delen, og resten finnes nok ute på det store internettet også:

3 Likes

Ingenting er feil i dette utsagnet.

Det er ikke merkelig at han ikke kjente igjen en person han ikke har sett på 30 år på uklare bilder tatt på god avstand. Men det er klart om du hater Trump så er alt han sier pinlig sikkert.

2 Likes

Han valgte først å ikke legge det frem og så ombestemte han seg langt senere. Da var det for sent. Tough luck. En annen ting er at han og hans advokater prøver å bruke pågående saker til å klage på tidligere avgjørelser. Ikke heller det er måten man fører sin sak på.

Den eneste uretten Trump blir utsatt for her er at han ikke får tak i kompetente advokater. Han og hans team kommer med et bedriftsfotballag og prøver å vinne Champions League og mener seg urettferdig behandlet hver gang et topplag scorer mot dem.

7 Likes

Det aktuelle bildet er jo tydelig som bare det. Og hvis jeg finner frem dårlige gamle bilder fra fester for 30 år siden så klarer jeg fint å identifisere dem jeg kjente på den tiden. Men så er jo ikke jeg enten dement eller en løgner da.

7 Likes

Kanskje Trump har flere venner på Facebook enn mange andre?

1 Like

Facebook hadde utrolig dårlig oppløsning på bildene for 30 år siden, men bortsett fra det så var det vel slik at han i det aktuelle bildet prøvde seg med å si at det var kona. Så jeg mener fortsatt at han enten er dement eller en løgner. :slight_smile:

1 Like

Enda en lege :sweat_smile::+1:

1 Like

Her er bildet av “she’s not my type” btw, ikke veldig uklart :eyes:

1 Like

Det er fornuftig å skjele litt til de politiske sympatiene i et land med to-parti system som i USA.
Mange av sakene mot Trump er i veldig Demokratisk dominerte stater, og dommerne er oppnevnt av Demokrater. Denne E. Jean Carrol - æreskrenkelses-saken gikk i New York og styres av en dommer utnevnt av en Demokratisk president, som et eksempel. Er du like bekymret for politisk slagside i de rettsakene mot Trump, eller er det kun i de sakene hvor han kan ha sympatier du er bekymret for?
#Se_flisen_i_Republikanernes_øye_men_ikke_bjelken_i_Demokratenes

1 Like

Kanskje det er Ben Carson som Donald Trump velger som VP?

1 Like

Den utskriften som Trump fikk var uklar. At dette er bildet betyr ikke at det var i den oppløsningen han så det.

Hvor har du dette fra lurer nå jeg på.

Det er så langt jeg kan se kun @Morti som klager på uklare bilder mtp. oppløsning. Finner det merkelig at ingen av advokatene til Trump så vidt jeg har fått med meg har kommet med slike innvendinger. Kan det være så enkelt at bildene helt klart viser det aktoratet sier de viser?

Vi har vel alle hørt termen “Objection your Honour!”? Det vil si at dersom Trumps’ forsvarer hadde hatt innvendinger pga. bilder av lav oppløsning så må dommeren ta stilling til det der og da, og om han underkjenner innvendingen så må de bli registrert, og kan bli vurdert som legale punkter i en eventuell fremtidig anke.

@Morti som selv opplyser at han har 132 i IQ, og som har studert noe juss om jeg ikke husker feil, kan sikkert mer om dette enn de som representerer Trump. I så fall sier det noe om Trump sine evner til “alltid å ansette de flinkeste folkene”.

7 Likes

Usikker på om det er en seier for rettssikkerheten at ens manglende evne til å huske personer fra et bilde 30 år tilbake er nok til å bli stemplet som voldtektsmann.

Aktor: du voldtok damen 30 år tilbake
Trump: Nei det gjorde jeg ikke. Damen er ikke min type.
Aktor: Ser du dette bildet fra en fest 30 år tilbake. Hvem er disse menneskene?
Trump: Det er min tidligere kone?
Aktor: Nei det er damen. Som ligner på din kone, som derfor er din type, og derfor voldtok du henne.

2 Likes

Han spør ikke om det er hans kone! Han sier “It’s Marla, it’s my wife.”.

Ut over å ha Trumps egen innrømmelser, hva mer er det MAGA-kulten krever?

Jeg mener, hva skal til for at folk skal si at nok er nok; denne mannen vil jeg ikke støtte!

4 Likes

Et reelt alternativ.

Det Trump lover velgerne sine er det ingen andre som leverer. Jeg mener Trump heller ikke leverer, men siden velgerne som stemmer Trump opplever at deres hjertesaker går bakover under Biden forstår jeg jo at Trump kan fremstå som et greit valg.

Hjertesakene er forøvrig en del av problemet, det er veldig mye følelser, verdier, idealisme og signaler, og veldig lite realpolitikk og økonomi (de snakker om økonomi, men rører lite ved den). Folk som er på forskjellig side av følelsesladde saker får lett idéer om at det er noe feil med meningsmotstanderne. F.eks. når noen krangler om jordbrukssubsidier så kan man si at motstanderne tar feil, når noen krangler om abort kan man si at motstanderne vil myrde babyer eller frarøve kvinner autonomi over egen kropp. Sistnevnte gir lite rom for kompromisser og fører til at alle stemmer på “sin” side uansett hvem kandidatene er og hva de eventuelt mener om andre saker.

8 Likes